Permalänk
Medlem

Till er som rekommenderar Johan och Nyström, t ex @widl och @[SH], har ni några budgetvänliga att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Jag kör Johan & Nyströms senaste etiopiska kaffe. Köper hela bönor och kör det i nån ganska billig Bosch-kvarn, men försöker få det ganka mellan/grov-malt. Inhandlade kaffet från indiska the & kaffemagasiner i göteborg. 40kr/hekto, eller 82kr för 250g, vilket typ motsvarar nätpris (eller kanske t.o.m. billgare i.o.m. fraktkostnad).

Sedan brygger jag det med ett pour-over set från Coffeegator, inhandlat från amazon.de. Glaskaraff, rostfritt filter, svanhals kokkanna med termometer, och bönförvaring. Kör på ca 90 graders värme och brygger 1½-2 kopp. Vatten från göta älv

Permalänk
Skrivet av goga_fett:

Hade tänkt att köpa en:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3365380

Efter att ha läst den här tråden så kanske det inte är en bra ide? Måste man ha separat kvarn?

har kollat recensioner på den och den har ju bara fått positiva recensioner så det är absolut inget dåligtköp tror jag.

jag tittade själv på den men köpte istället en kvarn och sedan en moccamaster som bryggare, det blir lite dyrare men förbannat gott kaffe så det är väl investerade grejer enligt mig : )

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Till er som rekommenderar Johan och Nyström, t ex @widl och @[SH], har ni några budgetvänliga att rekommendera?

Beror på hur man ser det... Detta är oförskämt bra pris på Buena Vista. Men det är mycket dyrare än ett paket färdigmalet Gevalia på ICA. Sett till vilken komplex dryck du får rent smakmässigt är Buena Vista prisvärt. Ett riktigt bra kaffe är långt mer komplext smakmässigt än riktigt fina viner.

Hela bönor från Löfbergs, Gevalia, Zoegas osv har jag dålig kolla på. Skulle leta efter något från Löfbergs med så ljus rostning som möjligt, testa något sådant för något år sedan och det var ok.

Kan även tipsa om detta kaffe från Espresso House. Det är ett soltorkat kaffe, vanligen kallat "Natural". Kaffet i sig är inte jättebilligt men det är väldigt bra pris för att få testa ett kaffe som processats som "Natural". Väcks intresset finns det sedan andra kaffen som är "natural" och har ännu större sötma i sig.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Till er som rekommenderar Johan och Nyström, t ex @widl och @[SH], har ni några budgetvänliga att rekommendera?

@[SH] hade flera bra tips. Vet inte om du menar budget inom Johan och Nyströms sortiment, eller ännu billigare? Det är ganska stora variationer i pris även i deras sortiment. När jag inte köper Johan och Nyström eller Da Matteo så brukar jag köra på Espresso House bönor, de är enligt mig ganska prisvärda. Något billigare än så har jag faktiskt aldrig testat. Jag dricker inga stora mängder kaffe hemma, så försöker hålla mig till bra bönor.

Men även om du köper billiga bönor från någon matbutik kommer kaffet bli mycket godare än att köpa färdigmalt. Ett enkelt knep är också att kolla rostningsdatum, för att få så färska bönor som möjligt. Tänk på att de färskaste står längst bak i hyllan!

Permalänk
Medlem

@landahl:
Tycker kaffet de har på texas longhorn är det godaste hittills. Men har inte lyckats hitta det ännu i någon butik

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Som anställd it tekniker på just Arvid Nordquist så skänker den här tråden mig glädje.
Personligen föredrar jag Arvid Nordquist Svea. Kaffekonsumtionen har ökat markant sedan anställningen, av någon outgrundlig anledning.

Visste ni att Arvid Nordquist är 100% klimatkompenserat och det första kafferosteriet i Sverige att byta bort alla fossila bränslen till fördel för biogas? Lite kuriosa.

Bra jobbat!
Jag jobbade i närheten av rosteriet i sundbyberg för några (10+) år sedan. Det fanns alltid en härligt doft av kaffe i luften som man kunde njuta av till/från lunchen. Härliga minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Zoegas Blue Mountain är mitt standardkaffe. Annars om du vill ha en smakupplevelse så är Jamaican Blue Montain coffee redigt gott. Kändes lite löjligt när man kunde köpa hem 250g från plantagen när man var där för typ 25:- eller vad det var. Något dyrare att köpa hem här i Svedala

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Som anställd it tekniker på just Arvid Nordquist så skänker den här tråden mig glädje.
Personligen föredrar jag Arvid Nordquist Svea. Kaffekonsumtionen har ökat markant sedan anställningen, av någon outgrundlig anledning.

Visste ni att Arvid Nordquist är 100% klimatkompenserat och det första kafferosteriet i Sverige att byta bort alla fossila bränslen till fördel för biogas? Lite kuriosa.

Som representant i forumet tycker jag du ska bjuda oss i tråden på ett smakprov
Ont. I övrigt utöver espresso della casa får jag såga att er franskrost inte är fy skam den heller

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hemma hos oss dricker vi alla typer av Arvid Nordquist. Ibland rundar vi av med Gevalia Ebony. Min väldigt generella uppfattning är att alla som testar dricka Arvid sakta men säkert byter ut sitt kaffe hemma.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Nespresso maskin hemma nu i snart 10 år ... med följande betyg
Smak/kvalitet 8/10
Anv vänlighet 10/10
Ekonomi 4/10
Utbud 9/10

Funkar mycket bra för mig, man kan fa en kvalitativ kopp kaffe på typ 30 sec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Hemma hos oss dricker vi alla typer av Arvid Nordquist. Ibland rundar vi av med Gevalia Ebony. Min väldigt generella uppfattning är att alla som testar dricka Arvid sakta men säkert byter ut sitt kaffe hemma.

Gevalia ebony var faktiskt ett av få kaffesmaker som jag vart riktigt besviken på. Alla har vi ju olika smak, men tyckte ser inte smakade nånting. Kör med en Delonghi espresso maskin, caffeo nånting vilket levererat gott kaffe med alla sorter.
Experimenterade fram och tillbaka med °, styrka, mängd osv. Slutade med att jag slängde påsen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Jag använder denna. Bara att köpa bönor, mala och brygga. Hur enkelt som helst

Jag använder också den du länkar till. Funkar fint

Angående kaffe så blir det oftast Zoegas Mollbergs blandning, men är jag snål så nöjer jag mig med Arvid Nordqvists Franskrostat.

Innan var det blå moccas franskrost som gällde, men hittar inte det längre på konsum?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Zoegas Mollbergs, Skånerost, Blue Java är de sorter jag varierar. Självklart i bönform som males innan bryggning

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

@Techs: OB Nordica kvarnen ser väldigt lik ut en gammal Braun som jag hade förut (inte helt hundra på märket men tysk var den). Och Wifan är mycket bättre trots att den är norsk.
Köpte den på Espresso House för ca 1 år sedan de var absolut billigast, vet ej om de har den kvar i sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

@Techs: OB Nordica kvarnen ser väldigt lik ut en gammal Braun som jag hade förut (inte helt hundra på märket men tysk var den). Och Wifan är mycket bättre trots att den är norsk.
Köpte den på Espresso House för ca 1 år sedan de var absolut billigast, vet ej om de har den kvar i sortimentet.

Ah, ja, den jag har hemma är inte OBH utan Krups, som jag tror är det tyska märket du letar efter
Samma modell, fast olika märken verkar det som:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=690537

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasRX:

Zoegas Skånerost. Blir alltid besviken när jag provar andra sorter.

Vad dricker redaktionen för kaffe?

En sak är är säker, dom dricker inte Paulig Juhla Mokka.

Lite utdaterad men Zoegas Pasión Colombia var kanske poppis för 5 år sedan

Fråga mig inte varför jag minns detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hmm, det verkar som många tycker att ANs kaffe är bra, när jag testat det emellanåt så har det inte varit något vidare.Jag får väl prova någon av de rekommenderade sorterna.
OT: Att ANs kaffe är klimatkompenserat ger inte några pluspoäng dock. Är bara ett sätt att köpa sig ett bättre samvete. Det är bara verkliga förändringar/förbättringar som räknas.

Permalänk
Medlem

Är väl som @emilakered skulle säga Grrrrrannndiiiiaaaa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Köper oftast Zoegas eller Arvid Nordquist som många andra här i tråden verkar gilla.
Varierar ofta men gillar deras mörkrost och köper endast hela bönor.
Senast blev det "Zoegas Haizenda"

Alla bönor har de senaste tio åren passerat min mina kära kaffekvarn som kanske är lite i största laget för ett ensamhushåll:

Skulle dock aldrig få för mig att byta ut den

Permalänk
Avstängd

Var ganska snobbig med kaffet förut men nu finns det helt enkelt inte tid så det blir Mollbergs i en Moccamaster. Skånerost om det inte finns Mollbergs. Båda är ju skåneroster egentligen, vilket inte borde funka så bra här men det är den låga nivån av syra som lockar mig och då har man inte så mycket val när det gäller vanliga kaffesorter.

Hela bönor funkar inte riktigt om man, som jag, dricker kaffe tidigt på morgonen och bor i lyhörd lägenhet. Att mala kvällen innan funkar visserligen men jag tycker kaffet tappar mer smak då än vad kaffe i ett paket gör på en vecka i lufttät förpackning. Så färdigmalet för min del, försöker dock hitta så nyrostat som möjligt.

Tidigare när jag orkade hålla på med Espresso så blev det ofta Segafredo eller Illy om jag var sugen på något mildare. Sen gick jag över till en presso-kanna eller perkulator och körde mestadels på Java Blue Mountain (inte att förväxla med Zoegas Blue Java), Mut-vitz eller, om jag fick tag i det, någon form av monsunkaffe. Sen blev det pour-over ett tag med mestadels samma sorter, lätt att styra smaken då men tidskrävande som fan. Men som sagt så har jag inte tid för finliret riktigt nu och kostnaden blir förstås rätt hög för de mängder som jag förbrukar.

Ute blir det mestadels Cortado eller möjligtvis en Espresso om det känns som en bra barista och jag är på humör. Bryggkaffe ute kan funka men det är en nödlösning. Den här trenden som kom för något år sedan med ljusrostat kaffe ger jag inte mycket för. Automatiska maskiner, vare sig de tar hela bönor och maler eller typ Nespresso är inte mycket att ha i mina ögon. På jobbet har vi en Zoegasmaskin med hela Dark Temptation-bönor och det smakar ju inte gott hur man än gör ändå, samma på förra jobbet där det var röda pelikanen.

Permalänk
Medlem

Är ingen finsmakare, kör på Arvid Nordquist Gran Dia för det mesta. Just nu är det nog Svea som runnit ner i bryggarn.

Permalänk

Gevalia Amazonas

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

I usa har dem verkligen ett märkligt kaffe som skiljer sig från övriga världen åtminstone alla dem länderna jag har varit i. Det är som om dem har bryggt vanligt kaffe och sedan blandat ut det med varmt vatten.

Permalänk

Juhla Mokka är min favorit, inte provat mer än kanske 5 sorter dock

Sweclockers redaktion verkar vara av annan åsikt

Recension av Juhla mokka

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

@[SH] hade flera bra tips. Vet inte om du menar budget inom Johan och Nyströms sortiment, eller ännu billigare? Det är ganska stora variationer i pris även i deras sortiment. När jag inte köper Johan och Nyström eller Da Matteo så brukar jag köra på Espresso House bönor, de är enligt mig ganska prisvärda. Något billigare än så har jag faktiskt aldrig testat. Jag dricker inga stora mängder kaffe hemma, så försöker hålla mig till bra bönor.

Men även om du köper billiga bönor från någon matbutik kommer kaffet bli mycket godare än att köpa färdigmalt. Ett enkelt knep är också att kolla rostningsdatum, för att få så färska bönor som möjligt. Tänk på att de färskaste står längst bak i hyllan!

Har köttat igenom nästan allt i vanliga mataffärerna. Hemköp har några som är okej.
Försöker väl hitta nått runt 100:- kilot.
Detta då jag nuförtiden är "mellan två jobb" och helt plötsligt har typ femdubblat min kaffekonsumtion hemma.

Baristashopen håller bra priser på J&N, funderar på om dom har sämre rostningsdatum mot deras egna webshop och därför håller såpass
mkt lägre pris?

Jag rockar redan prosumer-segmentet med:
http://www.baristashopen.se/kaffe/kvarnar-espressokvarn-brygg...
Samt en Profitec 500
https://kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professi...

Kvarnen är jag nöjd med, men maskinen sådär. Tycker inte den presterar
mot sitt pris. Får se om jag har råd stt lägga mig på 20k+ nån vacker dag.

Permalänk
Medlem

Just nu körs det Lavazza Gran Aroma Bar.
Löfbergs Crescendo är annars en favorit.

Om man tittar på Arvid Nordquists sortiment är det Eco, Solid & Reko som gäller.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

I usa har dem verkligen ett märkligt kaffe som skiljer sig från övriga världen åtminstone alla dem länderna jag har varit i. Det är som om dem har bryggt vanligt kaffe och sedan blandat ut det med varmt vatten.

Det är ju för fan bara bryggt vatten utspätt med en tesked kaffepulver
Amerikanarna kan mycket, men brygga drickbart kaffe kan dom fortfarande inte lärt sig. Var i New York för massa år sen, - 05 tror jag det var och vi gick runt till massa olika coffee-shops, och vartenda (verkligen vartenda) var Starbucks smak all over.

Sen kanske man kan hitta en och annan butik som serverar någorlunda starkt kaffe, men då får man verkligen säga till dom om extra extra starkt.
Kan ha ändrat sig sen jag var där iofs.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

http://www.tomocacoffee.com/

Bästa bönorna från kaffets hemland - Etiopien. De har en svensk webshop då en släkting till ägaren av kaffehuset Tomoca i Addis Abeba bor i Sverige. Jag köper en hel del från dem, även om jag till vardags dricker vanligt svenskt bryggkaffe också.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

För min del så bryr jag mig inte så mycket om kaffetillverkaren numer men tar gärna mörkrostat kaffe och gjord för bryggning.
Däremot så tycker jag att Melittabryggare med aromknapp är att föredra. Den ger möjligheten att få den smak man vill ha på kaffet. Nackdelen är deras värmeplattor, den sista höll i 6 månader.