Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem

Tanken är bra men flera sidor och appar "bryts" helt och det är svårt att vitlista enskilda DNS och "strängar"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:

ok, då vet jag..

sen vet jag inte om detta är något för mig, min mobil (luma 950xl med windows) har uppenbara problem. något mot MS verkar blockas, mobilen kopplar inte upp på wifi, när jag går in under egenskaper säger den "åtgärd krävs", klickar jag där så ber den mig att öppna webbläsaren och väl när webbläsaren är öppen står det "Slutför anslutning till wi-fi".

samt så säger wifi på min laptop "no internet access" fast det är på den jag skriver nu, så något mot MS verkar blockas.

EDIT: vitlistade www.msftncsi.com och nu kan mobilen ansluta samt att laptopen inte gnäller om no internet access

EDIT2: fyfan vilken nörd man är som sitter och installerar sånt här på en lördagskväll.. sen återstår testar med hur mina domänsanslutna maskiner hanterar detta, om dom fortfarande kommer åt varandra som dom ska

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

@issue:

Personligen så kör jag med Firefox och Ublock i mobilen, reklamfritt och krångelfritt.
Testade detta för ett bra tag sen men orkade inte med allt pill i längden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd:

okok.. ja vi får se hur mycket jag orkar lägga ner på det. kändes bara smidigt att man bakar in väldigt mycket enheter, ipad, 2 mobiler, 3 datorer, Xbox.. sen får vi se om jag slänger in alla virtuella maskiner med. gjorde ett snabbt test med en domänansluten virtuell win8.
dns1: pi-hole
dns2: ad dns
dns3: router
slutade med att jag inte ens kunde rdpa in till maskinen som jag bytte dns på. vettifan vad som kan ha blockats. när jag tog bort pi-hole fungerade det att rdpa in igen

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

drog in pi-hole på en virtuell Ubuntu server 16.04 ikväll, verkar fungera bra. men är det någon som har koll på hur man vitlistar allt för sweclockers? den svalde inte att jag vitlistade www.sweclockers.com

ska kika lite mer imorgon på det, om det bara är lite slö eller så

Hittade du vilka adresser att vitlista för sweclockers?
Med default-inställningarna blockerades inte reklam här för mig, utan först med med filter från "3:e part" vill jag minnas.

Kör för övrigt även jag min pi-hole på en ubuntu server som vbox, fungerar fint!

Permalänk
Medlem

@rfrost: jag har faktiskt inte kollat :/ skäms lite..

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@rfrost: jag har faktiskt inte kollat :/ skäms lite..

Ominstallerade pi-hole, default blockerar den ingenting från sweclockers.

Tog bort kommenteringen till ett par andra listor i "adlist.default", ADZHOSTZ, Telemetry och ett par under "Untested".
Kör pihole -g.
Annonser blockeras på sweclockers.
Öppnar "adlist.default" igen efter uppdateringen, då är alla listor kommenterade igen även efter att nya listor hämtats hem.

Hittar inget i web-loggen som är relaterat till mitt ip jag surfar med nu och kan kopplas till sweclockers.
Har jag missat någon annan logg att gå igenom tro?

Permalänk

Körde det ett tag, var lite jobbigt att whitelista sidor med det dock

Permalänk
Medlem

Dessa adresser får jag fram när jag kör "-f /var/log/pihole.log"
https://pi-hole.net/faq/how-do-i-read-and-interpret-the-log-f...

Aug 1 20:06:33 dnsmasq[2246]: query[A] a646.g2.akamai.net from 192.168.1.210
Aug 1 20:06:33 dnsmasq[2246]: forwarded a646.g2.akamai.net to 84.246.88.20
Aug 1 20:06:33 dnsmasq[2246]: forwarded a646.g2.akamai.net to 84.246.88.10
Aug 1 20:06:33 dnsmasq[2246]: reply a646.g2.akamai.net is 62.127.145.24
Aug 1 20:06:33 dnsmasq[2246]: reply a646.g2.akamai.net is 62.127.145.19

Dumt att loggen inte visar vilket ip som skickar förfrågan.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen pihole. Har dock bara labbat lite med de.
Man kan ju få rätt cool statistik om man har en LCD till sin raspberry.
http://imgur.com/a/VykyF

Permalänk
Medlem

Själv försökte jag få pfsense att fungera liknande med dnsmasq, utan resultat.
Pi-hole gav resultat direkt och var ett perfekt 10-minutersprojekt. 😁

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt virtuellt under debian för mig.

Men, jag tycker inte den blockar tillräckligt - någon som har utökat listorna och har några bra exempel/förslag på block-listor?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: Har inte url i huvudet just nu men du kan googla på pi-hole block list så kommer det upp en lista, finns färdiga urler i config filen som man kan avkommentera. Har dock inte testat dessa själv

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

alltså, älskar min pi-hole.
hade resettat FW på min router och glömde bort att ändra interna DNSer som går ut med dhcp.. satte mig typ för första gången någonsin och började glo på Youtube på xboxen nu ikväll och blev störd som fan att det kom reklam var 15e minut i en Comedy show jag försökte se. tänkte att Youtube appen var skit tills jag kom på att jag glömt ändra DNSerna, sagt å gjort, ändra DNS i routern så xboxen går till pi-hole och inte en enda gång har det avbrytits för reklam efter det

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen jag har upptäckt är att Youtube klipp tar en stund , misstänker att den försöker komma åt reklamen en stund innan den ger upp. Någon mer som råkat ut för det?

Permalänk
Medlem

Nä, det tror jag inte, jag har inte reagerat på det iaf.

Däremot fungerar prisjakt lite dåligt för mig, efter att ha klickat på en produkt så kan jag inte klicka mig vidare till butiken har jag för mig.

Btw, nån som vet hur man rensar dns server cache i linux? Testade att svartlista en domän förut, fast jag tig bort svartlistningen så kommer jag ändå inte åt sidan

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

en annan trevlig sak som damen uppmärksammade.. gratiskontot av Spotify är helt reklamfritt när datorn använder pi-hole som DNS

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har man en linux router så är detta inte svårt att göra själv. Detta har jag haft konfigurerat på min router i flera år.

Japp, har kört detta på min router med dd-wrt i flera år.

Permalänk

Slöar din Pi hole på din Raspberry Pi ner internet?

Jag känner igen fenomenet nämligen.
Min Pi 2 B slöade ner mitt internet kopiöst. (färsk installation)
Jag hade pajjen inkopplat i routern som levererade 500mA via USB.

Sedan läser jag att Pi 2 B kräver mer ström än så,
så nu matar jag 2A i pajjen, går som en dröm!

Permalänk

DNSBL i ett AD

En AD-domänkontroller ska endast ha sig själv och andra AD-domänkontrollers som DNS.
Alla andra medlemsservrar i ett AD-nät ska endast ha AD-domänkontrollers som DNS.
Klienter i ett AD-nät ska endast ha AD-kontrollers som DNS, läs stoppa endast in AD-kontrollers i DHCPens server option 6, DNS.
Så om du har pillat in 3st DNSer, ADet, DNSBL och routern i din AD-klient så kommer det att bli fel. Inte hela tiden, men ibland så händer det mystiska saker.... Du vet inte vilket av DNSerna du slår emot och du kan gissa hur mycket din routers DNS och DNSBLet kan om ditt AD...

Så om man vill klämma in en DNSBL i ditt AD då ska man peka på den genom att konfa den som en Forwarder i Windows DNS-tjänsten på AD-domänkontrollerna. Och likaså om man vill verkligen även ha routern med pga du inte litar på din Paj/Linux (den är mer driftsäker än din Windoze...), lägg den efter i Forwarders-listan.

Roten till allt ont i ett AD är oftast felfiggad DNS.

</RANT>

Iom att M$ la ner TMG som hade DNSBL, och du råkar inte vilja ha en Paj/Linux med Pi-hole i ditt nät (vilket jag inte förstår) så är du hänvisad till att köpa något typ DNS Redirector eller försöka dig på att schedulera ett Powershell hack som denna.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
“A child of five would understand this... Send someone to fetch a child of five!” - Groucho Marx

Permalänk
Medlem

Funderat på att sätta upp en pi-hole hemma för barnens skull.
Kan man i befintlig Router koppla in en annan Router och i den nya "Router2" koppla in pi-holen och koppla alla ungarnas datorer, telefoner och annat mög mot den och på så vis slipper de all reklamen ?
Tanken att använda två routrar är att i "Router2" ändra DNS så den pekar mot pi-holen medans på den första "Router1" ha allting som vanligt utan att bli påverkad av "Router2".

Skulle detta vara möjligt ?

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

@Drnisse: Du kan sätta valfri DNS i respektive klientmaskin.
Din egen: Svenska kyrkans DNS
Barnens: Pi-hole
Mobil: Google

osv

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Efter jag slängde upp en halvkass laptop som har stekta banor på moderkortet till tangentbod+mus och går med trådlöst tangentbord och mus usb kitt som media dator till tv´n ligger min orange pi och bara samlar damm och lät som nått värt att använda den till

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Detta var perfekt, tog max 1 timme varav halva tiden var strulet med xrdp vilket man egentligen inte behöver.
Aftonbladet och liknande sidor ser rätt nakna ut nu.........

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Har märkt att Prisjakt.nu inte lirar helt med pi-hole. Länkar till vissa butiker förkastas, t. ex. Netonnet.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats whitelista SweClockers? Fungerar ej för mig när jag skriver in sweclockers.com som adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Någon som lyckats whitelista SweClockers? Fungerar ej för mig när jag skriver in sweclockers.com som adress.

Vi måste ha tillgång till deras ad-content serverar.

Via FZ fick jag fråga dem via forumet. Då lyckades jag vitlista dem. Har heller inte lyckats med Sweclockers.

Iomed FTL uppdateringen kan man ju vitlista och svartlista och llägga till adblock listor via interface:et. Älskar PiHole

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

@bandite: tror du måste vitlista https://clk.tradedoubler.com fungerade sedan före mig iaf.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Vad har ni för block lists? Jag har precis installerat Pi-Hole i en Ubuntu VM och jag kör allt standard, är det någon blocklist som ni rekommenderar osv?

Den blockerar rätt bra ändå från början såvitt jag kan se, men den släpper igenom vissa annonser på te.x facebook.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vad har ni för block lists? Jag har precis installerat Pi-Hole i en Ubuntu VM och jag kör allt standard, är det någon blocklist som ni rekommenderar osv?

Den blockerar rätt bra ändå från början såvitt jag kan se, men den släpper igenom vissa annonser på te.x facebook.

https://wally3k.github.io/
Där finns några extra att köra på också om du är ute efter fler.

jag kör med

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5