Curved TV (4200R-49KS7005) vs Icke-Curved TV för litet rum.

Permalänk
Medlem

Curved TV (4200R-49KS7005) vs Icke-Curved TV för litet rum.

Hej alla!

Är inne på att köpa en ny 4K HDR TV.
Har kollat runt lite och hittade Samsung 49KS7505 (curved-4200R).
Jag sitter ungefär 1,4m ifrån TVn (litet rum) och undrar om det är ett bra val?

Tack!

Permalänk
Medlem

@Evanswachtz: Om det står mellan curved och icke curved så tror jag den specifika funktionalitet inte kommer gynna dig något särskilt... det i relation till eventuellt andra mer märkbara funktioner som likprisade TVn (Samsung eller ej) skulle kunna ge dig.

Jag har en 38 tums kurvad IPS datorskärm samt en flat 65 tums LG OLED TV. Där skulle jag vilja påstå att det är själva panelen i sig (IPS och OLED) som påverkar betraktningsvinkeln mer än just kurvning.

Personligen hade jag valt den TVn med de bästa funktionaliteterna och mest gynsamma konstruktion samt bild för just mitt tittande, vare sig det är en kurvad eller ej. Med andra ord så hade jag åsidosatt just kurvningen och fokuserat på andra egenskaper. Om just de egenskaperna finns hos en specifik kurvad modell så må så vara.

Samsung KS7005 eller KS7505 är inga dåliga modeller i sig. Men låt oss säga att du skulle kunna få en KS8000 modell för näst intill samma pris som KS7505 curved, då hade jag valt den istället. Alternativet en annan modell. Med tanke på att det handlar om 10 tusen kronor så hade jag kollat runt lite extra just för att försäkra mig om att det inte finns andra eventuellt värre men platta modeller för likvärdigt pris.

Men om det just faller för KS7505 så tror jag inte alls det skulle göra något heller bara för att den är kurvad. Ger det dig en bättre bild? Nej... men däremot förändrar den vinklarna på din TV eller skärm. I början kommer det kännas konstigt men efter ett tag så väner sig ögonen vid det. Och personligen så skulle jag säga att kurvning gynnar dig mer ju större skärmen är i relation till kortare avstånd, samt hur pass allmänt centrerad du kommer sitta mot skärmen.

Är det en kurvad TV mitt framför en säng så kan jag anta att du kommer vara generellt ofta centrerad till bilden, samt att ditt korta avstånd till TV gynnas av kurvning. Så ja, en kurvad TV kommer inte falla dig fel, men den kan komma göra det om du missar eventuellt värre modeller för samma pris.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis:

Hej Nepthitis!

Webhallen hade tidagre en rea på 49KS7505 för 7777kr. 49KS7005 kostar 9990 och 49KS8005 10990.
Jag behöver inte större än 49 tum då det blir för stort i mitt rum. (http://imgur.com/a/uI2mx)
Skulle du rekommendera att jag köper 7505 då den är på rea för ganska bra pris och är en bra TV i sig? Som sagt jag sitter nog ungefär 1,4-1,5m ifrån TVn, och har hört att man behöver sitta 3-4m från en curved TV för optimal tittning.

Tack!

Permalänk
Medlem

@Evanswachtz: Ja då skulle jag absolut kunna rekommendera den. Finns det inget bättre rent modelmässigt för det priset så är det bara att köra på den.

Och som sagt, jag personligen tycker att man tjänar mer på en kurvad skärm ju närmare man sitter den. Så den kan nog passa din lägenhet perfekt.

https://www.dustinhome.se/product/5010915012/ue49ks7505-49-le...

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Bildexpert 📺

@Evanswachtz: Det är inte de svängda eller de raka byxorna som avgör ifall du kan dansa som en kung. Om du förstår min liknelse.

Permalänk
Medlem

@Nephitis:

Har redan bokat den tills den 10e på Webhallen för 7777kr.
Tusen tack för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

@Evanswachtz: Försäkra dig om det är rätt TV du förbokat. Fast du kanske har något medlemspris

https://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/241374-samsung_...

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis:
Reserverade TVn när den var på rea för 7777kr.
Hämtade den idag, och den passar perfekt!
http://imgur.com/a/G6F82

Tack för hjälpen!