Wolfenstein 2: The New Colossus får teknikgenomgång på PC

Permalänk
Melding Plague

Wolfenstein 2: The New Colossus får teknikgenomgång på PC

Nästa spel i serien Wolfenstein använder grafikmotorn Id Tech 6, vilket bäddar för nya effekter. Digital Foundry analyserar PC-klipp från titeln och diskuterar skillnader mot föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Undra om det blir ett Ryzen älskande spel som Doom?

Det jag starkt ogillar är att Wolfienstein serien hade ett unikt mulplayerdel som handlade om att samarbeta, offra sig för andra skulle klara målet etc och multiplayer utgick.

Wolfenstein utan MP jämför jag med Battlefield utan MP, visst inte ett kasst spel men man saknar något.

Permalänk
Avstängd

Jag väntar fortfarande på ett nytt Jedi Knight i en id-motor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

The new order var så linjärt, hoppas detta blir bättre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Okey... med andra ord så är det troligen så att det har blivit dags att införskaffa ett nytt grafikkort? Gillade verkligen denna reboot av Wolfenstein så jag får väl bita i det sura äpplet och hosta upp stålarna om jag ska kunna lira både Doom och The New Colossus.

Någon som vet vad som är kompatibelt med X58 chipset egentligen? Vill minnas inlägg om att man inte kan gå hur högt som helst med grafikkort utan BIOS-uppdatering (där sådan finns). Sitter på en antik Asus Rampage II Gene där senaste f/w uppdateringen kom 2011... I know, I know...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag antar att det har stöd för vulcan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar Wolfenstein spelen, roligaste FPS singleplayers spelet där ute.

Permalänk
Medlem

Vulcan + Ryzen = Epic

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Någon som vet vad som är kompatibelt med X58 chipset egentligen? Vill minnas inlägg om att man inte kan gå hur högt som helst med grafikkort utan BIOS-uppdatering (där sådan finns). Sitter på en antik Asus Rampage II Gene där senaste f/w uppdateringen kom 2011... I know, I know...

Är väl bara att stoppa in, är ju PCIe. Aldrig hört talas om att grafikkort ska kräva BIOS-uppdatering. Få fatt på en häftig Xeon/i7, överklocka och allt kommer att bli bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Är väl bara att stoppa in, är ju PCIe. Aldrig hört talas om att grafikkort ska kräva BIOS-uppdatering. Få fatt på en häftig Xeon/i7, överklocka och allt kommer att bli bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo mitt gamla asrock moderkort krävde bios uppdatering när jag skaffade 1070.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scirocco:

Jo mitt gamla asrock moderkort krävde bios uppdatering när jag skaffade 1070.

Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror aldrig det kom något officiellt uttalande men teorin är att moderkort med BIOS behöver uppdateras för att grafikkort med UEFI ska fungera. Verkar även som att moderkorten som introducerade UEFI behöver uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra om det blir ett Ryzen älskande spel som Doom?

Det jag starkt ogillar är att Wolfienstein serien hade ett unikt mulplayerdel som handlade om att samarbeta, offra sig för andra skulle klara målet etc och multiplayer utgick.

Wolfenstein utan MP jämför jag med Battlefield utan MP, visst inte ett kasst spel men man saknar något.

Jag tycker tvärtom. Det är jäkligt trevligt att man vågar satsa på rena singleplayerspel. Helst med en bra story och sköna karaktärer.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Detta spel och även Far Cry 5 ska ju få support för FP16 instruktioner, vilket kan ge lite bättre prestanda.
FP16 går dock inte att avända till allt i ett spel, men kan ge fördelar där det kan användas.

FP16 används ju också i ps4pro, till spel för att orka med 4k upplösning, så kommer nog fler spel med support för detta i framtiden.
Vega ska ju vara riktigt bra på FP16, så ska bli intressant och se hur det presterar i dessa spel.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Dom optimerar detta för RX Vega, så lär bli mycket ögongodis i alla upplösningar med Vega 56 eller 64 : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Undra om det blir ett Ryzen älskande spel som Doom?

Det jag starkt ogillar är att Wolfienstein serien hade ett unikt mulplayerdel som handlade om att samarbeta, offra sig för andra skulle klara målet etc och multiplayer utgick.

Wolfenstein utan MP jämför jag med Battlefield utan MP, visst inte ett kasst spel men man saknar något.

Finns det någon CPU-modell som Doom inte gillar? En brödrost får över 100fps i det spelet.

Men ska bli intressant att se benchmarks, blir kul å se om det var ID-magi som gjorde det så optimerat eller om tech 6 helt enkelt är en välsmord motor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Jag tycker tvärtom. Det är jäkligt trevligt att man vågar satsa på rena singleplayerspel. Helst med en bra story och sköna karaktärer.

Nu hade alla Wolfenstein bra singelplayer del också, hur multiplayer delen var påverkade ej singelplayer delen. Men visst påverkar det budgeten, så mindre MP mer pengar till singelplayer.

Wolfenstein var ett de mer populära FPS multiplattformspelen 2000-2010, denna la de helt plötsligt bara ner. Att de släppte Wolfenstein ET gratis är ett mysterium. Egentligen kvittar det, men de flesta MP spelen idag handlar om att enbart tänka på sig själv och inte sammarbeta. Inte att man har uppdrag ,där kan kan offra sig och medvetet göra så att man blir dödad bara för att uppdraget går lite framåt. Capture the flag och sånt kan knappast räkna som uppdrag.

Nå Wolfenstein 2 SP blir säkert bra den också, precis som att SP delen på senaste BattleField inte heller var helt kass.
*edit*
Här svarar någon ansvarig på varför MP utgick och det handlar om att alla skulle fokusera på SP.
https://www.youtube.com/watch?v=mN9RFqpxwRs&feature=youtu.be&...

Och det blir väl bättre för de flesta spel, jag får hoppas det kommer någon extern MP som Wolfenstein ET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vulcan + Ryzen = Epic

Nej nej, Id Tech 6. Epic är en helt annan grafikmotor.

(sorry, kunde inte låta bli)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Finns det någon CPU-modell som Doom inte gillar? En brödrost får över 100fps i det spelet.

Vilken Doom är det du refererar till, den från 1993 eller 2016? Min brödrost med i7 920 och 5870 kommer inte över 2 fps på lägsta inställningar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Genomgår en teknisk undersökning av spelet för PC - undersöker genom en vad som troligtvis är en konsol. Bryr mig inte om att de sa i början av videoklippet, att många demonstrationer på exempelvis E3 sker genom en dator. Spelet spelades med en handkontroll och det kan då lika gärna vara en konsol, som är både lättare och mindre att ta med sig till olika demonstrationer.

Nej, tack. Jag väntar hellre på att få titta på när riktiga spelare (sådana som inte skjuter på väggen bredvid fienden) visar upp spelet via YouTube, där de spelar med ett tangentbord och en datormus. Då är jag väldigt säker på att spelet spelas på en dator!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nej nej, Id Tech 6. Epic är en helt annan grafikmotor.

(sorry, kunde inte låta bli)

Epic är ingen grafikmotor. Epic Games, Inc. (som de heter) är ett spelföretag som är väldigt kända för sin Unreal-serie och Unreal Engine-serie. Unreal Engine är (som ni kanske redan har listat ut) grafikmotorn

(sorry, kunde inte låta bli)

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Genomgår en teknisk undersökning av spelet för PC - undersöker genom en vad som troligtvis är en konsol. Bryr mig inte om att de sa i början av videoklippet, att många demonstrationer på exempelvis E3 sker genom en dator. Spelet spelades med en handkontroll och det kan då lika gärna vara en konsol, som är både lättare och mindre att ta med sig till olika demonstrationer.

Nej, tack. Jag väntar hellre på att få titta på när riktiga spelare (sådana som inte skjuter på väggen bredvid fienden) visar upp spelet via YouTube, där de spelar med ett tangentbord och en datormus. Då är jag väldigt säker på att spelet spelas på en dator!

Jo alltså. Det är ju sommartider och semestrar. Då dyker sånna här tramsartiklar upp

Förvånansvärt många dylika presentationer/genomgångar då den som testar spelet spelar sämre än en 10åring med.

Det här är mer en betald produktplacering än något annat.

Dock tacksamt att de uppgraderar till ny spelmotor då de tidigare två spelen var väldigt begränsade av den gamla tekniken och inte direkt kunde hantera en PC med bra hårdvara.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag kan bara hålla med. För min del är höjdpunkten i mitt lirande RtCW med ET som stark tvåa. Båda spelen var baserade på att communityt skulle utveckla det vidare och det drog till sig en massa kreativa människor samt roligt folk. Idag är det bara jädra egoism och hets att får bättre vapen, dräkter och skills - samarbete vet fan inte kidsen vad det är. Helt klart ger det inget för dom, för mamma har sagt de är speciella och unika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Epic är ingen grafikmotor. Epic Games, Inc. (som de heter) är ett spelföretag som är väldigt kända för sin Unreal-serie och Unreal Engine-serie. Unreal Engine är (som ni kanske redan har listat ut) grafikmotorn

(sorry, kunde inte låta bli)

Haha absolut, rätt ska va rätt, jag blandade ihop det hela lite.