Fractal Design ger Define C och Define Mini sidopaneler av härdat glas

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design ger Define C och Define Mini sidopaneler av härdat glas

Att bygga dator i lådor med paneler av härdat glas är på modet. Nu uppdaterar Fractal Design två populära modeller enligt konceptet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Det var på tiden att Fractal Design kommer med härdat glas.
Ser riktigt snyggt ut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Define-C är för dåligt för vattenkylning. Man får ju inte ens plats med en 280mm-radiatior med push-pull i fronten.

Jag hoppas att liknande kommer till Define S. Det enda jag gillar med define C är att filtret i botten går dra ut framifrån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Define-C är för dåligt för vattenkylning. Man får ju inte ens plats med en 280mm-radiatior med push-pull i fronten.

Jag hoppas att liknande kommer till Define S. Det enda jag gillar med define C är att filtret i botten går dra ut framifrån.

Jag panikköpte en Define S tillsammans med mycket utan att kolla upp den. Nu idag undrar jag var jag ska montera alla hårddiskar då den endast har plats för 5st om jag minns rätt. Så det är en smaksak. Men det är så när man köper små chassin att man får kompromissa.

Det jag har hört med fönsterchassi är att de är sämre på att dämpa ljud, glas i sin tur är det sämre än plexiglas?

Permalänk
Medlem

Jag som köpte till mig plexi-fönstret i efterhand från deras part-store. Hoppas glas-sidan dyker upp där med Iofs på bilderna får jag intrycket att det kanske inte går att "retrofit" detta på existerande chassin..

Skrivet av Ozzed:

Define-C är för dåligt för vattenkylning. Man får ju inte ens plats med en 280mm-radiatior med push-pull i fronten.

Jag hoppas att liknande kommer till Define S. Det enda jag gillar med define C är att filtret i botten går dra ut framifrån.

Dock får du plats med en 280mm-rad med bara push så om man är redo att göra den gissningsvis lilla uppoffringen så känns chassit kanon sett till storlek Ett av mina absolut favvochassin men då ur min synpunkt att jag gillar mina kompakta och utan massa hålrum.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag panikköpte en Define S tillsammans med mycket utan att kolla upp den. Nu idag undrar jag var jag ska montera alla hårddiskar då den endast har plats för 5st om jag minns rätt. Så det är en smaksak. Men det är så när man köper små chassin att man får kompromissa.

Det jag har hört med fönsterchassi är att de är sämre på att dämpa ljud, glas i sin tur är det sämre än plexiglas?

Ja du kan ju inte sätta ljuddämpande material på insidan så det ter ju sig naturligt att det blir sämre med någon form av fönster.

Spontant känns det som härdat glas borde dämpa bättre än plexi men varför vet jag inte.

För mig var inte hårddiskarna ett problem då jag bara har en spindisk och en SSD (som snart blir utbytt mot en M.2) men det är ju så olika.

Det låter som du skulle vara best betjänt av ett R5 eller liknande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag panikköpte en Define S tillsammans med mycket utan att kolla upp den. Nu idag undrar jag var jag ska montera alla hårddiskar då den endast har plats för 5st om jag minns rätt. Så det är en smaksak. Men det är så när man köper små chassin att man får kompromissa.

Det jag har hört med fönsterchassi är att de är sämre på att dämpa ljud, glas i sin tur är det sämre än plexiglas?

Om det inte räcker med 30tb hdd (3×10tb) och 2-4 ssd (2 2,5 + 1-2 nvme) kanske man borde fundera på alternativa lösningar?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Som spoiler på en volvo... Skämt å sido så tycker jag väl inte att härdat glas riktigt går hand i hand me den där plastsiga fronten. Enkelhet i all ära men kanske vore dags att uppdatera fronten lite.

Permalänk
Medlem

Är väl bra att det görs lådor för olika smaker. Själv vill jag ha ett tjockt lager ljudisolering i sidopanelen och då har man inte så mycket nytta av glaset

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Som spoiler på en volvo... Skämt å sido så tycker jag väl inte att härdat glas riktigt går hand i hand me den där plastsiga fronten. Enkelhet i all ära men kanske vore dags att uppdatera fronten lite.

Tänkte samma sak, ser lite billigt ut.
Vore kul om dom kunde lansera uppdaterade versioner av sina chassin i aluminium eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Som spoiler på en volvo... Skämt å sido så tycker jag väl inte att härdat glas riktigt går hand i hand me den där plastsiga fronten. Enkelhet i all ära men kanske vore dags att uppdatera fronten lite.

Själv tycker jag tvärt om. Fronten är gedigen med snygg design som inte sviktar när man trycker på den. Den är inte kexig på något sätt, sen om den är i plast eller gjutjärn spelar ingen roll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av albin153:

Om det inte räcker med 30tb hdd (3×10tb) och 2-4 ssd (2 2,5 + 1-2 nvme) kanske man borde fundera på alternativa lösningar?

En dator som man har en längre period köper man ofta inte de största diskarna som finns. Utan allt eftersom ens behov ökar så köper man fler. Detta leder till att man som mig har väldigt många mindre sdd. Den vanligaste disken jag har är enbart 500GB. (850 evo ssd)

Nå min poäng var att det är en kompromiss, när någon klagade på liten plats för radiator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det ingen video?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir med temperaturerna vs. Define S.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skapligt irriterande när man gått och köpt gamla Define C samt att man själv fått punga ut några hundringar för att styra upp en "egen moddad" sidopanel med härdat glas, blev dock så klart inte lika snyggt som deras egna sidopanel men duger tills Fractal Design själva släpper något slags "upgrade kit" för tidigare Define C-versionen.

Detta fick jag som svar från Fractal Design:

"Vi påpekade på vår Facebook-sida att det jobbas på ett slags "upgrade kit" till de äldre Define C(använder inte samma mounting-teknik som de gamla sidopanelerna) men dessa finns ännu inte. Jag kan tyvärr heller inte säga när denna kompatibla panelen kommer att släppas på grund av att produktutvecklarna är väldigt strikta med att inget ska läckas ut förrän den officiella nyheten om det har släppts. Min personliga åsikt utan någon fakta inblandat över huvudtaget är att det inte antagligen inte kommer att dröja speciellt länge innan dessa släpps. Då kommer det att kunna köpas i vår Tyska spare part shop."

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Skapligt irriterande när man gått och köpt gamla Define C samt att man själv fått punga ut några hundringar för att styra upp en "egen moddad" sidopanel med härdat glas, blev dock så klart inte lika snyggt som deras egna sidopanel men duger tills Fractal Design själva släpper något slags "upgrade kit" för tidigare Define C-versionen.

Detta fick jag som svar från Fractal Design:

"Vi påpekade på vår Facebook-sida att det jobbas på ett slags "upgrade kit" till de äldre Define C(använder inte samma mounting-teknik som de gamla sidopanelerna) men dessa finns ännu inte. Jag kan tyvärr heller inte säga när denna kompatibla panelen kommer att släppas på grund av att produktutvecklarna är väldigt strikta med att inget ska läckas ut förrän den officiella nyheten om det har släppts. Min personliga åsikt utan någon fakta inblandat över huvudtaget är att det inte antagligen inte kommer att dröja speciellt länge innan dessa släpps. Då kommer det att kunna köpas i vår Tyska spare part shop."

Underbart att höra. Tack för att du delade med dig!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Skapligt irriterande när man gått och köpt gamla Define C samt att man själv fått punga ut några hundringar för att styra upp en "egen moddad" sidopanel med härdat glas, blev dock så klart inte lika snyggt som deras egna sidopanel men duger tills Fractal Design själva släpper något slags "upgrade kit" för tidigare Define C-versionen.

Detta fick jag som svar från Fractal Design:

"Vi påpekade på vår Facebook-sida att det jobbas på ett slags "upgrade kit" till de äldre Define C(använder inte samma mounting-teknik som de gamla sidopanelerna) men dessa finns ännu inte. Jag kan tyvärr heller inte säga när denna kompatibla panelen kommer att släppas på grund av att produktutvecklarna är väldigt strikta med att inget ska läckas ut förrän den officiella nyheten om det har släppts. Min personliga åsikt utan någon fakta inblandat över huvudtaget är att det inte antagligen inte kommer att dröja speciellt länge innan dessa släpps. Då kommer det att kunna köpas i vår Tyska spare part shop."

Skriv till dom här på forumet också dom är rätt aktiva!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tänkte samma sak, ser lite billigt ut.
Vore kul om dom kunde lansera uppdaterade versioner av sina chassin i aluminium eller liknande.

Inte aluminium, men det ryktas om uppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Trevligt med nån form av update hur som

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kul att se med något nytt från Fractal!

Dock är jag intresserad av en modell lik node fast med ljuddämpat material också!

Behövs mer fokus på itx tycker jag, likväl större chassin med bättre anpassningar för vattenkylning. Så hoppas fractal kommer med något nytt på de fronterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Någon som vet varför detta inte gäller även Define R5? Hade varit mer sugen att köpa en R5a med härdat glas. Eller det kanske redan finns?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grishnackh:

Någon som vet varför detta inte gäller även Define R5? Hade varit mer sugen att köpa en R5a med härdat glas. Eller det kanske redan finns?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle tippa på att R5 anses vara en gammal modell och att R6 med härdat glas är på ingång.

Permalänk
Medlem

Här finns en manual till Meshify C, en define C med perforerad front.
http://www.fractal-design.com/media/02949e25-2b74-4bca-8ddd-a...

Skickades från m.sweclockers.com