God säljetik från DN / Klarna?

Permalänk
Medlem

God säljetik från DN / Klarna?

Var inne på DN.se och läste en nyhet. Öppnare en artikel som inte visas helt utan ett säljavtal visas i stället. Det är i sig är inget konstigt.
Det jag reagerar på är hur det är utformat.

På något sätt har de lyckats få tag på alla mina personuppgifter. Bland annat min nuvarande e-postadress. Detta trots att jag aldrig använt denna adress i kontakt med DN, dessutom har de på något sätt lyckats koppla denna information till min telefon - hur? Vidare finns en knapp där jag kan godkänna betalning om 1:-, samtidigt godkänner jag DNs prenumerationsvillkor, Klarnas villkor* och att mina data lagras inom Bonnierkoncernen.

Helt förbluffad av ett så seriöst företag kan lägga upp ett så oseriöst köpavtal. Och vilken rätt har Klarna att ge bort mina kunduppgifter till en part som jag inte haft något samröre med de senaste 10 åren?

Hur som haver. Någon som har pejl på vilken rätt företagen har att lagra information, vilken rätt har jag att begära ut och be företag att ta bort information? Jag har läst lite om §26 PUL men vet inte i vilka delar den är tillämplig i såna här fall. Vad är god säljetik i sådana här sammanhang? Diskvalificerar man sig som sur gubbe om man irriterar sig på sånt här?

* Klarna specificerar inte ens vilken typ av villkor det rör sig om.

nyansering
Permalänk
Avstängd

Informationen ligger på din dator som en cookie.

Såg det själv för något år sedan och undrade hur det fungerade innan jag undersökte hur f** DN hade min information.

Observera att den data du ser alltså INTE finns på DN utan på din egen dator

Permalänk

@Simpan2k: du borde skicka ett mail om det till allmäna reklamationsnämden och fråga. Dem borde ju veta

Permalänk
Medlem

Klarna checkout, otroligt smidigt imho.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Absolut smidig, jag har gillat Klarna tidigare och brukar betala från andra nätaffärer. Men här är det ju FÖR smidigt.

Det var snubblande nära att jag godkände 3 avtal och en betalning bara genom att skrolla nedåt. Men ni som sett det här tidigare, godkänner jag vid första-klicket eller kommer det någon form av bekräftelseruta först? Annars kan ju morsans katt beställa Ginko-biloba, takpannor och lösnäsor om jag somnar från mobilen olåst på fredagskvällen...

Och ok, det är Klarnas Cookie som jag skall rensa? (Förmodlingen har jag inte märkt av det här tidigare för att jag rensar cookies schemalagt 1 ggr/månad. Senaste tiden har jag nog slarvat lite...)

förtydligande
Permalänk
Medlem

Det är väl Klarna checkot i combo med dina cookies som är orsaken.
Jag gillar personligen själv Klarna's betalsystem och har aldrig haft några krångel med det, i likhet med många som har en sämre upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Var med om det sjukaste häromdagen, köpte en TV på webhallen med Klarna faktura. Då ringde boxer upp och frågade om jag ville ha ett extrakort till min nya TV.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Var med om det sjukaste häromdagen, köpte en TV på webhallen med Klarna faktura. Då ringde boxer upp och frågade om jag ville ha ett extrakort till min nya TV.

Dom är fett shady. Riktigt lurendrejeri företag.
Skulle få tillbaka pengar från en grej, företaget som jag skulle få tillbaka pengar från skickade i fredags, konstigt att det inte kom in på kontot på måndagen som vanligt, sen går dagarna, nu fick jag ett mail från klarna och säger att jag har pengar påväg in, tänkte vadfan har klarna med saken att göra? Tänkte aja, skitsamma, sen får jag en jeffla formulär som tar 20 min att fylla i och när jag är klar står det att jag får pengarna inom 14 dagar WTF, skojar dom med mig? Normalt får jag nästkommande bankdag, nu tar det nästan en månad? Good work klarna.. nödvändigt steg, not.

Sen utöver det har jag fått massa påminnelser av klarna som jag inte minns att jag köpt.. har aldrig missat en faktura i hela mitt liv och betalar allt direktbetalning online. Så fattar ingenting, massa kompisar och flickvän osv får också påminnelseavgifter från höger och vänster.

Klarna, om ni läser detta, snälla, gå i konkurs tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefan94:

Var med om det sjukaste häromdagen, köpte en TV på webhallen med Klarna faktura. Då ringde boxer upp och frågade om jag ville ha ett extrakort till min nya TV.

Alla företag som säljer en mottagare för TV i Sverige är skyldiga enligt lag att meddela myndigheterna om ditt inköp. Det är alltså Webhallen som gjort det, inte Klarna och det hade varit samma sak oavsett vilket företag du handlat av. Det har för övrigt alltid varit så, inget nytt.

@xcluzive: Att du inte minns dina inköp är knappast något Klarna kan klandras för. Skriv ner dina inköp i ett dokument när du klickar på med inköpen, så slipper du få påminnelser för det du glömt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Alla företag som säljer en mottagare för TV i Sverige är skyldiga enligt lag att meddela myndigheterna om ditt inköp. Det är alltså Webhallen som gjort det, inte Klarna och det hade varit samma sak oavsett vilket företag du handlat av. Det har för övrigt alltid varit så, inget nytt.

@xcluzive: Att du inte minns dina inköp är knappast något Klarna kan klandras för. Skriv ner dina inköp i ett dokument när du klickar på med inköpen, så slipper du få påminnelser för det du glömt.

Ja det ska anmälas till radiotjänst inte till boxer. Så någon är det ju som gjort något jävligt konstigt om boxer får reda på att att han köpt en ny tv och kan tänkas vilja ha ett extrakort.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Ja det ska anmälas till radiotjänst inte till boxer. Så någon är det ju som gjort något jävligt konstigt om boxer får reda på att att han köpt en ny tv och kan tänkas vilja ha ett extrakort.

https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Tv-handlare-och-ope...

Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare, senast månaden efter uthyrningen eller försäljningen ägde rum. Det här gäller både tv-handlare och uthyrare men också till exempel operatörer som tillhandahåller digital-boxar, enligt 8 § Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Så, du säger att det inte ska anmälas till ComHem/Boxer som tillhandahåller boxar. Kan du presentera något som styrker ditt påstående?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Tv-handlare-och-ope...

Företag som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare, senast månaden efter uthyrningen eller försäljningen ägde rum. Det här gäller både tv-handlare och uthyrare men också till exempel operatörer som tillhandahåller digital-boxar, enligt 8 § Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.

Så, du säger att det inte ska anmälas till ComHem/Boxer som tillhandahåller boxar. Kan du presentera något som styrker ditt påstående?

Det står ju att även operatörer ska anmäla om någon skaffar en box, inte att tv-handlare ska anmäla till operatörer.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@xcluzive: Att du inte minns dina inköp är knappast något Klarna kan klandras för. Skriv ner dina inköp i ett dokument när du klickar på med inköpen, så slipper du få påminnelser för det du glömt.

Jag betalar med direktbetalning, men på något vis så dras det inte ibland utan går till klarna som inte säger ett skit och sen får man en betalningspåminnelse för att dom inte skickat brev eller för att e-post hamnat i spamfiltret. Inte mitt problem. Hade inte klarna vart där så hade det inte vart nåt problem.. har som sagt aldrig glömt något i hela mitt liv tills klarna kom.. jag är inte dena enda heller som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

Jag betalar med direktbetalning, men på något vis så dras det inte ibland utan går till klarna som inte säger ett skit och sen får man en betalningspåminnelse för att dom inte skickat brev eller för att e-post hamnat i spamfiltret. Inte mitt problem. Hade inte klarna vart där så hade det inte vart nåt problem.. har som sagt aldrig glömt något i hela mitt liv tills klarna kom.. jag är inte dena enda heller som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Klarna har en app som är väldigt smidig då den visar alla dina inköp och när saker ska betalas. Jag använder ofta Klarna och jag får alltid både ett mail och ett sms som påminner att det är dags att betala. Om jag förstår dig rätt så får du alltså nu fakturor från Klarna som inte är dina? I så fall så är det väl bara att kontakta Klarna och bestrida? Väljer man Klarna så dras inte pengar normalt direkt utan normalt kommer fakturan inom 14 dagar och ska då betalas. Men om du skaffar appen så kan du direkt betala via ett knapptryck. Så det verkar mer som du har missat hur det fungerar.

Däremot så kan du också prata med Klarna och skjuta fram ett betalningsdatum om något strulat. Jag har inte använt det själv men har kompisar som gjort det när något blivit fel (t ex de missat mailet om att det är dags att betala). Min erfarenhet av Klarna är att de är inte omöjliga att prata med och att de tvärtom erbjuder många sätt att påminna dig så du inte ska missa en betalning.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag betalar med direktbetalning, men på något vis så dras det inte ibland utan går till klarna som inte säger ett skit och sen får man en betalningspåminnelse för att dom inte skickat brev eller för att e-post hamnat i spamfiltret. Inte mitt problem. Hade inte klarna vart där så hade det inte vart nåt problem.. har som sagt aldrig glömt något i hela mitt liv tills klarna kom.. jag är inte dena enda heller som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande ditt ansvar att fakturan betalas oavsett om fakturan kommer fram eller inte? Eller du hoppas på att de ska glömma dig?
Jag använder själv faktura metoden för den är säker.
Man har allt på klarna appen eller deras sida, man godkänner fakturaköp med mobilt bank ID och man kan stoppa fakturan om man skickar varan i retur om man ångrat sig eller inte passar.

Har aldrig haft några problem med Klarna, men jag gömmer mig heller inte för fakturona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Dom är fett shady. Riktigt lurendrejeri företag.
Skulle få tillbaka pengar från en grej, företaget som jag skulle få tillbaka pengar från skickade i fredags, konstigt att det inte kom in på kontot på måndagen som vanligt, sen går dagarna, nu fick jag ett mail från klarna och säger att jag har pengar påväg in, tänkte vadfan har klarna med saken att göra? Tänkte aja, skitsamma, sen får jag en jeffla formulär som tar 20 min att fylla i och när jag är klar står det att jag får pengarna inom 14 dagar WTF, skojar dom med mig? Normalt får jag nästkommande bankdag, nu tar det nästan en månad? Good work klarna.. nödvändigt steg, not.

Sen utöver det har jag fått massa påminnelser av klarna som jag inte minns att jag köpt.. har aldrig missat en faktura i hela mitt liv och betalar allt direktbetalning online. Så fattar ingenting, massa kompisar och flickvän osv får också påminnelseavgifter från höger och vänster.

Klarna, om ni läser detta, snälla, gå i konkurs tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fyllt i det formuläret säkerligen tio gånger, det tar två minuter varje gång (1m50s går till att jag inte vet mitt kontonummer). Och vet inte något bolag som betalar ut omedelbart om det inte är en kortbetalning.

Angående påminnelserna så låter du som du borde lära dig ha koll på dina köp, tillsammans med din flickvän och kompisar.

Permalänk
Medlem

Gillar Klarna, påminnelser via SMS innan det är dags att betala - de har verkligen inte för avsikt att tjäna pengar på förfallna fakturor i alla fall - då inte sagt att de inte är bra på att tjäna pengar på andra sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hatet ang klarna, kan inte vara smidigare att använda tycker jag.
Deras app är riktigt bra, aningen slö i uppstarten men annars så, man får alltid påminnelse 1-2 dagar innan om man ex glömt sin faktura (på vilket sätt är det negativt?), man får alltid ett mail samma dag om att betalningen är framme.

Ärligt talat har betydligt sämre erfarenheter av cdon egna betaltjänst Qliro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det är fortfarande ditt ansvar att fakturan betalas oavsett om fakturan kommer fram eller inte? Eller du hoppas på att de ska glömma dig?
Jag använder själv faktura metoden för den är säker.
Man har allt på klarna appen eller deras sida, man godkänner fakturaköp med mobilt bank ID och man kan stoppa fakturan om man skickar varan i retur om man ångrat sig eller inte passar.

Har aldrig haft några problem med Klarna, men jag gömmer mig heller inte för fakturona.

Jag väljer direktbetalning, inte fan går jag in å kollar på kontot om det har dragits varje gång. Hursomhelst ställer klarna bara till med besvär, ett extra onödigt steg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Förstår inte riktigt hatet ang klarna, kan inte vara smidigare att använda tycker jag.
Deras app är riktigt bra, aningen slö i uppstarten men annars så, man får alltid påminnelse 1-2 dagar innan om man ex glömt sin faktura (på vilket sätt är det negativt?), man får alltid ett mail samma dag om att betalningen är framme.

Ärligt talat har betydligt sämre erfarenheter av cdon egna betaltjänst Qliro.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ens behöva en app?!?! Man betalar direkt, men klarna ger fan i att ta pengarna, de skickar ut extra påminnelsefskturor istället.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Förstår inte riktigt hatet ang klarna, kan inte vara smidigare att använda tycker jag.
Deras app är riktigt bra, aningen slö i uppstarten men annars så, man får alltid påminnelse 1-2 dagar innan om man ex glömt sin faktura (på vilket sätt är det negativt?), man får alltid ett mail samma dag om att betalningen är framme.

Ärligt talat har betydligt sämre erfarenheter av cdon egna betaltjänst Qliro.

Skickades från m.sweclockers.com

För att det kostar kanske 29kr eller nåt för påminnelsen när jag köpt nåt på Wish för typ 10 spänn. Ta pengarna direkt istället, åt helvete med klarna.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

För att det kostar kanske 29kr eller nåt för påminnelsen när jag köpt nåt på Wish för typ 10 spänn. Ta pengarna direkt istället, åt helvete med klarna.

Oj nu tycker jag att du ska ta det lugnt här, förstår inte saken varför väljer du att betala via klarna om du inte gillar deras tjänster?

Klarna vill ha sina pengar som dom har lånat ut till dig vare sig det handlar om 10 eller 1000 kronor. Avgiften tar klarna för att täcka administrativa avgifter och en kompensation som de ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

För att det kostar kanske 29kr eller nåt för påminnelsen när jag köpt nåt på Wish för typ 10 spänn. Ta pengarna direkt istället, åt helvete med klarna.

Du kan också välja att få fakturan via mail och då kostar det inget extra. Ta ett chillpill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NewCamps:

Oj nu tycker jag att du ska ta det lugnt här, förstår inte saken varför väljer du att betala via klarna om du inte gillar deras tjänster?

Klarna vill ha sina pengar som dom har lånat ut till dig vare sig det handlar om 10 eller 1000 kronor. Avgiften tar klarna för att täcka administrativa avgifter och en kompensation som de ska ha.

Vilket är fine så länge det finns direktbetalningsalternativ också.

Jag har stött på betalningsförfaranden med klarna där de inte erbjuder detta riktigt. Tror nettbuss kör någon sådan trist lösning exempelvis. Man väljer att betala med kort för att få göra köpet direkt men när man tror att man i nästa steg ska fylla i kortuppgifter så visar det sig att köpet då blir genomfört, man blir satt i skuld till Klarna så länge och så får man senare ett mail där man sedan kan göra kortbetalningen via någon länk på klarnas hemsida. Så jäkla dumt!
Jag hittade emellertid ett sätt att gå runt detta (efter några köp) genom att uppge att man är utländsk medborgare vilket då faktiskt låter en betala med kort på siten direkt (också via klarna, de stod för hela betalningslönsningen).

Det är visserligen upp till återförsäljaren att ge ett bra utbud av betalningslösningar så Nettbuss var delaktiga såklart men Nettbuss har inget att vinna på detta meckiga upplägg med gömd direktbetalning utan det är ju Klarnas hittepå.

Men ja, jag upplever det som i vissa lägen som att klarna har som business att driva onlinehandel i en riktning där man inte ska betala direkt utan man ska stå i skuld hos dem först så att de kan plocka in pengar på administration och försningsavgifter i efterhand. Det känns både omständigt och shady.

Så jag får inte heller någon varm känsla i magen när jag ser Klarna som betallösning direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Oj nu tycker jag att du ska ta det lugnt här, förstår inte saken varför väljer du att betala via klarna om du inte gillar deras tjänster?

Klarna vill ha sina pengar som dom har lånat ut till dig vare sig det handlar om 10 eller 1000 kronor. Avgiften tar klarna för att täcka administrativa avgifter och en kompensation som de ska ha.

Nu vet jag inte om det här är det han syftar på; men jag har vart med om det här med Klarna (via Onlinepizza)

Onlinepizza var typ en betatestare till Klarnas nya system där du enbart kunde välja Klarna som betalningsalternativ (ja även om du ville betala med kort)

Så man gjorde beställningen; sedan fick man ett mail om en sida man kunde gå in och betala med kort på om man inte hade tur och det dök upp en pytteliten länk på kvitto-sidan där man kunde betala.

Detta är ju för att Klarnas affärsmodell går ut på att skicka ut påminnelseavgifter och aviavgifter.

Hur som helst är detta något jag inte stött på förutom de tre gångerna för ett år sedan det skedde; så antagligen var det inte så populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Nu vet jag inte om det här är det han syftar på; men jag har vart med om det här med Klarna (via Onlinepizza)

Onlinepizza var typ en betatestare till Klarnas nya system där du enbart kunde välja Klarna som betalningsalternativ (ja även om du ville betala med kort)

Så man gjorde beställningen; sedan fick man ett mail om en sida man kunde gå in och betala med kort på om man inte hade tur och det dök upp en pytteliten länk på kvitto-sidan där man kunde betala.

Detta är ju för att Klarnas affärsmodell går ut på att skicka ut påminnelseavgifter och aviavgifter.

Hur som helst är detta något jag inte stött på förutom de tre gångerna för ett år sedan det skedde; så antagligen var det inte så populärt.

Skulle nog sätta skulden på onlinepizza det är deras jobb att erbjuda andra sorters betalningsmetoder om nu kunder önskar det.

Sedan att klarna försöker gömma undan betalning känns lite sådär men det är absolut inget jag har stött på. Det fungerar perfekt att betala direkt på klarnas hemsida vilket är underbart för mig.

Permalänk
Medlem

Klarna är ett skitföretag från början till slut. Deras intentioner är att finta bort kunder så att de får skicka påminnelser till personer med dålig koll.

Bara en sådan sak som att skicka pappersfakturor med krav om betalning på tio dagar, lagligt men knappast praxis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Oj nu tycker jag att du ska ta det lugnt här, förstår inte saken varför väljer du att betala via klarna om du inte gillar deras tjänster?

Klarna vill ha sina pengar som dom har lånat ut till dig vare sig det handlar om 10 eller 1000 kronor. Avgiften tar klarna för att täcka administrativa avgifter och en kompensation som de ska ha.

Problemet som med många tjänster, slänger in min favorit Kivra nedan, är att man som kund tyvärr inte alltid har ett val.

Klarna sätter klorna i diverse handlare och vad tror du händer sen? Varför skulle handlare X även fixa avtal med någon form av korttjänst (typ DIBS eller vad dom nu heter) när dom har Klarna?
Så problemet är att man ofta tvingas använda Klarna då handlaren man vill köpa av ej har något annat att tillgå.
Även om nu klarna ibland tillåter betalning via kort, så tvingas man ändå göda deras affär genom att dom hanterar korttransaktionen. (Fråga mig inte varför det inte alltid går, förmodligen pga olika avtal med handlare. Om man som kund tvingas till faktura för 29:- via Klarna så är det förmodligen billigare för handlaren)

Samma sak är det med Kivra. Dom har en tjänst där man kan "betala" fakturor som skickats via dom.
Problemet är att "betalningen" går till som så att fakturan skickas från företag X till Kivra. Kunden loggar sedan i in Kivra och "godkänner" fakturan. Då drar Kivra pengarna via autogiro från kunden och skickar sedan dom till företag X.
Mao har man fått en horribel mellanhand som är beroende av AUTOGIRO som är djävulens påfund (man får ju t ex bara ett totalt oförståeligt transaktionsnummer i sin internetbank) samt att det blir -dagar- i ledtid.

Jag har mailat flera företag och frågar varför dom inte bara erbjuder e-faktura istället, men det innebär en kostnad att köpa in det via någon typ av leverantör, och då hänvisar dom till att deras fakturor sköts via Kivra.
Återigen, ett skitföretag som har en riktigt risig lösning som dom tyvärr lyckats sälja på företag.
Mailade även Kivras support och frågade -varför- det inte går att exportera brev till PDF i IOS-appen, och får till svar att det kan man göra oline i deras webinlogg. Goddag yxskaft, frågan var ju varför deras trötta ios-kodare inte byggt funktionen i appen.

EDIT: Alltså. Hela grejen med Klarna är ju att det för mig som kund bara är en värdelös skitjänst. En tredje part doppas in mellan mig och handlaren, vilket enbart skapar problem. Det finns ju ingen som helst fördel för mig som kund att det ska in en mellanhand som ska tjäna stålar.
Utöver det så sitter ju även Klarna som en gottegris på helt sjuka mängder data om hur personers köpmönster ser ut, Klarna har förmodligen den bästa konsumtionsbeteendedatat i hela Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Klarna är ett skitföretag från början till slut. Deras intentioner är att finta bort kunder så att de får skicka påminnelser till personer med dålig koll.

Bara en sådan sak som att skicka pappersfakturor med krav om betalning på tio dagar, lagligt men knappast praxis.

Skickades från m.sweclockers.com

Varit inne i de tankebanorna om Klarna i många år jag med.
Men kan ändå erkänna att de tagit upp sig en del på senare tid. Jag betalar dock oftast med kort när jag handlar på nätet men de få gånger jag haft med Klarna att göra den senaste tiden så har jag, i god tid, fått påminnelser via mail att förfallodagen närmar sig. Så kan tycka att det borde vara svårt att missa en betalning hos dem idag.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Utöver det så sitter ju även Klarna som en gottegris på helt sjuka mängder data om hur personers köpmönster ser ut, Klarna har förmodligen den bästa konsumtionsbeteendedatat i hela Sverige.

Detta anses extremt värdefullt i dagens samhälle med riktad reklam på precis alla jävla ställen man tittar. De tar betalt av kunderna för att sälja deras information.

Läser man om Klarna utomlands så hyllas dom av andra företag som någon form av revolutionerande företag. Deras största bedrift är att lyckats klämma in sig som en totalt värdelös mellanhand mellan kunden, banken och affären du vill handla hos.

Jag blir förbannad bara jag tänker på Klarna och Nordea och deras fullständiga skitverksamheter. Fyfan som Stefan Holm skulle sagt.