Datortillverkare tar till åtgärder för att öka PC-försäljningen

Permalänk
Melding Plague

Datortillverkare tar till åtgärder för att öka PC-försäljningen

För att motverka den sjunkande PC-försäljningen har nu tillverkare börjat ta till åtgärder, där bland annat HP och Lenovo sänkt priserna på flera av sina modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sänk priserna så lär försäljningen öka! (Y)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Apple höjer priset = Fler sålda datorer. Bra logik.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Ett tips för att öka försäljningen kan ju vara att utveckla datorer som är användbara. Microsofts nya surface-datorer känns som ett steg i rätt riktning med bra skärmar, tangentbord och touchpads.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om tillverkare vill få försäljningen att öka kan dom börja med att tillverka bra datorer.

- 16x10-skärm
- En matt skärm av hög kvalitet.
- Utan numpad så tangentbordet är centrerat
- Ett desktoptangentbord i laptopformat som Lenovo Thinkpad T500 eller X200. Betyder också separata volymtangenter och piltangenter som äldre Apple-datorer.
- En musplatta som i alla fall kan konkurrera med fem år gamla Apple-datorer.
- Tyst tyst tyst och åter tyst kylning.
- Vettiga högtalare
- Stilren design utan bling-bling
- Praktiska portar med USB Typ A och C (En på vardera sida) för laddning+DP, HDMI, RJ45, 3,5mm
- Uppgraderingsbar processor, ram och hårddisk.
- Inte plastig
- Inte sönderkompromissad. Hellre en lite tjockare och lite tyngre dator som är bra.

Det var en början av förbättringar dom kan göra i sitt sortiment.

Permalänk
Medlem

Kunde ju åtminstone hoppats att Apple skulle följa efter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det blir sänkning på de lite bättre företagsmodellerna. En Lenovo av de bättre modellerna med 16GB ram och 500GB SSD går på runt 30 000kr, det är på tok för mycket.

Skrivet av Cooling23:

Apple höjer priset = Fler sålda datorer. Bra logik.

Inte längre ha väldigt föråldrad hårdvara i dem = fler sålda.
Inget sagt att Apple har bra hårdvara och ofta är tidigt ute, men vissa företagsmodeller de har haft har de dock varit väldigt sena med att uppdatera.
Fast kollar man på andra märken i lite mer proklass så gäller samma sak där.

Permalänk
Medlem

Bristande komponenter? jag funderar mer på om behovet minskat och folk sitter kvar med sina äldre burkar. Skulle jag inte spela spel skulle jag nog själv surfat runt på min Win XP burk med stenålder hårdvara. Nu klarar sig folk även långt med läsplattor och mobiler som idag verkar klara av det mesta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megacrash:

Bristande komponenter? jag funderar mer på om behovet minskat och folk sitter kvar med sina äldre burkar. Skulle jag inte spela spel skulle jag nog själv surfat runt på min Win XP burk med stenålder hårdvara. Nu klar sig folk även långt med läsplattor och mobiler som idag verkar klara av det mesta.

Om jag ej missminner mig handlar det om NAND-flash tillverkning. Och detta för att övergången till 3D-nand har varit trög och att saker som mobiltelefoner förbrukar en hel del av produktionen. Det är alltså dyra priser på ram och SSD som vi pratar om.

Att behovet har minskat så är jag lite skeptisk till det, förr i tiden köpte en stor skara dator enbart för spel då också. Skillnaden då och nu är att i princip alla har en dator i hemmet, vilket leder till andelen som har behov av kraftig dator till arbetet har minskat. Men antalet individer i antal så kanske de har ökat.

Visst runt 2000 till 2010 var det dock populärt att köpa bättre maskiner för att spara semsterfilmer, men folk ha idag tröttnat på att åka ut och resa tror jag då jag inte hör någon prata om att köpa dator enbart för att hantera semsterfilmer längre.

Permalänk
Medlem

Folk blir väl less när komponenter är så dyra. Ramminne är ju verkligen jättedyrt nu. Nog för att jag minns när 16MB kostade 1500Kr men med dagens standard alltså

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade förmodligen köpt ytterligare en SSD (M2 NVMe) samt snabbare RAM om det inte vore sån brist på kretsar/skyhöga priser. För att inte tala om skärmmarknaden. Det känns som om det har stått stilla ett bra tag nu och utannonserade intressanta modeller skjuts hela tiden upp.
Har stått redo att spendera sedan en två år tillbaka bara en vettig skärm till lagom pris dyker upp. Men det är ju bara jag det.

Det är nog till stor del gaming och allting runt ikring det man har att tacka för den utveckling på PC sidan som överhuvudtaget finns. Spelindustrin driver på jakten på prestanda som ingenting annat. Om det inte är till spelet du spelar du behöver kraften så är det när du streamar eller redigerar klippen på spelen osv.

Än så länge så håller PC marknaden på att minska medans gaming fortsätter öka kraftigt. Om trenden håller i sig så måste ju gaming någonstans bli en så stor faktor att den drar upp PC försäljningen. Nyfiken på om datorkomponenter i sig är medräknade i denna "PC-försäljning".

Permalänk
Inaktiv

Steg 1: Tillverka en bra touchpad

Vi kan börja där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon12433:

Jag hade förmodligen köpt ytterligare en SSD (M2 NVMe) samt snabbare RAM om det inte vore sån brist på kretsar/skyhöga priser. För att inte tala om skärmmarknaden. Det känns som om det har stått stilla ett bra tag nu och utannonserade intressanta modeller skjuts hela tiden upp.
Har stått redo att spendera sedan en två år tillbaka bara en vettig skärm till lagom pris dyker upp. Men det är ju bara jag det.

Det är nog till stor del gaming och allting runt ikring det man har att tacka för den utveckling på PC sidan som överhuvudtaget finns. Spelindustrin driver på jakten på prestanda som ingenting annat. Om det inte är till spelet du spelar du behöver kraften så är det när du streamar eller redigerar klippen på spelen osv.

Än så länge så håller PC marknaden på att minska medans gaming fortsätter öka kraftigt. Om trenden håller i sig så måste ju gaming någonstans bli en så stor faktor att den drar upp PC försäljningen. Nyfiken på om datorkomponenter i sig är medräknade i denna "PC-försäljning".

Volym är a och o. Jag har använt mycket utrustning för professionellt bruk och där går det sakta trots att kunderna betalar mycket för sakerna och gärna vill betala mycket mer för lite bättre. Men saker som nästan var person köper som mobiltelefon, ja blir det helt andra pengar in i marknaden. För att ta ett exempel, jag testade en touchscreen på en ny IP klassad panelpc för 40 000kr, den kändes som att använda en touchscreeenen från en mobiltelefon år 2006.

Så jag håller med dig att spelindustrin är de som gör att datorutvecklingen går framåt på de flesta områden, men inte för att de har stora krav på hårdvara. Utan för att varenda ungdom vill ha en dyr speldator hemma och då blir det en hel del pengar.

Permalänk
Medlem

Förbättra processorkylningen på bärbara och fixa en Service lucka över detta område så man slipper skruva ner hela datorn i komponenter och ihop igen.

Tänk vad smidigt och bra att bara ta bort service luckan skruva bort cpu kylaren och rengöra och byta kylpasta.

Rädd att detta ej kommer ske för att då skulle mycket färre behöva serva eller byta ut datorn pga överhettning men drömma kan man väll få göra

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Steg 1: Tillverka en bra touchpad

Vi kan börja där.

Skickades från m.sweclockers.com

No need. Trackpoint existerar...då behöver man ingen sketen touchpad. Det har fungerat i långt över 10år och finns ingen anledning att byta. Eller så är det så att jag är galen, man vet alldrig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: Om folk slutar köpa värdelösa billiga laptops så skulle dom upptäcka att trackpads på PC faktiskt är bra. Inte apple bra, men då är hela operativet optimerat för just touchpad.

tex lenovos thinkpads eller dells dyare modeller, även surface har bra touchpads och inget att klaga på (2015 x1 carbon här, har en T460 i jobbet och den är lika bra).

Surface är trevliga ideer men MS har en hel del problem med hårdvaran. Aldrig reklamerat enheter så ofta som surface 3..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

@infigo: Om folk slutar köpa värdelösa billiga laptops så skulle dom upptäcka att trackpads på PC faktiskt är bra. Inte apple bra, men då är hela operativet optimerat för just touchpad.

tex lenovos thinkpads eller dells dyare modeller, även surface har bra touchpads och inget att klaga på (2015 x1 carbon här, har en T460 i jobbet och den är lika bra).

Surface är trevliga ideer men MS har en hel del problem med hårdvaran. Aldrig reklamerat enheter så ofta som surface 3..

Den röda TrackPoint button mitt på tangentbordet på Lenevos är grym för spel, alla borde testa den ! (ironi om inget förstår det, nog bara en promille som ens använder denna TrackPoint)
Jag håller annars med och tycker det snålas in lite väl mycket på tangentbord och mus på vissa, men det är lite så när folk enbart kollar efter siffror när de köper sina datorer.

Permalänk
Avstängd

Ja, dels är priserna för höga, men sedan upplever inte jag att det finns några intressanta produkter på marknaden.

  • Fläktar och mekaniska hårddiskar känns inte som något jag vill ha, det känns omodernt.

  • Trycka in 11" skärm i en 15" chassi eller en 13" skärm i ett 15" chassi med stora bezels runt skärmen känns omodernt. Dell har dock en infinity display i någon av deras datorer.

  • 0.3 megapixel webbkamera? Hallå min telefon har 20 megapixel.

  • Varför måste jag ha proprietär laddare? Varför kan inte jag ladda med USB?

  • 4 GB RAM? Hallå mammas 10 år gamla laptop har 6 GB RAM, den datorn kostade 3000 kr.

Den ända datorn som är någorlunda intressant är Dell XPS 13 men är tyvärr för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den röda TrackPoint button mitt på tangentbordet på Lenevos är grym för spel, alla borde testa den ! (ironi om inget förstår det, nog bara en promille som ens använder denna TrackPoint)
Jag håller annars med och tycker det snålas in lite väl mycket på tangentbord och mus på vissa, men det är lite så när folk enbart kollar efter siffror när de köper sina datorer.

Jag älskar min trackpoint, men jag skulle inte spela med den i onödan. Ej heller skulle jag frivilligt spela med touchpad, skulle du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

Jag älskar min trackpoint, men jag skulle inte spela med den i onödan. Ej heller skulle jag frivilligt spela med touchpad, skulle du?

Skickades från m.sweclockers.com

Touchpad är jag flitig användare även vissa spel, trackpoint klarar ej min hjärna av att hantera.

Skrivet av rektor:

Ja, dels är priserna för höga, men sedan upplever inte jag att det finns några intressanta produkter på marknaden.

  • Fläktar och mekaniska hårddiskar känns inte som något jag vill ha, det känns omodernt.

  • Trycka in 11" skärm i en 15" chassi eller en 13" skärm i ett 15" chassi med stora bezels runt skärmen känns omodernt. Dell har dock en infinity display i någon av deras datorer.

  • 0.3 megapixel webbkamera? Hallå min telefon har 20 megapixel.

  • Varför måste jag ha proprietär laddare? Varför kan inte jag ladda med USB?

  • 4 GB RAM? Hallå mammas 10 år gamla laptop har 6 GB RAM, den datorn kostade 3000 kr.

Den ända datorn som är någorlunda intressant är Dell XPS 13 men är tyvärr för dyr.

Fläktar vill nog många ha och med fläktar menar jag inte såna som går konstant.
Hårddisk så håller jag med dig, en 500GB ssd tror jag skulle vara perfekt för den stora skaran som då aldrig behöver fundera på vad en hårddisk är för något. Många laptops även dyrare säljs med 128GB idag och det är mer eller mindre bäddat för att helt vanliga folk en dag kommer få ont om plats.

Webkamera, så stör jag mig mest att det ska finnas en på alla laptop som ej har en mekanisk strömbrytare. Sedan visst kass upplösing.
laddaren är störande, men usb c går väl sakta emot att bli standarden.
4GB ram har varit länge populärt, nu tycker jag det är 8GB som mer är standard. Problemet är att många idag har behov av 16GB och då tar vissa märken som Lenevo rejält betalt.
30 000kr för en bättre företags laptop med 16GB med 500GB SSD är inte lite dyrt.

Permalänk
Medlem

Vad gäller laptops tänker jag såhär: Ta bort alla krångliga namn i stil med: Lenovo A739b253-Z. Så länge datorer har sådana namn så kommer majoriteten av konsumenterna varken att veta vad de köper eller huruvida det är billigt eller inte. Använd tydliga namn, och ifall de skall säljas med diverse tillbehör så låt folk få välja dessa själva vid köptillfället.
Gör datorer med tydligare prestanda, inte skräp där någon lurendrejare (säljare) kan säga: "den klarar alla spel på marknaden". Tänk "less is more" snarare än att sälja 50 olika modeller samtidigt. ÅF borde också vara tydligare med det tänkta användningsområdet.

Alla datorer, desktop som laptop, borde ha ett alternativ där man på ett MYCKET överskådligt sätt kan välja bort all eller delar av den oönskade mjukvaran ("bloatware") som man oftast idag blir påtvingad en vid datorköp. När har man NÅGONSIN velat ha över 100 processer igång första gången man startar upp en ny dator?

Desktops borde även sluta med snikdelar som ett dåligt grafikkort när de skyltar med en stor SSD eller en snabb och modernare processor, eller klenast möjliga nätagg och moderkort i C-klassen när det skryts om ett kraftigt grafikkort.

Visa att man vill ge kunderna en bra dator för pengarna istället för att lura på dem mindre än vad det tas betalt för.

Börjar fundera på en laptop för semesterspel, något jag inte haft på ca 15 år, och den hp-datorn sög något fruktansvärt...satt fast med Vista och kunde varken uppgradera till win 7 ELLER rensa och slänga in XP på grund av den sketna hårdvaran och faktumet att det var just HP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag hade förmodligen köpt ytterligare en SSD (M2 NVMe) samt snabbare RAM om det inte vore sån brist på kretsar/skyhöga priser. För att inte tala om skärmmarknaden. Det känns som om det har stått stilla ett bra tag nu och utannonserade intressanta modeller skjuts hela tiden upp.
Har stått redo att spendera sedan en två år tillbaka bara en vettig skärm till lagom pris dyker upp. Men det är ju bara jag det.

Det är nog till stor del gaming och allting runt ikring det man har att tacka för den utveckling på PC sidan som överhuvudtaget finns. Spelindustrin driver på jakten på prestanda som ingenting annat. Om det inte är till spelet du spelar du behöver kraften så är det när du streamar eller redigerar klippen på spelen osv.

Än så länge så håller PC marknaden på att minska medans gaming fortsätter öka kraftigt. Om trenden håller i sig så måste ju gaming någonstans bli en så stor faktor att den drar upp PC försäljningen. Nyfiken på om datorkomponenter i sig är medräknade i denna "PC-försäljning".

Instämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Om tillverkare vill få försäljningen att öka kan dom börja med att tillverka bra datorer.

- 16x9-skärm
- En matt skärm av hög kvalitet.
- Utan numpad så tangentbordet är centrerat
- Ett desktoptangentbord i laptopformat som Lenovo Thinkpad T500 eller X200. Betyder också separata volymtangenter och piltangenter som äldre Apple-datorer.
- En musplatta som i alla fall kan konkurrera med fem år gamla Apple-datorer.
- Tyst tyst tyst och åter tyst kylning.
- Vettiga högtalare
- Stilren design utan bling-bling
- Praktiska portar med USB Typ A och C (En på vardera sida) för laddning+DP, HDMI, RJ45, 3,5mm
- Uppgraderingsbar processor, ram och hårddisk.
- Inte plastig
- Inte sönderkompromissad. Hellre en lite tjockare och lite tyngre dator som är bra.

Det var en början av förbättringar dom kan göra i sitt sortiment.

Plus skippa all bloatware.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

Priserna för höga, folk fattiga/arbetslösa och belånade sedan är utvecklingen seg som bara fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bristande komponenter? jag funderar mer på om behovet minskat och folk sitter kvar med sina äldre burkar. Skulle jag inte spela spel skulle jag nog själv surfat runt på min Win XP burk med stenålder hårdvara. Nu klarar sig folk även långt med läsplattor och mobiler som idag verkar klara av det mesta.

Det här tror jag också ligger bakom, behovet av att köpa nya datorer har minskat och mobiler "duger" för en hel del. Dessutom tror jag begagnatmarknaden kapar en hel del av nyförsäljningen. En fem år gammal speldator duger utmärkt för någon som mest surfar runt

Permalänk
Medlem

Själv har jag hittat nästintill den perfekta laptopen för mina behov. Sitter nu på en Macbook Pro Retina 13" 2012a och tycker den är nära inpå perfekt. Är på jakt efter en 13" MPr late 2015 med minst 256gb SSD, då är vi hemma för mina behov. Batteriet duger för det jag gör (skulle kunna byta ut mitt mot ett fräscht så håller den några år till) men framförallt så är SSDn på 128gb för liten, skulle vilja klämma in W10 bootcampat också. Skärmen är gudomlig, tangentbordet likaså samt trackpaden är utan dess like. Den har dom portar jag använder (TB3 hade ju förvisso varit nice) och magsafe kontakten till laddaren är som sänd från ovan. Hade nya Macbook Pro haft samma laddkontakt och portar + TB3 så hade jag sprungit ner och köpt en direkt.
Jag har börjat gilla OSX rätt bra för laptops, vissa grejer jag stör mig på men inget viktigt.
Men som sagt, det är mina behov och säger inte att denna är passar in på andras behov.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

No need. Trackpoint existerar...då behöver man ingen sketen touchpad. Det har fungerat i långt över 10år och finns ingen anledning att byta. Eller så är det så att jag är galen, man vet alldrig

Har andvänt trackpoint i över 20 år. Fortsätter gärna 20 år.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leoms:

Om tillverkare vill få försäljningen att öka kan dom börja med att tillverka bra datorer.

- 16x9-skärm

Najj, 16:10 eller 3:2 menar du ju

16x9 som är standard ida är ju odugligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar laptops så en prissänkning låter intressant även om jag just ny väntar på mobila zen.
Angående "klittan" (trackpoint) så har jag använt den sedan IBM thinkpad tiden och den fungerar bra har även haft en några dell med klitta.

Jag är inte speciellt förvånad över minskad laptop försäljning, dels så är en laptop så bra nuförtiden att det inte finns någon egentlig orsak att uppdatera så befintlig laptop används längre.
Utöver det så använder många smarttelefoner och surfplattor istället för en laptop eller desktop.
När det gäller nya marknader så tror jag att många väljer smarttelefoner eller surfplattor istället då jag gissar att de inte har ekonomi till mer än en enhet.

Permalänk

Jag har varit så nära på att impulsköpa en bärbar, flera gånger. Men när jag upptäcker 1366x768 TN elelr 1x8GB DDR3/4 och går inte att uppgradera... så inser man hur skit alla datorer oavsett lockande specs är kring 5000-7000:-

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH