Permalänk
Inaktiv

PSU fläkt snurrar inte! CORSAIR RM750X

Kortfattat, har skaffat en helt ny psu. Datorn fungerar precis som den ska men är så fruktansvärt irriterad över att jag aldrig ser fläkten till det nya aggregatet snurra. Är den helt enkelt för kraftfull?

Specs;
OS: Windows 10
CPU: AMD FX-8350
GPU: AMD RX-480 (8GB) OC
Moderkort: GA-990FX GAMING
PSU: Corsair RM750X --------> Länk till PSU

Lästa att denna var bra psu, lagom kraftfull. Och att fläkten ska börja snurra vid 300W.

Enligt denna sida; https://outervision.com/power-supply-calculator
ska jag ha en standard load på 407W, inkluderat med mina två skärmar jag har, usb inputs, hårddiskar, allt rå innehåll i datan.

Så varför snurrar den inte? Kom jättegärna med tips eller om jag har missuppfattat helt hur psus fungerar.

Permalänk
Medlem

@anon261628:
Din dator kommer aldrig dra över 300W även överklockad till max så PSU fläkten behöver aldrig starta. Varför är detta ett problem? Bara bra ju att ha en mindre fläkt som låter.
Ps. Skärmarna räknar du inte in i den totala konsumtionen då de inte drivs av PSUn. Ds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261628:

Kortfattat, har skaffat en helt ny psu. Datorn fungerar precis som den ska men är så fruktansvärt irriterad över att jag aldrig ser fläkten till det nya aggregatet snurra. Är den helt enkelt för kraftfull?

Specs;
OS: Windows 10
CPU: AMD FX-8350
GPU: AMD RX-480 (8GB) OC
Moderkort: GA-990FX GAMING
PSU: Corsair RM750X --------> Länk till PSU

Lästa att denna var bra psu, lagom kraftfull. Och att fläkten ska börja snurra vid 300W.

Enligt denna sida; https://outervision.com/power-supply-calculator
ska jag ha en standard load på 407W, inkluderat med mina två skärmar jag har, usb inputs, hårddiskar, allt rå innehåll i datan.

Så varför snurrar den inte? Kom jättegärna med tips eller om jag har missuppfattat helt hur psus fungerar.

Kolla Inte på random hemsidor om vad en dator drar. Dom visar alltid kraftigt överdrivna resultat.

Och vad skärmarna drar spelar ingen roll då nätaggregat ej driver dom.

Datorn drar helt enkelt inte nog för fläkten att starta. Det är väl bara en positive sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

@Jompa79: Tanken med denna PSU är att den är just ska snurra vid 300W, och den ska snurra oerhört tyst. Självklart har jag kollat vid cpu och gpu stresstest, inte ens då snurrar den.

Okej så det jag nämnde att min load är 407W stämmer inte alls?
Då undrar jag bara varför under alla år, och tusentalsfrågor om "klarar min psu det här för gaming" på nätet, och svaret oftast är nej uppgradera dig.

Känns konstigt, vad kan min watt vara då 80 hela tiden även under gaming? Låter ju helt orimligt.

Permalänk
Inaktiv

@Elghinnarisa: Jo absolut jag förstår att det självklart är en positiv sak. Men vill ju veta att den faktiskt fungerar, just när den är satt på 300W för att trigga fläktarna. Har testat att stresstesta datorn med program för att göra den riktigt varm, inge resultat.
Öppna flera spel på hög grafik, i kombination med adobde program varken nå lagg eller snurr på psun.

300W som jag förstått det under alla år, är nog vad en standard gaming dator ska ha som load. Och att en 500W psu är rekommenderat för en speldator.

Får verkligen inte ihop detta :). Jag misstänker defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261628:

@Jompa79: Tanken med denna PSU är att den är just ska snurra vid 300W, och den ska snurra oerhört tyst. Självklart har jag kollat vid cpu och gpu stresstest, inte ens då snurrar den.

Okej så det jag nämnde att min load är 407W stämmer inte alls?
Då undrar jag bara varför under alla år, och tusentalsfrågor om "klarar min psu det här för gaming" på nätet, och svaret oftast är nej uppgradera dig.

Känns konstigt, vad kan min watt vara då 80 hela tiden även under gaming? Låter ju helt orimligt.

Skaffa en räknare i väggen då så vet du vad den drar. Men folk överdriver alltid vad en dator drar. Sist jag mätte min burk drog den i sign + 3 skärmar + förstärkare ungefär 400-440w från väggen. Då mätaren sitter innan skarvdosan. Kommer dock ej ihåg vilket spel jag körde men något nytt och krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Gå lös med värmepistol på agget så ska du nog se att fläkten börjar snurra

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261628:

Kortfattat, har skaffat en helt ny psu. Datorn fungerar precis som den ska men är så fruktansvärt irriterad över att jag aldrig ser fläkten till det nya aggregatet snurra. Är den helt enkelt för kraftfull?

Specs;
OS: Windows 10
CPU: AMD FX-8350
GPU: AMD RX-480 (8GB) OC
Moderkort: GA-990FX GAMING
PSU: Corsair RM750X --------> Länk till PSU

Lästa att denna var bra psu, lagom kraftfull. Och att fläkten ska börja snurra vid 300W.

Enligt denna sida; https://outervision.com/power-supply-calculator
ska jag ha en standard load på 407W, inkluderat med mina två skärmar jag har, usb inputs, hårddiskar, allt rå innehåll i datan.

Så varför snurrar den inte? Kom jättegärna med tips eller om jag har missuppfattat helt hur psus fungerar.

Semipassiv fläkt ja med ett 480 blir det inga superlaster, sen vill man inte ligga på gränsen men ja 500w hade du utan problem klarat dig med, kan du visa att någon här har sagt att man behöver ett 750w nätagg för ett 480?
Fördelen blir ju dock ditt "problem" att du får en tyst dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det finns ju en knapp på baksidan som gör att fläkten alltid är igång. Du kan ju trycka på den så du vet att den fungerar. Sen kan du ju starta den med jämna mellanrum för att få ut lite damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det finns ju en knapp på baksidan som gör att fläkten alltid är igång. Du kan ju trycka på den så du vet att den fungerar. Sen kan du ju starta den med jämna mellanrum för att få ut lite damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om nu inte fläkten rör sig så bör det ju inte sugas in några större mängder damm heller. Och när det är större mängder kommer den ju starta automatiskt pga högre temp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers mätning i testet av rx480 så drog hela systemet 290w från väggen. Detta betyder ca 280w som komponenterna drar från agget med deras x99 prolle som jag tror drar ner än din 8350 eller rätt lika. Det är under 300w men inte långt ifrån. Det inget problem med det, blir agget varmt så startar fläkten

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast om nu inte fläkten rör sig så bör det ju inte sugas in några större mängder damm heller. Och när det är större mängder kommer den ju starta automatiskt pga högre temp.

Damm letar sig alltid in, och har det kommit så mycket att fläkten startar så är "skadan" redan skedd så dammet har hunnit fastna såpass att fläkten inte får ur allt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Damm letar sig alltid in, och har det kommit så mycket att fläkten startar så är "skadan" redan skedd så dammet har hunnit fastna såpass att fläkten inte får ur allt..

Skickades från m.sweclockers.com

Mina föräldrars dator hade efter 3 år lite damm inuti men det hade kunnat vara många gånger värre innan det hade blivit ett problem, det enda de gjort är att rengöra filtret på frontinsuget och för nätdelen lite då och då.
För några år sedan öppnade jag mitt gamla N64 som inte har någon fläkt där var det inte särskilt mycket damm inuti trots att den var igång rätt många timmar om dagen fram tills vi köpte en Gamecube.

Så jag tror i alla fall inte dammet är något man bör oroa sig för på en nätdel med filter där fläkten knappt snurrar, om man inte slipar spackel i rummet ofta. Sedan har man ju 10 års garanti på dessa nätdelar så skulle det rasa efter 9 år får man ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har samma PSU och har aldrig lyckats anstränga det så att fläkten behövt starta. Mina komponenter står i signaturen.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Du skapar ett problem av något som inte är ett problem, är bra att fläkten ej behöver gå, då håller den längre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det finns ju en knapp på baksidan som gör att fläkten alltid är igång. Du kan ju trycka på den så du vet att den fungerar. Sen kan du ju starta den med jämna mellanrum för att få ut lite damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart sitter den knappen i så fall? Kan inte se någon på mitt RM750x..

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Lägg handen på nätagget, är det inte jättevarmt så gå vidare med livet

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Vart sitter den knappen i så fall? Kan inte se någon på mitt RM750x..

Mitt RM1000x hade inte heller en sådan knapp.
Kanske kan vara olika Revisioner eller så har personen i fråga blandat ihop det med något annat. Mitt gamla EVGA g2 750 hade nämligen en sådan knapp tror de kallade den för ECONOMY.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Kan påpeka att det absolut inte finns någon form av knapp som manuellt startar fläkten. Och ja håller jag på agget är det varmt, men inte jättevarmt och detta är efter flera timmars spelande.
Och återigen, jag ville helt enkelt veta om den är defekt. Kör på eran info min dator är fungerande då. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Vart sitter den knappen i så fall? Kan inte se någon på mitt RM750x..

RMx serien har ingen knapp, men RMi serien har.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Chill out. Det är inget problem. Skaffade ett Corsair AX1200i när jag körde GTX 980 3-Way SLI och jag har aldrig hört fläkten dra igång.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Vart sitter den knappen i så fall? Kan inte se någon på mitt RM750x..

Jag blandar tydligen ihop att med andra modeller. =P Trodde alla semi-passiva hade en sådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag blandar tydligen ihop att med andra modeller. =P Trodde alla semi-passiva hade en sådan...

Lugnt, det är mänskligt att ha fel och blanda ihop ibland

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

@anon261628: dina skrämar drivs väl inte av nätagget utan direkt 230V eller egna nätaggsdosor ?
och som andra redan påpekat ditt nätagg är semipassivt det startas om det behövs, vill du kolla hur många Watt som dras från nätagget så finns det väl en Wattmätare på clasisjön.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@anon261628: En bra bieffekt utav det nätaggregatet Har detsamma och aldrig fläkten dra igång.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU