Permalänk

Liten tyst snabb stationer dator

Halloj, är ute efter en så liten dator som möjligt men inte på bekostnad av prestanda/pris /ljudnivå.

Spelar max CSGO, så behöver inte vara något super grafikkort.

Vill inte ha någon komplicerad vattenkylning.

Vill däremot att den ska vara supersnabb, kunna ha många tabs uppe samtidigt och starta program fort. Hade tänk mig en budget runt 10-12, kan man få ihop något vettigt för det?

Har all kringutrusning, bara själva burken jag behöver.

Den kmr vara på 24/7 om det spelar någon roll

Alla tips uppskattas

Permalänk
Medlem

@steelrich: köpte precis följande:

Ryzen 1600 3,2ghz
16gb 3200mhz ram ddr4
Asrock mini_itx b350 ac/bluetooth
Evo 960 SSD 250gb
Evga g3 650w
Begagnat msi GTX 980ti
Jonsbo vr1 chassi

Totalt: 10800:-

Liten snabb dator

Permalänk

@oakar:

Chassiet var väldigt snyggt, men ser inte så jättelitet ut?

Hur tyst är den?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tipsa om Fractal Design Mini C som chassi. Har precis kommit ut en variant med Tempered Glass om man tycker att sånt är intressant. Själv har jag plexivarianten med en dator som är väldigt lik datorn @oakar beskrev. Dock är ju fractal-chassit säkert något större då det är ett mATX-chassi.

Inte ett superlitet chassi det heller. Det ligger i en bra kompromiss mellan storlek och värme/ljudnivå/lätt att bygga tycker jag, om man kan överleva utan den optiska läsaren alltså. Min dator går i princip inte att höra när den är igång ens med chassifläktarna på max, men då får man tänka på att min dator står på golvet och att jag inte lyssnar jättenoga.

Permalänk
Medlem

@steelrich: nä det är det ju kanske inte. Men för grafikkortets skull så var det ganska tajt kan jag säga. Tycker inte den låter direkt mycket i idle. Kör två stycken noctua 120mm pwm så de är tysta och fina. Kan skicka bilder om du vill se bättre.

Permalänk

@pv2b: kikade just en review på den på youtube, den verkar ändå bra mkt mindre än Standard storlek, mkt intressnat.

Har du standard fläktar som följde med eller bytt ut`?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör standardfläktarna som är rätt tysta.

Jag upplever dock att mitt grafikkort blir lite varmare än jag vill ha det, dock, fast det behöver inte vara ett chassiproblem och det ligger nog lite utanför den här tråden Har testat att lägga på fler fläktar för test, men det gjorde ingen skillnad, så tror inte det är en chassigrej.

I ditt fall klarar du dig med ett svalare grafikkort som ett GTX 1050 Ti, GTX 1060 eller RX 470/570 eller RX 480/580 dock... så det är nog inte riktigt relevant för just ditt bygge.

Permalänk

@pv2b:

Sorry för segt svar, vet du om de grafikkorten fungerar om man ska ha 3 skärmar?

Vilken processor är det som ger mest bang for the buck i dagsläget? När denna dator var ny var det i5 2500k som gällde!

Permalänk
Medlem

@steelrich: Ryzen 5 1600 ger mest Bang for the Buck. Du får 6 kärnor och 12 trådar, samt en bra medföljande kylare.

Här har du ditt chassi; https://www.proshop.se/Chassi/Cougar-QBX-Chassi-Miditower-Sva...

Stickern på framsidan som säger "Cougar" är bara ett klistermärke, och kan tas bort för minimalistiskt utseende : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Detta hade jag köpt och satt i;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10595075/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

OM man kikar på detta klipp från minut 3:10 så ser man ramminnerna som lyser blått,
tyckte det var mkt fint, någon som vet vad man måste ha för ram minnen som lyser på det sättet?

https://www.youtube.com/watch?v=JYX7RegyCjU

Permalänk
Medlem

Ruskigt sega minnen jao! ;D

Permalänk

@Xaph: Inte kul att höra!

finns det något likvärdigt som är snabbare då?

EDIT, sry trodde du svarade på mitt youtube klipp, nevermind!

Permalänk
Medlem

ITX-system kan vara små och trevliga men ett problem är att i ITX-chassin är ofta grafikkortets fläktar riktade mot chassits utsida och gör att datorn låter mer. Därför föredrar jag ljuddäömpade mATX-chassin.

Ingen mekanisk hårddisk, tystare processorkylare, känt tyst grafikkort som är semi-passivt, nätaggregat som är guld-certifierat och semi-passivt. Moderkort med USBTyp C-port vilket är bra att ha för framtiden. Ljuddämpat chassi har 5,25"-plats om du i framtiden vill ha DVD eller bluray. Då nätagg och grafikkort är semi-passiva är att om dom inte belastas för mycket stängs fläktarna av. Bra om igång 24/7.

Om du i framtiden vill ha mer lagring men vill ha tyst dator så skaffa mekaniska 2,5"-diskar. Dom är långsammare än 3,5"-diskar men om bara för lagring så spelar det ingen roll. Tyst dator är att föredra.

Geforce 1060 klarar CSGO i 4K över 60fps med marginal. 1050ti klarar 1920x1080 i High över 60fps med marginal. ....men som CSGO-spelare vill du säkert ha 120/144/200+fps?

CSGO klarar sig också med 8GB ram. Du avgör budgeten... men webbläsare är kända att äta ramminne så 16GB ram är bra att ha.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10595176/

Permalänk

@Leoms: Ser bra ut, kommer dock inte behöva någon dvd läsare eller mekaniska HDD i framtiden.

Är inte grafikkortet lite overkill, lägger gärna pengar på en bättre prolle eller snabbare minnen eller något, kör som sagt bara csgo på en 22 tums skärm jag köpte på blocket för 700kr så inga 4k hd behövs

Du råkar inte veta vad Ram minnena heter i videon?

Permalänk
Medlem

@steelrich: Välj då ett 1050ti och skaffa en 1700-processor eller 500GB SSD. Vad minnerna heter vet jag inte. Om du vill ha tyst dator så skaffa en utan fönster och så behövs det inte en julgran inne i chassit.

Permalänk
Skrivet av Leoms:

@steelrich: Välj då ett 1050ti och skaffa en 1700-processor eller 500GB SSD. Vad minnerna heter vet jag inte. Om du vill ha tyst dator så skaffa en utan fönster och så behövs det inte en julgran inne i chassit.

Du råkar inte veta hur 1050 står sig mot nvidia 560 som jag har i dagsläget?

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10596129/

Efter att ha läst på en del nu under helgen och kikat på vad ni länkat så har jag dragit ihop dessa komponenter, är det något ni skulle ändra?

Som sagt, vet att man man kan köpa slöare processor och bättre grafikkort, men csgo är det enda jag spelar nån gång i veckan och bryr mig inte om settings i just den. Utan att datorn skall vara snabb, och att jag ska kunna ha den ett tag i framtiden utan att behöva uppdatera den.

Hur klockvänlig är ryzen procoessorn?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av steelrich:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10596129/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10596129/

Efter att ha läst på en del nu under helgen och kikat på vad ni länkat så har jag dragit ihop dessa komponenter, är det något ni skulle ändra?

Som sagt, vet att man man kan köpa slöare processor och bättre grafikkort, men csgo är det enda jag spelar nån gång i veckan och bryr mig inte om settings i just den. Utan att datorn skall vara snabb, och att jag ska kunna ha den ett tag i framtiden utan att behöva uppdatera den.

Hur klockvänlig är ryzen procoessorn?

mITX-moderkortet är lite litet för chassit men fungerar såklart. Chassit tar ett större moderkort vilket jag hade rekommenderat.
De mITX moderkorten som finns på marknaden är samtliga dåligt utrustade på strömförsörjningssidan för de 8-kärniga Ryzen. 1600X är dock inga bekymmer.

Nätagget verkar ju inte finnas i lager och dröja ett tag till.

Ryzen är rätt snälla när det kommer till överklockning, förutom att i princip ingen klarar att komma över 4 GHz på grund av tillverkningstekniska begränsningar. Eventuellt kommer Zen+ (Nästa gen) klara av högre frekvenser.

Har ingen koll på csgo men grafikkortet kommer definitivt behövas uppgraderas för eller senare. Som tur är det den lättaste komponenten att byta ut.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10597346/

Nätagget är försenat men på g in, 650 varianten finns för samma pengar och i lager nu.
Moderkortet har en till strömfas (4+2) och är det lägsta jag hade gått för en 8-kärnig Ryzen. (Det mITX kortet som du tittat på har 3+2 faser).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror de blåa RAMen är Corsairs "Vengeance LED" serie, och mer specifikt den blåa varianten:
http://www.corsair.com/en-eu/vengeance-led-16gb-2-x-8gb-ddr4-...

MVH

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@DavidtheDoom: Tack för ditt svar!

Begränsar jag mig väldigt mycket igenom att välja att M-atx chassie? Verkar inte alls finnas lika många moderkort till Matx som till ATX, hade jag fått mkt mer prestanda av och ta ett större chassie?

Hur mkt "sämmre" är MSI B350M MORTAR jämnfört med Asus Z170 Pro Gaming som verkar vara sweklockers favorit moderkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

@DavidtheDoom: Tack för ditt svar!

Begränsar jag mig väldigt mycket igenom att välja att M-atx chassie? Verkar inte alls finnas lika många moderkort till Matx som till ATX, hade jag fått mkt mer prestanda av och ta ett större chassie?

Hur mkt "sämmre" är MSI B350M MORTAR jämnfört med Asus Z170 Pro Gaming som verkar vara sweklockers favorit moderkort?

ASUS Z170 Pro gaming är för Intel´s socket 1151 processorer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

@steelrich: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10597712/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tack, börjar lika något!

Som sagt så spelar jag aldrig förutom CSGO vilket 1050 bör klara.

Så kan spara in lite på grafikkortet och lägga till Samsung 960 EVO som verkar supersnabb?

Har du någon erfarnehet utav detta moderkort https://www.inet.se/produkt/1900240/msi-b350m-mortar-arctic#s...

Glömt nämna att jag behöver optisk utgång på det

Ryzen 1600, skall det vara med eller utan "x" btw?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Så kan spara in lite på grafikkortet och lägga till Samsung 960 EVO som verkar supersnabb?

NVMe diskar är bortkastade pengar för ditt ändamål. De är lämpade för arbetsstationer som utför andra uppgifter.

Skrivet av steelrich:

Ryzen 1600, skall det vara med eller utan "x" btw?

X modellen levereras utan cpu-kylare, så det är ytterligare en utgift.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: ohfan, hade jag ingen aning om.

Har en noctua nh-d15 kylare som ligger hemma och är redo att monteras! Bör man ta X versionen då? Fortfarnde lite dyrare..

SSDn du länkar är den snabbaste för vardagligt bruk med andra ord?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Har en noctua nh-d15 kylare som ligger hemma och är redo att monteras! Bör man ta X versionen då? Fortfarnde lite dyrare..

Ska du använda en NH-D15 på ett AM4 moderkort behöver du ett Noctua AM4 mounting kit Jag skulle kört på 1600 versionen och eventuellt överklockat den.

Skrivet av steelrich:

SSDn du länkar är den snabbaste för vardagligt bruk med andra ord?

Ja.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Är det någon som vet ifall man begränsar sig på något sätt igenom att välja Matx chassie ? Verkar finnas mkt färre moderkort..

Permalänk

Tack för en bra tråd letar nämligen efter precis dessa specs, dock:

Jag skulle vilja ha ett chassi som är mer "liggandes" och litet. Har tänkt fractal design node 304. Fungerar det chassit med delarna i denna kundvagn eller måste jag byta ut något då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steelrich:

Är det någon som vet ifall man begränsar sig på något sätt igenom att välja Matx chassie ? Verkar finnas mkt färre moderkort..

Det är väl lite av en smaksak känner jag i alla fall. Vissa gillar stora chassin som man kan få in tillräckligt med diskar för en mindre storstad, massa radiatorer, massa expansionskort hej och hå. Det kan vara en viss estetisk preferens i att man vill känna att man har något stort och maffigt. Ett större bygge är ofta lättare att få tyst rent generellt också eftersom man kan få in fler fläktar som kan gå tystare rent totalt och man har lättare att hantera värme, t.ex. om man kör komponenter som utvecklar mycket värme.

Själv valde jag ett mATX-chassi Fractal Design Define Mini C (lite småavis på TG-varianten som precis kom ut...) till mitt bygge eftersom jag vet att mina behov för min hemdator aldrig kommer sträcka sig till fler än ett grafikkort och en modest CPU. Med hur stora hårddiskarna är nuförtiden och med hur bra streamingtjänster är så känner jag att det inte är hårddisk jag får slut på först. Det chassi jag valde är lite lagom stort, och har plats för 2 st 3.5"-diskar, vilket jag känner räcker för mig. Ingen platser för optisk läsare, men det tar ju bara en massa plats i onödan, det känns helt irrelevant år 2017.

Det kändes alltså som att ATX var onödigt stort, och därför kände jag att det vore helt mot konceptet att bygga en balanserad dator att köra ett ATX-chassi. Var lite kul att bygga lite mindre!

Sedan är det ju skillnad på mATX och mATX. En ganska diametralt motsatt design hittar du i Fractal Design Node 804 som trots att det är ett mATX-chassi får plats med 10 diskar. Då är ju chassit dock ganska brett...

Slutsatsen är att du inte riktigt kan dra några riktiga slutsatser av mATX vs större chassin, annat än att ATX-kort är större och därför potentiellt kan få plats med fler kortplatser.

Däremot är det rätt stor skillnad mellan mATX-moderkort också! Det finns mATX-kort som har plats för två grafikkort. Fundera på om du verkligen behöver mer. Det moderkort jag valde har bara en stor PCI-E-slot. Jag kände inte att det var en begränsning, så jag valde Asus trots den begränsningen, för att jag gillar deras mjukvara bättre. Enda jag önskar att jag hade kollat upp är fläktdrivning - moderkortet jag hade har bara en CPU-header och en Chassi-header, så jag fick köra y-kabel på fläktarna. Inte så snyggt jag hade velat, och får bara RPM-värde från en fläkt.

Nästa dator kanske blir en mini-ITX. Just nu tycker jag det känns lite väl litet, med tanke på värme och ljudnivå. Men det har jag ingen praktisk erfarenhet av, det är bara en random magkänsla.