Permalänk
Medlem

DIY eGPU på laptop

Går lite i egpu tankar och har en gammal(sandy bridge) laptop och leka med.
Kan man dra loss det inbyggda GPUn(GT555M) och koppla in ett externt grafikkort där med någon specialkabel som omvandlar MXM till PCIe.
Frågan är om en laptop använder PCIe standrad i sin gpu anslutning och att den har samma signal som ett vanligt moderkort.
Skulle ju vara trevlig att ha en bärbar där man kan koppla in ett monsterkort bara genom att öppna RAM luckan undertill.

Planen i paint.

Uppdatera planen
Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

@data5: Har för mig att grafikkorten på laptops är pålödda, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem

Finns liknande kablar fast från mPCIe, expresscard och thunderbolt. Googla och kolla lite forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

@data5: Har för mig att grafikkorten på laptops är pålödda, eller är jag helt ute och cyklar?

tror att vissa är det men inte alla

Skrivet av SeeKer3Million:

Finns liknande kablar fast från mPCIe, expresscard och thunderbolt. Googla och kolla lite forum!

Tänkte på det, thunderbolt3 är ju nice men de andra har väll begränsad bandbredd skulle vara fint med x16 ifrån laptopen DIY.

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk

Hallå hallå! Kan skriva sidor och sidor om detta, men får återkomma efter jobbet. Ær det något specifikt du undrar kring eGPU-løsningar?

Før att besvara din førsta fråga dær, så bør det vara møjligt, dock inte funnit någon sådan adapter. MXM skiljer sig inte allt før mycket från klassisk pci-e kontakt.

Det jag skælv gør ær att utnyttja 20Gbit/s pci-e kopplingen som finns i thunderbolt 2 i min laptop, till en Akitio Thunder 2 som det sitter ett GTX 970 i

hoppas du tål ækliga norska bokstæver

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

@Itchy Trojan:

Jag är mest snål och vill modda min gamla laptop på julen utan att köpa ett case för 200$ + att den ej har thunderbolt 2.

Uppdaterade första inlägget med en bild på datorn. Jag undrade om det är teoretiskt möjligt att koppla in en passiv kabel i hålet för en billig eGPU.

Norska är 100 ggr vackrare än danska

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

@data5: Det är ser inte ut att vara vanlig pcie x16 på gpun baserat på bilden du la upp och då blir det lite svårt om du inte hittar rätt adapter. Börja med att leta upp namnet för sockeln

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

@djnaden:
Jo det är nog MXM som Itchy Trojan sa och det verka finnas många verisioner på den. Undrade mest om skillnaden är fyskisk(kontakt) mellan MXM och PCIe eller om det är skillnad rent signalmässigt.

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk
Skrivet av data5:

@djnaden:
Jo det är nog MXM som Itchy Trojan sa och det verka finnas många verisioner på den. Undrade mest om skillnaden är fyskisk0(kontakt) mellan MXM och PCIe eller om det är skillnad rent signalmässigt.

Signalen ær jag vældigt osæker på, men då MXM ær en del av PCI-e standarden så bør det vara sig likt. Det som førsvårar det hela ær att tillverkare slænger runt MXM standardern hejvilt och dessikerar den før sina egna behov, så att något grafikkort eller moderkort ær "MXM kompatibelt" hjælper tyværr inte. Detta ær vad jag tolkat från wiki-sidan(MXM)

Sedan kan jag starkt rekommendera Techinferno.com før vidareforskning.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

@Itchy Trojan:
Tack för svaren, ska nog sova på saken.

Visa signatur

8600k, Z370M GAMING PRO AC, GTX970 STRIX, LPX 16GB 3000MHz

Permalänk

Egpu akitio thunder 2.0 Gtx 970

@Itchy Trojan: Hej. har en precis likadan setup med mdi gtx 970 och akitio thunder, men vet inte hur jag skall strömförsörja på rätt sätt, har du något tips? tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordangustav:

@Itchy Trojan: Hej. har en precis likadan setup med mdi gtx 970 och akitio thunder, men vet inte hur jag skall strömförsörja på rätt sätt, har du något tips? tack på förhand.

Finns hur mycket som helst på techinferno forumet, jag kör såhär
Dell 220w TechInferno

Du kanske behöver mer krut till ditt grafikkort iof, då är det bara köra en vanlig psu. Sen får du köra "papperclip-trick" eller va det heter för att starta den, googla. Tror det är gröna sladden på stora molex-kontakten till jord (INTE SÄKER!).

Permalänk
Medlem

Här har du en bra guide med lite info: http://www.owen-lu.com/egpu/

Jag lyckades fixa en EGPU (testade både PE4C-EC060a V3.0 och Beast GDC) på min X220T genom Express Card slotten, det funkade extremt bra, blev sjukt imponerad av vad man kunde göra med en 750ti kombinerat.

Körde Fallout 4 och Dark Souls 3 på en laptop som skulle vanligtvis bara har intel hd graphics.

Dom vanligaste sätten att koppla DIY EGPU's på lite äldre modeller av laptops är Express Card (används inte så ofta på moderna laptops) eller mini pci-e (där var du vanligtvis kopplar in WIFI kortet på laptops)

EGPU - Express Card ex:
https://www.youtube.com/watch?v=8dEgFrsAocY

EGPU - Mini PCI-E ex:
https://www.youtube.com/watch?v=g2Qw_37t_zw

Här har du en bild från två setups som jag kört:
EGPU

EX1:
Kraft - AC/DC Adapter 12V 18A Power Supply For Dell DA2 Ultra Small Form PC
EGPU - PE4C-EC060a V3.0 (PCIe x16 Adapter)
GPU - GTX 660 (Lite bökigt men grym GPU, behöver extra kablar som går från GPUn till EGPUn utöver pcie lanen, tillskillnadsmot 750ti, som kan dra kraft direkt från PCIE lanen)

EX2:
Kraft - Deltaco Power Brick100-240V to12V 5A5,5 mm (ID: 2,1 mm)
EGPU - EXP GDC BEAST
GPU - 750 TI (Sjukt bra för den kan dra kraft direkt från PCIE lanen, behöver inga extra kablar)

Permalänk
Medlem

@data5:

http://superuser.com/questions/999490/egpu-connected-through-...

Jag tror att du skulle kunna koppla in en EXP GDC genom din wifi port med mini pcie, men jag tipsar dig om att göra lite mer research innan du beställer något. Kolla om andra människor lyckats få igång en EGPU på din specifika laptop modell!

La upp en bild här för att illustrera:
http://i.imgur.com/1fJZlHk.jpg

MINI PCIE - WIFI:
http://i.imgur.com/PdCOWbw.png

Här finns kompatibilitet exempel som kunder har rapporterat fungerade med EXP GDC, om du scrollar ner längre ner till Support List:
http://www.banggood.com/Mini-PCI-E-Version-V8_0-EXP-GDC-Beast...

Permalänk
Medlem

Jag har också lekt med tanken. Finns tre rimliga alternativ: Thunderbolt, PCI-express card, mini-PCI express internt.
Tyvärr verkar inga tillverkare köra MXM längre.
I teorin skulle du kunna koppla in dig på PCI expressbanorna på moderkortet, men antagligen är bildskärmen kopplat till den befintliga GPUn med LVDS.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag har också lekt med tanken. Finns tre rimliga alternativ: Thunderbolt, PCI-express card, mini-PCI express internt.
Tyvärr verkar inga tillverkare köra MXM längre.
I teorin skulle du kunna koppla in dig på PCI expressbanorna på moderkortet, men antagligen är bildskärmen kopplat till den befintliga GPUn med LVDS.

Har också lekt med tanken.
Har en W540 laptop, med Thunderbolt (version 2 vad jag förstår) samt ExpressCard (och givetvis mpcie om man öppnar upp burken).
Är lite kluven över vad man ska gå på för lösning..

Om nu det nu är Thunderbolt2 så borde AKiTiO Thunder2 med en lite kraftigare strömmatning (120w eller mer) duga för att köra ett GTX 1050 ti med hyfsad prestanda, men det kommer kosta mig ca 3500kr (!!).

Om jag istället kör på ExpressCard, vi en EXP GDC + strömadapter samt samma gpu som ovan så kommer totalkostnaden istället blir ca 2200kr. Frågan är om jag ska snåla och leva med prestandaförlusten över ExpressCard eller om jag ska slå till med den dyrare lösningen..

Ingen av mina andra laptops har Thunderbolt så lösningen kommer bara kunna användas på en dator.. Men om jag istället kör på en EXP GDC så kan jag köpa en extra mpcie kabel så kommer jag kunna använda riggen på minst 2 datorer.