Skambud allt vanligare på SweClockers?

Permalänk
Medlem

Skambud allt vanligare på SweClockers?

Är det bara jag som på senaste tiden sett att skambud blivit vanligare och vanligare?
Jag har själv fått bud som grovt understiger det värdet jag säljer varor för och jag ser en trend allt vanligare att folk budar nästan skrattretande under det priset som köparen vill minst ha för varan.

Jag sålde ett audio interface som kostar 1900 kr i butik - jag ville ha minst 1000 kr för den.
Minst 5 personer budade 400-500 kr för den trots att jag skrev vänligen att jag absolut inte ville ha skambud.

Sålde ett begagnad GTX 1070. De första buden jag fick på den var på under 2000 kr (För er som inte vet - ett GTX 1070 - om du kan hitta ett; går på runt 5000 kr idag)

Är det bara jag som ser ett rätt bisarrt sätt sweclockare budar på?
Vilka konsekvenser kan det få att folk lägger skambud på prylar på marknaden?

Eller är det så att de flesta Sweclockare är hårt drivna till att hitta prylar dom vill ha för spottstyver?
Jag har själv med gott samvete slängt på en extra hundralapp eller två till säljaren ifall denne varit vänlig eller gjort en snabb affär eller ifall varan är i otroligt bra skick med inte en enda repa på. Jag känner mig själv ärlig och mår bra av att belöna sånt positivt beteende.

Jag skulle avsky om Sweclockers marknad blev som Blocket - där majoriteten av saker till salu där är gravt överprissatta men själv som säljare kan jag se idén med att gravt sätta överpris på saker för att höja de bisarra skambud man får.

Vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

Det är ett vidrigt, skämmigt beteende. Man blir ju irriterad om något när folk försöker vara så sliskiga.

När folk ger skambud på blocket brukar jag bara spela med.

Permalänk

Jag har bara sålt ett fåtal saker men upplever att jag inte fått några skambud. Har själv sålt ett GTX 1070 som jag fick strax över 3000kr för. Budgivningen startade på runt 2700kr vilket jag tycker är rätt ok.

Tror du kanske haft lite otur? Andra kanske haft andra erfarenheter.

Jag håller helt med dig att det är synd om marknaden här blir som blocket.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Många gånger så är det bra att få igång en budgivning och oftast så slutar priset på det normala värdet ändå. Använder man sig av meddelande i tråden så slipper man få PM på samma bud fler gånger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Mer och mer vanligt överhuvudtaget på begagnat marknaden.

Försöker sälja en Macbook på diverse sidor. Folk skriver seriöst 60% under begärt pris och menar att "Det är en begagnad dator, enligt mig inte värt mer".

Visst att jag kanske har ett lite för högt pris utsatt men det är pga prutmån och att den är värd det priset jag satt ut den för.

Vartannat mail jag får från blocket är "Den där datorn är bara värd 4500kr, så du får 3800"
Datorn är värderad till 10500kr från diverse applebutiker som kan köpa in den för det priset

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akuma:

Är det bara jag som på senaste tiden sett att skambud blivit vanligare och vanligare?
Jag har själv fått bud som grovt understiger det värdet jag säljer varor för och jag ser en trend allt vanligare att folk budar nästan skrattretande under det priset som köparen vill minst ha för varan.

Jag sålde ett audio interface som kostar 1900 kr i butik - jag ville ha minst 1000 kr för den.
Minst 5 personer budade 400-500 kr för den trots att jag skrev vänligen att jag absolut inte ville ha skambud.

Sålde ett begagnad GTX 1070. De första buden jag fick på den var på under 2000 kr (För er som inte vet - ett GTX 1070 - om du kan hitta ett; går på runt 5000 kr idag)

Är det bara jag som ser ett rätt bisarrt sätt sweclockare budar på?
Vilka konsekvenser kan det få att folk lägger skambud på prylar på marknaden?

Eller är det så att de flesta Sweclockare är hårt drivna till att hitta prylar dom vill ha för spottstyver?

Jag skulle avsky om Sweclockers marknad blev som Blocket - där majoriteten av saker till salu där är gravt överprissatta men själv som säljare kan jag se idén med att gravt sätta överpris på saker för att höja de bisarra skambud man får.

Vad tycker ni?

du ber om att få bud på dina produkter och sen blir du sur för att budet inte lever upp till dina drömmar ?
Det kanske är någon med tajt budget som hoppas på att kunna få en sak billigt ? sedan har det mycket med hur väl använt sakerna är du kanske har skrivit att du haft saken i ett år eller liknande och använt dagligen vilket tär på produkten. men sen tycker jag att du verkar allmänt grinig, det är väl bara acceptera buden du får och sälja till den som buda högst eller låta det vara.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Jag dock sätt ganska många användare som hoppar runt i nästan alla annonser och ger bud på kaffe pengar. Troligen folk som vill få bra pris på sweclockers för att sälja senare på blocket eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det du säljer är inte värt mer än vad någon är beredd att köpa det för, är det en vara som är attraktiv så kommer skambuden ändå att bjudas över så det är bara att ignorera.

Permalänk
Medlem

Skriv "Meddelanden med bud under utsatt minstapris konmer inte att besvaras.".

Brukar jag göra på andra ställen och det funkar tämligen ofta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Eller så är folk kanske mer bered att försöka handla nuförtiden.

Det har någ mindre med "skam" som du kalla det att göra än att folk försöka gör en bra klipp i fall du skulle sälja det snabbt och under det du hade tänkt dig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Sen om man vänder på det så finns det personer som tror att 3-6 år gamla saker är värda "70%" av dåvarande nypris.

Har köpt och sålt i över 15 år på bla Sweclockers och Nordichardware. Som tumregel kan man Köra 70% av nypris om varan är aktuell och beroende på ålder skick osv.

Klart folk försöker alltid o få ut mest eller få köpa billigast när man vill sälja och köpa beg varor.

Lättast är ju att skita i annonser som man personligen tycker är dyra eller inte värt de priset annonsören sätter.

Lika så gör man en annons och blir kritiserad eller får skambud så väljer man helt enkelt att skita i det. Det är ju inte svårare än så!

Marknaden bestämmer ju lite också vad man kan väntas få för sina saker man säljer.
Efterfrågas tex. Grafikkort så får man kanske betala lite mer och få lite mer än vad "normalt" skulle säljas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

du ber om att få bud på dina produkter och sen blir du sur för att budet inte lever upp till dina drömmar ?
Det kanske är någon med tajt budget som hoppas på att kunna få en sak billigt ? sedan har det mycket med hur väl använt sakerna är du kanske har skrivit att du haft saken i ett år eller liknande och använt dagligen vilket tär på produkten. men sen tycker jag att du verkar allmänt grinig, det är väl bara acceptera buden du får och sälja till den som buda högst eller låta det vara.

De minsta bud jag lägger på mina varor är inget drömbud. Det är ett fullt rimligt bud för varan jag har. Det är inte så att jag lägger ett mycket högre bud än vaddet är egentligen är värt och sen förväntar mig att folk blint går på det. Ljudkortet jag sålde var använt knappt 1-2 gånger och det fanns inte en endaste repa på den - så gott som nytt och att lägga 25% av nypriset som bud är i närmaste grad ohyfsat.
Det är inga drömpriser jag lägger ut. Det är fullt rimliga priser - tror du inte på mig så kolla Blocket där du hittar samma varor som jag sålt fast till gravt överpris.

Permalänk

Förstår inte riktigt hetsen över folk som lägger skambud. Visst, det är lite irriterande, men inte mer än så, det värsta som kan komma av det är att man säger nej, och man är tillbaka på att inte ha någon som är intresserad av att köpa för det pris man satt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Öppen marknad och folk bjuder ju vad de är beredda att betala. Själv knusslar jag sällan utan vet jag att jag vill ha något lägger jag det bud jag är beredd att betala. Har sällan budkrig när jag ska köpa något.

När jag säljer har jag alltid ett krav på att allt skall ske i tråden. Då slipper man eventuella trippelbud på 250kr. I slutändan är det sällan strikt priset som är vad jag säljer mot utan den som krånglar minst.
Den som höjer sitt bud med 50kr i taget har sällan samma prioritet som den som bjuder en rejäl slant direkt. Även något som jag har kopplat direkt till köpare som stär vid sina affärer och de som krånglar med att mygla på frakt och drar ut på betalning etc.

Kort och gott, i slutändan får man bara det folk är beredda att betala. Men man kan underlätta för sig själv. Får man något som inte är intressant är det bara att inte lägga någon tid på det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

#16532282

Där klagar du på att folk tar överpriser, och nu klagar du på att folk underbetalar. Har det med o göra vad du vill köpa respektive sälja?
Vad är ett 1070 värt enligt dig?
Nuvarande generation grafikkort görs ju fortfarande och om man bara väntar lite så behöver man inte betala ett överpris för de för då kan man lika väl köpa ett nytt.
Men om det är en limiterad utgåva av ngt likt nes classic så har man inte mkt till val än o betala mer än det andra vill lägga i en budgivning för det kommer inte fler.

Permalänk
Medlem

Man får också tänka på vad BEGÄRET av prylen är. Det är inte vem som helst som går in och köper ett ljudkort/audio interface, eller nu vad du vill kalla det. Och på senaste tiden när ETH "kraschade" så gick automatiskt alla kort ner i värde då alla började sälja dem.

Och sen varför priset är över 5000 för ett 1070 är delvis pga det är ett äldre kort och inte samma utbud men också en stor del att väldigt många började med mining(vilket också orsakade kraschen).

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med skambud. Det är en fri marknad, du kan sälja till vem du vill. Själv försöker jag lägga rimliga bud, men sådant kan ju variera mycket från person till person. Beror ju mycket på vilken budget man har och begäret efter prylen.

Permalänk

jag brukar skriva då jag säljer, även skambud välkomna!!
till slut får du ändå vad varan är värd, dvs vad någon är beredd att betala för den, har sålt massor på tradera alltid lagt ut allt för 1:- och alltid fått mer än jag hoppats på i slutänden.
De som inte får bud på tradera är bara dem som lägger ut med reservationspris, eller ett högt utgånsporis. då ratar oftast tradera användarna den annonsen..

Däremot säljer jag inte mycket här på swec, bara någon enstaka sak. då jag tycker det är för lite folk man når med sin annons, och det hänger ju ihop, hur mycket man får med hur många som ser din annons.
Tradera mer folk, fler bud= högre pris

Det värsta här på swecs annonser kan jag tycka är allt folk som lägger upp annonser som de sedan inte sköter om och bevakar och håller igång genom att vara närvarande o svara, och visa ett intresse av att få varan såld, det gör att tråden dör och de tappar potentiella köpare, som säkerligen hade kunnat buda vidare och högre.
Det är nog den största orsaken att de aldrig kommer förbi skambuden.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

@Akuma:

Ja det är ganska synd ja, men också beror på att elektronik sjunker snabbt i värde. det är inte samma som att köpa en bil som har högre värde i sig. men visst att folk försöker buda skämtpriser förstår jag köper man ett grafikkort för 7000 idag så sjunker det till minst hälften av nypriset dvs 50% . finns ju folk som lägger upp överpriser också köper jag grafikkort för 7000 och sedan säljer för 9000 så är det ganska illa i mina ögon. men jag lider med dig i detta

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

@Akuma: Tycker inte det är konstigt alla att folk ibland lägger låga bud då det är Budgivning, vem vill inte komma så billigt undan som möjligt? Det är ju faktiskt helt upp till säljaren om hen vill sälja det eller inte för det som budas.
Det är inte svårare än att skriva "tyvärr tycker jag budet är för lågt". Jag tror ju alla vill göra en så bra affär som möjligt. Gillar man inte buden kanske man ska skriva att man bara har ett fastpris. Allt styrs ju av efterfrågan 😊

Permalänk
Skäggig legend

Sålt en hel del här, innan nya systemet. Jag jag nog aldrig varit med om det, säger ofta att budet börjar på X.

Btw, ett R9 290 - vad ska jag börja ta? xD

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Detta är ett icke-problem enligt mig. Du måste inte sälja till någon om du anser att budet är för lågt - and that's that.
Fattar inte hur det kan dra upp så många känslor hos dig att du måste göra en tråd om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

du ber om att få bud på dina produkter och sen blir du sur för att budet inte lever upp till dina drömmar ?
Det kanske är någon med tajt budget som hoppas på att kunna få en sak billigt ? sedan har det mycket med hur väl använt sakerna är du kanske har skrivit att du haft saken i ett år eller liknande och använt dagligen vilket tär på produkten. men sen tycker jag att du verkar allmänt grinig, det är väl bara acceptera buden du får och sälja till den som buda högst eller låta det vara.

Tack för detta inlägg.

Har du klargjort att bud lägre än din minstagräns ej kommer godtas så är det väl bara att ignorera buden? Och har du inte gjort det så ser jag inte vad problemet är. "Skambud" känns bara som ett löjligt begrepp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beror ju på om varan är efterfrågad eller inte. Nytt GTX 1070 finns i lager för drygt 4500, tror man har svårt att få mycket mer än 3500 kr oavsett vad det är för kort. Ingen börjar bjuda vid slutpriset. Är möjligt att priset för 1070 (i lager) går ner något nu när Vega 56 kommer också. De som bjöd under utsatt pris på ljudkortet kanske inte egentligen var intresserad av 2i4, och 2i2 får du begagnat runt 600 kr, och Solo med samma DAC säljs ibland för mindre än så. Du fick dock utsatt pris, så det är ju inget med saken.

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Tack för detta inlägg.

Har du klargjort att bud lägre än din minstagräns ej kommer godtas så är det väl bara att ignorera buden? Och har du inte gjort det så ser jag inte vad problemet är. "Skambud" känns bara som ett löjligt begrepp.

Jo, precis, skriver man ett lägsta pris man accepterar bud på, och någon låtsas som att de inte sett det och ger ett lägre bud är det väl bara att låtsas som att du inte sett deras bud, om det tar för mycket energi att skriva "Nej tack :)"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Om du tycker budet är för lågt, ignorera det bara

Permalänk
Avstängd

Jag har inte använt marknaden här på mer än ett år så jag har inte full koll på vad ni snackar om, men generellt så är det någonting jag verkligen avskyr så mycket man kan avsky något i en annons så är det när en säljare inte kan precisera ett utgångsbud utan hela tiden anser att allt är skambud.

Det finns INGEN jädra ursäkt för ett sådant beteende heller.
En sådan säljare är inte seriös och förtjänar inte heller någon seriös behandling.

Sådant är verkligen ett skit på blocket och liknande och förstör både för mig som seriös köpare och som säljare.
(Inte riktat till någon särskild person) Men, om man försvarar ett sådant beteende är man direkt dum i huvudet.

Skambud må vara nice try, men jag brukar skita i dem i så fall och svara med lägsta utgångsbud, sedan är det inget mer med det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tycker det i regel jämt vart så, var la ett par år sedan jag sist la ut grafikkort för försäljning men redan då fick men riktigt dumma jävla anledningar till varför dom la just skambud. Folk måste respektera att riktpriset som är satt gäller. Skambudar man så räcker det att skriva det budet och sen inte försöka inleda en diskussion angående varför man lägger det.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller se något problem. Har du ett lägstabud så skriv det. Har du inte det så kan det mycket väl va så att du bara vill bli av med saken fort och smidigt. En köpare kanske nöjer sig med något enklare men kollar beggmarknaden före nyköp och testar, bättre det än att alla köper nytt och sen kastar.

Om du sen anger lägstabud och folk ändå insisterar på skambud är det ju en annan sak, men det borde ju kunna ses som vilka OT poster som helst och anmälas om de största diskussionen.

Permalänk

Sålde ett GTX1080 för ett bra tag sedan typ när kortet var nytt fick I PM byte mot en begagnad diskmaskin som kostade 2300kr ny~ var begagnad och hade några år på nacken. Samt en massa bud via PM kommer och köper för 500-1000kr IDAG.

Jag säljer dock väldigt mycket här på marknaden och ibland händer det att jag tackar ja till att bli av med saker mot skambud då jag tänker att någon annan behöver sakerna jag inte behöver.

Sätt ett högre startbud I annons så slipper du oftast skambud.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.