Rykte: AMD Radeon RX Vega 64 erbjuder bra prestanda för "mining"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hashrate/Watt är viktigt eftersom elkostnaden påverkar vinsten vid mining, speciellt om man har dyr el.
Nu har ju förtjänsten vid mining gått ner ordentligt på sistone så det krävs bättre prestanda för att vara intressant.
Så det är inte säkert dessa blir uppköpta av miners.

Precis. Nej det är absolut inte säkert. Men drar den 200-250w, kostar 5000 kr och ger 60-70Mh/s så kommer dem vara väldigt attraktiva

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

http://www.mycryptobuddy.com/

Fortsätter svårighetsgraden stiga som den gör så är det svårt att få tillbaka investerade pengar om man inte har sjukt billig el. Men om man minar på sitt gamingkort så spelar ju inte investeringen någon roll. I så fall går det att "tjäna" på att mina. Ett tag till.

Betalar föräldrarna elen så är det bara att köra.

Bor du i hus där du värmer med direktverkande el eller med dyr fjärrvärme så "kostar inte" mining något under uppvärmingsperioden. Med värmepump så kostar miningen, men inte lika mycket som under sommarmånaderna.

I slutet av Maj var återbetalningstiden för ett RX480 runt 60-70 dagar (helt osannolikt snabbt!)

Fortsätter svårighetsgraden att stiga som den gör nu så kan man tjäna på ett RX480 i ca 4 månader till, sedan går man back (om man inte har gratis el). Förtjänsten stannar på under 500 kr under den tiden.

mycryptobuddy kan givetvis ha fel, men alla som minar vet hur mycket segare det går nu jämfört med några månader sedan.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Haha och vem FAN skulle deklarera att man hade bitcoins? LOL...
Det förstör ju själva syftet med bitcoin.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Du köper inte att kunder som är AMD/Radeon-lojala står utan kort/får betala multum för korten till förmån för att folk utan någon som helst lojalitet ska kunna köpa kort

Varför köpte inte dess lojala kunder polaris under de första 9 månaderna som korten var ute? GTX 1060 har sålt mångdubbelt (underdrift) fler ex än 480/470 även fast man kunde få tag i 480 4GB versionerna för under 200 euro vid ett par tillfällen. Dessutom är polaris på en prestandanivå där man fick ungefär lika mycket för pengarna under 2014/2015 när 290/290x såldes till dump priser (290 för under 2500:-), men alla lojala AMD fans köpte ju tydligen inte dom heller då GTX 970 har typ 10x så stor andel på Steam (hela 200 serien har under 1%, gtx 970 har över 5%).

Anledningen till att AMDs kort är totalt slut på marknaden är att det fanns så få kort ute på marknaden till att börja med pga låg efterfrågan/låg marknadsandel.

I slutändan är ökad volym bra för AMD, andelen kort som RND ska slås ut på ökar och om dom nånsin ska kunna konkurera med Nvidia så behöver dom hålla sig på en rimlig "economy of scale" nivå annars har dom 0 möjlighet pga dom astronomiska kostnaderna vi kommer se på framtida nodes.

Permalänk
Medlem

Kollade på Linus och han påstår att RX Vega 64 endast säljs som bundle. Rätt konstig bundle om han nu har rätt. Du köper ett grafikkort och måste betala en tusenlapp extra men får då kupong som ger dig kanon-rabatter på Ryzen CPU/Moderkort och FreesynkSkärm. Detta för att göra det dyrare för Miners.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kollade på Linus och han påstår att RX Vega 64 endast säljs som bundle. Rätt konstig bundle om han nu har rätt. Du köper ett grafikkort och måste betala en tusenlapp extra men får då kupong som ger dig kanon-rabatter på Ryzen CPU/Moderkort och FreesynkSkärm. Detta för att göra det dyrare för Miners.

Det är ju rätt skit när man redan sitter på resten av hårdvaran...

Permalänk
Medlem

Alltså sluta gnäll på mining. Jag är både en gejmer och en (tidigare) miner (mijmer?). Detta är väl en tekniksida. När jag hade mina riggar 2014 lärde jag mig väldigt mycket och fick bygga jätteroliga datorer i clas ohlson-backar med grafikkorten upphängda på pvc-rör med bamt-linux på en usb-sticka. Folk får väl göra vad de vill med sina grafikkort?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Om det nu stämmer är det skit men det cirkulerar så många rykten. Och är det sant behöver det ju inte gälla Europa. Här har vi ju en egen AMD grafikkortsavgift sedan länge.

Skrivet av wounds:

Alltså sluta gnäll på mining. Jag är både en gejmer och en (tidigare) miner (mijmer?). Detta är väl en tekniksida. När jag hade mina riggar 2014 lärde jag mig väldigt mycket och fick bygga jätteroliga datorer i clas ohlson-backar med grafikkorten upphängda på pvc-rör med bamt-linux på en usb-sticka. Folk får väl göra vad de vill med sina grafikkort?

Vill man köpa en vara till ett specifikt ändamål och andra köper upp dem och använder till annat så de blir svåra att få tag på blir man gnällig. Ett ganska naturligt beteende?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Du har all rätt att gnälla. Men det är nog bättre att gnälla på AMD som tillverkar för lite. Jag ser dock fram emot att bygga en ny miningburk med ett par bjässar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha och vem FAN skulle deklarera att man hade bitcoins? LOL...
Det förstör ju själva syftet med bitcoin.

Det beskattas när du säljer bitcoins och för in pengarna i sveriges banksystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha och vem FAN skulle deklarera att man hade bitcoins? LOL...
Det förstör ju själva syftet med bitcoin.

Själva syftet med bitcoin är att slippa undan skatter? Om det vore så så borde ju Bitcoin förbjudas på direkten.

Nä jag tycker det verkar väldigt rimligt att vinster som fås via grävande av kryptovalutor beskattas som vinster av annat kapital (eller liknande).

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso: Svenska staten kan inte beskatta en annan valuta, dvs. säga att 30% av dina bitcoins du minar ska du skicka till skatteverkets bitcoin-wallet. Det staten däremot kan, och gör, är att beskatta den vinsten du gör när du säljer bitcoins och dessa blir till svenska riksdaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Mindboggle: Om det nu stämmer är det skit men det cirkulerar så många rykten. Och är det sant behöver det ju inte gälla Europa. Här har vi ju en egen AMD grafikkortsavgift sedan länge.

Vill man köpa en vara till ett specifikt ändamål och andra köper upp dem och använder till annat så de blir svåra att få tag på blir man gnällig. Ett ganska naturligt beteende?

Tillgång och efterfrågan. Om de tar slut hela tiden tillverkar AMD för få eller säljer dem för billigt...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Själva syftet med bitcoin är att slippa undan skatter? Om det vore så så borde ju Bitcoin förbjudas på direkten.

Nä jag tycker det verkar väldigt rimligt att vinster som fås via grävande av kryptovalutor beskattas som vinster av annat kapital (eller liknande).

Ja. Syftet med Bitcoin är att det ska vara en ospårbar valuta som inte ska beblandas med det ohållbara ekonomiska valutasystem världen redan har. Den "vanliga" valutan är även kopplad till lån (ränta) vilket är det som gör att systemet i längden inte fungerar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Varför köpte inte dess lojala kunder polaris under de första 9 månaderna som korten var ute? GTX 1060 har sålt mångdubbelt (underdrift) fler ex än 480/470 även fast man kunde få tag i 480 4GB versionerna för under 200 euro vid ett par tillfällen. Dessutom är polaris på en prestandanivå där man fick ungefär lika mycket för pengarna under 2014/2015 när 290/290x såldes till dump priser (290 för under 2500:-), men alla lojala AMD fans köpte ju tydligen inte dom heller då GTX 970 har typ 10x så stor andel på Steam (hela 200 serien har under 1%, gtx 970 har över 5%).

Anledningen till att AMDs kort är totalt slut på marknaden är att det fanns så få kort ute på marknaden till att börja med pga låg efterfrågan/låg marknadsandel.

I slutändan är ökad volym bra för AMD, andelen kort som RND ska slås ut på ökar och om dom nånsin ska kunna konkurera med Nvidia så behöver dom hålla sig på en rimlig "economy of scale" nivå annars har dom 0 möjlighet pga dom astronomiska kostnaderna vi kommer se på framtida nodes.

Jag vet inte riktigt hur du inbillar dig att folks privatekonomi ser ut. Men de som handlar i mellan-/lågsegmentet har inte alltid deg disponibelt så de kan handla så fort saker lanseras, eller prisdumpas. Det faktum att saker prisdumpas gör snarare att folk med ont om cash sitter och väntar på nästa deal.
Sen skrev jag väl kanske lite klumpigt. Jag menade att folk som köper kort enkom för mining aldrig blir lojala kunder, de köper alltid det som är effektivast hashrate på, medan vanliga gamers kan bli återkommande kunder.
Visst, det är inget problem för AMD så länge de tillverkar de effektivaste miningkorten, men så fort Nvidia får för sig att svara på det med egna kort står AMD där utan kunder och med för stor tillverkning...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Undrar vad det är som enligt ryktet iaf, gör Vega till ett cryptovaluta-monster?
Antagligen rapid packed math med 16 bitars flyttal i dubbel hastighet eller?
Vad jag sett hittills så är ju inte Vega-FE i närheten av detta, så det måste ju vara någon funktion i Vega som hittills varit avstängd.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Samtidigt så förbrukar väl facebooks serverhallar ensamma mer än all mining tillsammans Tänk om man lägger ner hela internet vad el man ska spara! Sen alla onödiga industrier som producerar onödiga lyxartiklar, lägg ner det också så kan vi alla sitta i en stuga i skogen

För vår fortsatta överlevande så MÅSTE vi göra så. Det är ohållbart att alla i hela världen ska han allt, så stuga i skogen och odla sin egna mat är faktiskt det enda rätta för att vi ska finnas kvar på Jorden i hundra år till med drägliga förhållanden, kanske några hundra år, men det lär nog inte vara nån höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de största transport fartygen suger i sig mer bränsle än Alla världens bilar tillsammans så kan man tycka att det är irrelevant att klaga på miljö problem från miners på några ynka terra watt. För att inte tala om hur mycket el stor bankerna använder när de skapar pengar, också lite ur luften.

Hoppas detta växer på så att gpu marknaden växer. Tråkigt att behöva vänta om man vill ha ett nytt kort men det är något de flesta brukar lära sig hantera innan tonåren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns risk att miners rensar lagret när det släpps.
https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/eth?HashingPo...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Gamers som har vägrat köpa AMD även när dom haft bättre produkter än Nvidia är dom som förstört grafikkortsmarknaden. Se bara på hur AMD fick tokdumpa Fury priserna under 2016, ett tag kunde man köpa ett fury för mindre än GTX 1060 men folk fortsatte att köpa Nvidia.

Jag misstänker nästan att Polaris hade varit en flopp om det inte varit för mining, är inte direkt så att rx 480/470 skjöt i höjden på steam survey trots att det fanns sjukt bra deals månaderna innan 500 serien släpptes.

Jag skulle aldrig frivilligt sätta in något AMD i min gamingburk. Det skulle vara under pistolhot isåfall. 1060 slår dessutom 480 i många många spel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Betalar föräldrarna elen så är det bara att köra.

Kanske sundare att be om höjd månadspeng istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Kanske sundare att be om höjd månadspeng istället

Tänker i ungefär samma banor. Inte nog med att man parasiterar på sina föräldrar genom att bo hemma gratis, man ska också helst indirekt stjäla pengar av de via elräkningen medelst bitcoin-mining. Snacka om att tänja på samvetet. Nåja, har man föräldrar som uppfostrat en så dåligt så kanske man förtjänar det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

För vår fortsatta överlevande så MÅSTE vi göra så. Det är ohållbart att alla i hela världen ska han allt, så stuga i skogen och odla sin egna mat är faktiskt det enda rätta för att vi ska finnas kvar på Jorden i hundra år till med drägliga förhållanden, kanske några hundra år, men det lär nog inte vara nån höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Läser ju just nu Stjärnklart och kommer sedan läsa Stjärnfall av Lars Wilderäng och tänkte på böckerna när jag läste din text.

Alltså, bor på landet och när man går i ödemarken, samtidigt som man lyssnar på första boken om när all elektronik faller samman, rycks man med och det känns befriande att kunna starta upp datorn när man kommer hem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

För vår fortsatta överlevande så MÅSTE vi göra så. Det är ohållbart att alla i hela världen ska han allt, så stuga i skogen och odla sin egna mat är faktiskt det enda rätta för att vi ska finnas kvar på Jorden i hundra år till med drägliga förhållanden, kanske några hundra år, men det lär nog inte vara nån höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, less is more stämmer inte alltid. Den största chansen för hållbar produktion är storskalig produktion, småskalig produktion förbrukar sanslöst mycket mer per producerad enhet. Sedan behöver inte el vara några som helst problem för miljön om världen bara slutar upp med att satsa på sol/vind/kol-kombon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag skulle aldrig frivilligt sätta in något AMD i min gamingburk. Det skulle vara under pistolhot isåfall. 1060 slår dessutom 480 i många många spel.

Och 480 kostade under lång tid rejält mycket mindre, för att inte tala om 470 som har 85-90% av 480s prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och 480 kostade under lång tid rejält mycket mindre, för att inte tala om 470 som har 85-90% av 480s prestanda.

För att inte tala om 570 som t.o.m slår 480 med en smärre överklockning till samma eller lägre pris än det överprissatta GTX 1060 3GB som dessutom har färre CUDA cores än GTX 1060 6GB. Skulle köpt ett RX 570 om det fanns, överhuvudtaget, till ett hyfsat pris. GTX 1060 (med liknande prestanda) kan jag inte med att köpa till nuvarande pris utan att bita i skämskudden. Har bara lagt mer än 2500 spänn en endaste gång på ett grafikkort och det var 2001 då jag köpte mitt GeForce 3 för hisnande 3500 kr. För mig är allt över 3000 spänn pengar i sjön när det kommer till grafikkort. Runt 2000 kr är sweetspoten när det gäller pris/prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag skulle aldrig frivilligt sätta in något AMD i min gamingburk. Det skulle vara under pistolhot isåfall. 1060 slår dessutom 480 i många många spel.

Köper det som ger mest för pengarna. Som nuvarande ägare av 1060 3gb, 1060 6gb, rx480, rx580 så använder jag ett par rx580 i min main rigg då dom ger bäst prestanda (ett rx580 är redan det snabbare än ett ocat 1060 gb)
Ända kortet jag haft problem med senaste åren är ett gtx970 där drivrutinerna var helt klart urusla med windows 10

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Undrar vad det är som enligt ryktet iaf, gör Vega till ett cryptovaluta-monster?
Antagligen rapid packed math med 16 bitars flyttal i dubbel hastighet eller?
Vad jag sett hittills så är ju inte Vega-FE i närheten av detta, så det måste ju vara någon funktion i Vega som hittills varit avstängd.

Ska vara nya drivisar som gör det enligt rykten.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tror inte det finns risk att miners rensar lagret när det släpps.
https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/eth?HashingPo...

Fast det är ju typ 100 USD i profit per månad? De är väldigt bra ROI på ett kort som kostar 399-499 USD.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Don_Tomaso: Svenska staten kan inte beskatta en annan valuta, dvs. säga att 30% av dina bitcoins du minar ska du skicka till skatteverkets bitcoin-wallet. Det staten däremot kan, och gör, är att beskatta den vinsten du gör när du säljer bitcoins och dessa blir till svenska riksdaler.

Mja, nästan. De beskattar inte att du har Bitcoins, men så fort du använder dem (antingen säljer den till vilken annan valuta som helst, eller köper en vara/tjänst) så kommer du att få beskatta den vinst du har gjort i form av en kapitalvinst.

Skrivet av Wh1spY:

Ja. Syftet med Bitcoin är att det ska vara en ospårbar valuta som inte ska beblandas med det ohållbara ekonomiska valutasystem världen redan har. Den "vanliga" valutan är även kopplad till lån (ränta) vilket är det som gör att systemet i längden inte fungerar.

Ospårbar betyder inte att den undgår beskattning. Sen om staten får det svårare att kontrollera det är en helt annan sak, men det blir inte en obeskattad valuta för det. Jämför med VPN och olagliga nerladdningar. Bara för att det inte går att kontrollera vem som gör något betyder det inte att det är lagligt.

Känns lite offtopic, men eftersom du tog upp det: Av att välja mellan dagens valutasystem där lån och banker bestämmer kurs/mängd, och Bitcoin (eller motsvarande) vars mängd och kurs inte går att kontrollera, så tar jag hellre det tidigare (dagens system). En valuta vars pengamängd inte går att kontrollera har ett flertal problem. Det problemet jag oftast lyfter fram är att det oundvikligen blir ett pyramidspel av det. Då mängden pengar inte regleras i proportion till befolkningen så kommer värdet på pengarna öka om fler vill använda dem (befolkningen i ett land ökar). Att använda ett pyramidspel som huvudsaklig valuta känns inte så klokt.

Det finns olika varianter på lösningar av dagens valutasystem, bland annat det som Positiva Pengar förespråkar. Valutan är fortfarande centraliserad, men det görs om så att endast riksbanken kan skapa pengar istället för dagens banker. Inflation kan då styras betydligt mer exakt vilket kommer gynna i princip alla (förutom de som missbrukar dagens system såklart).