AMD lämnar Crossfire till förmån för DirectX 12 och Vulkan

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt mig av vare sig crossfire eller SLI. Tycker aldrig att det har fungerat tillräckligt bra för att det ska vara värt prislappen. Dessutom har ett grafikkort av den högre klassen oftast varit tillräckligt för att köra alla spel maxat med bra prestanda i alla fall.

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nu kollrar du bort dig helt här, "Om du nu köpte två st svagare kort, varför inte bara lägga dessa pengar på ett kraftfullare kort som garanterat ger den prestanda du förväntar dig? Att du köper två kort gör att de blir svåra att överklocka, blir varmare i burken, drar mer ström samt inte fungerar i alla spel." Detta gäller dig, inte mig.

Jag visste att det inte fungerar i alla spel. Du verkar inte ha förstått det. Det var synd för då kunde du "varför inte bara lägga dessa pengar på ett kraftfullare kort som garanterat ger den prestanda du förväntar dig?"

Jag köpte kort nummer två för 375Kr. Det tycker jag är rimligt för lite varmare, lite svårare överklockning och mer watt i räkningen

Det var du som handlade för maximal prestanda och beslöt dig för att köra med två kort. Igen...

Känns som att jag och du har helt olika krav på läsförståelse...

Den sista meningen var väl lite onödig?

Om du visste att CFX inte fungerar i alla spel måste det betyda att du spelar äldre spel och inte nya? För hur vet man att spel X som släpps om en månad eller två kommer stödja CFX/SLI? Svaret är att man oftast inte vet det (vissa har iofs Multi-GPU som säljpunkt).

Okej, gav du så lite pengar så visst, då är det väl inget fel i det nej

Ja, jag beslöt mig för att göra det igen eftersom CFX på den tiden fungerade ruskigt bra. Samma med SLI till och med 970 men sen gick det utför med allt mindre spel som stödjer SLI samt diverse andra problem. Med 980Ti hade jag också stora värmeproblem som jag trodde jag kunde lösa men icke (försökte med två olika chassin samt en uppsjö fläktar). Det var egentligen då jag beslöt mig för att ge upp SLI en gång för alla och bytte därför från 1080 direkt till 1080Ti. Detta kortet ger mig dessutom 4K/60fps i rätt många spel vilket är skönt.

Allt jag menar är att Multi-GPU fungerade mycket bättre förr i tiden och har blivit allt sämre med åren vilket verkar bero på nya tekniker gällande 3D-motorer. Blev väldigt missnöjd med SLI sist vilket antagligen är skälet till min bitterhet gällande tekniken. Är du nöjd med din specifika hårdvara som fungerar bra med de spel just du spelar så är det ju det viktigaste. För mig var det en smärre katastrof.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

TAA är åtminstone betydligt trevligare än fruktansvärda FXAA. Kör med TAA i BF1 och tycker faktiskt det funkar relativt bra ändå. Hellre TAA än ingen AA alls iallafall.

Men håller med dig om att det är synd att se MSAA försvinna.

Upptäckte att jag körde med FXAA i BF1 och har nu uppdaterat drivis till 17.7.2 och ändrat till TAA, upplevde att hela spelet flöt på mycket bättre än tidigare.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TurboFreak68:

Upptäckte att jag körde med FXAA i BF1 och har nu uppdaterat drivis till 17.7.2 och ändrat till TAA, upplevde att hela spelet flöt på mycket bättre än tidigare.

Det måste bero på drivrutinerna om det inte är placebo. Är ganska säker på att FXAA är billigare än TAA.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Det är ju bra för alla det spelen utan dx12 eller vulkn

Det stämmer ju inte. Det är inte direkt så att alla DX12 spel scale:ar bra med flera kort, eller så att alla DX 9/11 spel har SLI/CF support heller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det stämmer ju inte. Det är inte direkt så att alla DX12 spel scale:ar bra med flera kort, eller så att alla DX 9/11 spel har SLI/CF support heller.

Nä men det här betyder att fler spel inte funkar med flera kort.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Nä men det här betyder att fler spel inte funkar med flera kort.

Stämmer absolut inte. De är inte upp till DX12, Vulkan, AMD eller Nvidia om spel fungerar med fler kort eller ej, det är alltid upp till spelutvecklarna, och färre och färre har använt sig av flerkortsstöd, och det är ett faktum. Det är därför AMD och Nvidia släpper flerkortsstöd som XF och SLI, och det är helt och hållet på spelutvecklarna, hade spel kommit med flerkortsstöd så hade givetvis också AMD och Nvidia fortsatt stötta den tekniken.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Stämmer absolut inte. De är inte upp till DX12, Vulkan, AMD eller Nvidia om spel fungerar med fler kort eller ej, det är alltid upp till spelutvecklarna, och färre och färre har använt sig av flerkortsstöd, och det är ett faktum. Det är därför AMD och Nvidia släpper flerkortsstöd som XF och SLI, och det är helt och hållet på spelutvecklarna, hade spel kommit med flerkortsstöd så hade givetvis också AMD och Nvidia fortsatt stötta den tekniken.

Det jag menar är att alla de spel som släppts tidigare med CF-stöd inte kommer kunna dra nytta av två grafikkort med de nya korten.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Det jag menar är att alla de spel som släppts tidigare med CF-stöd inte kommer kunna dra nytta av två grafikkort med de nya korten.

Sant, men faktum är fortfarande att de kommer endast gälla äldre spel. Och i de fallen kommer man alltid kunna köra CF/SLI med äldre kort, och om inte, så är jag 100% säker på att nyare kort kommer klara av gamla spel utan dual GPU

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X