Det är dags för sweclockers att ta bort "faller efter i spel prestanda" För Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

men med tanke på att grafiken blir bättre och att spel inte ännu är helt optimerade för Ryzen så tycker jag att testet inte är representativt för framtida prestanda. Sen är även 5 spel inte optimalt att basera det på, hade varit intressant att se Crysis 3 med i uppsättningen och även PUBG. Sen kan folk även lägga på minnet Mafia 3 när Ryzen släpptes sopade mattan med intel, men efter att spelet ""patchades "" så stryptes Ryzens prestanda till förmån för Intel. Jag tror många företag får många slantar underbordet ifrån Intel, de har gjort det förr och gör det igen.

Pfff... "optimerade för Ryzen"
Alltså tämligen ingen "spelutvecklare" är något vidare duktig på att optimera ett skit, dom få som gör vettiga motorer har fortfarande problem att bygga skit som fungerar bra över flera trådar och då har vi ändå haft multicore i över 10 år.

Med det sagt menar jag _inte_ att gnälla på Ryzen som jag anser är en alldeles lysande produkt men jag har svårt att se att det skulle "optimeras" ngt för det när det i övrigt inte görs ett skit på ngn plattform för ngt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Håller med om att 1600X är solklar vinnare jämfört med 7700k då den är mycket mer prisvärd och erbjuder nära samma prestanda för tusingen mindre

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en hel del fanboy-diskussioner.

Skärpning! Håll er till ämnet, eller ta det privat via PM!

/mod

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tyckte GN hade ett trevligt inslag om detta, dvs klarar ryzen att leverera samma spelprestanda som intel.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Tyckte GN hade ett trevligt inslag om detta, dvs klarar ryzen att leverera samma spelprestanda som intel.
https://www.youtube.com/watch?v=-oRLSotvcpA

Jag lägger in slutsatsen från deras sida:

Citat:

Read our streaming comparison article or our original review for possible reasons to buy a 1700: pure gaming performance isn’t one of them. And that’s OK -- it doesn’t have to be the best at pure gaming, and the 7700K doesn’t have to be the best at production or stream encoding. The 1700’s price and versatility make it attractive for mixed gaming and production workloads, and these tests prove that in many cases (especially at higher resolutions) the 1700 can meet the same 144Hz goal as the 7700K without sacrificing much in the way of graphics. For users hoping to do things other than gaming, it is possible -- albeit more difficult -- to achieve on the 1700. DOOM, Rocket League, and Overwatch are relatively lightweight games that an R7 1700 can easily keep up with when paired with a 1080Ti (for our testing purposes), while DOTA2 and Battlefield 1 placed enough load on the CPU to bring the i7-7700K’s gaming advantage back into play. The 7700K also makes more sense for the rare use cases of 200Hz-240Hz gaming -- not that common, but for folks who are truly focused on nothing but frame throughput, it makes sense there. In general, the choice of CPU matters less as resolution goes up and more work is required of the GPU.

The point of this ongoing coverage is to show that these matters of choice are not so straight-forward as internet comments would lead you to believe. There are valid use cases for each CPU, and each CPU is “good” in its respective disciplines. Spectators of the comments must be getting whiplash by now for how quickly the newcomers bounce between “shill” for AMD and “shill” for Intel, given that each test posts advantage for each vendor in equal vollies. But that’s the whole point: This isn’t a complete picture. It is up to you, using the data we’ve provided (along with other sites) to piece it all together and make an informed CPU purchase.

We’re not trying to waffle between products here, we’re not trying to avoid a hard conclusion, and we’re not trying to appease commenters -- the reality is that each CPU does its specific task well, and that it’s ultimately a user decision. We can’t decide for you what’s best without knowing the workload. The 7700K remains advantaged in pure frame throughput, the 1700 remains advantaged in emerging scenarios like livestreaming with CPU encoding. If the type of work you do is NVENC, OpenCL, or CUDA accelerated (assuming any non-gaming work at all), it’s worth considering the 7700K for raw frame throughput. If the type of work done is CPU-accelerated, like H264 encodes, Handbrake transcodes, or specific Premiere/Blender-type workloads, it’s worth considering the 1700 for its balanced approach.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

i5or har varit döda rätt så länge när man jämför med cpuer med fler trådar i just cpu intensiva spel/scener. Det DF visar är ju exempel på var en sleten quadcore förlorar/uppvisar svagheter. DF har visat flera gånger att en cpu med >4 kärnor verkar vara topdog.

Du kan ju titta på DF egna klipp eller var det HU där de jämför Ryzen r3/r5 1400 mot i5 vilket är mer relativt när man tittar på den "tekniska aspekten" jämförs, dvs 1:1 men när man tittar på vad som är mest prisvärt så är det ju utan tvekan Ryzen som är kung.

Läste ditt första inlägg igen och tyckte det var rätt roligt, -Ryzen ska jämföras med nya x299 å inte med 7700k! Å så jämför du en 6c/12t mot en sleten överprisad quadcore Är inte det att cherry picka?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

i5or har varit döda rätt så länge när man jämför med cpuer med fler trådar i just cpu intensiva spel/scener. Det DF visar är ju exempel på var en sleten quadcore förlorar/uppvisar svagheter. DF har visat flera gånger att en cpu med >4 kärnor verkar vara topdog.

Du kan ju titta på DF egna klipp eller var det HU där de jämför Ryzen r3/r5 1400 mot i5 vilket är mer relativt när man tittar på den "tekniska aspekten" jämförs, dvs 1:1 men när man tittar på vad som är mest prisvärt så är det ju utan tvekan Ryzen som är kung.

Läste ditt första inlägg igen och tyckte det var rätt roligt, -Ryzen ska jämföras med nya x299 å inte med 7700k! Å så jämför du en 6c/12t mot en sleten överprisad quadcore Är inte det att cherry picka?

du kanske har missat konversationen jag har haft, jag säger att Ryzen 1600 inte kan konkurrerar emot 7700k stock, men en 1600x kan det. Det hela är väldigt invecklat där jag även har använt andras logik emot dem, utan att de har märkt det.

väldigt många som tycker att man inte ska jämföra 1600x emot intels X299 I7-7800x.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte förestöra festen eller så. Men det har ju skrivits flertalet olika gånger på olika sidor nu att Intel bekräftats ha betalat spelhus för att se till att 7700K presterar bättre än Ryzen, så det är inte längre en fråga om vem som presterar bäst, utan vem som betalar mest, tydligen. Tråkig utveckling om det är sant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såg det precis nu, inte oväntat men ändå roligt att det är en bekräftelse på att det inte hänt nått på cpu marknaden. Mena, allt amd gör i princip är att höja klockhastigheten så konkurrerar de med en i5 7500. Å från en sandy till kaby är det la en glipa på ca 6år?

Iaf, tråkigt att det inte hänt mer men vi får la hoppas att det blir andra bullar nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill inte förestöra festen eller så. Men det har ju skrivits flertalet olika gånger på olika sidor nu att Intel bekräftats ha betalat spelhus för att se till att 7700K presterar bättre än Ryzen, så det är inte längre en fråga om vem som presterar bäst, utan vem som betalar mest, tydligen. Tråkig utveckling om det är sant.

Dom har bekräftats betala men samtidigt måste du lämna ett "om det är sant". Känns ju seriöst. Jorden är platt, det har massa människor bekräftat på internet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom har bekräftats betala men samtidigt måste du lämna ett "om det är sant". Känns ju seriöst. Jorden är platt, det har massa människor bekräftat på internet.

Ja vad ska jag annars skriva? jag representerar ju varken inrel eller spelhusen utan reagerar bara på vad jag läst.

En vanligare formulering som man ser hela tiden som reaktioner på nyhetsartiklar och dylikt är "tråkigt om det stämmer", men för mig är det samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vad ska jag annars skriva? jag representerar ju varken inrel eller spelhusen utan reagerar bara på vad jag läst.

En vanligare formulering som man ser hela tiden som reaktioner på nyhetsartiklar och dylikt är "tråkigt om det stämmer", men för mig är det samma sak.

Du lägger ju fram hela inlägget som om det vore sant, du använder t.om ordet bekräftats. Hade någon skrivit ett sånt inlägg där det var tvärtom, att AMD hade pröjsat spelutvecklarna, så hade det helt plötsligt klassats som FUD och blivit ifrågasatt av varenda en i tråden. Nu får det likes istället.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du lägger ju fram hela inlägget som om det vore sant, du använder t.om ordet bekräftats. Hade någon skrivit ett sånt inlägg där det var tvärtom, att AMD hade pröjsat spelutvecklarna, så hade det helt plötsligt klassats som FUD och blivit ifrågasatt av varenda en i tråden. Nu får det likes istället.

Jag åtgerger ju bara vad jag har läst. Varför kastar du sten på budbäraren? Om det som har skrivits är sant eller inte vet inte jag, och det är naturligtvis upp till var och en att bedöma. Kollade lite bakåt i tråden och såg att jag inte ens är först med att berätta detta utan du kastar ju verkligen sten på budbäraren.

Jag tycker inte alls att jag återger det som om det vore en bekräftad sanning. Bryt ner mitt inlägg semantiskt så ser du. Orkar du inte kan jag göra det åt dig men det känns som en icke-diskussion i sammanhanget.

Kortfattat kan man säga att det faktum att jag skriver att flera sidor har skrivit, och att det är tråkigt om det stämmer borde vara nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Jag vill inte förestöra festen eller så. Men det har ju skrivits flertalet olika gånger på olika sidor nu att Intel bekräftats ha betalat spelhus för att se till att 7700K presterar bättre än Ryzen, så det är inte längre en fråga om vem som presterar bäst, utan vem som betalar mest, tydligen. Tråkig utveckling om det är sant.

Anta att det är sant.

Kan du (eller vem som helst för den delen) gå totalt crazy och ens försöka spekulera i hur en sådan 7700K-specifikt optimering ska se ut. Inga superdetaljer, försök hitta ens ett uns av rimlighet i en väldigt högnivåförklaring till hur detta skulle kunna göras i praktiken.

Några uppenbara gropar ni kan strunta i att gräva i direkt då de är uppenbart felaktiga:

  • man har kompilerat med flaggor som är extra bra för just Skylaks mikroarkitektur (alt. usel för Ryzen). Tja, nu är både Skylake och Ryzen out-of-order designer med rejält tilltagna "out-of-order fönster" så de är båda väldigt bra på att dynamiskt köra instruktioner på ett för designen optimalt sätt (enda kritiska är att det faktiskt finns ILP, men saknas det straffas även SKL) + att om detta ändå vore sant borde även SKL-X prestera väldigt bra (SKL-S och SLK-X har identisk mikroarkitektur, skillnaden ligger i cache-design)

  • spel använder massor med AVX/AVX2. Det går enkelt att reda ut, svaret är att: nej, spel använder sig nästan uteslutande av instruktioner som jobbar med skalära heltal (d.v.s. helt vanliga x86 instruktioner)

  • spelen är hårdoptimerade för just 4C/8T. Tja, förklara då varför BWD-W med 6C/8C presterar väldigt bra i spel, i flera fall bättre än SKL-S förutsatt att alla kretsar är lika högt klockade. Sant att spel skalar rätt dåligt förbi 4C, men skalningen från 2C/4T till 4C/8T är också allt annat än linjär (så skalningen förbi 4C följer bara precis det Amdahls lag beskriver).

Är inte en långt enklare förklaring till varför SKL-S (och även högt klockade BWD-E) gör bättre i från sig i spel än både Ryzen och SKL-X just p.g.a. att spel beror av problemställningar som kräver relativt frekvent kommunikation mellan CPU-trådar?

D.v.s. det är inte spel som är optimerade för SKL-S, det är cache-designen i SKL-S (egentligen i alla S- och E-serie kretsar) som är optimal för den typ av problem spel måste lösa.

SKL-X och Ryzen har på övergripande nivå väldigt lika cache-design, en design som kommer till sin rätt när man har många oberoende problem som ska lösas parallellt, det i stark kontrast till spel som har flera sinsemellan beroende problem som kan lösas parallellt. Finns redan tester mellan Broadwell och Skylake Xeon som visar att den senare demolerar den förra i fall som just är av typen: massor med oberoende parallella problem så finns absolut en vinst med den cache-design som Ryzen och Skylake-server använder. Dock är den typen av problem rätt ovanliga på skrivbordet, typ rendering och ???

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Anta att det är sant.

Kan du (eller vem som helst för den delen) gå totalt crazy och ens försöka spekulera i hur en sådan 7700K-specifikt optimering ska se ut. Inga superdetaljer, försök hitta ens ett uns av rimlighet i en väldigt högnivåförklaring till hur detta skulle kunna göras i praktiken.

Några uppenbara gropar ni kan strunta i att gräva i direkt då de är uppenbart felaktiga:

  • man har kompilerat med flaggor som är extra bra för just Skylaks mikroarkitektur (alt. usel för Ryzen). Tja, nu är både Skylake och Ryzen out-of-order designer med rejält tilltagna "out-of-order fönster" så de är båda väldigt bra på att dynamiskt köra instruktioner på ett för designen optimalt sätt (enda kritiska är att det faktiskt finns ILP, men saknas det straffas även SKL) + att om detta ändå vore sant borde även SKL-X prestera väldigt bra (SKL-S och SLK-X har identisk mikroarkitektur, skillnaden ligger i cache-design)

  • spel använder massor med AVX/AVX2. Det går enkelt att reda ut, svaret är att: nej, spel använder sig nästan uteslutande av instruktioner som jobbar med skalära heltal (d.v.s. helt vanliga x86 instruktioner)

  • spelen är hårdoptimerade för just 4C/8T. Tja, förklara då varför BWD-W med 6C/8C presterar väldigt bra i spel, i flera fall bättre än SKL-S förutsatt att alla kretsar är lika högt klockade. Sant att spel skalar rätt dåligt förbi 4C, men skalningen från 2C/4T till 4C/8T är också allt annat än linjär (så skalningen förbi 4C följer bara precis det Amdahls lag beskriver).

Är inte en långt enklare förklaring till varför SKL-S (och även högt klockade BWD-E) gör bättre i från sig i spel än både Ryzen och SKL-X just p.g.a. att spel beror av problemställningar som kräver relativt frekvent kommunikation mellan CPU-trådar?

D.v.s. det är inte spel som är optimerade för SKL-S, det är cache-designen i SKL-S (egentligen i alla S- och E-serie kretsar) som är optimal för den typ av problem spel måste lösa.

SKL-X och Ryzen har på övergripande nivå väldigt lika cache-design, en design som kommer till sin rätt när man har många oberoende problem som ska lösas parallellt, det i stark kontrast till spel som har flera sinsemellan beroende problem som kan lösas parallellt. Finns redan tester mellan Broadwell och Skylake Xeon som visar att den senare demolerar den förra i fall som just är av typen: massor med oberoende parallella problem så finns absolut en vinst med den cache-design som Ryzen och Skylake-server använder. Dock är den typen av problem rätt ovanliga på skrivbordet, typ rendering och ???

@Ozzed borde ha haft en länk i sitt inlägg till det han hade läst.

Då hade vi inte haft den här diskussionen, gissar jag så här i efterhand...

Vi bör inte överdriva åt något håll.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Anta att det är sant.

Kan du (eller vem som helst för den delen) gå totalt crazy och ens försöka spekulera i hur en sådan 7700K-specifikt optimering ska se ut. Inga superdetaljer, försök hitta ens ett uns av rimlighet i en väldigt högnivåförklaring till hur detta skulle kunna göras i praktiken.

Några uppenbara gropar ni kan strunta i att gräva i direkt då de är uppenbart felaktiga:

  • man har kompilerat med flaggor som är extra bra för just Skylaks mikroarkitektur (alt. usel för Ryzen). Tja, nu är både Skylake och Ryzen out-of-order designer med rejält tilltagna "out-of-order fönster" så de är båda väldigt bra på att dynamiskt köra instruktioner på ett för designen optimalt sätt (enda kritiska är att det faktiskt finns ILP, men saknas det straffas även SKL) + att om detta ändå vore sant borde även SKL-X prestera väldigt bra (SKL-S och SLK-X har identisk mikroarkitektur, skillnaden ligger i cache-design)

  • spel använder massor med AVX/AVX2. Det går enkelt att reda ut, svaret är att: nej, spel använder sig nästan uteslutande av instruktioner som jobbar med skalära heltal (d.v.s. helt vanliga x86 instruktioner)

  • spelen är hårdoptimerade för just 4C/8T. Tja, förklara då varför BWD-W med 6C/8C presterar väldigt bra i spel, i flera fall bättre än SKL-S förutsatt att alla kretsar är lika högt klockade. Sant att spel skalar rätt dåligt förbi 4C, men skalningen från 2C/4T till 4C/8T är också allt annat än linjär (så skalningen förbi 4C följer bara precis det Amdahls lag beskriver).

Är inte en långt enklare förklaring till varför SKL-S (och även högt klockade BWD-E) gör bättre i från sig i spel än både Ryzen och SKL-X just p.g.a. att spel beror av problemställningar som kräver relativt frekvent kommunikation mellan CPU-trådar?

D.v.s. det är inte spel som är optimerade för SKL-S, det är cache-designen i SKL-S (egentligen i alla S- och E-serie kretsar) som är optimal för den typ av problem spel måste lösa.

SKL-X och Ryzen har på övergripande nivå väldigt lika cache-design, en design som kommer till sin rätt när man har många oberoende problem som ska lösas parallellt, det i stark kontrast till spel som har flera sinsemellan beroende problem som kan lösas parallellt. Finns redan tester mellan Broadwell och Skylake Xeon som visar att den senare demolerar den förra i fall som just är av typen: massor med oberoende parallella problem så finns absolut en vinst med den cache-design som Ryzen och Skylake-server använder. Dock är den typen av problem rätt ovanliga på skrivbordet, typ rendering och ???

Inte vet jag vad det kan bero på men ett väldigt tydligt exempel man får blunda hårt för att missa är MAFIA III. Där hade Ryzen en ledning över Intel, sedan vips så kom det en patch och så var intels processorer i ledning. Om själva grundmekaniken inte har ändrats så borde inte en patch kunna ha så stor inverkan. Att FPS ändras efter en patch är ju helt normalt men att processorer presterar olika sinsemellan efter en patch? Jag är skeptisk.

Men det verkar ju som bevisen i det här fallet behöver vara något i stil med att Intel själva gör en pressrelease eller så, och det lär ju inte hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Jag åtgerger ju bara vad jag har läst. Varför kastar du sten på budbäraren? Om det som har skrivits är sant eller inte vet inte jag, och det är naturligtvis upp till var och en att ...
...
Jag tycker inte alls att jag återger det som om det vore en bekräftad sanning. Bryt ner mitt inlägg semantiskt så ser du. Orkar du inte kan jag göra det åt dig men det känns som en icke-diskussion i sammanhanget.

Kortfattat kan man säga att det faktum att jag skriver att flera sidor har skrivit, och att det är tråkigt om det stämmer borde vara nog.

Ok... det tycker du inte?
Det @ClintBeastwood med rätta reagerar på är med stor sannolikhet det jag markerat i fetstil nedan. Du skriver ju ordagrant att det bekräftats. Men det finns i själva verket (som @Yoshman förklarat här ovan mig) inga som helst tekniska belägg för den tesen.

Skrivet av Ozzed:

Jag vill inte förestöra festen eller så. Men det har ju skrivits flertalet olika gånger på olika sidor nu att Intel bekräftats ha betalat spelhus för att se till att 7700K presterar bättre än Ryzen, så det är inte längre en fråga om vem som presterar bäst, utan vem som betalar mest, tydligen. Tråkig utveckling om det är sant.

Jag förstår inte varför det måste försöka intalas att Ryzen skulle vara bäst på precis ALLT och att allt som pekar på motsatsen är en konspiration? Det börjar bli lite tröttsamt nu. Räcker det inte att Ryzen är en mycket kompetent allround-design som är bra på mycket och bäst på vissa saker? Precis som Gamers Nexus slutsatsen det länkades till nyss även förklarade: Vad som är bäst mellan Ryzen och Kabylake beror till stor del på vad du ska göra med datorn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Inte vet jag vad det kan bero på men ett väldigt tydligt exempel man får blunda hårt för att missa är MAFIA III. Där hade Ryzen en ledning över Intel, sedan vips så kom det en patch och så var intels processorer i ledning. Om själva grundmekaniken inte har ändrats så borde inte en patch kunna ha så stor inverkan. Att FPS ändras efter en patch är ju helt normalt men att processorer presterar olika sinsemellan efter en patch? Jag är skeptisk.

Men det verkar ju som bevisen i det här fallet behöver vara något i stil med att Intel själva gör en pressrelease eller så, och det lär ju inte hända.

Fast i Mafia 3 är det väl ändå så att i7-7700K initialt presterade rätt ordentligt mycket sämre än vad den gör nu, det i relation till modeller med många kärnor (både Ryzen och E-serien).

Ser däremot inte att prestanda gått ned för E-serien och Ryzen. D.v.s. det ser betydligt mycket mer ut som man hittat något prestandaproblem som gick att ducka genom att ha fler kärnor än att man saboterat för Ryzen. Med problemet ur världen så är det modellerna med färre kärnor som såg en boost.

Är i så fall exakt vad som hände i AoS. Där hade man en korkad "optimering". I praktiken påverkade denna "optimering" dock Intel-modellerna rätt lite (vilket rimligen är orsaken att man inte noterade problemet) medan det drabbade Ryzen rätt hårt. När man rättade till denna miss ökade prestanda för alla CPU-modeller, men ökningen var väldigt liten för Intel jämfört med Ryzen (av förklarliga skäl).

Att rätta en prestandabugg kan ju knappast kallas för att "sabotera". Men skulle inte heller säga att man specifikt optimerat för den CPU-modell som råkade drabbas värst av felet. Vad man gjort är fixat ett prestandaproblem, sådana fixar kommer slå olika på olika CPU-modeller beroende på roten till felet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ok... det tycker du inte?
Det @ClintBeastwood med rätta reagerar på är med stor sannolikhet det jag markerat i fetstil nedan. Du skriver ju ordagrant att det bekräftats. Men det finns i själva verket (som @Yoshman förklarat här ovan mig) inga som helst tekniska belägg för den tesen.

Jag förstår inte varför det måste försöka intalas att Ryzen skulle vara bäst på precis ALLT och att allt som pekar på motsatsen är en konspiration? Det börjar bli lite tröttsamt nu. Räcker det inte att Ryzen är en mycket kompetent allround-design som är bra på mycket och bäst på vissa saker? Precis som Gamers Nexus slutsatsen det länkades till nyss även förklarade: Vad som är bäst mellan Ryzen och Kabylake beror till stor del på vad du ska göra med datorn.

Alltså jag är helt paff här. Jsg kan inte för mitt liv begripa hur mitt inlägg kan misstolkas så till den milda grad...

Jag fick ju lite Likes på inlägget så några har ju tydligen fattat att jag kommenterade rykten och tyckte att det var tråkigt om det stämmer...

Alltså... Om det var så att det var bekräftat i sten så hade jag väl knappast behövt skriva om det stämmer... Jag vill mena att min semantik i inlägget är helt glasklar och hur kan man tolka det på annat sätt? Men jag tar till mig av kritiken och lovar att använda handdockor och färgglada kritor nästa gång jag framför en åsikt här på forumet (gubben på slutet betyder att jag tar det hela med en klackspark, lite med glimten i ögat sådär).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast i Mafia 3 är det väl ändå så att i7-7700K initialt presterade rätt ordentligt mycket sämre än vad den gör nu, det i relation till modeller med många kärnor (både Ryzen och E-serien).

Ser däremot inte att prestanda gått ned för E-serien och Ryzen. D.v.s. det ser betydligt mycket mer ut som man hittat något prestandaproblem som gick att ducka genom att ha fler kärnor än att man saboterat för Ryzen. Med problemet ur världen så är det modellerna med färre kärnor som såg en boost.

Är i så fall exakt vad som hände i AoS. Där hade man en korkad "optimering". I praktiken påverkade denna "optimering" dock Intel-modellerna rätt lite (vilket rimligen är orsaken att man inte noterade problemet) medan det drabbade Ryzen rätt hårt. När man rättade till denna miss ökade prestanda för alla CPU-modeller, men ökningen var väldigt liten för Intel jämfört med Ryzen (av förklarliga skäl).

Att rätta en prestandabugg kan ju knappast kallas för att "sabotera". Men skulle inte heller säga att man specifikt optimerat för den CPU-modell som råkade drabbas värst av felet. Vad man gjort är fixat ett prestandaproblem, sådana fixar kommer slå olika på olika CPU-modeller beroende på roten till felet.

Om det förhåller sig på det sättet så är väl allt i sin ordning och det jag läst har kanske dragit aningen snabba slutsatser, men det är fortfarande märkligt att buggen i Mafia III fick vara ifred tills det blev uppenbart att Ryzen hade ett försprång. Det verkar nästan som om man har bestämt sig för att 4c/8t SKA vara optimalt för spel och sedan stöper man allt därefter, trotts att t. ex PS3 hade fler kärnor och trådar, och det är klart att om man normerar allt efter 7700K så blir ju Ryzen lidande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om det förhåller sig på det sättet så är väl allt i sin ordning och det jag läst har kanske dragit aningen snabba slutsatser, men det är fortfarande märkligt att buggen i Mafia III fick vara ifred tills det blev uppenbart att Ryzen hade ett försprång. Det verkar nästan som om man har bestämt sig för att 4c/8t SKA vara optimalt för spel och sedan stöper man allt därefter, trotts att t. ex PS3 hade fler kärnor och trådar, och det är klart att om man normerar allt efter 7700K så blir ju Ryzen lidande.

Det är inte alls omöjligt att Intel bidragit med pengar/ingenjörer för att fixa problemet. Då spelet användes i tester har det ju om inte annat ett PR-värde. Ser dock inte hur det kan vara dåligt, både Nvidia och AMD har ju team vars enda uppgift är att samarbeta med spelutvecklare för att säkerställa att titeln snurrar fint på den egna HW.

Intel har även bidragit till Blender, man har hjälpt till med AVX/AVX2 optimeringar. Knappast en slump att man valde just det projektet, AMD använde det som ett verkligt fall där Ryzen presterade riktigt bra (nu är man förvisade till CineBench vilket är långt sämre ur PR-synvinkel då det är en åldrande syntetisk benchmark). Var då Intel rövhål här? Tja, resultatet blev ju Blender presterade bättre på alla plattformar men självklart insåg Intel att AVX är en akilleshäl för Ryzen så vinsten blev ju större för Core (och av någon anledning fick även Bulldozer-designen ett betydligt större uppsving än Ryzen av detta...).

AMD har ju flera gånger sagt att de jobbar med spelutvecklare för att optimera för Ryzen (i praktiken har man optimerat även för Intels modeller med flera kärnor). Finns inget dåligt i det, är en del av en självklart PR-budget.

Sådana saker är ju på det stora hela bra för oss användare, börsnoterade företag använder sina pengar till att förbättra programvara i PR-syfte. (Egentligen är det inte odelat bra, finns inga gratisluncher så i slutändan är det ändå vi som betalar för allt detta och har själv noll intresse i att ekonomiskt bidra till vare sig Blender, Mafia 3 eller AoS, men det är en del av marknadsekonomin man får ta).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mer jämförelser men nu av DF, det jag märker dock är att intel systemen kör med 3000 stickorna. Har för mig de körde med 3200 minnen innan på just lga1151 så undra varför de gick ner till 3000 stickorna för de senaste 7600k/7700k jämförelserna, inte för att det hade gjort så mycket men ändå. de har la tillgång till flera 3200 stickor.

Iaf en köttig jämförelse.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

@DST: DF har bra benchmarks, kan vara värt att folk kollar på hur jämnt Ryzen levererar frames jämfört med Intel. AVG FPS är inte alltid det som är bäst när man väljer Hårdvara. Hade gärna sett fler spel Som total war och Overwatch samt doom.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_:
mm avg fps är inte allt då det brukar gömma "issues" så att säga.
Gillar ex när de vid sitt förra test visade vart en 1600 verkligen glänser mot en i5a, sen när man får se allt sammanfattat i en avg graf så ser man ju inte det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

@DST: Undrar hur värt AVG FPS är när Max FPS kan öka på den rätt så rejält, även om hårdvaran nästan aldrig är där.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Dags att återuppliva den här Tråden

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Dags att återuppliva den här Tråden

https://www.youtube.com/watch?v=t8K2yc11eC4

Väldigt intressanta siffror faktiskt.

Permalänk
Avstängd

Många Trådar är framtiden för spel. Alla som köper en Quad core skjuter sig i foten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.