AMD Radeon RX Vega 56 får prestandasiffror

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

"Öööööh men 1070 är ju ett år gammalt så det här är ju ett skitdåligt kort!!!"

Plus att det står in nvidia på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tekniskt sett tycker jag inte det är något upphetsande direkt. Jag anser att det är skillnad på bra produkter och bra prissatta produkter. RX Vega 56 verkar bli en otroligt bra prissatt produkt, men rent tekniskt är det inget att lyfta på ögonbrynen för, inte nu längre när Pascal funnits så länge. Men vad spelar det AMD för roll

Tja, jag ser inga andra GPU-utvecklare/tillverkare för konsumenter som direkt konkurerrar med Nvidia eller AMD. Kanske du ska starta en firma, utveckla en grafikkrets som är kraftfullare än deras och sälja den till ett ÄNNU lägre pris? Säkert busenkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD möter ju bara upp det som redan finns på marknaden. Det vore ju lite konstigt om de skulle tävla mot Nvidias kommande produkt när ingen ens vet hur den presterar än.

Jag tycker det AMD gjort med Vega (om de läckta siffrorna stämmer) faktiskt är imponerande sett till vilka resurser och kapital de har jämfört med Nvidia.

Den sista delen, det är ju tyvärr den punkten många glömmer bort i såna här sammanhang.
AMD är ofantligt mycket mindre än nvidia, och då givetvis deras tillgångar.
Tycker detta verkar mer och mer lovande än vad man anade från början.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Det är nog för att det är helt ointressant vilken budget företaget bakom har när man väl köper produkten. Det man är ute efter är väl en produkt som presterar oberoende om Lars-Göran snickrade ihop den i garaget eller om NASA byggde den.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

AMD möter ju bara upp det som redan finns på marknaden. Det vore ju lite konstigt om de skulle tävla mot Nvidias kommande produkt när ingen ens vet hur den presterar än.

Jag tycker det AMD gjort med Vega (om de läckta siffrorna stämmer) faktiskt är imponerande sett till vilka resurser och kapital de har jämfört med Nvidia.

Skrivet av addman:

Tja, jag ser inga andra GPU-utvecklare/tillverkare för konsumenter som direkt konkurerrar med Nvidia eller AMD. Kanske du ska starta en firma, utveckla en grafikkrets som är kraftfullare än deras och sälja den till ett ÄNNU lägre pris? Säkert busenkelt!

Skrivet av RVX:

Den sista delen, det är ju tyvärr den punkten många glömmer bort i såna här sammanhang.
AMD är ofantligt mycket mindre än nvidia, och då givetvis deras tillgångar.
Tycker detta verkar mer och mer lovande än vad man anade från början.

Jag var visst inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg. Jag är fullt medveten om att AMD:s budget är många gånger lägre än Nvidias, och jag har ingen aning om hur de lyckas komma så långt som de ändå gör på det lilla de har. Det enda jag skrev i mitt inlägg var att jag tycker slutprodukten i sig (RX Vega 56) inte är rent tekniskt spännande, utan att ta hänsyn till hur eller av vem den tillverkats. Om man inte väntar sig någon konkurrens från AMD så är det klart att alla deras prestationer överhuvudtaget kan verka spännande, men jag vill gärna förvänta mig mer från AMD - att inte göra det skulle vara att erkänna Nvidias överlägsenhet.

Så. Om uppgifterna stämmer så kan detta bli ett riktigt bästsäljarkort, det hoppas vi alla på. Jag anser dock att Pascal är tekniskt överlägsen Vega, och det är inget konstigt med det. Konstigt hade det varit om Vega varit överlägsen Pascal istället, med tanke på att AMD:s R&D-budhet är så mycket lägre än Nvidias.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Återstår att se hur dessa kort presterar i spel som inte är utvalda av AMD(?).
Kanske inte helt rättvist att jämföra det med ett 1070 då de trots allt är 50 USD dyrare. Gissar att de billigaste Vega 56 korten landar på runt 5000kr i Sverige. Det är lite väl nära 1080 vilket ställer krav på god prestanda. TDPn på dessa kort verkar i alla fall bli hanterbar.

Tycker över lag att AMD har lagt priserna alldeles för högt på hela Vega serien. Slår man från underläge så bör man överleverera. Speciellt när de är över ett år för sena till festen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Återstår att se hur dessa kort presterar i spel som inte är utvalda av AMD(?).
Kanske inte helt rättvist att jämföra det med ett 1070 då de trots allt är 50 USD dyrare. Gissar att de billigaste Vega 56 korten landar på runt 5000kr i Sverige. Det är lite väl nära 1080 vilket ställer krav på god prestanda. TDPn på dessa kort verkar i alla fall bli hanterbar.

Tycker över lag att AMD har lagt priserna alldeles för högt på hela Vega serien. Slår man från underläge så bör man överleverera. Speciellt när de är över ett år för sena till festen.

verkligen ?? när de har bättre prestanda än korten i samma priskategori och ändå är för höga priser ? nej men visst de kan ju lika bra ge bort korten. HBM2 är inte billigt och kretsen är större än 1080. AMD måste tjäna pengar, om något så borde Nvidia sänka priset på sina kort då de ligger efter rejält i Teoretisk prestanda.

Men även när priset är bättre och prestandan är bättre så är det inte nog för det står inte Nvidia eller Intel på det, för AMD måste ju sälja allt som ett lågpris företag även när det är överlägset bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är skeptisk till att 56 presterar så pass bra, då tester på "storebror" visar att den når upp till 1080.
Verkar märkligt att 56 skulle prestera som Vega FE, typ. Jag menar, det vore ju faktiskt trevligt om kortet faktiskt presterar så pass bra, men ta testet med ett lastbilsflak med salt tills vi ser pålitliga tester.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt lovande ut om siffrorna stämmer, men skulle dock ta dom med en skopa salt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

399 USD samt 499 USD, motsvarande cirka 4 100 respektive 5 000 kronor inklusive mom

Sett det här i flera artiklar nu, har det blivit mängdrabatt på växelkurserna?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

ser ju ganska bra ut

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD. Visa riktigt trevliga siffror med 64 korten. Hoppas på att få kunna slänga ut 290x korten och smälla in ett Vega 64 istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att köpa en 1060 gtx till sonen. Frågan är bara om Nvidia kommer med prisjusteringar på 1070:in och om det då kan rippla ner nåt mot 1060:n. Hmm. Nån som har ide hur dom brukar svara på sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sett det här i flera artiklar nu, har det blivit mängdrabatt på växelkurserna?

$ har gått ner i värde senaste tiden. Men tror fan inte att svenska ÅF kommer sänka sina priser för det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det där var jävligt högt, nästan misstänksamt högt.

Vad kan en RX Vega 64 bli då?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det där var jävligt högt, nästan misstänksamt högt.

Vad kan en RX Vega 64 bli då?

Typ 10-14% skulle jag gissa.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

$ har gått ner i värde senaste tiden. Men tror fan inte att svenska ÅF kommer sänka sina priser för det.

Det förklarar inte varför $399 blir 4100:- och $499 blir 5000:-

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

$ har gått ner i värde senaste tiden. Men tror fan inte att svenska ÅF kommer sänka sina priser för det.

Brukar ta 3-6 månader innan sänkningar märks medans höjningar brukar man kapitalisera på rätt snabbt. Är iofs ganska logiskt då det skulle kosta butiker och distributörer stora pengar om dom sänkte priserna innan man gjort sig av med lagren av produkter som man betalat det gamla priset för.

Skrivet av Json_81:

Det förklarar inte varför $399 blir 4100:- och $499 blir 5000:-

Moms
Kemikalieskatt
Privatkopieringsavgifter
Pengar till Tomten
Avgift på avgifterna

Välkommen till Sverige!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Sett det här i flera artiklar nu, har det blivit mängdrabatt på växelkurserna?

Med dagens kurs blir det 4043 respektive 5056 kronor, vilket ändå inte är så hemskt långt borta från 4100 och 5100.

Sedan så kommer slutpriset troligen att bli aningen högre, men förhoppningsvis inte mer än 4500 och 5500.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut! Kanske blir ett köp men beror till stor del på att prestandan inte kommer på bekostnad av samma värme- och ljudutveckling som mitt nuvarande Gigabyte Windforce R9 290X. Tyvärr brukar ju AMD ha svårt att få ner värmeutvecklingen och därmed ljudnivåerna i jämförelse med Nvidia.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Ska nog ta med en nypa salt. Väntar med en kommentar tills jag får se med egna ögon vad ett riktigt test på antingen NH eller här kan utbringa.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Brukar ta 3-6 månader innan sänkningar märks medans höjningar brukar man kapitalisera på rätt snabbt. Är iofs ganska logiskt då det skulle kosta butiker och distributörer stora pengar om dom sänkte priserna innan man gjort sig av med lagren av produkter som man betalat det gamla priset för.

Moms
Kemikalieskatt
Privatkopieringsavgifter
Pengar till Tomten
Avgift på avgifterna

Välkommen till Sverige!

Fast då få svenska ÅF inte klaga på dåligt försäljning om kunderna köper i andra EU länder då. Dags att vakna för de. Man konkurera inte längre i sin egen lilla bubbla.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast då få svenska ÅF inte klaga på dåligt försäljning om kunderna köper i andra EU länder då. Dags att vakna för de. Man konkurera inte längre i sin egen lilla bubbla.

Men ÅF i andra EU länder sitter i samma sits om det är USD som går ner och inte bara svenska kronan som går upp.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se när riktiga tester kommer, tveksam till priserna också men det får vi också se

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag är inne på att köpa en 1060 gtx till sonen. Frågan är bara om Nvidia kommer med prisjusteringar på 1070:in och om det då kan rippla ner nåt mot 1060:n. Hmm. Nån som har ide hur dom brukar svara på sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Om nu dessa prestandasiffror stämmer, samt att priset är bättre än 1070. Varför i hela friden sitter du och funderar i dom banorna? Själv tror jag inte prissänkningarna blir så stora så att det är värt att välja ett 1070 framför ett V56 då får det bli bra mycket billigare... Om det nu ens blir några sänkningar alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut! Vega 56 kan nog bli konkurrenskraftig.

Undrar ifall dom hinner få till "Tile-Based Rasterization" till släppet av Vega, då dom sa att det fortfarande inte var fult fungerande vid eventet.
Det var ju inte aktiverat på Vega FE korten heller.
Var ju det som gav maxwell en ganska bra prestanda boost, annars kanske det kommer som en fin boost om ett par månader, Fine Wine

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Haha
Men som sagt så borde detta ge en fin boost i prestanda, förhoppningsvis borde de ju fixat detta till releasen iaf!

Permalänk
Medlem

Bring me Vega nano

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Känns ju som att AMD verkligen är budget-byggarens bästa kompis i år iaf

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |