Permalänk
Medlem

Asus rt n66u strular

Hej.
Har en asus rt n66u som har börjat strula efter en flytt. Tidigare har den för det mesta fungerat felfritt.
Vi har precis flyttat till en lägenhet där internet ingår. Jag tror det är IT-Total som levererar (från ipnummersökning).

Problemet:
Ca 1 gång om dagen blir routern konstig. Hastigheten sjunker till att den knappt går att använda, det går inte att ansluta till wifi utan får bara autentiseringsproblem och jag kommer inte åt routerinställningarna via dess adress. När jag sedan drar ut sladden som går till interneturtaget i väggen kommer jag åt routerinställningarna. Verkar som den blir helt överbelastad på något sätt.
Internet fungerar utan problem när jag tar sladden direkt till datorn.
Har lyckats att få igång det igen efter diverse omstarter och urkoppling av ström, men nästa dag blir det likadant.

Som jag nämnde tidigare fungerade det utan problem i min förra lägenhet.

Någon som har några idéer på vad problemet kan vara?

Mvh Ill-k

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som om routern i sig är ok men det är wifi som krånglar. Du beskriver att om du kör med kabel så fungerar det felfritt.

Hoppas jag är med så långt.

Något stör Wifi helt enkelt, antingen på datorn eller på routern. Ifall någon granne eller liknande stör, testa att byta kanaler och passa på att byta SSID. Det kan vara någon granne/motsv som har hög signaleffekt på sin router och stör ut dig, det kan vara någon annan grunka i luften som stör. Kanalbytet kan få bort felet isf. Ta fram telefonen/plattan när det händer och se om du ser något annat nät med bra signalstyrka just då, isf vet du vilket det är som stör.

Råkar det vara vid samma tidpunkt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Tack för svaret. Tror inte det är bara wifin då datorn fortfarande är kopplad med sladd via routern och den slutar också fungera.

Permalänk
Medlem

Provat med en uppdatering av Firmware? (Om du inte redan kör senaste)

https://www.asus.com/Networking/RTN66U/HelpDesk_Download/

Finns en hyfsat ny från 2017/07/17 att ladda hem.

Version 3.0.0.4.380.7743

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Japp körde senaste uppdatering efter den började strula.
Det som är märkligt är att när den börjar bli så här så kommer jag inte åt inställningarna heller. Den verkar arbeta för mycket men så fort jag drar ur internetsladden kommer jag in i routerinställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

@krigelkorren: Japp körde senaste uppdatering efter den började strula.
Det som är märkligt är att när den börjar bli så här så kommer jag inte åt inställningarna heller. Den verkar arbeta för mycket men så fort jag drar ur internetsladden kommer jag in i routerinställningarna.

En factory reset då? -Alt. köra om Setup Wizarden.
Verkar ju helt klart vara något den inte gillar med uppkopplingen jämfört med tidigare ISP:n.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Ja jag får prova det. återkommer imorgon om det är likadant

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser adresseringen ut, inga konflikter vare sig på wan eller lansidan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle också föreslå en factory reset och konfigurera om den från början. Funkar inte det får man felsöka vidare helt enkelt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Du skriver att det händer cirka en gång om dagen. Händer det runt samma tid dessa gånger eller är det helt olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Så har kört en factory reset. Har INTE fått det att fungera som det ska. När jag skall ställa in allting via guiden kloggar den igen så fort jag pluggar in internetsladden.

Prövade att ändra till Acces point istället för router när sladden var urkopplad och det verkar fungera igen.....

Frågan är varför den beter sig så här.
Den lyckas inte köra setup guide själv
Nu verkar det fungera men vad innebär AP istället för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

@Gurk: Tack för svaret. Tror inte det är bara wifin då datorn fortfarande är kopplad med sladd via routern och den slutar också fungera.

Det är ett "trick" med att felsöka så. Datorns nätverkslager väljer en väg ut (från windows 8 är dom jämlikt värda men det var dom inte innan) så om du har mer än ett nätverkskort anslutet, till samma nätverk så ger sig inte windows över på det andra kortet om det första krånglar. I ditt fall innebär det att om du har både kabel och wifi anslutet till samma router och wifi:t krånglar men inte registrerar "disconnected" så kommer datorn INTE att försöka på det trådade nätverkskortet per automatik och du som användare ser problemet som att routern är oåtkomlig. - Med den enormt krångliga förklaringen, om du verkligen vill felsöka när det här händer så måste du disconnecta/disabla det trådlösa när du får detta och vill köra med kabel.

//edit - mer normalt fel där detta händer, du har en router anslutet till ditt bredbandsnät och tjänsteleverantören ber dig felsöka genom att sätta datorn direkt i fiberkonverteraren. Du kopplar ur routern och tar och sätter datorn i uttaget, men är fortfarande "ansluten" mot routerns wifi. Då får du samma fenomen, datorn byter INTE väg ut men DHCP/etc fungerar. Förutom på Windows 7 och tidigare där ethernetkort är högre prioriterat (eller ligger över i nätverkslagret på windows) och det då fungerar utmärkt. *muttrar i 3d-line voice*

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Ok kan pröva att stänga av wifi för att se om det blir bättre.
Min stationära har dock ingen wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

@Gurk: Ok kan pröva att stänga av wifi för att se om det blir bättre.
Min stationära har dock ingen wifi

Bra info, detta är alltså inte på samma dator (om jag tolkar rätt), den ena dör wifi:t på och samtidigt från din stationära krånglar det? Då *är* det ju routern som dippar. Ett hett tips är att kolla routerns logg (eller om man först måste slå på det på ASUS:en?) och se vad du får för felmeddelande.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ill-k:

vad innebär AP istället för router?

Att den bara agerar switch och accesspunkt, dvs inte utför routing och att dhcpservern är avstängd, det innebär att du förlitar dig på operatörens dhcpserver och att du bara kan ansluta så många klienter som du får ipnummer av operatören, ansluter du fler så får du adressproblem och trafiken kommer att påverkas och i sämsta fall upphöra..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Gurk: Ja helt klart. Otydligt från min sida. Jag min stationära kopplad enbart med sladd och telefoner och dylikt använder wifi.
Dock kommer jag inte åt routern igen får bara upp detta. bildlänk: https://drive.google.com/open?id=0B87DKRjFL2gqbjdMY0NjNHo0cFE

Permalänk
Medlem

Jag har också en 66u och den har ungefär samma problem som du.

#segt internet,
dåligt wifi,
även kabel krånglar, kommer inte åt wifin då och då.

Det kom med senaste firmwareuppdateringen och jag nergraderade till näst senaste firmware men det löste inte problemet. Vill helst inte göra en fabriksåterställning pga custom regler. Återkommer om jag löser det.

Mvh fredrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ill-k:

@Gurk: Ja helt klart. Otydligt från min sida. Jag min stationära kopplad enbart med sladd och telefoner och dylikt använder wifi.
Dock kommer jag inte åt routern igen får bara upp detta. bildlänk: https://drive.google.com/open?id=0B87DKRjFL2gqbjdMY0NjNHo0cFE

Har du ställt om Asusen till AP så kommer ju de anslutna klienterna att hamna på ett annat nät så du kan inte nå routerns interface förrän du manuellt flyttar den klient som du vill använda för att nå routern till samma nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok tack.
Fick göra en ny factory reset och nu fungerar den igen i router läget...får se hur länge dock

Permalänk
Medlem

och där dog allt igen >:/

ska försöka få ner loggen

Detta är vad som kom upp efter att jag pluggat i internetkabeln, låtit den tugga nån minut (går ej att ändra eller se något i inställningarna då routern är helt nersegad) sedan dragit ur kontakten för att se vad loggen sa.

ug 1 02:06:20 WAN Connection: Ethernet link up.
Aug 1 02:06:21 rc_service: wanduck 265:notify_rc restart_wan_if 0
Aug 1 02:06:27 kernel: Attempt to kill tasklet from interrupt
Aug 1 02:06:37 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Aug 1 02:07:21 rc_service: udhcpc 715:notify_rc start_firewall

några ideer? står att det är problem med dhcp

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ill-k:

och där dog allt igen >:/

ska försöka få ner loggen

Detta är vad som kom upp efter att jag pluggat i internetkabeln, låtit den tugga nån minut (går ej att ändra eller se något i inställningarna då routern är helt nersegad) sedan dragit ur kontakten för att se vad loggen sa.

ug 1 02:06:20 WAN Connection: Ethernet link up.
Aug 1 02:06:21 rc_service: wanduck 265:notify_rc restart_wan_if 0
Aug 1 02:06:27 kernel: Attempt to kill tasklet from interrupt
Aug 1 02:06:37 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Aug 1 02:07:21 rc_service: udhcpc 715:notify_rc start_firewall

några ideer? står att det är problem med dhcp

Har du provat att ansluta utan routern för att kolla vad som händer? Har du kollat om problemen uppstår när dhcplånet från operatören går ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Ill-k: lite för tunt för att hitta något... det brukar bli typ massa grejer, hmm. Är det så att hela routern hänger sig. Jag hade testat att bara låta den stå ett tag utan att vara ikopplad i något alls (och bara testat det trådlösa).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Mycket vanligt problem på dom flesta konsumentroutrar, särskilt om ni är fler som streamar eller skickar mycket trafik. Bytt ut ett antal Asus n66 med exakt samma problem. netgear tycker jag har klarat sig lite bättre om man kört in senaste dd-wrt (kong). Ärligt talat skulle jag kolla på unifi om jag var dig. strular aldrig, Dom ytterst få gånger det varit strul är det layer 8.
Folk tänker inte ofta på hur mycket mer stress routrarna måste tåla med flera samtida streamar av Netflix,Hbo,spel mm
En Svensson hemrouter som har några år på nacken är inte gjord för den belastningen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Utan routern fungerar det felfritt, alltså direkt in i datorn.

Permalänk
Medlem

@Gurk: Ja i stort sett. kollade på router cpumonitorn när jag pluggar in internetkabeln och den går upp till 99% på direkten och stannar där.

Permalänk
Medlem

@aragon: Ok, jag det kan mycket väl vara så att den börjar gå sänder men det verkar lite konstigt med tanke på att den fungera utan problem fram till flytten samt att det endast var en dator, en ps4 och 1 telefon nu senast den sluta fungera. Sedan att det är sporadiskt bara lägger av helt för att ett tag senare fungera som om inget hade hänt.

Min tanke var om det är någon begränsning ISPn har satt för att man inte ska ha router etc.

Permalänk
Medlem

@Ill-k: det är garanterat inget begränsning som din leverantör satt,
all elektronik slits, särskilt om det blir varmt. billiga konsumentrouter är inget undantag.
du kan för skojs skull testa att sätta en fläkt på den (i insuget) och se om den blir mer stabil. dock brukar det vara ett minnesproblem när detta fel som du beskriver uppstår.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

@Gurk: Ja i stort sett. kollade på router cpumonitorn när jag pluggar in internetkabeln och den går upp till 99% på direkten och stannar där.

Jag hade testat att bära iväg den där routern till en kompis, stört honom (och haft med antingen öl eller smörgåstårta) och testat om min router hade betett sig likadant där. Jag får ingen känsla av vad det skulle kunna vara som gör att din routers CPU ställer sig i maxläge (typ)... vad gör den liksom, DHCP och sen då? Inget, brandväggar lite (vilket betyder ungefär droppa allt utifrån). Det är inte TV inblandat i det här? (så vi har multicast-strul), eller ... telefoni eller något annat? Har du en CPE från tjänsteleverantören eller ... hur ser det fysiskt ut hemma hos dig mot internetleverantören? Kanske... byta kabel? Mycket mystiskt.

//edit - öl + smörgåstårta är troligen bäst, någon annan får rätta mig här om jag är fel ute

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Ja kanske får se om jag kan ta den till nån polare. Det är ingen tv inblandad men det sitter ett telefonuttag i samma dosa.
Har tagit fram en lite större logg om det nu ger någon mer information. Jag startar säkert om routern någon gång vilket kanske påverkar hur loggen ser ut.
Log: https://drive.google.com/open?id=0B87DKRjFL2gqNENDZ0hiOEVmUUE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ill-k:

@Gurk: Ja kanske får se om jag kan ta den till nån polare. Det är ingen tv inblandad men det sitter ett telefonuttag i samma dosa.
Har tagit fram en lite större logg om det nu ger någon mer information. Jag startar säkert om routern någon gång vilket kanske påverkar hur loggen ser ut.
Log: https://drive.google.com/open?id=0B87DKRjFL2gqNENDZ0hiOEVmUUE

Fildelar du via routern ? Annrs kan du prova att stänga av de funktionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.