Permalänk

Bygga eget chassi till mini tjock-tv?

Jag har precis kommit över en gammal mini crt tv. Skärmen är endast 12 cm diametern (typ 5 tum då?) Den har av-in och den fungerar bra. Spelade lite ps2 spel på den igår.

Nu undrar jag om det går att byta ut chassit och bygga en egen konstruktion? För även om skärmen är bra så är plasten runtom rejält slitet. Jag tänker inte lossa på några av delarna inne i tvn, för jag vet hur farligt det är, utan bara ta bort skalet så att säga. Allt sitter fast i en konstruktion på insidan. Om det är möjligt vad ska jag använda för material. Jag såg ett hemmabygge där man hade byggt in en gammal tv i en trälåda, men det verkade inte så säkert. Och det är just säkerheten jag är orolig för.

edit: Undrar även om ni har sett några liknande byggen som ni kan länka till?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Trä ska vara något problem, bara du har tillräcklig ventilation och fritt runt om. Däremot skulle jag inte bygga det av metall pga risken för överslag m.m!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor: Ok, trä vore ju snyggt. De gamla tv-apparaterna var ju av trä men jag antar att de behandlades med något flamskyddsmedel eller så. Nåt speciellt tacksamt träskivor man kan köpa, nån speciell lack till det? Jag har ingen aning om hur varma bildrör blir, bara antog att de blev väldigt varma med tanke på hur mycket värme gamla datorskärmar alstrade.

Permalänk
Inaktiv

Du kan alltid måla om den, eller varför inte använda plastidip. Det kan nog bli rätt snyggt. Men se till så att ventilationshål etc inte täcks över.

Permalänk
Medlem

Så fort du tagit bort "skalet" på en CRT så har du en del obehagligt höga spänningar inom räckhåll.

Bildröret kan hålla en laddning på tusentals volt under lång tid.
Tänk även på att det är vakuum i bildröret, om du skadar det så det brister så kan det flyga en del glas när det imploderar.

Lycka till!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Så fort du tagit bort "skalet" på en CRT så har du en del obehagligt höga spänningar inom räckhåll.

Bildröret kan hålla en laddning på tusentals volt under lång tid.
Tänk även på att det är vakuum i bildröret, om du skadar det så det brister så kan det flyga en del glas när det imploderar.

Lycka till!

Jo jag är smärtsamt medveten om det. Lite därför jag skapade tråden också. Jag hade aldrig ens tänkt på tanken att bygga om skalet om inte det var för att just allt på insidan verkar sitta ihop i en egen bur. Så projektet blir mer: bygga en låda runt en annan låda. Känns lite säkrare. Men jag överväger starkt att inte göra det. Jag antar att du avråder mig att göra det ;).

Permalänk

@anon195163: Jo, kanske bättre alternativ... Men samtidigt så är chassit otroligt fult samt lite sprucket.

Permalänk
Medlem

@MinusDrummel:

Nädå, jag gillar moddar. Att du tvekar är väl ett bevis på att du förstår att risken är verklig och inte något folk bara säger..

Se till att få bra ventilation bara. Det är värmen som dödar tjocka skärmar..
( känner folk som är i branschen för att laga gamla maskiner och allt vad det innebär..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av MinusDrummel:

@Maxizor: Ok, trä vore ju snyggt. De gamla tv-apparaterna var ju av trä men jag antar att de behandlades med något flamskyddsmedel eller så. Nåt speciellt tacksamt träskivor man kan köpa, nån speciell lack till det? Jag har ingen aning om hur varma bildrör blir, bara antog att de blev väldigt varma med tanke på hur mycket värme gamla datorskärmar alstrade.

Nej det var bara vanligt spånskiva på 40år gamla apparaterna, ingen behandling alls.

Min tjock-tv av spånskiva började brinna hos grannen som snodde den av mig när den stod i trappen vid inflyttning, jag skulle damma av den innan den skulle in..

Så dom brinner om man inte håller dom dammfria

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB