Brf olaglig ändring av stadgar

Permalänk
Medlem

Brf olaglig ändring av stadgar

Hej, kära Sweklockers!

Jag skriver främst denna tråd i hopp om moraliskt stöd samt tips för hur vi skall gå tillväga.

Min sambo och jag bor i en lägenhet som ingår i en väldigt liten bostadsrättsförening. Min sambo och hennes föräldrar är officiella delägare av lägenheten och därmed medlemmar i föreningen. Sent i våras hölls årsstämman som min sambos pappa deltog i. Där hade det diskuterats att ändra stadgarna, men vad min sambos pappa uppfattade togs inget beslut.

Under sommaren får vi en kallelse till en extrastämma för att slutligen rösta igenom två ändringar i stadgarna. Kallelsen hävdade att samtliga medlemmar röstat för dessa ändrångar på årsstämman vilket skulle betyda att dessa ändringar slutgiltigen kunde röstas igenom under denna extrastämma.

Detta förvånade givetvis oss, så jag och min sambo började undersöka vad lagen sa om ändringar av stadgarna. Ganska snabbt fann vi att de har skylldighet att lämna ut de fullständiga förslaget om en medlem begär det. Min sambos pappa skickade då en förfrågan till föreningens ordförande efter de fullständiga förslagen. Svaret han fick refererade till en mailkonversation där ordförande beskrivit de ändringar de önskade göra. Jag skickade därefter ett mail till ordförande där jag förtydligade förfrågan och fick då till svar:

"Hej *mitt namn*,

Jag förutsatte att ni erhållit stadgar vid förvärvet av bostadsrätten, men naturligtvis så bifogar jag dem nedan.

Här har ni förslag på formuleringar på stadgeändringarna:

1. Avgift vid andrahandsuthyrning
Vid andrahandsuthyrning tar föreningen ut en avgift motsvarande 10% av det vid tidpunkten aktuella prisbasbeloppet.

(Hur och när denna avgiften kommer tas ut är upp till styrelsen att besluta om på nästkommande styrelsemöte som äger rum i september)

2. Juridiskt medlemskap är i realiteten endast en förändring av §3.

§3 Medlemskap
Medlemskap i föreningen beviljas endast fysisk person som erhåller bostadsrätt genom upplåtelse av föreningen eller som övertar bostadsrätt i föreningen.

Exakta formuleringar kommer givetvis att fastställas under extrastämman alternativt av styrelsen och dessutom kommer samtliga medlemmar att delges all information, precis som vanligt, vid en eventuell stadgeändring.

För övrigt så togs allt detta upp på ordinarie stämma där *sambos pappas namn* själv närvarade.

Jag önskar dig en trevlig kväll.

Med vänliga hälsningar,
*ordförandes namn*"

På detta svarade jag att förslagen ser rimliga ut men att den exakta formuleringen enligt lag måste finnas tillgänglig för medlemmarna i förväg. Den kan således inte bestämmas under stämman och inte heller av styrelsen själva.

Därefter bad ordförande om mitt nummer och ringde uppdagen efter. Hen verkade förvirrade över vad jag ville åstadkomma, varpå jag förklarade att det fullständiga förslaget till ändringar i stadgarna måste enligt lag finnas tillgänglig senast två veckor innan årsstämman. Och om några ändringar gjordes då skall det uppdaterade förslaget finnas tillgängligt efter årsstämman. Jag poängterade formuleringen i hens mail, var på hen hävdade att det var en olycklig formulering och att det var det slutgiltiga förslaget jag fått. Hen kastade även diverse titlar på mig och berättade om jurister i förreningen, och att allt minsann går rätt till här. Jag frågade även var förslaget fanns tillgängligt före årsstämman. Hen hänvisade då bestämt till kallelsen till årsstämman.

En halvtimme senare ringer en äldre person från föreningen upp som tydligen är jurist och har mer erfarenhet. Även hen undrar vad jag är ute efter, varpå jag svarar att jag vill verifiera att ändringen av stadgarna går korrekt till samt berättar om de brister jag noterat. Hen säger upprepade gånger att där finns vissa saker som är värda att uppmärksamma men det är viktigt att hålla sams i förreningen och inte göra saker onödigt stora.

Dagen efter letar vi fram kallelsen till årsmötet. Där står ingenting om ändringar i stadgarna. Under övriga frågor däremot finns en vag punkt om en duskussion om något som skulle kunna referera till de två föreslagna ändringarna i stadgarna. Så inte nog med att det påstådda förslaget inte existerar, utan även kallelsen är felaktig. Skall det röstas om ändringar i stadgarna skall det enligt lag tydligt framgå i kallelsen, samt ska det finnas en beskrivning av det huvudsakliga innehållet i de nya förslaget.

Vi sammanställer de punkter som inte upfyller vad lagen kräver och jag beger mig till extrastämman med en fullmakt från min sambo. Redan under godkännandet av röstlängder märker jag att det går konstigt till. Juristen har samlat in 4-5 fullmakter vilket min sambo varnat mig för. Jag påpekar artigt att det i stadgarna står att varje ombud endast får representera en medlem. Jag hör några utbristande om att de var det löjligaste någon hört. Efter en kort stunds läsande i stadgarna förvandlas deras nedlåtande ansiktsuttryck till snopna sådanna. Helt klart mötets höjdpunkt för min del. Därefter gick det utför.

Innan vi går till röstning säger jag ifrån att jag först vill verifiera att processen av att ändra stadgarna gått rätt till. Jag märker snabbt att flera av dem inte tar mig på alvar, då jag är yngre än dem. Jag var nervös över hur jag skulle bli behandlad redan innan mötet, och kännslan av att inte bli tagen på alvar är stressande. Jag lyckas verkligen inte framföra mina synpunkter på bästa sätt, men trycker mycket på den felaktiga kallelsenn till årsmötet. De hävdar då att jag har en gammal version och att det skickades ut en ny med några uppdateringar. Jag ber att få se den nya kallelsen och konstaterar snabbt att den text som syftar till ändringarna av stadgarna blivit flyttade till egna punkter, men det framgår fortfarande inte att det rör stadgarna och beskrivningen inte är i närheten av att tala om vad förslagen innehåller. De har inte några bra svar på detta utan jag får istället utstå ca en kvart av försök att förminska mig, spydiga kommentarer och rena förolämpningar. Från vuxna människor som håller i ett föreningsmöte!! Jag börjar även märka viss irritation även från de medlemmar som ej är uppenbart otrevliga. Troligen för att de förväntade sig ett snabbt och lätt möte.

Det slutar med att de hänvisar mig till att ta upp det med bolagsverket och att de tänker gå till röstning ändå. Deras röstning består sedan av att ordförande säger "alla är eniga om detta?" följt av en halvsekunds paus och sedan "bra, alla är för förslaget". I praktilen antas altså alla som inte högljut protesterar mot förslaget vara för det. Utöver detta stämmerinte förslagen de löser ypp överens med de jag fick i mailet. De har altså i!te givit mig det fullständiga förslaget, vilket de är skyldiga att göra.

I efterhand har jag pratat med bolagsverket som håller med om att ärendet misskötts. De säger att vi kan skicka en protest till dem, men annars är allt vi kan göra att ta det till tingsrätten.

Jag vill inte vara ovän med grannarna, sammtidigt som några av dem betett sig oerhört illa mot mig. Dessutom är här en äldre man som var extra otrevlig mot mig på mötet, som min sambo genuint är rädd för. Han ska tydligen vara väldigt rik, och hon är orolig för att han kan göra vårt liv riktigt surt om han bestämmer sig för det.

Jag vill tacka alla som läst ända hit och uppmana er attlämna kommentarer.

Jag har ingen aning hur vi ska gå vidare med detta. Antingen kan vi försöka be om ursäkt, släppa nuvarande ärendet och be om hjälp att se till att korrekt information finns i framtiden. Alternativt tar vi hjälp av min sambos föräldrar som lär få mer respekt och skickar en protest till bolagsverket. Skall prata med sambons pappa imorgon, så får vi se.

Permalänk
Medlem

@DevilsDad: Är bra att sova på saken och höra med sambons far men rent spontant hade jag fört ett jävla liv. Vi hade ett liknande problem i våran förening där ordföranden försökte dra en spontanröstning om att bygga en ny bastu på ett informationsmöte. Detta måste såklart läggas som förslag inför årsmötet och sedan röstas om vilket påpekades, då blev han riktigt tyken och började prata om att "alla vi som bott här lite längre vet att vi vill detta" samtidigt som många av de som opponerade sig har varit medlemmar längre än ordföranden. Det blev ett jävla liv och rejält otrevligt från en del av styrelsen mot några av de äldre medlemmarna, men medlemmarna hade rätt i sak och fick också rätt, ingen bastu byggs nu. Det kan tyvärr bli bråk även i erat fall men ärligt talat, när du har både moraliskt och juridiskt rätt tycker jag du ska stå på dig. Starkt också att våga kliva in på extramötet och framföra din sak, det är många som inte har stake nog för det. Stay strong!

Permalänk

Var du emot ändringarna i stadgarna?

Permalänk

Såklart vill man att det ska gå rätt till, men samtidigt får man väl fundera över om det är värt att ta en fight över ett förslag inte ens du verkade ha något problem med? Det kanske inte alltid är värt att starta ett bråk över lite av en princip?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ett par frågor / tankar.

Bor ni i lägenheten på ett av styrelsen godkänt 2:a-handskontrakt? Jag är 99% säker på att inte ens så nära släktingar som ni är kan bo i lägenheten utan avtal / tillstånd från föreningen. Om föräldrarna faktiskt hade bott i lägenheten hade ni kunnat vara inneboende, men så verkar inte vara fallet?

Jag antar därför att det som sticker ut för er är stadgeändringen om en avgift på 10% för uthyrning i 2:a hand? Något som blir allt vanligare i, speciellt i storstäderna. Är det stadgeändringen i sig som du inte gillar, eller är det formen hur det gått till?

Stadgeändringar sker genom att man på två efter varandra följande årsmöten röstar om förslaget till ändrade stadgar. Förslaget går med i ordinarie kallelse till stämman och ska vara det man röstar om. Sen brukar man ha en extra årsstämma några veckor senare med enbart denna punkt på agendan. När man registrerat dessa två protokoll hos bolagsverket så gäller de nya stadgarna.

Protokollet från årsstämman måste registreras hos bolagsverket (vilket föreningen garanterat gjort), så du kan begära ut det protokollet från bolagsverket om du vill se hur beslutet såg ut på ordinarie årsstämma. Dom kan alltså inte fuska och ändra i efterhand nu bara för att du börjar bråka.

Ett par kommentarer till några av dina skrivningar:

"Sent i våras hölls årsstämman som min sambos pappa deltog i. Där hade det diskuterats att ändra stadgarna, men vad min sambos pappa uppfattade togs inget beslut." Som sagt, det är enkelt att kolla med orginalprotokollet från bolagsverket.

"Deras röstning består sedan av att ordförande säger "alla är eniga om detta?" följt av en halvsekunds paus och sedan "bra, alla är för förslaget"." Ja, det är så man röstar på en stämma / styrelsemöte, inga konstigheter alls. Det du har att göra då är att protestera / reservera dig mot beslutet och be att det tas till protokollet.

"Redan under godkännandet av röstlängder märker jag att det går konstigt till. Juristen har samlat in 4-5 fullmakter vilket min sambo varnat mig för. Jag påpekar artigt att det i stadgarna står att varje ombud endast får representera en medlem" Ja, det är väldigt vanligt att det går till på detta vis. Folk som vill rösta i en fråga lämnar in sin fullmakt på förhand till styrelsen med meddelande om hur man vill rösta. Det hände på min förenings senaste två årsstämmor exempelvis, då gällde det en omröstning om förändring av andelstal. Men jag har också sett det vid förändring av stadgar. Normalt sett så bifogar man dessa skriftliga fullmakter till röstlängden och skickar med dessa till bolagsverket.

"Jag ber att få se den nya kallelsen och konstaterar snabbt att den text som syftar till ändringarna av stadgarna blivit flyttade till egna punkter, men det framgår fortfarande inte att det rör stadgarna och beskrivningen inte är i närheten av att tala om vad förslagen innehåller. De har inte några bra svar på detta utan jag får istället utstå ca en kvart av försök att förminska mig, spydiga kommentarer och rena förolämpningar. Från vuxna människor som håller i ett föreningsmöte!! Jag börjar även märka viss irritation även från de medlemmar som ej är uppenbart otrevliga. Troligen för att de förväntade sig ett snabbt och lätt möte." I mindre föreningar är det tyvärr inte alltid så att allt går helt juridiskt korrekt till på möten och liknande. MEN, om nu alla är överens om en viss förändring så brukar det inte innebära några större problem. Däremot om någon inte håller med om förändringen föreningen vill göra så kan det ju bli problematiskt. Det bästa brukar isf vara att motsätta sig själva sakfrågan istället för att försöka peka på en felaktig process, för det är ju bara att göra allt juridiskt korrekt, hålla två extrainsatta årsstämmor till och sedan går förslaget ändå igenom.

Permalänk

Jag är väl inne på samma sak som de andra gubbarna på mötet... vad är det du vill?
Vad är det som blir sämre efter de nya stadgarna... Är svaret inget, då har du nog bara alldeles för mycket fritid.
Vill du bli tagen på allvar bland farbröder så fixa kaffet till mötena istället, det finns inget som imponerar mer än att ta ett "måste" och göra det till en upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Ett par frågor / tankar.

Bor ni i lägenheten på ett av styrelsen godkänt 2:a-handskontrakt? Jag är 99% säker på att inte ens så nära släktingar som ni är kan bo i lägenheten utan avtal / tillstånd från föreningen. Om föräldrarna faktiskt hade bott i lägenheten hade ni kunnat vara inneboende, men så verkar inte vara fallet?

Jag antar därför att det som sticker ut för er är stadgeändringen om en avgift på 10% för uthyrning i 2:a hand? Något som blir allt vanligare i, speciellt i storstäderna. Är det stadgeändringen i sig som du inte gillar, eller är det formen hur det gått till?

Stadgeändringar sker genom att man på två efter varandra följande årsmöten röstar om förslaget till ändrade stadgar. Förslaget går med i ordinarie kallelse till stämman och ska vara det man röstar om. Sen brukar man ha en extra årsstämma några veckor senare med enbart denna punkt på agendan. När man registrerat dessa två protokoll hos bolagsverket så gäller de nya stadgarna.

Protokollet från årsstämman måste registreras hos bolagsverket (vilket föreningen garanterat gjort), så du kan begära ut det protokollet från bolagsverket om du vill se hur beslutet såg ut på ordinarie årsstämma. Dom kan alltså inte fuska och ändra i efterhand nu bara för att du börjar bråka.

Ett par kommentarer till några av dina skrivningar:

"Sent i våras hölls årsstämman som min sambos pappa deltog i. Där hade det diskuterats att ändra stadgarna, men vad min sambos pappa uppfattade togs inget beslut." Som sagt, det är enkelt att kolla med orginalprotokollet från bolagsverket.

"Deras röstning består sedan av att ordförande säger "alla är eniga om detta?" följt av en halvsekunds paus och sedan "bra, alla är för förslaget"." Ja, det är så man röstar på en stämma / styrelsemöte, inga konstigheter alls. Det du har att göra då är att protestera / reservera dig mot beslutet och be att det tas till protokollet.

"Redan under godkännandet av röstlängder märker jag att det går konstigt till. Juristen har samlat in 4-5 fullmakter vilket min sambo varnat mig för. Jag påpekar artigt att det i stadgarna står att varje ombud endast får representera en medlem" Ja, det är väldigt vanligt att det går till på detta vis. Folk som vill rösta i en fråga lämnar in sin fullmakt på förhand till styrelsen med meddelande om hur man vill rösta. Det hände på min förenings senaste två årsstämmor exempelvis, då gällde det en omröstning om förändring av andelstal. Men jag har också sett det vid förändring av stadgar. Normalt sett så bifogar man dessa skriftliga fullmakter till röstlängden och skickar med dessa till bolagsverket.

"Jag ber att få se den nya kallelsen och konstaterar snabbt att den text som syftar till ändringarna av stadgarna blivit flyttade till egna punkter, men det framgår fortfarande inte att det rör stadgarna och beskrivningen inte är i närheten av att tala om vad förslagen innehåller. De har inte några bra svar på detta utan jag får istället utstå ca en kvart av försök att förminska mig, spydiga kommentarer och rena förolämpningar. Från vuxna människor som håller i ett föreningsmöte!! Jag börjar även märka viss irritation även från de medlemmar som ej är uppenbart otrevliga. Troligen för att de förväntade sig ett snabbt och lätt möte." I mindre föreningar är det tyvärr inte alltid så att allt går helt juridiskt korrekt till på möten och liknande. MEN, om nu alla är överens om en viss förändring så brukar det inte innebära några större problem. Däremot om någon inte håller med om förändringen föreningen vill göra så kan det ju bli problematiskt. Det bästa brukar isf vara att motsätta sig själva sakfrågan istället för att försöka peka på en felaktig process, för det är ju bara att göra allt juridiskt korrekt, hålla två extrainsatta årsstämmor till och sedan går förslaget ändå igenom.

Det kan även vara så att föräldrarna äger 90% av lägenheten medan trådskaparen äger 10%, då har styrelsen inget att säga till om. Men om det nu rör sig om en olovlig andra-hands uthyrning så hade inte jag skrikit speciellt högt om en kallelse utan bara suttit lugn i båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag är väl inne på samma sak som de andra gubbarna på mötet... vad är det du vill?
Vad är det som blir sämre efter de nya stadgarna... Är svaret inget, då har du nog bara alldeles för mycket fritid.
Vill du bli tagen på allvar bland farbröder så fixa kaffet till mötena istället, det finns inget som imponerar mer än att ta ett "måste" och göra det till en upplevelse.

Jag tror inte trådskaparen har några invändningar mot stadgeändringarna, utan det handlar nog mer om principerna hur en kallse går till.
Självklart borde detta funnits med i kallelsen från första början.

Sen kan ju jag tycka att då det inte är några konstigheter alls med de nya stadgeändringarna så behöver man inte dra det allt för långt. Känns ju viktigare att ha en bra relation till styrelsen/grannar än att få rätt i en principsak, även om jag också tycker att det är en viktig detalj som de missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Det kan även vara så att föräldrarna äger 90% av lägenheten medan trådskaparen äger 10%, då har styrelsen inget att säga till om. Men om det nu rör sig om en olovlig andra-hands uthyrning så hade inte jag skrikit speciellt högt om en kallelse utan bara suttit lugn i båten.

Beror helt på vad stadgarna säger. En del föreningar tillåter detta. Andra inte.

Men som du skriver, är olovlig andrahand, ja då är det nog bäst att sitta lugnt i båten.

Permalänk
Medlem

Då jag sitter med i styrelsen för en HSB-förening så kan jag säga att detta med nya stadgar är inte lätt.

För det första, det har kommit en del nya lagkrav för bostadsrätter och för att föreningen skall möta dessa så flödar HSB ut dessa nya stadgar till HSB-föreningarna runt om i landet. Antar att det är 2011 års stadgar som du pratar om. Föreningen kan givetvis välja att inte rösta igenom dessa men måste då på annat sätt säkra/kunna påvisa att lagkraven uppfylls. Eftersom styrelsen oftast består av "normala" människor och inte jurister etc. så är det mer eller mindre ett måste att byta till nya stadgar då det annars blir för komplext för en mindre förening att hantera på ett annat sätt.

Ang kallelsen.
Det fanns en speciell kallelse från HSB när man skulle rösta igenom stadgeändringarna där det stod tydligt att det fanns med på agendan. Här verkar eran förening ha brustit. Jag klandrar dom inte för HSB skickade ut denna kallelsen typ 3-4 dagar före kallelsen skulle lämnas ut.

Vi tog bara upp själva ändringarna på årsstämman men att stadgarna fanns tillgängliga på HSB-portalen, en IT portal som även du bör ha tillgång till.

"ang:
1. Avgift vid andrahandsuthyrning
Vid andrahandsuthyrning tar föreningen ut en avgift motsvarande 10% av det vid tidpunkten aktuella prisbasbeloppet.

(Hur och när denna avgiften kommer tas ut är upp till styrelsen att besluta om på nästkommande styrelsemöte som äger rum i september)

2. Juridiskt medlemskap är i realiteten endast en förändring av §3.

§3 Medlemskap
Medlemskap i föreningen beviljas endast fysisk person som erhåller bostadsrätt genom upplåtelse av föreningen eller som övertar bostadsrätt i föreningen.
"

Svar på 1.
HSB har börjat ta ut en avgift av föreningarna för andrahandsuthyrning så detta är påtvingat din förening. Om ni inte börjar ta betalt av den som hyr ut i andra hand måste detta bekostas av övriga boende vilket inte är rättvist. Våran förening tar ut minimumavgiften +250kr då det är en hel del administration runt detta.

2-3: Detta är främst för att man vill att de som bor i lägenheten äger den. Tex om hyror inte betalas i tid, blir den personen som äger 10% också betalningsskyldig då? även information måste delges alla boende i lägenheten så kan det bli svårt att behöva leta rätt på personer som äger en del av lägenheten men inte bor där.

Våran förening tillåter endast att de som bor i lägenheten äger den, detta har irriterat en del föräldrar som köpt lägenheten åt sina barn men det gör vårat "styrelsens" jobb mycket enklare. I sådana fall har föräldrarna tecknat ett separat avtal med barnen om ägandet av lägenheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nrj:

Våran förening tillåter endast att de som bor i lägenheten äger den, detta har irriterat en del föräldrar som köpt lägenheten åt sina barn men det gör vårat "styrelsens" jobb mycket enklare. I sådana fall har föräldrarna tecknat ett separat avtal med barnen om ägandet av lägenheten.

pfft, så ni har massa boende som inte får bo hos er.. för att det förenklar administrationen. antar att gå runt en regel är att bryta mot den

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Mattecoach

Jag är också nyfiken på vad det är du egentligen vill... Själv anser jag att det är viktigare att man är sams och kan samarbeta i föreningen att än att allt går 100% rätt till. Självklart gäller inte detta om det är stora förändringar som innebär en nackdel för medlemmar i föreningen, men det nämner du ju inget om.

I min förening sköts allt 100% rätt på papperet, men finns en del att anmärka på under de möten som hålls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

pfft, så ni har massa boende som inte får bo hos er.. för att det förenklar administrationen. antar att gå runt en regel är att bryta mot den

Det är inte bara administrationen, i längden handlar det om att endast de som bor i lägenheten kan påverka föreningen vilket är tanken med en bostadsrätt. Till skillnad mot hyresrätt så har du ett ansvar när du bor i bostadsrätt. Jag har svårt att tro att en person som köpt en lägenhet men inte bor där är speciellt engagerad i att få en så trevlig boendemiljö som möjligt.

Sedan ser jag inget problem med att föräldrar tecknar separata avtal med barnen om ägandeskapet i lägenheten. Detta skall lösas mellan de parter som kommit överens över fördelningen/betalningen och inte mot föreningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nrj:

Det är inte bara administrationen, i längden handlar det om att endast de som bor i lägenheten kan påverka föreningen vilket är tanken med en bostadsrätt. Till skillnad mot hyresrätt så har du ett ansvar när du bor i bostadsrätt. Jag har svårt att tro att en person som köpt en lägenhet men inte bor där är speciellt engagerad i att få en så trevlig boendemiljö som möjligt.

Sedan ser jag inget problem med att föräldrar tecknar separata avtal med barnen om ägandeskapet i lägenheten. Detta skall lösas mellan de parter som kommit överens över fördelningen/betalningen och inte mot föreningen.

För att inte tala om den totalt förstöra andrahandsuthyrningen idag pga alla lgh som köps och hyrs ut till totalt oskäliga priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till skillnad från alla andra nåder jag att det är helt rätt tillfälle att bråka. Om ingen är emot förslaget är det ju ett ypperligt tillfälle att lära sig korrekt tillvägagångssätt. I framtida omröstningar när det kanske faktiskt finns några som motsätter sig förslaget är det extra jobbigt att dra igenom en sådan här process. Ge dem svar på varför du inte köper det rakt av.

Mitt sätt att hantera folk som påstår sig kunna saker, är att kräva att de kan saker. Du verkar vara inne på samma spår. Gamla rävar ska banne mig kunna föra ett logiskt och kontrollerat resonemang (fast här kanske min ingenjörsbakgrund skiljer sig lite mot jurister där det inte alltid handlar om att vinna med logik och fakta utan mer om känslor och förnedring).

Stå på dig och hävda att du endast är ute efter en korrekt process för att undvika framtida problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En relevant fråga är hur såg röstfördelningen ut för/emot. Är din röst avgörande?

Givetvis är det bra att du påpekar att det inte gick rätt till när det gäller kallelsen, där har styrelsen gjort fel. Angående att informationen finns tillgänglig så har du också ett visst ansvar. Det är inte direkt svårt att få tag på en kopia av stadgeändringen, antingen via HSB IT-portal eller kontakta HSB-kontoret.

Om din röst inte är avgörande så kan det bli så att styrelsen får kalla till en extrastämma och tvinga dit alla boende igen vilket skulle förskjuta stadgeinförandet med ca 6 månader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till skaran som undrar: vad är det du vill?

Om du inte direkt är emot ändringarna ifråga är det väl bara att lägga fram vad du anser ha gått snett i deras hantering och uppmana dem att ha detta i åtanke till nästa gång.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@nrj: sant, visst finns det många positiva effekter, men rent principiellt så bör det väl vara en finansiering med "pant" snarare än ägande som avtalas mot föräldrarna.

säger inte att jag inte tycker att det ni har är en bra regel utifrån en liten förenings perspektiv.

i en stor förening så skulle man likväl kunna maximera avgifter för andrahandsuthyrning och sedan reglera stenhårt vad som gäller så kan alla "riktiga boende" spara lite utgifter tack vare de som inte bryr sig (som iom uthyrningen betalar "för mycket").

finns ju både bostadsrättsinnehavare och hyresrättsinnehavare som inte kan följa regler och handläggningstiderna är för långa för att det ska gära någon direkt skillnad. då kan nästan andrahandsuthyrningen vara ett snabbare sätt att bli av med "packet"..

hur tänker du?

@Otori: Tycker du då att alla "rika" som behöver boende inte ska få hyra alls bara för att de råkar vilja spendera för mycket på bostad? andra bosätter sig väl längre bort och tar pendlingsavståndet istället?

däremot är det galet vad folk "vill betala" för att slippa köpa in sig på en marknad med rel. risk.

ONT. Klart man ska göra rätt. bara att läxa upp de när det kommer till förfarandet! som andra sagt är det inte bättre nästa gång det slarvas. sen är det såklart ett val i hur långt man vill dra det.
kanske finns det någon som vill få denna regel att försvinna om några år då kanske det är bra att kunna bevisa att den fastslogs felaktigt?'
?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

@nrj: sant, visst finns det många positiva effekter, men rent principiellt så bör det väl vara en finansiering med "pant" snarare än ägande som avtalas mot föräldrarna.

säger inte att jag inte tycker att det ni har är en bra regel utifrån en liten förenings perspektiv.

i en stor förening så skulle man likväl kunna maximera avgifter för andrahandsuthyrning och sedan reglera stenhårt vad som gäller så kan alla "riktiga boende" spara lite utgifter tack vare de som inte bryr sig (som iom uthyrningen betalar "för mycket").

finns ju både bostadsrättsinnehavare och hyresrättsinnehavare som inte kan följa regler och handläggningstiderna är för långa för att det ska gära någon direkt skillnad. då kan nästan andrahandsuthyrningen vara ett snabbare sätt att bli av med "packet"..

hur tänker du?

Precis som du skriver här så är det väldigt stor skillnad på en liten och en stor förening. Våran förening har endast 25 medlemmar så bortfallet om 2-3 hyr ut i andra hand blir ganska stort. Sedan är det så att väldigt få som äger sin bostadsrätt tar ansvaret på allvar, vi brukar ha ca 10st på våra årsstämmor. Detta gör att styrelsen nästa blir handlingsförlamad då det finns regler kring beslut och vad som räknas som majoritet.

Gällande kostnaden för andrahandsuthyrningen så är det ganska hårt reglerat, tror vi kunde max ta ut 1000kr extra så det är inga stora förtjänster vi pratar om. Sedan får föreningen en hel del ansvar kring andrahandsuthyrningen. Det är föreningens ansvar att säkerställa att personerna som bor i föreningen/lägenheten verkligen är de som finns med på kontraktet. Om en person hyr ut i andrahand eller förlänger hyrestiden utan att ett kontrakt har upprättats med föreningen så får den personen besittningsrätt på lägenheten efter 3 månader eller liknande. Allt detta kan skapa en massa problematik om allting inte sköts ordentligt. Som sagt, i en stor förening med personer som jobbar heltid i föreningen så är detta säkert inte ett problem. OBS jag är inte helt införstådd på allt detta men kommer ihåg att föreningen har en hel del ansvar.

Viktigt att veta, i princip den enda anledningen till att en förening kan neka en till andrahandsuthyrning är att bostadsrättsinnehavaren inte avser att bosätta sig i lägenheten igen inom skälig tid. Tex om du skall studera på annan ort så kan skälig tid vara att hyra ut i andra hand medans du du studerar där. Efter det kan föreningen neka till en andrahandsuthyrning. Av denna anledningen så tycker jag det är väldigt osäkert att hyra av någon som endast köpt lägenheten för att kunna tjäna pengar på den. Föreningen har då skäl att neka andrahandsuthyrningen då avsikten inte är att bo där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

@Otori: Tycker du då att alla "rika" som behöver boende inte ska få hyra alls bara för att de råkar vilja spendera för mycket på bostad? andra bosätter sig väl längre bort och tar pendlingsavståndet istället?

däremot är det galet vad folk "vill betala" för att slippa köpa in sig på en marknad med rel. risk.

Jag pratar inte om rika som behöver boende. Jag pratar om utnyttjandet utav avreglering gällande vad man får ta ut i andrahandshyra. Att ta 15.000kr/mån för en tvåa i förort eller över 10.000kr/mån för en sketen attefall, dessutom kallhyra, är så sjukt oskäligt och har förstört hela andrahandsmarknaden.

Mängder med nybyggda lägenheter köps upp för att direkt hyras ut i andrahand, står t.om i annonserna att man inte får skriva sig på adresserna... Varför?

Hur ska exempelvis ungdomar ha råd med en första bostad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag pratar inte om rika som behöver boende. Jag pratar om utnyttjandet utav avreglering gällande vad man får ta ut i andrahandshyra. Att ta 15.000kr/mån för en tvåa i förort eller över 10.000kr/mån för en sketen attefall, dessutom kallhyra, är så sjukt oskäligt och har förstört hela andrahandsmarknaden.

Mängder med nybyggda lägenheter köps upp för att direkt hyras ut i andrahand, står t.om i annonserna att man inte får skriva sig på adresserna... Varför?

Hur ska exempelvis ungdomar ha råd med en första bostad?

Jadu, är ju inget direkt fel på att bostadsrätter blir hyresrätter, att hyrorna är höga beror på att folk betalar, ofta för att spara tid, eller skapa anseende, öka trygghet, etc

Där har vi några intressanta samhällsfenomen som skulle kunna ändra bostadsproblematiken.
Allt hänger ju ihop lite mer än önskvärt..

Folk har råd med bostad när deras inställning matchar samhällets nuvarande läge.
Är inställningen att man ska vara arbetslös och bo högst upp 100kvm gamlastan så blir det svårare än i en kusligförort för en arbetsam välutbildad karriärist.

Att vi sen inte kan känna och ha det lika bra överallt är väl det stora problemet som skulle minska det så kallade ockret..

Kanske..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Jadu, är ju inget direkt fel på att bostadsrätter blir hyresrätter, att hyrorna är höga beror på att folk betalar, ofta för att spara tid, eller skapa anseende, öka trygghet, etc

Där har vi några intressanta samhällsfenomen som skulle kunna ändra bostadsproblematiken.
Allt hänger ju ihop lite mer än önskvärt..

Folk har råd med bostad när deras inställning matchar samhällets nuvarande läge.
Är inställningen att man ska vara arbetslös och bo högst upp 100kvm gamlastan så blir det svårare än i en kusligförort för en arbetsam välutbildad karriärist.

Att vi sen inte kan känna och ha det lika bra överallt är väl det stora problemet som skulle minska det så kallade ockret..

Kanske..

Du menar att folk betalar dessa oskäliga överpriser för olovliga andrahandskontrakt bara för att spara tid, skapa anseende eller öka trygghet?

Ungdomar då som har jobb och vill stå på egna ben, ska de behöva betala mer än sin lön bara för att ha någonstans att bo?
Bara för att ett gäng rövhål ska tjäna extra genom att köpa upp lägenheter och kräva idiotiska summor i hyra, detta dessutom olovligen?

Men det är klart, dessa ungdomar kan väl gott och väl flytta ut på landet för att ha råd att flytta hemifrån...

Nu är detta inget som påverkar mig och mina barn än på säkert 8-10 år, men det stör mig enormt att detta får fortgå. Vi har dock lyckats bli av med ett av dessa rövhål från den Brf jag bor i

Sorry för det fortsatta OT.

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn förstår jag inte problematiken. På dig låter det som att det inte är något fel i sig på förslagen eller utfallet - men att det längs vägen framkommit på ett felaktigt vis. Jag som är så ytterst pragmatiskt lagd blir mer irriterad på sådant beteende än själva resultatet i frågan.

Sedan gillar även jag när saker och ting går rätt till men här verkar det vara en jättestorm i ett litet vattenglas.

Permalänk
Medlem

Mixen på attityden av svaren i den här tråden är ju ett utmärkt exempel på själva problemställningen TS kommer med.

Vissa tycker allt ska gå till punkt och pricka rätt till gällande stadgarna och somliga tycker inte det spelar så stor roll eftersom alla ändå verkade vara överens om själva förändringen så varför göra en höna av en fjäder.

Själv är jag av åsikten att saker och ting ska gå rätt till oavsett om så alla är jätteöverens om utfallet i slutändan. På så vis brukar man kunna undvika problem senare längs med vägen då det kanske gäller en sakfråga av större betydning.

Mitt tips till TS är att släppa det men att skicka ett privat mail till ordföranden och på ett enkelt och tydligt vis förklara dig och din ståndpunkt, att saken är avslutad för din del men med förhoppning om förbättri g till nästa gång nåt liknande ska upp för avgörelse.

Gl!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag pratar inte om rika som behöver boende. Jag pratar om utnyttjandet utav avreglering gällande vad man får ta ut i andrahandshyra. Att ta 15.000kr/mån för en tvåa i förort eller över 10.000kr/mån för en sketen attefall, dessutom kallhyra, är så sjukt oskäligt och har förstört hela andrahandsmarknaden.

Mängder med nybyggda lägenheter köps upp för att direkt hyras ut i andrahand, står t.om i annonserna att man inte får skriva sig på adresserna... Varför?

Hur ska exempelvis ungdomar ha råd med en första bostad?

Alltså det blir helt ärligt inte bättre av att hålla någon konstgjord prissänkning igång på hyresmarknaden. Då blir det ju istället de som har stått i kö sen de föddes som får bostad. Hög efterfrågan ger höga priser och det är ju inte som att folk tvingat måste bo i centrala delarna av någon större stad.

Permalänk
Medlem

TS har redan gjort sig till ovän med övriga i föreningen.
Säkerligen kan han göra det än värre genom att driva detta.
Styrelsen är personer som lägger av sin fritid, och TS framstår för dem troligen som en hårklyvare.

Jag hade lagt ner efter att jag vid nästa möte förklarat att jag inte har ett problem med ändringarna och förstår att övriga medlemmar vill att saker går smidigt till. Samt att jag är tacksam för styrelsens jobb.
Därefter skulle jag understryka att det finns ett regelverk för hur sådant ska gå till och att dessa finns av en anledning. Man kan också påpeka att utomstående bedömare med kompetens inom området håller med om det osunda i hur saken hanterats. Och att det är ett sluttande plan när man börjar strunta i regelverk. Och att allt detta förväntas det av en styrelse att känna till.
Därefter kan man be om ursäkt och även påpeka att övriga närvarande kanske ska fundera på varför de kände ett behov av att vara så otrevliga.

Permalänk
Medlem

@Otori: jag menar väl ingenting specifikt.

inget fel på att bo på landet, min syster bor relativt långt bort. har sina för och nackdelar.

rövhålen kanske har sina anledningar, som att inte deras barn ska behöva flytta ut på landet eller så? vad vet jag, om de bara vill investera i marknaden kanske det är bättre att de hyrs ut, men då är det likväl inte bra med oskäliga hyror.

märker att det stör dig, inget vi kan lösa i denna tråden så rundar väl av..

jag tycker också det är sub-optimalt, och tycker inte man ska ta oskäliga summor. och håller med om att det är ett problem i sig, även om jag tror att det delvis är ett symptom på andra problem.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Har ej läst igenom alla kommentarer, men tänker svara på tv vanliga frågor. Min sambo äger på pappret 10% av lägenheten, vilket krävs för att få bo i den. Så ej något tal om andrahandsuthyrning.

För set andra: det jag vill åstadkomma är huvudsakligen att se till att det går rätt till i framtiden. Men min sambo och hennes föräldrar är emot att ta 10% av basbeloppet per år för andrahandsuthyrnngar. En avgift hade varit okej, men de vill at det tex relaterass till de olika lägenheternas hyror, då lägenheterna varierar mellan 20 och 100 kvadrat.

Med andra ord hade de velat få en chans att föreslå alternativa avgifter till att alltid ta det maximala beloppet. Men denna chansen fick de inte då vi ej fått information om att det skulle röstas om stadgarna.

Istället känns det att en liten grupp av medlemmar mörkat ned hela proceasen så mycket som möjligt för att ingen ska få en chans att sätta emot deras vilja. Nu är det inga orimliga förändringar, men får de fortsätta på detta viset är jag rädd att de kommer obemärkt få driva igenom vilka ändringar de känner för. Helt enkelt obehagliga typer som tyckerde kan göra som de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har ej läst igenom alla kommentarer, men tänker svara på tv vanliga frågor. Min sambo äger på pappret 10% av lägenheten, vilket krävs för att få bo i den. Så ej något tal om andrahandsuthyrning.

För set andra: det jag vill åstadkomma är huvudsakligen att se till att det går rätt till i framtiden. Men min sambo och hennes föräldrar är emot att ta 10% av basbeloppet per år för andrahandsuthyrnngar. En avgift hade varit okej, men de vill at det tex relaterass till de olika lägenheternas hyror, då lägenheterna varierar mellan 20 och 100 kvadrat.

Med andra ord hade de velat få en chans att föreslå alternativa avgifter till att alltid ta det maximala beloppet. Men denna chansen fick de inte då vi ej fått information om att det skulle röstas om stadgarna.

Istället känns det att en liten grupp av medlemmar mörkat ned hela proceasen så mycket som möjligt för att ingen ska få en chans att sätta emot deras vilja. Nu är det inga orimliga förändringar, men får de fortsätta på detta viset är jag rädd att de kommer obemärkt få driva igenom vilka ändringar de känner för. Helt enkelt obehagliga typer som tyckerde kan göra som de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Standard när föräldrar köper lägenheter åt barn är att man skriver barnet som ägare på 10% av lägenheten så undviker ni såna här problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

För set andra: det jag vill åstadkomma är huvudsakligen att se till att det går rätt till i framtiden. Men min sambo och hennes föräldrar är emot att ta 10% av basbeloppet per år för andrahandsuthyrnngar. En avgift hade varit okej, men de vill at det tex relaterass till de olika lägenheternas hyror, då lägenheterna varierar mellan 20 och 100 kvadrat.

Med andra ord hade de velat få en chans att föreslå alternativa avgifter till att alltid ta det maximala beloppet. Men denna chansen fick de inte då vi ej fått information om att det skulle röstas om stadgarna.

Istället känns det att en liten grupp av medlemmar mörkat ned hela proceasen så mycket som möjligt för att ingen ska få en chans att sätta emot deras vilja. Nu är det inga orimliga förändringar, men får de fortsätta på detta viset är jag rädd att de kommer obemärkt få driva igenom vilka ändringar de känner för. Helt enkelt obehagliga typer som tyckerde kan göra som de vill.
Skickades från m.sweclockers.com

Bra att veta.

HSB har börjat (kom för ca 2 år sedan) ta ut en administrativ avgift om 1250kr mot föreningarna vid andrahandsuthyrning. Enligt de gamla stadgarna så har föreningen inte rätt att ta ut denna avgiften mot den som hyr ut i andra hand, det vill säga alla boende får dela på den kostnaden.
Enligt de nya stadgarna så KAN föreningen ta ut en kostnad vid andrahandsuthyrning. Jag vill minnas att storleken på avgiften inte bestäms på årsstämman utan detta sker under ett styrelsemöte (dvs endast styrelsen beslutar om storleken på avgiften). Hittar ingenting om att avgiften för andrahandsuthyrning finns med på protokollet från årsstämman eller vid stadgebyte.

Ni kan fortfarande lämna in en lapp/skrivelse till styrelsen om vad ni anser att avgiften bör ligga på (max 10% eller ca 4500kr). Styrelsens skyldighet är att ta upp detta på styrelsemötet, men det är fortfarande styrelsen som beslutar vad beloppet slutligen blir. Vill du vara med och besluta om sådana ärenden så är det bara ansöka om att få vara med i styrelsen!

Visa signatur