Permalänk
Medlem

Chromecast utan wifi i hemmet?

Tänkte det vore kul för min mamma att kunna casta till sin gamla (men ändå med HDMI) TV, men hon har inget nätverk hemma alls.
Googlat en liten stund nu och det finns diverse guider för att casta utan wifi, men vetefan alltså om det går.

I en del används kabel istället, ethernet till TV, så då måste man ju ha nån sorts nätverk hemma i alla fall.

I andra måste man använda en mobil som hotspot, och en annan mobil/platta att casta från.

En del verkar, eventuellt, lyckas med bara en enhet, och ha den som hotspot, men jag vetefan alltså, för är den hotspot så kan den ju inte vara klient samtidigt utan då stängs ju wifi av och den agerar router istället.

I ytterligare andra måste man först konfa chroomecasten någonstans med TV+wifi, och sedan flytta den till aktuellt ställe och köra utan wifi.

o.s.v. o.s.v.

Och sen har vi Google Home appen som nu är totalt utskälld för efter senaste uppdateringen funkar inte hotspots att använda och folk är skitarga
Jag vet inte om det är just att casta direkt från enheten, utan wifi eller andra enheter, som de lyckats med tidigare men som i så fall nu inte längre stöds?

Känns som en jäkla röra allting, för någon som aldrig ens tänkt tanken att casta och själv inte har något behov (har inte ens nån egen TV ju ).
Men känns ju som det vore smidigt om man kunde spegla en mobil enhet till en TV utan att vara beroende av att öppet wifi finns i närheten. Hur många år till kommer alla (utom min mamma) ha wifi i hemmet liksom, när allt mer går mot mobilt bredband istället?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd

@ASBR:

Denna https://www.inet.se/produkt/6600209/google-chromecast-ultra#s... har trådat nätverk.

Om jag försåg det rätt så har hon internet men inte WIFI?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Man kan ju använda moderna mobiler som wi fi hotspots, funderar bara på hur man skall kunna trolla till det så inte mobilsurfen äts upp direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@ASBR:

Denna https://www.inet.se/produkt/6600209/google-chromecast-ultra#s... har trådat nätverk.

Om jag försåg det rätt så har hon internet men inte WIFI?

Inget internet, bara mobilt sådant direkt till laptop (som vi funderar på att ersätta med en 4G-platta).

Skrivet av KingCobra:

Man kan ju använda moderna mobiler som wi fi hotspots, funderar bara på hur man skall kunna trolla till det så inte mobilsurfen äts upp direkt.

Ja det kanske funkar smidigt, eller funkade med tanke på alla arga recensioner på Google Home just nu...

Tanken var inte att kolla youtube, utan att se bilder/filmer som ligger lokalt lagrat på plattan.
Eller en chromecast kanske äter data oavsett?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Tanken var inte att kolla youtube, utan att se bilder/filmer som ligger lokalt lagrat på plattan.
Eller en chromecast kanske äter data oavsett?

Mottagardelen på Chromecast laddas som en webapp, olika beroende på vad du ska Casta till den, så det krävs uppkoppling för i stort sett allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Mottagardelen på Chromecast laddas som en webapp, olika beroende på vad du ska Casta till den, så det krävs uppkoppling för i stort sett allt.

Aha :/
Märkligt, men alla kanske (än så länge) har wifi och routers o.s.v. i sina hem - får se vad Google hittar på i framtiden då, när det inte längre lär vara så.
Kanske de kommer på en variant som är så enkel att man bara skickar direkt/trådlöst till teven, utan internet och massa nätverk inblandat på vägen...som en trådlös sladd bara.

Mamma får nog acceptera att hon, år 2017, inte kan koppla en modern surfplatta till sin teve, trots att hennes 7 år gamla laptop enkelt går att koppla med en sladd.
Blir svårt att förklara

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha :/
Märkligt, men alla kanske (än så länge) har wifi och routers o.s.v. i sina hem - får se vad Google hittar på i framtiden då, när det inte längre lär vara så.

Med tanke på fiberutbyggnaden i vårt avlånga land så tror jag snarare det går åt andra hållet, att det blir vanligare med en snabb fast uppkoppling. Till och med min fars sommarstuga mitt ute i skogen har fiber på väg in.

Permalänk

Suttit i samma båt när jag skulle koppla upp en chromecast i stugan.
Efter några timmars försök och googlande slutade det med att en mobil fick agera Wifi Hotspot (tele2 appen gör det smidigt att öka på mobilsurf uppåt)
..

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Suttit i samma båt när jag skulle koppla upp en chromecast i stugan.
Efter några timmars försök och googlande slutade det med att en mobil fick agera Wifi Hotspot (tele2 appen gör det smidigt att öka på mobilsurf uppåt)
..

Aha, så det funkar ändå att slå på mobil som hotspot, och koppla platta/laptop och chromecast via hotspot?
Men det kommer, oavsett vad man gör, att sluka massa data?
Om man kollar t.ex. SVT Play på surfplatta, så är det inte plattan via sitt mobila bredband som åker på smällen utan det är stackars hotspoten (mobilen)?
Jäkla märklig konstruktion på det där castandet kan jag tycka...glad jag inte har nån själv

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Aha :/
Märkligt, men alla kanske (än så länge) har wifi och routers o.s.v. i sina hem - får se vad Google hittar på i framtiden då, när det inte längre lär vara så.
Kanske de kommer på en variant som är så enkel att man bara skickar direkt/trådlöst till teven, utan internet och massa nätverk inblandat på vägen...som en trådlös sladd bara.

Mamma får nog acceptera att hon, år 2017, inte kan koppla en modern surfplatta till sin teve, trots att hennes 7 år gamla laptop enkelt går att koppla med en sladd.
Blir svårt att förklara

Grejen med chromecast är just att man vill streama saker man inte har nerladdat redan.
Jag mena du köper inte ett våffeljärn för att göra plättar/pankaka

Annars kan ni ju koppla laptopen som använder mobilt bredband och koppla in den i tvn med hdmi
Sen kan ni köpa ett trådlöst tangentbord och mus för användandet.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Köp en billig accesspunkt?!

Typ denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Det är en router, men fungerar även utmärkt som enbart accesspunkt för att skapa ett lokalt trådlöst nät utan internetförbindelse.

Edit: Chromecast måste ju även fungera utan internetanslutning?! Kan det verkligen stämma att den behöver internet för att strömma lokalt från en enhet?! Hmm...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Såhär fungerar det med chromecasts i överlag (vill göra detta tydligt så inget missförstånd kommer ifall enheten ens passar ditt användningsområde)

All media du spelar upp via din chromecast streamar chromecasten via nätverket den är ansluten till. Den är helt standalone och din mobiltelefon är bara en fjärrkontroll.

Man kan använda två olika lösningar för nätverk om vanligt hemma-wifi inte är tillgängligt

1. Att köra chromecasten trådat. Det kräver att man köper en speciell adapter via google och den finns på följande länk: https://store.google.com/product/ethernet_adapter_for_chromec...

2. Att man kör wi-fi hotspot via mobilen. Du behöver två mobiler för att sätta upp denna metod men när den väl är konfigurerad behövs bara en enhet. Notera att den enheten i fråga som delar wifi kommer vara enheten som får sin mobildata taxad.
Om ni exempelvis låter din mammas padda dela nätverket via hotspot så kommer den paddans mobildata nyttjas.
_____________________________________________________________________________________________________

Jag har flertalet chromecasts och kör på tre olika metoder. Alla är stabila i sig och det enda problemet som kan uppstå är om nätverket chromecasten är ansluten till inte fungerar

Vanligt Wi-Fi i hemmet
Trådat i en del av hemmet där trådlösa är nonexistent pga trocka betongväggar
Samt via Hotspot i bilen då jag åker runt och gör en massa
_____________________________________________________________________________________________________

Det är upp till dig hur du vill göra Tänk bara på att det kan vara enklare att köra en annan lösning för att få detta att funka. Mer pengar på en enklare lösning för mamma kan vara värt att tänka på .En äldre dator eller en NUC är ett av många exempel

Utöver åvan nämnda kan man fixa tvillingkort (sim-kort) för paddans mobila bredband och ha det gåendes via en ordentlig 3g/4g router i hemmet. Då är padda såväl som chromecast kopplade till detta nät 24/7

Citera om ni vill att jag hittar tillbaks hit

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Grejen med chromecast är just att man vill streama saker man inte har nerladdat redan.
Jag mena du köper inte ett våffeljärn för att göra plättar/pankaka

Nej men varför inte göra som konkurrenterna och erbjuda att både streama offline och online content?

Då kan du både göra pizza och våfflor i ditt järn

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nej men varför inte göra som konkurrenterna och erbjuda att både streama offline och online content?

Då kan du både göra pizza och våfflor i ditt järn

För att kunna se sakerna offline så behöver man ha varit online för att ladda ner det man vill starta offline. Det kan man göra på netflix.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

För att kunna se sakerna offline så behöver man ha varit online för att ladda ner det man vill starta offline. Det kan man göra på netflix.

Men alltså, om man har lagt in filmer/bilder på en platta/mobil så måste man väl kunna se dem lokalt, helt utan datatrafik som ska laddas ner?
Alla som har en chromecast tittar väl inte enbart på youtube/play, utan kanske har saker lagrat lokalt också?

Dessutom, alla som har en mobil enhet har ju nät till den, mobilt eller wifi, så att chromecasten måste ladda ner allt för att folk ska kunna streama låter ju konstigt, man kan ju lika gärna streama direkt till sin mobil/platta/laptop/whatever och sedan borde chromecasten bara vara till för att visa detta på teve trådlöst.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Köp en billig accesspunkt?!

Typ denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Det är en router, men fungerar även utmärkt som enbart accesspunkt för att skapa ett lokalt trådlöst nät utan internetförbindelse.

Edit: Chromecast måste ju även fungera utan internetanslutning?! Kan det verkligen stämma att den behöver internet för att strömma lokalt från en enhet?! Hmm...

Nja verkar som internet kan behövas...
Men man kanske kan köpa en mobil router (borde ju finnas), och så får hon köra wifi hemma, och ha dataabonnemanget (SIM-kortet) i routern.
Borde ju inte göra nån skillnad, men vetefan hur kul det är med chromecast ändå om allt handlar om att streama o allt ska gå via nätet - hon vill ju mest bara ha möjlighet att se på gamla bilder/filmer på teven istället för på liten skärm på laptop eller platta.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Men alltså, om man har lagt in filmer/bilder på en platta/mobil så måste man väl kunna se dem lokalt, helt utan datatrafik som ska laddas ner?
Alla som har en chromecast tittar väl inte enbart på youtube/play, utan kanske har saker lagrat lokalt också?

Dessutom, alla som har en mobil enhet har ju nät till den, mobilt eller wifi, så att chromecasten måste ladda ner allt för att folk ska kunna streama låter ju konstigt, man kan ju lika gärna streama direkt till sin mobil/platta/laptop/whatever och sedan borde chromecasten bara vara till för att visa detta på teve trådlöst.

Det går att casta från telefon/surfplatta direkt åxå (stödet för det kan variera en del beroende på vad man har för OS och version på telefon/surfplatta) men man måste fortfarande ha nätverk. Chromecasten ansluter ju till nätverket och den enhet som man skickar från måste finnas på samma nät.

Permalänk
Medlem

vad för enhet är det hon har?
Har den stöd för Miracast?
Hade en Miracast enhet fungerat för henne tro?
t ex. https://www.inet.se/produkt/2300021/microsoft-wireless-displa...

Finns säkert billigare och dyrare enheter, men jag har varken testat dessa själv eller vet inte hur bra dem fungerar för er :).

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Lättast här är väl kanske att köpa en skit router bara som har wifi. behöver ju inte ha internet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

vad för enhet är det hon har?
Har den stöd för Miracast?
Hade en Miracast enhet fungerat för henne tro?
t ex. https://www.inet.se/produkt/2300021/microsoft-wireless-displa...

Finns säkert billigare och dyrare enheter, men jag har varken testat dessa själv eller vet inte hur bra dem fungerar för er :).

Ah, Miracast lät som en enkel lösning, en trådlös hdmi-koppling till teven i stort sett.
Dock verkar den komprimera allting, lite som VNC alltså, och jag minns ju hur VNC var för video/ljud o.s.v.
Ser en youtube-recension nu där en kille konstaterar att det laggar en del, vilket kanske inte gör nåt, men även att HD-film hackar och ljudet blir ur synk o.s.v. :/

Hon har en stenålders-platt-TV, en stenålders-laptop som är så seg att den inte går att använda, och jag tänkte köpa en platta istället för det blir enklare använda.
Men kanske bättre köpa en ny laptop istället så kan man i alla fall dra en enkel HDMI och veta att det funkar klockrent att kolla på TV (inte för att hon gör det då det är "så krångligt" men möjligheten finns i alla fall )

EDIT: Sån där miracast-kabel är ju så jäkla dyrt med så inget man köper på skoj för att se om det funkar...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Aha :/
Märkligt, men alla kanske (än så länge) har wifi och routers o.s.v. i sina hem - får se vad Google hittar på i framtiden då, när det inte längre lär vara så.
Kanske de kommer på en variant som är så enkel att man bara skickar direkt/trådlöst till teven, utan internet och massa nätverk inblandat på vägen...som en trådlös sladd bara.

Mamma får nog acceptera att hon, år 2017, inte kan koppla en modern surfplatta till sin teve, trots att hennes 7 år gamla laptop enkelt går att koppla med en sladd.
Blir svårt att förklara

Det borde gå att koppla med kabel till surfplattan också om hon vill det förutsatt att hon inte har en uråldrig platta så har den troligtvis stöd för hdmi via usb-otg men man behöver rätt kabel, en usb-otg till hdmi kabel.

Skrivet av ASBR:

Men alltså, om man har lagt in filmer/bilder på en platta/mobil så måste man väl kunna se dem lokalt, helt utan datatrafik som ska laddas ner?
Alla som har en chromecast tittar väl inte enbart på youtube/play, utan kanske har saker lagrat lokalt också?

Dessutom, alla som har en mobil enhet har ju nät till den, mobilt eller wifi, så att chromecasten måste ladda ner allt för att folk ska kunna streama låter ju konstigt, man kan ju lika gärna streama direkt till sin mobil/platta/laptop/whatever och sedan borde chromecasten bara vara till för att visa detta på teve trådlöst.

En chromeCAST är ju inte en "chromstream" det är ju castfunktionen som är det som gör den vettig men den verkar ju gå att streama till också men det kräver lite mer pill, det castas ju som förhandsval i stället för streamas men går det inte att casta så...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hon får väl ta och skaffa ett nätverk då. Jisses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att koppla med kabel till surfplattan också om hon vill det förutsatt att hon inte har en uråldrig platta så har den troligtvis stöd för hdmi via usb-otg men man behöver rätt kabel, en usb-otg till hdmi kabel.

Ja men då måste plattan ha stöd för MHL tror jag det hette, och det är inte alla nya som har det...särskilt inte just den Samsung-plattan som var typ den enda aktuella för köp

Jaja, tack allihop, har lite bättre koll på detta nu, men blir nog ingen chromecast inköpt vare sig till mig eller någon annan

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Eftersom hon anväder en 3g/4g dongel till datorn är det ju inte svårare än att ni köper en 4g router istället

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535