Vilket program använder du för att redigera foton?

Permalänk

Vilket program använder du för att redigera foton?

Finns ju så stört många olika program, allt från enkla till avancerade.

Är ute efter ett som kan göra basic grejer utan att vara allt för invecklat. (ex. förstärka färger, flytta lager, göra watermarks osv)
Vilket använder du & varför är du nöjd med det?

Thanks!

Permalänk
Medlem

GIMP

Det täcker mina behov med råge...

Permalänk
Medlem

Photoshop. Totalt overkill för vad jag använder det för men jag kan leva med att betala Adobe 120:-/mån för Photoshop och Lightroom. Mest en vanesak, har kört Photoshop i evigheter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Lightroom 98%
Photoshop 1%
Polarr (mobil) 1%

Permalänk
Medlem

Capture One, mest för att jag inte håller med adobe och deras marknadsplan med prenumeration. Har dock kört photoshop i 15? år eller något sådant, så det är fortfarande väl ingrott hur man använder det.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd

jag kör gimp som duger gott för mina behov

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Photoshop för mig, men har lekt med PS sen -97, så är van

Permalänk
Visa signatur

Alienware m17x R3. hd6870m. 2630qm 2,8ghz. 8gb 1333 mhz. blu-ray.1080p 60hz skärm. 120gb Intel 510 ssd/320gb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Ms paint skillz

Permalänk
Avstängd

Mindre snabba enklare redigeringar = PAINT.NET

Större och mer avancerade redigeringar = PHOTOSHOP

Permalänk
Medlem

Darktable och GIMP.

Vad sitter du på för OS?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

ACDSEE för snabbt skit och Lightroom för mer ingående.
PS har jag lagt ner mestadels.

Permalänk
Medlem

Gimp i Linux.
I Windows och bara för enkla beskärningar och storleksändring för forum används bildvisaren I-View.
Har börjat använda Pix för Linux (Debianversionen) för samma enkla jobb som I-view i Win7.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

DxO OpticsPro 11 gillar att programet har automatisk korrigering för distorsion och grymmt bra brusreducering.

Permalänk
Medlem

Att ingen nämnt Affinity Photo. Mycket likt photoshop med massor av funktioner, men utan månadskostnad. https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Kan för övrigt också tipsa om Google's plugins "Nik Collection" som fungerar jättebra med bla Affinity och Photoshop! https://www.google.com/nikcollection/

Permalänk
Medlem

Är syftet att jobba med foton och förbättra dem inom rimliga gränser så anser jag att Lightroom passar mig bäst.
PS används för att göra fula människor snyggare (oh I didnt just....??
Skämt åsido så kan man inte jobba med foton i bulk i ps utan att förlora förståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Skämt åsido så kan man inte jobba med foton i bulk i ps utan att förlora förståndet.

Det är ju hyfsat enkelt. Öppna en batch i Camera Raw, gör dina justeringar och spara. Öppna en av bilderna i Photoshop och gör en action av dina justeringar. Färgjusteringar kan även sparas som en LUT vilken du sedan importerar (om du inte vill ha en action som tuggar fram och tillbaka medan du letar efter rätt justeringar). Kör automate -> batch där du applicerar din action på alla bilder.
Jag skulle säga att det är hyfsat rakt på och inget som får mig att förlora förståndet i varje fall.

Nu avskyr jag förvisso att jobba med foton i bulk rentav mer än jag avskyr Lightroom (jag är allergisk mot UI;t).

Photoshop är det enda jag använder för att redigera foton. Sen har jag plugins som Alien Skin och Filter Forge.

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart GIMP. Det som däremot suger med GIMP är att enbart 8 BPC stöds tills 2.10 släpps. För övrigt ett suveränt program utom just det.

Jag sysslar däremot sällan med bilder i fotoredigerings program utan skriver kod för foto redigering/skapning då jag oftast vill göra lite udda saker. Pixel definera, hög BPC, extrem upplösning (när megapixel får ersättas med gigapixel), egen filtrering etc. Tekniskt sett så antar jag att jag även kör mitt egna fotoredigerings program då, kan däremot inte ännu råda någon annan att använda om de inte också sysslar med praktiskt taget identiska saker för annars är Imagemagick bättre. Hjälpsam information? Extremt osannolikt, men det är mitt svar. Kan däremot säga att om du ska göra batch redigeringar, t.ex. slänga på vattenmärke på 2000 bilder eller liknande, så är Imagemagick väldigt lönt att lära sig även om det inte är ett konventionellt fotoredigerings program direkt.

Modern min sysslar däremot rätt mycket med mer vanlig bildredigering, mestadels natur motiv. Hon kör Lightroom och Photoshop, i den ordningen. Hon är långt ifrån tekniskt kunnig men är stört nöjd över båda programmen, har själv däremot inte använt de.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Smoketricks: Sitter för det mesta i Photoshop, illustrator om loggor eller liknande ska göras. Är väldigt nöjd med gränssnittet och känner att det möter mina krav. Jobbar med redigering så gratisprogram går bort. Men om du ska syssla med enklare saker så välj något lite mer lättsmält för att spara in några gråa hårstrån. Som andra sagt så fungerar GIMP t.ex. rätt bra

Permalänk
Medlem

Lightroom

Permalänk
Medlem

Jag använder photoshop för de enstaka gångerna jag behöver redigera bilder

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

För foton räcker Lightroom för det mesta. Väldigt få tillfällen jag behöver starta Photoshop.

Ta en titt på Affinity Photo som verkar ta marknaden med storm, mycket smidigare och snabbare än Photoshop.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd Affinity Photo användare. Bra tutorials har de också
https://www.youtube.com/channel/UCQZN-kIrZUQyoTnexM3jJAw/play...

Permalänk

PS och GIMP

Permalänk
Medlem

Paint....

Permalänk
Medlem

Lightroom
Photoshop

Mobilen = Snapseed

Skickades från m.sweclockeraps.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Paintshop pro 8 (haft tidigare versioner mycket länge)

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Mest Paint.net - Gratis!

Ibland Photoshop Elements

Permalänk
Medlem

Lightroom så långt det går.
Sedan vidare bearbetning i Paint.Net, Photoshop CS2 eller Pixelmator.

Polarr använder jag när jag inte har tillgång till Lightroom.

Kommer använda Lightroom tills Adobe börjar kräva Creative Cloud licens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

99% Lightroom
1% Photoshop

Tidigare har jag använt mig mer av Photoshop men det har blivit mindre de senaste åren.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2