Flickvännen gick med på stationär dator :) Hjälp mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentBrack:

@Jaxione:

Om du kan tänka dig att klocka grafikkortet själv så spelar fabriksklocken egentligen ingen större roll.

Angående Ryzen vs Intel så är det väl en smaksak.
Väljer du 1600 får du en kylare med på köpet, 1600x kommer utan kylare.
Kan du tänka dig att överklocka processorn så hade jag valt 1600 istället för 1600x.

Ryzen är bättre på multitasking och Intel på single thread.
Vilket betyder att i de flesta spelen kommer Intel ge dig mer fps.
Sen kommer detta gapet sjunka om du har en 1440p skärm.
Har du en 60MHz skärm spelet väl valet av processorn inte så stor roll.

Vill du lägga mer pengar finns även 1700 att välja på.
1700 skulle vara ett bättre val än 1600 och 7700k om du skulle börja streama till exempel.

Hur framtidsutsikten ser ut för dessa CPUer är svårt att säga. Mer kärnor är helt klart en fördel hur man än ser på de.
Men om 1600-1700 kommer gå förbi 7700k i framtiden i diverse spel återstå att se.

Jag kör med ett 1080ti och 7700k. Det är inte processorn som är flaskhalsen för mig.
Fast hade jag varit dig hade jag nog valt en Ryzen, enbart för att Intel snålat på sin tillverkning av processorer.

Jag satt också och funderade på RGB, fönster och allt vad det heter när jag skulle köpa min nya dator.
I slutändan valde jag bort allt detta på två grunder.
Ett, jag hade antagligen tröttnat på allt lysande tillslut. Två, jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt.
Sen skulle jag vilja påstå att priset antagligen går upp en aning om man ska försöka få det snyggt.

Jag kommer till 99% spela på datorn. Hade det inte varit för att man får 2000kr över till annat om jag väljer Ryzen 5 1600 så hade jag inte tvekat utan tagit Intel 7700k. Men kan jag spara in 2000kr att istället lägga på tex skärm och ändå få liknande prestanda så är det ju värt att tänka på. Jag kommer troligtvis köpa en 1080p 144hz skärm.

Så frågan är ju hur mycket man tappar i prestanda med 1080 GPU och Ryzen 1600 mot 1080 GPU och i7 7700k?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

Jadu, det är svårt att säga. Men jag skulle tippa på att grafikkortet är de som sätter stopp.
Vilket skulle betyda att FPSen skulle vara ungefär likvärdigt.
Sen är det klart, ska du köra i 1080p så sägs det att 7700k ska dra fram mer frames.

Är det några speciella spel du tänker lira? Jag sitter på en 7700k och sambon har en Ryzen 1700.
Skulle säkert kunna hinna med att jämföra lite.

Om vi nu tänker oss att du har en begränsad budget skulle jag utan tvekan valt en Ryzen och lagt 2000kr på annat.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Slängde ihop lite snabbt så är inte perfekt och jag skulle byta lite delar om jag skulle bygga själv. Går nog att spara in 1000-1500kr på att köpa från olika ställen.

Ryzen 1600 + 1070 i ITX format. Liten och smidig att ha på skrivbordet. Har samma chassie med AIO vattenkylare för en i5 6600 + GTX 970. Väldigt tyst(nästan ljudlöst) vid surfande och låter lite vid spelande men då har man endå lurarna på sig

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10582114/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

1600 vs 7700k med överklockat 1080

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Slängde ihop lite snabbt så är inte perfekt och jag skulle byta lite delar om jag skulle bygga själv. Går nog att spara in 1000-1500kr på att köpa från olika ställen.

Ryzen 1600 + 1070 i ITX format. Liten och smidig att ha på skrivbordet. Har samma chassie med AIO vattenkylare för en i5 6600 + GTX 970. Väldigt tyst(nästan ljudlöst) vid surfande och låter lite vid spelande men då har man endå lurarna på sig

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10582114/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10582114/

Problemet är väl att om den ska stå i vardagsrummet o "låter lite men man har lurarna på sig" blir kanske hans flickvän mindre glad eftersom hon kanske inte har lurarna på sig.

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

Självklart ska det vara p12 rgb!
Frågan är inte "om" rgb, frågan är "hur mer" rgb!

Permalänk
Medlem

Jag måste väl vara en buzzkill här. Men är det hon som bestämmer? Man tar väl beslut tillsammans och hon är väl knappast din ägare? I övrigt så grattis antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Jag måste väl vara en buzzkill här. Men är det hon som bestämmer? Man tar väl beslut tillsammans och hon är väl knappast din ägare? I övrigt så grattis antar jag.

Nej det var mer skämtsamt skrivet. Vi har fått ihop en snygg lösning som passar i vardagsrummet. Så därför blir det en stationär nu efter 2 år av bärbart skit

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

@sweisdapro:

Är lite kluven med det där med RGB. En del av mig vill ha fönstersida och massa nördig rgb belysning medans en annan del vill slå på en heltäckande panel och köra den diskreta varianten

Tänker mig att RGB kommer vara roligt första veckan men att man sedan kommer tröttna

Tur att man kan stänga av all belysning

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Chrisj: En större låda gör den inte(automatiskt) tystare. Kommer låta oavsett när han drar igång spel.

Lite snabba tips är att kika på semi passiva nätagg också. Då är inte ens fläkten igång under 50% last.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Jäkla skönt o va singel, ibland längtar man tillbaka. Men så ser man vad det kommer innebära. Gör man inte som regeringen säger så blir det straff att åka till ikea och gå runt där en hel dag o svettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Nej det var mer skämtsamt skrivet. Vi har fått ihop en snygg lösning som passar i vardagsrummet. Så därför blir det en stationär nu efter 2 år av bärbart skit

haha

Permalänk
Inaktiv

@Jaxoine Jag tycker att RGB inte är det rätta eftersom det gör lösningen mindre diskret. Dessutom blir RGB-belysningen riktigt påtaglig när det blir lite mörkt.

Rekommenderar ett chassi utan fönster om ni kommit överens om en stilren lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Chrisj: En större låda gör den inte(automatiskt) tystare. Kommer låta oavsett när han drar igång spel.

Lite snabba tips är att kika på semi passiva nätagg också. Då är inte ens fläkten igång under 50% last.

Nu sade jag ju inte att den gör det heller. Finns dock flera olika relativt tysta lösningar. Semi-passiva saker med något overkill prestanda brukar hålla sig rätt tysta, däremot kostar de ju en slant.

Permalänk
Medlem

Nu när RX Vega är på gång på riktigt och du är lite på budget så tycker jag att du seriöst ska ta en titt på Radeon Packs som ska lanseras samtidigt. Det är ett rabattprogram där du, om du köper ett RX Vega, kan få minst en tusing tillbaka om du sedan köper en AMD-relaterad produkt, som ett moderkort eller en FreeSync-skärm.

För övrigt har jag aldrig förstått vitsen med halvpassiva nätagg. Det är ändå den tystaste komponenten i datorn.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: SSD = 0dB, ASUS strix = 0dB, PSU passivt upp till 300W. Du kan surfa och lite annat till 0dB och dra in noll damm i datorn.

https://outervision.com/power-supply-calculator En 1800x med en SSD och RX VEGA ger 508W, dags att uppdatera signaturen nu om du ska råda folk RX vega

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Börjar svinga tillbaka mot ett system med Intel 7700k. Den presterar ändå märkbart bättre i många spel. Blir bara 1000kr dyrare med en 7700k jämfört med en Ryzen 1600. Känns som det är värt det i detta läget.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Börjar svinga tillbaka mot ett system med Intel 7700k. Den presterar ändå märkbart bättre i många spel. Blir bara 1000kr dyrare med en 7700k jämfört med en Ryzen 1600. Känns som det är värt det i detta läget.

Kanske har missat det men vilken upplösning ska du spela i? Jag har en 1440p skärm och är endast GPU bunden i alla de spel jag kör (dator i sign). Endast om jag sänker till low/medium inställningar i t.ex. BF1 så börjar CPUn hålla tillbaka mig, det händer mellan 140-180fps i just det spelet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kanske har missat det men vilken upplösning ska du spela i? Jag har en 1440p skärm och är endast GPU bunden i alla de spel jag kör (dator i sign). Endast om jag sänker till low/medium inställningar i t.ex. BF1 så börjar CPUn hålla tillbaka mig, det händer mellan 140-180fps i just det spelet.

Jag kommer köra med en 27tum 144hz 1080p skärm. FPS betyder mer än upplösning för mig. Särskilt på så pass små skärmar. Eller är man dum som inte kör på 1440p?

mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Jag kommer köra med en 27tum 144hz 1080p skärm. FPS betyder mer än upplösning för mig. Särskilt på så pass små skärmar. Eller är man dum som inte kör på 1440p?

mvh J

Detta med upplösning är ju en personlig preferens men jag hade aldrig kunnat gå tillbaka till 1080p på huvuddatorn. Man får så mycket mer utrymme på skärmen. Kör man dessutom en 27" 1440p blir pixlarna mindre och bilden skarpare. 27" 1080p ser alldeles för pixliga ut. Har även testat en Acer X34 (3440x1440 100Hz IPS) och är efter detta helsåld på den upplösningen, helt underbar skärm. Sitter bara och väntar på ett bra pris så blir det nog att köpa en sån.
Om du bestämmer dig för att spela i 1080p så hade jag gått på 7700k, där är den överlägsen. Annars Ryzen då den lämnar kraft över till annat i bakgrunden och samtidigt är billigare.

Permalänk
Avstängd

Jag hade aldrig kört på en 1080p 27" ens om jag fick betalt för det.

http://www.sweclockers.com/galleri/14170-min-dator

Här är en bild på min dator, om man tycker den är ful kan man alltid ställa den bakom skärmen så man inte ser den.

På gränsen till omöjligt att få in grafikkort men det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vill du ha en tyst dator på riktigt så gäller:

1. De enda högpresterande grafikkort som är tysta är Asus Strix. Har förekommit vissa EVGA, Gigabyte samt MSI. Men
det varierar beroende på exakt modell. Samtliga 10XX kort i Strix serien är tysta
2. Inga andra fläktar än Noctua få komma in i datorn, oavsett vad de andra tillverkarna påstår så är det rent bullshit.
3. Vill du ha fönstersida med belysning så kommer detta göra avkall på ljudnivå. Isåfall gäller ovan mer än någonsin.
4. Heltäckta chassin med 60%+ av innanmätet täckt i gummi/skum är det som ger bäst resultat.

Personligen är jag svag för Cooler Master Silencio 352. Ett mATX chassie som är en underbar kompromiss av bra pris, tyst design
samt goda möjligheter att få plats med bra hårdvara i.

Be quiet ?

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@GilbertG: SSD = 0dB, ASUS strix = 0dB, PSU passivt upp till 300W. Du kan surfa och lite annat till 0dB och dra in noll damm i datorn.

https://outervision.com/power-supply-calculator En 1800x med en SSD och RX VEGA ger 508W, dags att uppdatera signaturen nu om du ska råda folk RX vega

Aha, du menar en bärbar dator. Jo, så är det ju. Men i ett ATX-system har man ju såklart ett par rejäla 3,5"-hårddiskar som brummar på och knattrar lite härligt, och så ett par fläktar på det

Maxeffekten ligger på dryga 460W, så det fungerar. Maxeffekt som Outervision är verkligen absolut max plus lite till, vilket är omöjligt att komma upp i under användande och bara gäller konstgjorda laster. Sedan lägger Outervision på en 50W för att ta rum för åldrande kondensatorer. Fury X var rätt hungrig den med, men inte ens ett system med den kom väl upp i 400W från väggen, vilket betyder att nätaggets uteffekt var ännu en bit lägre, vill jag minnas. Rätta mig gärna dock. Rådet är riktat till folk som inte byggt sin egen dator och ska uppgradera sitt grafikkort och har läst att de behöver 800W eller någon liknande fantasisiffra och tror att de måste köpa nytt nätagg fastän de har ett stabilt agg på runt 600W. Det dök upp ett otal sådana trådar ett tag. Sådana råd ger grafikkortstillverkarna främst till jänkarna för att de annars kan bli stämda för att datorn brunnit upp när deras kinaskit till nätaggregat inte pallade leverera ens hälften av vad som anges i mer än 5 sekunder. Där säljs fortfarande en hel del noname-skräpaggregat. Här i Sverige ser det inte ut så. OEM:er kan dock vara snåla, men de brukar ha rätt på märkningen och nätaggen anges sällan till 500W eller mer. Ska man bygga eget eller oavsett anledning köpa nätagg i alla fall rekommenderas förstås att ha lite spelrum och gå på som minst 550W i normalfallet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vill du ha en tyst dator på riktigt så gäller:

1. De enda högpresterande grafikkort som är tysta är Asus Strix. Har förekommit vissa EVGA, Gigabyte samt MSI. Men
det varierar beroende på exakt modell. Samtliga 10XX kort i Strix serien är tysta.

Jag håller inte med då jag ägt både Strix OC samt nu ett Gaming X och tycker MSI är avsevärt tystare pga de större fläktarna som snurrar på lägre varvtal.

Skrivet av Jaxione:

Tack för tips! Enligt testerna jag läst så ska MSI 1080 Gaming X vara det tystaste 1080 kortet på marknaden. Silencio 352 ser jättefint ut, ska överväga det.

Jag håller med efter egen erfarenhet.

Skrivet av Jaxione:

Jag kommer köra med en 27tum 144hz 1080p skärm. FPS betyder mer än upplösning för mig. Särskilt på så pass små skärmar. Eller är man dum som inte kör på 1440p?

mvh J

Jättesynd om du beslutar dig för att köra på 27 tum @ 1080p. Pga den stora skärmytan kommer pixlarna vara stora och det ser verkligen inte speciellt trevligt ut. Personligen anser jag att 1080p inte passar skärmar större än 24tum. Kika istället på en 27"/1440p skärm (med G-sync om plånboken tillåter).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Detta med upplösning är ju en personlig preferens men jag hade aldrig kunnat gå tillbaka till 1080p på huvuddatorn. Man får så mycket mer utrymme på skärmen. Kör man dessutom en 27" 1440p blir pixlarna mindre och bilden skarpare. 27" 1080p ser alldeles för pixliga ut. Har även testat en Acer X34 (3440x1440 100Hz IPS) och är efter detta helsåld på den upplösningen, helt underbar skärm. Sitter bara och väntar på ett bra pris så blir det nog att köpa en sån.
Om du bestämmer dig för att spela i 1080p så hade jag gått på 7700k, där är den överlägsen. Annars Ryzen då den lämnar kraft över till annat i bakgrunden och samtidigt är billigare.

Skrivet av gabriel15:

Jag hade aldrig kört på en 1080p 27" ens om jag fick betalt för det.

http://www.sweclockers.com/galleri/14170-min-dator

Här är en bild på min dator, om man tycker den är ful kan man alltid ställa den bakom skärmen så man inte ser den.

På gränsen till omöjligt att få in grafikkort men det gick.

Skrivet av Mocka:

Jag håller inte med då jag ägt både Strix OC samt nu ett Gaming X och tycker MSI är avsevärt tystare pga de större fläktarna som snurrar på lägre varvtal.

Jag håller med efter egen erfarenhet.

Jättesynd om du beslutar dig för att köra på 27 tum @ 1080p. Pga den stora skärmytan kommer pixlarna vara stora och det ser verkligen inte speciellt trevligt ut. Personligen anser jag att 1080p inte passar skärmar större än 24tum. Kika istället på en 27"/1440p skärm (med G-sync om plånboken tillåter).

Snor det inte väldigt många fps då? Det är det jag är rädd för. Kan absolut tänka mig en 1440p skärm annars. Men absolut inte IPS. Har haft alldeles för många dåliga erfarenheter av detta. Sinnessjukt mycket glow och backlight bleed på de skärmar jag tittat på.

De TN 1440p skärmarna som intresserar mig isåfall är:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/255936-...

eller

https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Snor det inte väldigt många fps då? Det är det jag är rädd för. Kan absolut tänka mig en 1440p skärm annars. Men absolut inte IPS. Har haft alldeles för många dåliga erfarenheter av detta. Sinnessjukt mycket glow och backlight bleed på de skärmar jag tittat på.

De TN 1440p skärmarna som intresserar mig isåfall är:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/255936-...

eller

https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...

Ja det kräver en hel del av grafikkortet att köra 1440p, ca 78% högre upplösning så man får räkna med att man behöver ca 78% starkare grafikkort än för 1080p. Att uppnå 144fps i 1440p Ultra settings i alla spel kan inget grafikkort göra idag. De som kräver 144fps brukar dock vara helt inne på att man sänker till kanske Medium/High settings. Då räcker ett GTX 1080. Det hänger på vad du spelar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Be quiet ?

Att vara tyst och att vara tyst under prestation är 2 olika saker.

BeQuiet är tysta ja. Men är man ute efter tystnad även under belastning så vinner Noctua.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tack alla hjälpsamma människor! Tycker dock det är ont om snygga mATX chassin. Kanske ska satsa på ett hyfsat kompakt miditower istället. Eftersom datorn ska vara i vardagsrummet så är det viktigt att den är tyst.

Mvh J

Jag skrev ett inlägg i en annan tråd igår om tips på mindre chassin för spelburkar: #16930308.

För övrigt stod jag inför samma val som dig angående 7770K eller Ryzen. Det landade på 7770K på grund av det enkla skälet att jag helt enkelt bara spelar när jag faktiskt belastar datorn. Något jag dock ogillar med den processorn jämfört med min gamla 3770K är att den får CPU-fläkten att varva upp och ner väldigt ofta. Det kan räcka med att jag öppnar ett nytt program eller börjar spela en video för att fläkten ska gå upp markant i varv. Och det är väl just det som processorn är erkänt dålig på. Om datorn ska stå i ett vardagsrum skulle jag tänka både en och två gånger på ljudvolymen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Efter mycket tjat så gav hon äntligen med sig! Jag får en plats för stationär dator i lägenheten!!!!

Nu skulle jag behöva lite hjälp på tips på ett tyst och fint mAtX bygge. Alienware hade ett vad jag tyckte var ett bra erbjudande på deras Aurora R5 där jag kunde få ett bygge med ett 1070 och 6700 för drygt 11k. Är detta bra eller borde jag satsa på att bygga själv?

SSD med Windows 10 har jag redan så behöver inte köpa det iaf. Kan någon kunnig och hjälpsam människa sätta ihop ett prisvärd, tyst och kompakt gaming dator till mig? Jag vill ha en i7 processor och minst geforce 1070.

Budgeten ligger på runt 14k max.

Tacksam för all hjälp!

Mvh J

HAHAHAH,
Fler sådanna här inlägg!
" Efter mycket tjat så gav hon äntligen med sig! Jag får en plats för stationär dator i lägenheten!!!! "

HAHAHA

Ps, ganska lätt bygga en dator,

Dra in på allt, förutom CPU /GPU

Alltså, köp billigt moderkort, HDD, RAM..
Resten försöker du maxa för pengarna, det är då du får en "bra dator"

Ex;

https://www.komplett.se/product/895861/datorutrustning/pc-kom...

https://www.komplett.se/product/904698/datorutrustning/pc-kom...

= 9200:ish

Du har alltså kvar 5800kr till moderkort + ram + HDD + låda.. borde räcka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Snor det inte väldigt många fps då? Det är det jag är rädd för. Kan absolut tänka mig en 1440p skärm annars. Men absolut inte IPS. Har haft alldeles för många dåliga erfarenheter av detta. Sinnessjukt mycket glow och backlight bleed på de skärmar jag tittat på.

De TN 1440p skärmarna som intresserar mig isåfall är:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/255936-...

eller

https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...

Jag tror är samma panel i dessa skärmar, bara olika design och tillverkare.
Välj den du tycker ser bäst ut.

Man förlorar klart fps på att köra 1440p vs 1080p, men sen hade jag hellre sänkt grafikinställningarna och kört 1440p om de behövts.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]