Köpa min första lägenhet, behöver renoveras.

Permalänk
Medlem

Köpa min första lägenhet, behöver renoveras.

Hej! Det är så att jag tror att jag hittat mitt första lägenhet som jag ska köpa. Problemet är att det har inte gjorts så mycket renovering på den sen 1950 då nuvarande ägaren köpte lägenheten.

Det som behöver göras:

Sovrum och vardagsrum: finns sprickor i färgen på taket, så den måste målas om, väggarna har ett gammalt vitt färg så dom skulle ändå målas om. Golvet måste läggas om.

Kök: köket skulle behövas byttas helt, men iom den är rätt liten så klarar den sig med att slippa skåpen, och måla om allt. Kanske byta luckorna då dom är rätt fula men dom fungerar också om man lyckas måla fint.

Det som jag undrar just nu är att över spisen så finns det ingen fläkt, det finns bara ett hål i väggen som drar luft, och där kan jag montera spisfläkt men den får inte ha fläkt utan bara kolfilter??

Vad tror ni? Vad skulle allting kunna landa på? Jag kan självklart måla själv allting, men det kan bli problem med golvet och köket då jag inte har en aning hur detta skulle kopplas eller hur golv läggs om.

Ni som gjort liknande jobb, hur gick det för er? Har och känner ingen som kan hjälpa mig, så ni på Sweclockers kommer bli min räddning förhoppsningsviss.

Permalänk
Medlem

Golv: 20-50k
Måla väggar/tak själv: 5-10k
Nya luckor: 10-20k

Renoverade mina luckor för 10k. Men skulle rekommendera att byta ut dina helt.

Golv är väldigt enkelt att lägga själv. Kolla efter klick golv.

Målade hela lägenhetens väggar och tak samt bytte lister och fönster lister själv. Alla kan måla men de ska bli bra också. Då menar jag spackling, bredspackling osv. Det är garanterat svårare än att lägga klick golv. Läs på och skaffa riktiga verktyg. Och snälla, köp ingen skitfärg från rusta för det kommer du ångra. Köp bra / dyr färg. Det håller och räcker säkert med ett lager eftersom du redan har vita väggar.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Golv: 20-50k
Måla väggar/tak själv: 5-10k
Nya luckor: 10-20k

Renoverade mina luckor för 10k. Men skulle rekommendera att byta ut dina helt.

Golv är väldigt enkelt att lägga själv. Kolla efter klick golv.

Målade hela lägenhetens väggar och tak samt bytte lister och fönster lister själv. Alla kan måla men de ska bli bra också. Då menar jag spackling, bredspackling osv. Det är garanterat svårare än att lägga klick golv. Läs på och skaffa riktiga verktyg. Och snälla, köp ingen skitfärg från rusta för det kommer du ångra. Köp bra / dyr färg. Det håller och räcker säkert med ett lager eftersom du redan har vita väggar.

Gällanden färgen kan jag passa på att instämma, körde själv 3lager rusta färg och det blev skit i slutändan blev det dyr riktig färg och då räckte det med ett lager. Sen kan det vara bra att hålla koll på gifter och skit svenska färger klarar inte tyska krav exvis så bara för att man lägger pengar så betyder det inte bra.

Permalänk
Medlem

Håller på att renovera vårt hus en liten bit i taget så är rätt inne i det här nu. Ett par saker som jag har insett och som kan vara värt att tänka på. (om man vill göra saker själv).

Verktyg, en del (alla?) jobb blir oändligt mycket lättare om man har rätt verktyg. Problemet om man har en lägenhet är att det kan bli rätt dyrt då man antagligen bara behöver t.ex en gersåg ett begränsat antal tillfällen, vad ska man med den till sen? och var ska du förvara den? Kanske hyra är ett alternativ?

Googla, förstår inte att inte fler människor gör det innan de sätter igång? Det finns fantastiska filmer med bra instruktioner på nästa allt, hur man får dörrkarmen rak, hur man bäst lägger "klick" golv, tapetsering, m.m Gör allt otroligt mycket lättare när man slipper gå i de vanligaste fällorna.

En viktig erfarenhet som jag lärt mig den hårda vägen är även att ALLT du gör på ett Hus/lägenhet kommer att ta dubbelt så lång tid som du tänkt dig och kosta dubbelt så mycket som du trott.
Detta kan ju bero på att jag underskattar allt, men för mig har det varit så att som novis är det svårt att planera för allt för att man saknar erfarenhet. Så halvvägs genom jobben inser man att man har glömt att tänka på den där grejen och hur det ska bli med den och vad behöver jag för att ändra det osv osv.....så allt tar mer tid än vad jag tänkt mig.

Blev lite rörigt inlägg, men nu måste jag gå och ge barnen mat och sen fortsätta renovera fönstren innan det blir kallt på riktigt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Eftersom att du frågar antar jag att du även måste köpa lite saker för att kunna måla så säg 10k där. Du måste ändå ta reda på hur stor ytan du ska måla är, så gör det så bör du kunna få ett mer exakt pris av en färghandlare. Kom ihåg att du även ska ha lite snickerifärg för listor, karmar och liknande (kommer annars se väldigt gult ut mot den nya färgen), täckpapp, penslar, roller, spackel, spackelspadar m.m.
Golv beror helt på vad du är ute efter. Finns billiga golv att köpa på flera ställen, Ikea är väl dem som har billiga men ändå med hyfsad kvalité. Finns dyrare också. Kan lätt skilja mer än en faktor 10 i pris mellan olika golv.
Köket är nästan omöjligt att säga 20 - 200 000 beroende på vad du gör, hur stort det är, vad du vill ha för resultat och hur mycket du orkar leta efter bra priser.

Om du får montera vanlig köksfläkt eller inte måste du fråga styrelsen i föreningen om. Det beror på hur huset är byggt. Fråga hos lokala lackfirmor vad det kostar att få luckorna lackade om det nu inte är så att du byter hela, resultatet blir mycket bättre än med handmålade luckor.

Ett parkettgolv är ganska lättlagt och kräver bara att du tar det lugnt och är metodisk. Kök beror igen på vad du vill göra, att skruva skåp är ju enkelt men att sätta kakel kanske inte är lika kul utan koll.

Permalänk
Medlem

Att måla och lägga golv är inga större problem om man inte är helt bakom flötet.
Men om du ska gå på vatten och el så rekommenderar jag att detta görs av en riktigt yrkesman.
Köp ordentlig färg typ Beckers eller nordsjö , det tjänar du på i längden.
Lycka till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Angående spisfläkt, kolla med föreningen vad du får ha och inte ha, jag valde att skaffa en spiskåpa istället för en kolfilterfläkt, men kolla med föreningen.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer jag inte snåla med färgen, då jag vill att det ska vara fint och man ska faktiskt vilja vara där

Här är ett par bilder på hur det ser ut, vardagsrum och sovrum är nästan lika stora så har inte bestämt mig än hur det ska se ut.

http://imgur.com/a/6e3Jt

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Hej! Det är så att jag tror att jag hittat mitt första lägenhet som jag ska köpa. Problemet är att det har inte gjorts så mycket renovering på den sen 1950 då nuvarande ägaren köpte lägenheten.

Det som behöver göras:

Sovrum och vardagsrum: finns sprickor i färgen på taket, så den måste målas om, väggarna har ett gammalt vitt färg så dom skulle ändå målas om. Golvet måste läggas om.

Kök: köket skulle behövas byttas helt, men iom den är rätt liten så klarar den sig med att slippa skåpen, och måla om allt. Kanske byta luckorna då dom är rätt fula men dom fungerar också om man lyckas måla fint.

Det som jag undrar just nu är att över spisen så finns det ingen fläkt, det finns bara ett hål i väggen som drar luft, och där kan jag montera spisfläkt men den får inte ha fläkt utan bara kolfilter??

Vad tror ni? Vad skulle allting kunna landa på? Jag kan självklart måla själv allting, men det kan bli problem med golvet och köket då jag inte har en aning hur detta skulle kopplas eller hur golv läggs om.

Ni som gjort liknande jobb, hur gick det för er? Har och känner ingen som kan hjälpa mig, så ni på Sweclockers kommer bli min räddning förhoppsningsviss.

Hur ser det ut med stambytet?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hur ser det ut med stambytet?

Stambyte och badrum är gjorda 2016/17, så badrummet och helt ny.

@Eptk Det blir i Malmö

Permalänk
Medlem

Lägga golv är inte svårare än och måla om du gör som någon annan sa att leta klickgolv. Får man fråga var i landet du befinner dig? Är det inom rimligt avstånd kan man alltid hjälpa en klockare i nöd.

Grattis till första lägenheten f.ö.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du klagar över, köket är inte rent original 50-tal. Luckorna är väl från 80 eller 90-talet som äldst kanske och behöver inte målas. Koncentrera dig på golv och ytskikt. Golv kommer säkert vara det som kostar mest. Billigaste parketten kostar ju drygt 200 kr/m², plastgolv något liknande plus allt arbete.

Är inget krav på att ha någon fläkt vid spisen överhuvudtaget, och är inte kanalerna godkända imkanaler så är det kolfilter som gäller. Ser ut som du behöver se om elen i köket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte vad du klagar över, köket är inte rent original 50-tal. Luckorna är väl från 80 eller 90-talet som äldst kanske och behöver inte målas. Koncentrera dig på golv och ytskikt. Golv kommer säkert vara det som kostar mest. Billigaste parketten kostar ju drygt 200 kr/m², plastgolv något liknande plus allt arbete.

Är inget krav på att ha någon fläkt vid spisen överhuvudtaget, och är inte kanalerna godkända imkanaler så är det kolfilter som gäller. Ser ut som du behöver se om elen i köket också.

Ja, det var det med kanalerna, mäklaren sa att jag kan inte ha fläkt där, utan man kan ha kolfilter! Vad menas med det, för jag förstår faktiskt inte. För som det är nu, när man lagar mat, kommer en del av ångan under fösta köksskåpet som man ser på bilden, och det vill jag inte ha så.

Sen visst kanske köksluckorna är ok, men jag tycker dom är rätt fula och vill helst ha enkla och utan massa ''mönster''.

Permalänk
Medlem

Om inte kanalerna är godkända för att ta emot ånga/matos så kommer du bara att flytta detta från din lägenhet till dina grannar och förstöra kanalerna i huset.

Så då är det kolfilter som gäller.
Bara man sköter om en kolfilterfläkt så fungerar den riktigt bra. Då slipper man det mesta oset och ångan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Angående ventilationen, då det är en gammal fastighet så antar jag att det är självdrag du har i lägenheten. Då luften går precis som vatten den lättaste vägen kommer all luft i din lägenhet gå ut via köksfläkten vilket blir underkänt vid en OVK besiktning.

Men precis som SunQ säger så funkar en kolfilterfläkt bra och den påverkar inte övrig ventilation i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Med risk att påpeka det uppenbara, om det är en lägenhet i en attraktiv stad så kan det vara ide att vänta med att köpa in grejer till dess du faktiskt köpt lägeheten, kan vara många turer på en attraktiv bostadsmarknad.

Permalänk
Medlem

Sålänge du har ett schysst badrum så landar det inte på fantasisummor. Badrum kan dra iväg helt enormt, typ 15-20k per kvadrat.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Ja, det var det med kanalerna, mäklaren sa att jag kan inte ha fläkt där, utan man kan ha kolfilter! Vad menas med det, för jag förstår faktiskt inte. För som det är nu, när man lagar mat, kommer en del av ångan under fösta köksskåpet som man ser på bilden, och det vill jag inte ha så.

Sen visst kanske köksluckorna är ok, men jag tycker dom är rätt fula och vill helst ha enkla och utan massa ''mönster''.

En kolfilterfläkt är en köksfläkt som inte är kopplad till någon kanal. Det är vad som normalt sett sitter i lägenheter. Är inget som kommer suga bort all os och ånga. Kolfiltret är bara tänkt att rensa från fett och lukt och köksfläkten är inget utsug. Bara att titta på valfri återförsäljare av vitvaror så hittar du vad en kolfilterfläkt är.

Gillar du inte köksluckorna så gör du bäst i att köpa nya/begagnade, att måla om kostar (nog) för mycket. Finns gott om företag som säljer (måttanpassade) luckor, och gärna gör hembesök för att ge dig en offert på vad det kan kosta, men det är inte direkt gratis från 20k och uppåt kanske om du inte letar efter de allra billigaste leverantörerna. Inget som kan göras på ett par tusenlappar hur som helst.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer ingenting beställas förräns nycklarna är i mitt hand. Jag vill bara lära mig mer och få så mycket tips som möjligt, så jag inte gör något dumt. Som exempel nu vet jag vad en fläkt med kolfilter är och hur den fungerar. Det visste jag inte innan, så tackat folket här.

Är nyfiken på folk som renoverar sina hus/lägenheter, och vill lära mig så mycket det går.

Permalänk
Medlem

Bra tips, men vill tillägga att du verkligen kollar så det inte är asbest i mattan(golvet) om du ska ta bort den. Man skär bort en 3-5cm bit och skickar in för analys.

Skrivet av babgjyshi:

Självklart kommer ingenting beställas förräns nycklarna är i mitt hand. Jag vill bara lära mig mer och få så mycket tips som möjligt, så jag inte gör något dumt. Som exempel nu vet jag vad en fläkt med kolfilter är och hur den fungerar. Det visste jag inte innan, så tackat folket här.

Är nyfiken på folk som renoverar sina hus/lägenheter, och vill lära mig så mycket det går.

Du kan även se över så det inte är en alliancefläkt du ska ha.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Här har du ett test på väggfärg:
http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/billig-väggfär...

Själv har jag använt Beckers (gröna), Beckers Plus och Rusta Nyans med bra resultat.
Använde Rustas Nyans Vit 2,5 liter till garderoben för Beckers Plus tog slut.
Sen gäller det att ha bra penslar och roller, underlättar arbetet.
https://www.bauhaus.se/23.html
https://www.bauhaus.se/vaggfarg-plus-12l-antikvit.html
https://www.rusta.com/se/vaggfarg-nyans-p10301249.aspx

Renoverade precis min lägenhet på 52kvm, körde på så-billigt-som-möjligt varianten då jag inte kommer bo här så länge (tror jag)
Fixade inte till allt, badrum är nytt, köksluckorna och vitvarorna bytte jag inte, vissa väggar och tak målades bara en gång, bytte dörrfoder bara på ett ställe, osv.
Tog bort tapeten i sovrummets väggar och spacklade allt, men resterande väggar målade jag över tapeten.

Spackel från Byggmax, 3st 10 liters burkar = 300kr
Beckers Plus väggfärg, 2st 12 liters och en 10 liters i egen kulör = 1500kr
Beckers takfärg = 450kr
Rusta Nyans 2,5 liters = 100kr
Golvsocklar och dörrföder = 1000kr
Hyllplan till garderob = 1500kr
Elfa konsoller, bärlist och hängskena = 1600kr
Ikea laminatgolv = 3300kr
Vägguttag och strömbrytare = 300kr
Material och verktyg; spackelspadar, målarpenslar, roller + förlängningsskaft, målartråg, golvskyddspapp, slagjärn, slagkloss och distanskilar, hammare, vinkelhake, stege, borrmaskin, skruvdragare, borr, skruv och plugg, fogsåg, geringssåg, sticksåg, sandpapper, arbetslampa, osv, mycket av grejorna hade jag redan innan men köpte endå saker för nästan 1000kr.

La en budget på mellan 10.000-15.000kr, så hamnde runt där.
Ville bara fina till det lite, på billigaste sättet.
Leta efter erbjudande och kolla på flera butiker än K-Rauta som inte är så billigt.
Planera allt så slipper du åka fram och tillbaka till butiken, då blir det stopp i renoveringen och sen tar det en extra dag osv.

Men som någon annan skrev, det kommer ta dubbelt så lång tid och kosta dubbelt så mycket om du inte redan har gjort det förr.
Jag har renoverat några gånger förr, annars är det bara att googla och kolla på youtube.
För el och vatten krävs att det görs rätt, inget man tror att det ska vara si o så, ska vara fackmannamässigt utfört.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd

Skulle inte byta luckorna i köket, i så fall kanske byta spis, sätta upp kolfilterfläkt och kolla kyl/frys hur gammalt det är. Jag är själv allergisk mot att måla väggar om det inte är ren betong idag, sätt upp tapeter istället.
Lägga golv är busenkelt så kolla på ett par filmer på youtube och om du inte har tummen på armbågen så löser du det.
Har du inte egna verktyg så antingen lånar du av en vän eller så hyr du. Köp inte billiga maskiner på rusta/biltema och annat skräp. Bra verktyg kostar och resultatet blir därefter.
Att kakla ovanför diskbänk är inte heller direkt lurigt. Kolla youtube.

Allt du gör åt din lägenhet får du tillbaka den dagen du säljer så länge du inte bor mitt i ingenstans.

Lycka till med snickrandet och ett gott råd. Ha inte bråttom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kan reda ut det där med köksfläkt:

Om det är en IM-kanal (fråga föreningen/hyresvärden) så kan du ansluta antingen en spiskåpa utan fläkt, som jobbar med befintligt luftflöde. Vissa föreningar ogillar att man ansluter något till ventilationssystemet ö.h.t, men det beror oftast på ren okunskap. En spiskåpa utan fläkt tvingar inte ut någon matlukt hos grannarna. Värt att veta är att dessa är dyra och tar mycket plats om luftflödet är lågt (<40 l/s).

En återcirkulerande lösning försedd med kolfilter är det vanligaste i lägenheter. Kolfiltret tar bort lukt och luften skickas sedan tillbaka ut i rummet igen. Dessa SKA INTE anslutas mot ventilationskanalen. Gör du det riskerar du att skicka ut matlukt hos grannarna.

En kåpa med fläkt kan du installera om fläkten på taket är tryckstyrd. En tryckstyrd fläkt skulle varva upp om du startade din fläkt för att behålla kanaltrycket och sedan varva ner när du stänger av. Ingen matlukt hos grannarna.

Har du råd med en passiv kåpa så kan jag varmt rekommendera det. Knäpptyst drift, luktar mindre i kök och lägenhet. Kostar runt 10-12k om du inte kan installera den själv (då går de på runt 9). En passiv kåpa har ett strypspjäll som du öppnar vid matlagning, vilket ökar luftflödet. Med spjället stängt så passerar bara ett självvalt grundflöde.
Har du inte råd, köp en bättre kolfilterfläkt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har precis själv under sommaren renoverat min första lägenhet. En tvåa på 54m2, bytt kök, målat om alla tak och väggar samt lagt nytt golv överallt. Skicka pm så kan jag redovisa lite siffror.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag satte förövrigt in en kolfläkt, högst okomplicerat, funkar kanon.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Glöm inte att spara alla kvitton så du kan slå förbättringsarbetet och underhållet mot reavinsten vid försäljning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag har precis själv under sommaren renoverat min första lägenhet. En tvåa på 54m2, bytt kök, målat om alla tak och väggar samt lagt nytt golv överallt. Skicka pm så kan jag redovisa lite siffror.

Kan du inte lägga posta det här, så andra som funderar på att renovera får lite info.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Kan du inte lägga posta det här, så andra som funderar på att renovera får lite info.

Hej, jag har nyss själv renoverat en 2a på 54m2 i Göteborg!

Jag blåste ur hela köket och målar om alla väggar och tak samt byter ut alla golv. Gjort hela jobbet själv förutom installation av köket. rivning osv gjorde jag själv.

Det jag gjort är att jag har rivit upp alla befintliga golv, parkett som plastmatta. Kan i vissa rum ha lagt det nya ovanpå det gamla govlet men ville ha det gjort bra från början. Renoveringstapetserat hall och vardagsrum (där det var mönstertapet innan). Målat samtliga väggar och tak 2 ggr.

Köpte Barlinek vitlackad ask 3-stav på byggmax, 250:-/m2, blev ca 15 000 för golv.

Färg: Teknos 3 10L burkar vitt, 1 10L burk med grå, 5 3L burkar takfärg, 2 10L-hinkar spackel samt diverse verktyg (spacklar, penslar, rollers, tråg) , ca 5 000 (tagit via en bekants offert på målarbutiken, lite rabatt med andra ord)
Köket: 56 000 (IKEA), köksmontering: ca 45 000 (Köks och Möbelmontören AB).
Renoveringstapet: 3-4000

Min förhoppning före renoveringen var att det skulle gå på max 150 000 vilket det ser ut att hamna inom. Blir ca 140 000 för allt med verktyg och material, hyra av bilar (för tippen) osv osv osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

1. Mitt tips är att lägga pengar där det syns.

Exempel är det nog värt att köra parkett golv då det ger en "premium känsla". Om du har en liten lägenhet så är kostnaden ganska rimlig också. Ca 250-350kr/kvm.

Rustad min egen lägenhet i mars. Tapeter från rusta funkar fin fint :). Nästa som ska in i lägenheten kommer endå byta till något i dess egen stil.

2. Tänk på vad någon annan skulle vilja ha.

Förutsatt att du inte planerat att bo där resten av livet så bör man tänka på vad som andra vill ha. Så inget rött kakel i köket utan neutrala färger. Ljusa färger är att föredra då rum känns större när de inte är mörka.

3. byt eluttag/strömbrytare till nya fräsha. Det kostar någon tusenlapp men finns inge värre och komma in i en nyrenoverad lägenhet där man har kvar blekta brytare från 1980.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra från bilderna, men tyckte köksluckorna såg ut att vara i ok skick. En lätt slipning och sedan lacka (kan ju även ändra nyansen genom att välja en mörk lack) så borde du kunna få dem att se riktigt bra ut för en billig peng och inte alltför mycket jobb.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD