Permalänk
Medlem

Pentium G4400 klockad

Har klockat min Non-K G4400 från 3,3ghz till 4,3ghz.

allt över 4,3 resulterar i Bluescreen.
En snubbe har dragit upp sin till 5ghz .... har ni överklockare något tips till mig om varför jag ej kan dra mer än 4,3?

Komponenterna är

Gigabyte Z170 Gaming K3
Pentium G4400
1x DDR4 8gb 2400mhz
Evo 212 evo kyl

snubben som tok-klockat sin:
http://www.overclock.net/t/1584521/pentium-g4400-4-8-with-sky...

Permalänk
Avstängd

Alla processorer är olika så bara för att ett exemplar av en viss modell klarar en viss hastighet betyder inte det att alla av den modellen gör det. Så din kanske inte klarar mer helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Vcore? I den länkade tråden så körs just det exemplaret på 1.44 V och absolut inte med någon luftkylare.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Precis som föregående talare säger så kör han med kompressorkylning och högre Vcore.

Förövrigt kan det vara lite olika saker som sätter stopp för dig. Du ökar hastigheten genom
att öka "Buss speed" vilket betyder att du t.ex klockar minnet samtidigt. En lägre multiplier för
minnet kan funka. Annars kan det helt enkelt vara moderkortet som inte vill längre. Kan vara
mycket annat med. Temperatur, spänning till CPU, andra spänningar eller att CPU inte klarar mer.
Dock är ju en överklock på 1GHz inte helt fel.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av robocopy:

Precis som föregående talare säger så kör han med kompressorkylning och högre Vcore.

Förövrigt kan det vara lite olika saker som sätter stopp för dig. Du ökar hastigheten genom
att öka "Buss speed" vilket betyder att du t.ex klockar minnet samtidigt. En lägre multiplier för
minnet kan funka. Annars kan det helt enkelt vara moderkortet som inte vill längre. Kan vara
mycket annat med. Temperatur, spänning till CPU, andra spänningar eller att CPU inte klarar mer.
Dock är ju en överklock på 1GHz inte helt fel.

Nu efter att jag följt tipset om att minnena också klockas så har jag fått upp den till 4,5ghz , mer ska det bli ,
Jag kör 1,4volt just nu ,

Tack

Permalänk
Medlem

Lyckades få upp den till 4,8 GHz , har kört så i flera månader,
Men igår när jag installerade ett wifi kort så ville datorn återställa bios av någon anledning,

Så just nu kör jag 4,5 GHz igen då jag hade sparat en profil med den setupen

Permalänk
Medlem

går ej att överklocka längre?

Nångång i förra veckan så gjordes en större Microsoft-Uppdatering på datorn.
Jag tänkte inte alls på att det var i just denna som Intel skickade ut patchen som förhindrar Överklockning av ICKE K-Modeller .

Men sen snubbla jag över ett Youtube klipp där han bara installerade om "NON-K Bioset" och vipps så funkade överklockning igen.

Jag har lyckats att få in det bioset som tillät överklockning, men hur jag än ställer in så fungerar det inte,,
Notera att innan uppdateringen så körde jag på 4,88Ghz utan problem.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på info gällande OC av NON-K z170 skylake ?