Z270 och X299 moderkort - M.2 och SATA fråga

Permalänk
Medlem

Z270 och X299 moderkort - M.2 och SATA fråga

Hej,

Har letat som en galning över vilka moderkort som klarar vad i kombination mellan M.2 NVMe och SATA portar.
Vad jag är ute efter är ett moderkort som klarar så många SATA portar som möjligt och ändå kan köra 1 eller 2 M.2 NVMe diskar.

Vill ha minst 7 st SATA och en M.2 NMVe aktiva samtidigt. Är intresserad av både Z270 och X299 moderkort.
Det som jag har hittat som verkar mycket lovande är MSI® X299 GAMING PRO CARBON.
Enligt tabellen på sidan 38 i manualen så ska detta kort klara 2 st M.2 NMVe och alla 8 SATA.
Står inget om att den kräver något speciellt för övrigt som någon speciell processor.

Så, är det någon mer som har förslag på bra moderkort?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat alla moderkort för Z270 men jag hittade en som faktiskt verkar klara att ha ALLA 8 SATA kontakter populerade samtidigt som 1st m.2, så länge man använder M2P_32G anslutningen och kör den i pcie och inte sata. Kör man en sata disk i denna port så avaktiveras SATA_1 så man blir då begränsad till 7st sata + 1 m.2.

När du har en enhet i M2P_32G slotten så är även PCIEX4_1 slotten begränsad i hastighet (båda körs i x2 hastighet ifall du sätter i ett grafikkort i PCIEX4 slotten).

Så med rätt setup får du 8st sata och 1st nvme m.2 på detta moderkort.
Moderkortet heter Gigabyte Z270X-Gaming SOC

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Enligt tabellen på sidan 33 i manualen så kan jag köra en M.2 NVMe och få alla 8 SATA portar aktiva.
Krockar med PCIEX4_1 men jag kör inte flera GPU:er ändå.

Trevligt. Då får jag bara bestämma mig om jag ska köra Z270 eller X299...

Permalänk

Man ska inte lita på manualerna till -100%. I manualen för mitt Asus X299 Prime står inget om att en Sata port förvinner när man kör en m.2 Sata samtidigt. Har ingen NVME för att testa med dock.

Permalänk
Medlem

Asus X299 Prime

Skrivet av MrMajestic:

Man ska inte lita på manualerna till -100%. I manualen för mitt Asus X299 Prime står inget om att en Sata port förvinner när man kör en m.2 Sata samtidigt. Har ingen NVME för att testa med dock.

Jag kör också med ett Asus X299 Prime och använder en m.2 nvme port (Samsung 960 i port 2 (den stående)) och tappa inga sata portar då. Kan dock inte rekommendera moderkortet då det är mycket strul med bios-uppdateringar som inte fungerar alls. Samt att det känns väldigt ofärdigt med mycket buggar kanske fixas med fler bios-uppdateringar eller kanske de aldrig får till det.

Permalänk
Skrivet av Taz7777:

Jag kör också med ett Asus X299 Prime och använder en m.2 nvme port (Samsung 960 i port 2 (den stående)) och tappa inga sata portar då. Kan dock inte rekommendera moderkortet då det är mycket strul med bios-uppdateringar som inte fungerar alls. Samt att det känns väldigt ofärdigt med mycket buggar kanske fixas med fler bios-uppdateringar eller kanske de aldrig får till det.

Tveksam med rekommendation också. Mitt kort dog för två veckor sedan. Asus hade ingen aning om vad som var fel så nu väntar jag på rma Känns inte så mycket High End. Nytt Bios ute förresten.

Permalänk
Medlem

Ny bios.

Skrivet av MrMajestic:

Tveksam med rekommendation också. Mitt kort dog för två veckor sedan. Asus hade ingen aning om vad som var fel så nu väntar jag på rma Känns inte så mycket High End. Nytt Bios ute förresten.

Se upp för nya bios dock mitt system vägra boota alls med den. Fick rulla tillbaka via USB flashback samt pilla ut batteriet för att ens komma till bios igen. Att deras manualer säger att det skulle fungera med ntfs formatering på usb-minnet (och det ser ut som det gör det men inget verkar hända) gjorde att det dessutom blev en långdragen process. Först när jag körde men USB-sticka med fat32 fick jag liv i moderkortet igen.

Men kollegan på jobbet kör motsvarande från MSI och det funkar tydligen bra. Så kanske kan vara ett säkrare kort, de verkar ha bättre kvalitetskontroll just nu varje fall. Han kör dock ingen m.2 i sitt så osäker om du tappar en sata där eller ej.

Lycka med rma av ditt och hoppas det nya funkar bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Taz7777:

Se upp för nya bios dock mitt system vägra boota alls med den. Fick rulla tillbaka via USB flashback samt pilla ut batteriet för att ens komma till bios igen. Att deras manualer säger att det skulle fungera med ntfs formatering på usb-minnet (och det ser ut som det gör det men inget verkar hända) gjorde att det dessutom blev en långdragen process. Först när jag körde men USB-sticka med fat32 fick jag liv i moderkortet igen.

Men kollegan på jobbet kör motsvarande från MSI och det funkar tydligen bra. Så kanske kan vara ett säkrare kort, de verkar ha bättre kvalitetskontroll just nu varje fall. Han kör dock ingen m.2 i sitt så osäker om du tappar en sata där eller ej.

Lycka med rma av ditt och hoppas det nya funkar bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan meddela att visade sig inte vara kortet utan CPUn