Samsung eller Oneplus - eller annat?

Permalänk
Lego Master

Samsung eller Oneplus - eller annat?

Okej, nu får det vara nog. Enough is enough, och allt det där.

De senaste 12 timmarna har min Lumia 950XL varit nära att bli självmördad (dvs., utsatt för berättigat elektronikmord förorsakat av dess egna jävla idiotier) minst tre gånger.
Det är dags att ersätta fanskapet. Men med vad?

Jag har läst runt lite och blivit riktigt sugen på en Oneplus 5, pga. dess hyggligt rimliga pris, Oxygen OS och så vidare.
Men den saknar QI-laddning och både skärm och kamera verkar vara mediokra. Dessutom ingen IP-klassning.

Ett alternativ är Samsung Galaxy S8, men jag är skeptisk eftersom min gamla S5a var det som drev mig till Windows Mobile till att börja med. Den har däremot fått Bäst i Test på typ alla sajter som jämför Androidlurar à 2017. Bra skärm, vattentät, alla jävla gadgets man kan tänka sig (inkl. iris-skannern som jag har vant mig vid från Lumian). Däremot är det ju TouchWiz på den, och det gav mig krypningar sist.

Så, vad skaffade ni själva, och varför? Vad ska jag skaffa?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Just nu skulle jag säga Oppo R11 eller Xiaomi Mi6, båda är i princip samma som Oneplus5 men billigare. Om du känner, likt mig, att telefongaming nådde sin höjdpunkt med pokemon go och därför prioriterar batteritid mer än allt annat, så är nog en Xiaomi Redmi Note 4 Global edition ditt val. kostar dessutom typ 1800 spänn, beställde en sådan till mig i förrgår.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Lego Master

@ksw:
"Nådde sin höjdpunkt med Pokemon Go"? Ni, min herre, talar i tungor.

Nej, det jag prioriterar är
1) Prestanda; multitasking, surf, interface och bara generell hantering ska funka så smooth som möjligt. Därför kändes Oneplus 5's 8GB RAM som en bra idé. Spela på mobilen har jag inte sysslat med sen Snake på min Nokia 7110.
2) Prylar; fingertrycksläsare, schysst skärm, iris-scanner, NFC, QI-laddare, vattentäthet...the moar the better.
3) Uppdateringar; fan ta den tillverkare som slutar uppdatera sina enheter efter två år.
4) Pris; jag ska kunna motivera inköpet hos det lokala Finansdepartementet.

EDIT:
Självfallet är batteritid av intresse, men jag har en OK powerbank som jag inte tvekar att använda!
Dessutom är utbudet av tillbehör delvis avgörande. Jag vill tex. kunna skaffa en Brodit-hållare till bilen (Oneplus 5 bör vara på gång strax), osv. Att köpa ännu obskyrare kinesiska märken än Oneplus där jag blir hänvisad till Aliexpress eller Ebay för att hitta tillbehör känns inte alls lockande.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@ksw:
"Nådde sin höjdpunkt med Pokemon Go"? Ni, min herre, talar i tungor.

Nej, det jag prioriterar är
1) Prestanda; multitasking, surf, interface och bara generell hantering ska funka så smooth som möjligt. Därför kändes Oneplus 5's 8GB RAM som en bra idé. Spela på mobilen har jag inte sysslat med sen Snake på min Nokia 7110.
2) Prylar; fingertrycksläsare, schysst skärm, iris-scanner, NFC, QI-laddare, vattentäthet...the moar the better.
3) Uppdateringar; fan ta den tillverkare som slutar uppdatera sina enheter efter två år.
4) Pris; jag ska kunna motivera inköpet hos det lokala Finansdepartementet.

EDIT:
Självfallet är batteritid av intresse, men jag har en OK powerbank som jag inte tvekar att använda!
Dessutom är utbudet av tillbehör delvis avgörande. Jag vill tex. kunna skaffa en Brodit-hållare till bilen (Oneplus 5 bör vara på gång strax), osv. Att köpa ännu obskyrare kinesiska märken än Oneplus där jag blir hänvisad till Aliexpress eller Ebay för att hitta tillbehör känns inte alls lockande.

jag skulle väl säga att oneplus är ett av de företag som överger uppdateringarna snabbt, dom lovade nougat till oneplus 2 men det kom aldrig, jag planerade att gå över till oneplus 5 innan den visats då jag satt på en oneplus 2, men när den släpptes kändes den väldigt "meh".

jag köpte en lg g6 64 GB dual sim för 3800 från ebay istället, och anser att det är det absolut bästa för pengarna, om man nu vill köpa från ebay som jag brukar göra.

Permalänk
Avstängd

Jag gick på HTC U11...

Varför? Ägde en gång en samsung s6 som hade värdelös täckning, där min gamla HTC m8 hade 4 pluppar hade samsungen bara 2, körde jag bil genom Dalsland bröts samtalen stup i ett vilket den aldrig gjorde på m8an.. körde på iPhone ett tag men luren tråkar ut mig..plus dåligt med lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Just nu skulle jag säga Oppo R11 eller Xiaomi Mi6, båda är i princip samma som Oneplus5 men billigare. Om du känner, likt mig, att telefongaming nådde sin höjdpunkt med pokemon go och därför prioriterar batteritid mer än allt annat, så är nog en Xiaomi Redmi Note 4 Global edition ditt val. kostar dessutom typ 1800 spänn, beställde en sådan till mig i förrgår.

Jag är ganska sugen på beställa något sådant! Vars beställde du ifrån?

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

jag skulle väl säga att oneplus är ett av de företag som överger uppdateringarna snabbt, dom lovade nougat till oneplus 2 men det kom aldrig, jag planerade att gå över till oneplus 5 innan den visats då jag satt på en oneplus 2, men när den släpptes kändes den väldigt "meh".

jag köpte en lg g6 64 GB dual sim för 3800 från ebay istället, och anser att det är det absolut bästa för pengarna, om man nu vill köpa från ebay som jag brukar göra.

Har själv varit sugen på OP5. Mycket pga att Samsung S8 är så dyr.
Har även kikat på LG G6, och kan man få den för ca 3800kr + frakt så är de ju ett kap!

t3ddyyy du slapp tullavgift? betalade endast fraktkostnad på 186kr?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger: jag betalade frakt på 9 dollar, köpte från denna:

http://www.ebay.com/itm/LG-G6-H870DS-Dual-Sim-64GB-Ice-Platin...

dagen efter jag beställt höjde dom frakten till ca 400 kr så jag hade nog ganska tur.

jag tror telefonen är importerad från USA då det är amerikanskt interface på laddaren, dvs jag använder adapter för tillfället.

mycket riktigt så slapp jag tull, och då skeppade då med DHL där dom är rätt duktiga på att tulla saker.

har även tullat på saker jag fått skeppat med DHL tidigare, och vad jag hört så gillar dom att kolla paketen hos de som åkt fast en eller fler gånger på tullkontroll.

denna som jag länkat skeppas från UK.

edit: jag vet att det står att de är baserade i singapore men telen skickades faktiskt från UK till min stora förvåning.

Permalänk

Samsungs TouchWiz håller jag med om är fruktansvärt, men det är relativt lätt att lösa med att bara installera en ny launcher (Jag använder Nova Launcher) som byter hela hemskärmen. Jag gjorde det på min Huawei (Honor 8) med deras EMUI-skräp som är helt värdelöst, och nu är det en telefon jag gillar skarpt eftersom allt annat med den är trevligt förutom just det inbyggda UIt. Troligen kommer det göra liknande skillnad för dig om du skaffar en Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Okej, nu får det vara nog. Enough is enough, och allt det där.

De senaste 12 timmarna har min Lumia 950XL varit nära att bli självmördad (dvs., utsatt för berättigat elektronikmord förorsakat av dess egna jävla idiotier) minst tre gånger.
Det är dags att ersätta fanskapet. Men med vad?

Jag har läst runt lite och blivit riktigt sugen på en Oneplus 5, pga. dess hyggligt rimliga pris, Oxygen OS och så vidare.
Men den saknar QI-laddning och både skärm och kamera verkar vara mediokra. Dessutom ingen IP-klassning.

Ett alternativ är Samsung Galaxy S8, men jag är skeptisk eftersom min gamla S5a var det som drev mig till Windows Mobile till att börja med. Den har däremot fått Bäst i Test på typ alla sajter som jämför Androidlurar à 2017. Bra skärm, vattentät, alla jävla gadgets man kan tänka sig (inkl. iris-skannern som jag har vant mig vid från Lumian). Däremot är det ju TouchWiz på den, och det gav mig krypningar sist.

Så, vad skaffade ni själva, och varför? Vad ska jag skaffa?

Jag skaffade Samsung S8 då jag lyckades hitta en med dual sim på Swedroid. Den är dock med Snapdragon 835, köp en med Exynos istället för bättre batteritid. Det är en riktigt bra telefon som har sina fördelar och nackdelar.

Plus:

  • Riktigt bra kvalitet

  • Vattentät

  • Lätt den bästa skärmen på marknaden

  • Bra batteritid

  • Kameran är riktigt bra

  • Liten och lätt

  • Den långa skärmen, var lite skeptisk i början men nu gillar jag den skarpt!

Minus:

  • Placeringen av fingerläsaren, det hade varit betydligt bättre att ha den på framsidan

  • Rootar man så ryker garantin/Samsung Pay/Android Pay

  • Touchwiz är väl sådär, går som sagt att täcka upp med Nova Launcher

  • Bixby, suck.. Måste ladda ner bxActions för att binda om knappen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte Android användare, men har tittat och känt på min brors S8. Sexigare telefon får man leta efter!

Jag röstade S8, mest för att jag inte har så stor koll på de andra. Det är ju även den telefon som vunnit flest tester. Många operatörer erbjuder rätt schysst rabatt om man binder upp abonnemang (alt. att man kör Telenor Change).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Lego Master

@Samlooh:
Well, det blir att köpa luren cash oavsett. Jag har fortfarande bindningstid kvar på min Lumia. Alternativet är väl att begära slutfaktura för att lösa bindningstiden för den luren, och sen binda om med typ en S8, men det vore skönt att få ner månadskostnaden en aning med.

Jag tackar för all input, keep it coming! TouchWiz är ju inte enda problemet med Samsung, utan även alla deras rent värdelösa bloat-appar som man inte blir av med hur man än gör (utom root, vilket inte är ett alternativ på en så dyr telefon).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Någon av Huawei telefonerna, Har en Honor 8 själv. Aldrig varit så nöjd med en mobil som med denna.

Snygg snabbt GUI. Skärmen är grym. Lite Bloatware (går att knäppa av dom få som finns). Snabba uppdateringar till nyaste Android versionen. Så det är mitt råd , Köp en nyare Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Samlooh:
Well, det blir att köpa luren cash oavsett. Jag har fortfarande bindningstid kvar på min Lumia. Alternativet är väl att begära slutfaktura för att lösa bindningstiden för den luren, och sen binda om med typ en S8, men det vore skönt att få ner månadskostnaden en aning med.

Jag tackar för all input, keep it coming! TouchWiz är ju inte enda problemet med Samsung, utan även alla deras rent värdelösa bloat-appar som man inte blir av med hur man än gör (utom root, vilket inte är ett alternativ på en så dyr telefon).

Samsung telefoner är som sagt inte perfekta! Deras bloat-appar går dock att stänga av så att de inte används

Jag hade troligtvis köpt en LG G6 istället om jag inte hade hittat en begagnad Samsung S8 med dual sim. 3800kr för en ny LG G6 är ett riktigt bra pris!

Visa signatur
Permalänk

OnePlus5 och Galaxy s8 är rätt identiska.

Galaxy S8 är dock betydligt dyrare. Fråga dig själv vad S8an har som är värt 3000kr extra.

Jag är helt nöjd med min OnePlus5 roligt att ha något annat också som inte alla andra har.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master
Skrivet av Garderoben:

OnePlus5 och Galaxy s8 är rätt identiska.

Galaxy S8 är dock betydligt dyrare. Fråga dig själv vad S8an har som är värt 3000kr extra.

Noterade lite sånt i mitt första inlägg. Bland annat iris-skannern, QI-laddning, IP-klassningen och bättre skärm o kamera känns som punkter som kan vara värt en del.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Noterade lite sånt i mitt första inlägg. Bland annat iris-skannern, QI-laddning, IP-klassningen och bättre skärm o kamera känns som punkter som kan vara värt en del.

Det är dock grymt bra skärm på One Plusen även om det är 1080p så är det inget man ser vid normalt användande. (Inte jag i alla fall) Den har även grymt jävla bra kamera.

Men QI laddning är riktigt nice och något jag saknar från mina gamla lumia.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Så. En Samsung Galaxy S8 beställd på lokala Webhallen och hämtas ut efter jobb. Tack för all er input, nu blir det Android-party ikväll!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@kreekill: Hongkong Goldway, via aliexpress för buyer protection etc.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.