Intel Core i3-8300 "Coffee Lake" med fyra kärnor hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i3-8300 "Coffee Lake" med fyra kärnor hittar ut på webben

Senare under året väntas Intel lansera den nya processorfamiljen Coffee Lake, vilken uppges introducera den första fyrkärniga Intel Core i3-processorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

4 core, 8 threads @ 4 GHz, det blir en intressant budget dator det.

Risken finns att det blir en överprisad i3, som någon annan extrem i3 som Intel släppte för ett tag sedan vad den nu hette.

*edit*
Det var kanske Intel Core i3 7350K som jag tänkte på, 2000kr för en i3a.
http://www.sweclockers.com/test/23332-intel-core-i3-7350k-och...

Permalänk
Medlem

Detta gör att segmenteringen verkar lite lurig.
i7 antar vi då får 6 kärnor och 12 trådar, men var landar i5? 6 kärnor och 12 trådar men utan turbo?
för det lär ju inte bli 6 kärnor utan HT? för då får den färre trådar än i3 men fler kärnor.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Finns det på, säg ett par års sikt (inte 5 års sikt), någon anledning att ha en större processor än detta vid spelande? Är rädd att den kommande 6-kärniga varianten är så att säga ett steg i fel riktning då det vad jag förstår skulle ha gett mer effekt om man ökat klockningen istället för att lägga till 2 extra kärnor. Är der bara ett rent PR drag riktat mot gemene man iom Ryzens många kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perkka:

Detta gör att segmenteringen verkar lite lurig.
i7 antar vi då får 6 kärnor och 12 trådar, men var landar i5? 6 kärnor och 12 trådar men utan turbo?
för det lär ju inte bli 6 kärnor utan HT? för då får den färre trådar än i3 men fler kärnor.

Instämmer helt. Vad är tanken med att man ej ska kunna avgöra en processors ungefärliga prestanda utan att googla, leta igenom recensioner etc?

Skrivet av Maktor:

Finns det på, säg ett par års sikt (inte 5 års sikt), någon anledning att ha en större processor än detta vid spelande? Är rädd att den kommande 6-kärniga varianten är så att säga ett steg i fel riktning då det vad jag förstår skulle ha gett mer effekt om man ökat klockningen istället för att lägga till 2 extra kärnor. Är der bara ett rent PR drag riktat mot gemene man iom Ryzens många kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur spel utvecklas är en bra fråga, att fler optimeras för 8 core är ej orimligt att tänka. Men efter det, ja tiden får utvisa det.

Angående ökat klockning så var det inget alternativ med nuvande teknik, i7 7700K blir ju i varmaste laget den, det som är kvar är förbättra designen vilket inte är lätt eller öka antal kärnor vilket i förhållande till alternativen är enkelt.

Angående 6 kärnig marknadsföringstrick, så knappast allt fler applikationer idag kräver flerkärniga processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maktor:

Finns det på, säg ett par års sikt (inte 5 års sikt), någon anledning att ha en större processor än detta vid spelande? Är rädd att den kommande 6-kärniga varianten är så att säga ett steg i fel riktning då det vad jag förstår skulle ha gett mer effekt om man ökat klockningen istället för att lägga till 2 extra kärnor. Är der bara ett rent PR drag riktat mot gemene man iom Ryzens många kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Det börjar bli väldigt svårt att komma upp i högre frekvenser, däremot att lägga till fler kärnor tar bara mer plats, dvs mer kisel. Åtminstånde om vi översimplifierar det.

Visst det finns svårigheter att lägga till fler kärnor men inte alls på samma sätt på att öka frekvens i onändlighet.

Utöver det finns det redan idag spel som tar långt över fler trådar än 4 kärnor med HT/SMT klarar av att ge. utöver det är det långt mer än bara spel som en dator används till.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Inaktiv

LOL WUT, i3 med fyra kärnor, 8 trådat. Helt galet, AMD måste pressat Intel hårt.

Skulla aldrig hänt de närmaste 5 åren om Ryzen råkade var en flopp.

Verkar som Intel verkligen har panik och nu bara kastar ut nya cpuer utan någon riktig strategi eller upplägg för att kontra AMD.

Ska bli intressant de närmaste två åren när Intel börjar dra fram allt de har liggande i sina labb som de hållit på för de senaste 7 åren för det inte varit någon konkurrens.

Permalänk
Inaktiv

En i3 med fler trådar än en i5. Om inte Ryzen redan gjort det så kommer ju detta utrota i5an.

Hade det inte varit klokare att göra såhär:
i3 4c/4t
i5 4c/8t och 6c/6t
i7 6c/12t

Permalänk
Medlem

De såg väl att 7350 gått bra o tänkte att vi kan få konsumenterna att betala extra mkt för sin budgetdator även i framtiden.
Jag ser fram emot den. Kan vara i min prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Snusfri

Intressant, kan se att Intel gör på detta viset from Coffee Lake:
Pentium 2C/4T
i3 4C/8T
i5 6C/12T
i7 8C/16T
i9 10C/20T+

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon12433:
Då hade ju intel härmat AMDs Ryzen R serier för nära och det kan inte Intel tänka sig ju!
R3 4/4
R5 4/8 + 6/12
R7 8/16

För övrigt förvånande att se 4k 8t i3:or. Det trodde jag inte vi skulle se än!
Vad kommer denna krabaten kosta?
Kommer det finnas i3:or med 2/4 eller 4/4?

Vad ska i5:orna vara då?
6/6? Känns märkligt när det finns fler trådar i en i3:a.

Om man vill spekulera så är det väl om man ska vara logiskt (vilket såklart är högst osannolikt att tillverkarna lyckas med):
Celerons: 2/2
Pentiums 2/4
i3:or 4/4
i5:or 4/8
i7:or 6/12

Kan ju vara så att den kinesiska läckan är av ett EE-exemplar som inte fått sina HT-register avkapade? Kan ju även vara ett falskt rykte. Mycket förvånande och förvirrande vad Intel ska göra med sin line-up om det kommer 4/8 i3:or.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jaså nu passar det att öka mängden kärnor och trådar i varje prestandasegment. Undrar vad som kan ha gett upphov till denna markanta förändring!

Om även AMDs kommande processorer är minst lika bra som ryzen-generationen så kommer jag aldrig någonsin köpa en intel processor igen i ren protest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Jaså nu passar det att öka mängden kärnor och trådar i varje prestandasegment. Undrar vad som kan ha gett upphov till denna markanta förändring!

Om även AMDs kommande processorer är minst lika bra som ryzen-generationen så kommer jag aldrig någonsin köpa en intel processor igen i ren protest.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast hur vet du att Intel inte planerat detta en längre tid? eller tror du dom kom på det när man fick se recensionerna på Ryzen...

Förövrigt tycker jag dom rör runt lite väl mycket nu med C/T och deras lineup.
Detta hade varit nice:
i3 4/8
i5 6/12
i7 8/16

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Mängden cacheminne och TDP-värdet är i dagsläget inte känt.

Mängden cacheminne står dock skriven i Task Manager:
L1: 256 KB
L2: 1 MB
L3: 8 MB

Om den sedan är tillförlitlig eller ej är en annan femma.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Har inte vi sett denna läcka innan eller e det deja vu?
kan svära på att vi sett nått om att nya i3:orna ryktade om att de skulle vara quads med HT.
i5 skulle ju enligt läckorna vara 6c/6t å i7 6c/12t.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

4kärnor med HT låter lite för bra för att vara sant och kan dom hålla nere priset på en sån så kommer det garanterat bli en intressant cpu från intel men nu är det just intel vi pratar om så den kommer antingen kosta fläsk för en i3 eller har nån avsnoppning som gör den kass för den bör annars prestera likvärdigt med dagens i7

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Detta sades vara en möjligen falsk nyhet i fredags på LTT. Är det bekräftat på något sätt sedan dess?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är enbart positivt om både intel och AMD fullkomligt pressar ur sig både trådar och kärnor. Jag är trött på låg core count men högt klockat. Det känns inte modernt.

7700K visar väl också att det inte går få mycket högre enkeltrådad prestanda utan att bli ordentligt varm (i alla fall om man envisas med tuggumi mellan ihs och die), så det är klart att fler, lägre klockade kärnor är framtiden, även för Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Föreställer mig annonstexterna i marknaden här om nåt år: "Säljer min i7:a nu, har uppgraderat till en i3-8300"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det har redan konfirmerats som falskt, Sweclockers är inte lika "on point" som förut.

Permalänk
Medlem

Om det nu skulle stämma, finns det inte då en risk att en i3 4c/8t är snabbare i vissa applikationer än en i5 6c/6t?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Som andra redan sagt, ska vara en falsk nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är enbart positivt om både intel och AMD fullkomligt pressar ur sig både trådar och kärnor. Jag är trött på låg core count men högt klockat. Det känns inte modernt.

7700K visar väl också att det inte går få mycket högre enkeltrådad prestanda utan att bli ordentligt varm (i alla fall om man envisas med tuggumi mellan ihs och die), så det är klart att fler, lägre klockade kärnor är framtiden, även för Intel.

"Känns inte modernt" oavsett vad som funkar bäst i praktiken så hoppas jag inte de tar några tekniska beslut baserat på vad som känns modernt eller inte.

Sen håller jag inte med om att fler lägre klockade är framtiden (visade sig även vara en kass lösning i senaste generation konsoler), och det verkar inte heller intel vara med på då de erbjuder högre boost för modeller med fler trådar än de med färre. I en perfekt värld så hade man ju velat ha fler trådar till samma klock, men går inte det så har de ju redan löst problemet med olika boost frekvenser baserat på hur många trådar som belastas, dvs man får det bästa av två världar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Känns inte modernt" oavsett var som funkar best i praktiken så hoppas jag inte de tar några tekniska beslut baserat på vad som känns modernt eller inte.

Sen håller jag inte med om att fler lägre klockade är framtiden, och det verkar inte heller intel vara med på då de erbjuder högre boost för modeller med fler trådar än de med färre. I en perfekt värld så hade man ju velat ha fler trådar till samma klock, men går inte det så har de ju redan löst problemet med olika boost frekvenser baserat på hur många trådar som belastas.

Och vad tror du kommer vara "uppföljaren" till 7700K? fortfarande 4C/8T men med ÄNNU högre boost och ännu varmare processor som följd? Då börjar vi komma upp i rent skadliga temperaturer och de lär få sälja processorn bundlat med ett delidverktyg

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad tror du kommer vara "uppföljaren" till 7700K? fortfarande 4C/8T men med ÄNNU högre boost och ännu varmare processor som följd? Då börjar vi komma upp i rent skadliga temperaturer och de lär få sälja processorn bundlat med ett delidverktyg

Nej, samma klock, fler kärnor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej, samma klock, fler kärnor...

Fler kärnor med samma klock blir ju också en himlans värmeutveckling. Jag tror inre det går. Men vi får väl se när det drar ihop sig.

Huvudsaken är att AMD gett Intel en rejäl spark i skrevet så nu kan de inte sitta och hålla inne med vad de har labbat fram utan nu måste något nytt banbrytande ut till konsument för att kontra AMD-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad tror du kommer vara "uppföljaren" till 7700K? fortfarande 4C/8T men med ÄNNU högre boost och ännu varmare processor som följd? Då börjar vi komma upp i rent skadliga temperaturer och de lär få sälja processorn bundlat med ett delidverktyg

Skrivet av sKRUVARN:

Nej, samma klock, fler kärnor...

Fast vi vet ju redan att uppföljaren till 7700K, vilket är 8700K CFL, kommer att vara hexacore. Roligt nog så har faktiskt 8700K (preliminärt) högre turbo boost än 7700K.....

http://www.sweclockers.com/nyhet/24188-specifikationer-for-fy...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fler kärnor med samma klock blir ju också en himlans värmeutveckling. Jag tror inre det går. Men vi får väl se när det drar ihop sig.

Som jag skrev, de har ju redan löst detta med dynamiska frekvenser beroende av last. Säger inte att 12trådar i kommande coffe lake kommer ha samma frekvens som 7700k vid 8trådar, dock så tror jag att den åtminstone kommer matcha frekvensen när samma mängd trådar belastas.

Permalänk
Medlem

En överklockningsbar i3:a med 4C/4T vore mumma. Fler kärnor och trådar behöver i vart fall inte jag. För det mesta räcker t o m 2C/2T alldeles utmärkt. Bara priset är det rätta, så

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast hur vet du att Intel inte planerat detta en längre tid? eller tror du dom kom på det när man fick se recensionerna på Ryzen...

Förövrigt tycker jag dom rör runt lite väl mycket nu med C/T och deras lineup.
Detta hade varit nice:
i3 4/8
i5 6/12
i7 8/16

Tack!

Det har bokstavligt talat gått 7 generationer av core processorer där lineuppen ser EXAKT likadan i varje generation. Och sen så helt plötsligt så släpper AMD 8-kärniga till priset av en Intel 4-kärnig och helt plötsligt så ökas kärnorna hos Intel.

Det är rätt solklart som jag ser det.

Skickades från m.sweclockers.com