Permalänk
Relik 📜

Teknik-retro från arkivet

Sitter och går igenom gamla bilder. Det finns många teknikrelaterade där, bland annat på datorer från svunna tider. Tänkte jag skulle ladda upp en hög här och försöka kommentera vad som egentligen visas!

Det är bilder från typ 2005 när jag köpte min första digitalkamera, till runt 2008-2009. Efter det blir ju allt för modernt!

Besök galleriet här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det är WC3 som är spelet du inte riktigt känner igen

Jävligt fräsiga bilder alltså

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av INCSlayer:

Rätt säker på att det är WC3 som är spelet du inte riktigt känner igen

Jävligt fräsiga bilder alltså

Ja, fick samma på Twitter! Slänger in en rad.

Nästa steg är att leta på fysiska bilder. Lär ha en hög sådana med som bör scannas för eftervärlden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Testpilot

Är inte vattenkylningen ett av paketen som Asetek hade? De var väl väldigt tidiga och jag minns att många (inklusive mig) köpte deras grejer, var ju smidigt med ett färdigt paket och alternativen var få.

Jag hade en enklare pump än dig där impellern gick sönder hela tiden, allt var väl typ akvariepumpar på den tiden så inget var nog designat för att orka trycka vatten genom trånga vattenblock.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hunden:

Är inte vattenkylningen ett av paketen som Asetek hade? De var väl väldigt tidiga och jag minns att många (inklusive mig) köpte deras grejer, var ju smidigt med ett färdigt paket och alternativen var få.

Jag hade en enklare pump än dig där impellern gick sönder hela tiden, allt var väl typ akvariepumpar på den tiden så inget var nog designat för att orka trycka vatten genom trånga vattenblock.

Det kan nog stämma! Min pump höll aldrig tillräckligt länge för att gå sönder så. Tanken sprack och läckte efter bara några dagar vill jag minnas, och även ersättningstanken läckte. Där någonstans gav jag upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Asetek är det som hade såna där kopplingar som egentligen är till tryckluft. Min läckte i slanganslutningarna

Permalänk
Medlem

AMDs CPUer har alltid varit snyggare än Intels, även om det inte syns..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Väldokumenterat, åren går fort. 2004 känns för mig som väldigt nyligen, men det var ändå lite skillnad. Tidigt ute du var med vattenkylning, en själv har inte börjat med det än och det dröjer nog 10 år till.

Det skulle vara balt och gå något retro lanparti idag, där allt nyare än 1995 eller något är förbjudet.
*edit*
Multiplayer genom null modem cable är coolt, det väcker minnen: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Multiplayer_null_modem...

Permalänk
Medlem

Vilka bjässar till skärm att släpa med på lan, haha. Det minns man

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta var en riktig "trip down memory lane" för mig som är 33... kommer ihåg allt det där, lumpen inkluderad.

Roligt att du bjuder på äldre grejer med och inte bara nutid!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

De fina 4 kr pet flaskorna tillhörde ju med för att få den rätta stämningen. Själv drack jag mest Cuba cola på LAN. Mins dock inte om cuba cola någonsin fans på 4 kr pet.

Permalänk
Medlem

Litet long shot men, snubben längst till höger på lumpenbilden, han råkar inte heta Marcus?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Emil, förklara feferonin som ligger på pizza(?)kartongen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Min pump höll aldrig tillräckligt länge för att gå sönder

hahaha
Bra skit

Har flera gånger haft funderingar på vattenkylning ("riktig vattenkylning"), men aldrig blivit av, av olika anledningar.

Däremot hade jag under flera år en Evercool Silver Knight, som är en slags AIO vattenkylare, men ser mer ut som en traditionell heatpipekylare.
Fick köpa någon tomspruta på ett apotek och batterivatten på biltema och fylla på när det avdunstat för mycket.
Så på det sättet var den bättre än många nyare AIO kylare, där det inte finns någonstans att fylla på utan att hitta på mer kreativa lösningar.

Den som blir köpsugen kanske vill läsa en recension först:
Evercool Silver Knight

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

allt var väl typ akvariepumpar på den tiden så inget var nog designat för att orka trycka vatten genom trånga vattenblock.

När jag läst om det förr så fick jag intrycket att Eheim hade flera modeller av bra kvalitet.
Men har inte provat dem själv.
Ska väl vara obra om man har akvarium och pumpen/arna lägger av någon längre tid.

Permalänk

ahhh.... Vilka minnen, Premier cola! Smakade "ok" för att vara budget cola!

Alltså dessa skärmar. Minns Dreamhack Winter -02 när man skulle bära sin typ 18kg tunga ViewSonic skärm i Elmias långa korridorer, kändes som mina armar blev 0,5 meter längre...

Härliga bilder alltså, nostalgi!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Inaktiv

Man känner sig som hemma när man ser dessa bilder. Tycker det är så fascinerande att det ser ut ungefär likadant på alla LAN från den där tiden, oavsett var i landet.
Bekanta chassin, CRTs och Premier Colan står pissljummen på borden. De halvsunkiga ihopfällbara trä/spånskiveborden med tillhörande trästolar. En och en annan som hade släpat med sin kontorsstol medans vi övriga samlade ihop (tunna)dynor från oanvända stolar så att man satt bekvämt på en 4-5st

Permalänk
Snusfri

Väcker mycket minnen detta
Minns med glädje våra lan vi hade i kompisens torp där man levde på 2-3st 8pack billy's och några flak cola under helgen man var där, inte sov man speciellt mycket heller

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Härliga bilder, kommer själv ihåg när man annordna egna lan i små föreningslokaler. Idioter utan egna förlängingssladdar som kopplade upp sig på samma uttag som 8 andra datorer och sen gick den proppen... Saknar det!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig!
Riktigt trevligt och väcker många minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av bosteed:

Asetek är det som hade såna där kopplingar som egentligen är till tryckluft. Min läckte i slanganslutningarna

Haha! Jag kom aldrig dit heller. Skitkvalitet!

Skrivet av robbankentor:

AMDs CPUer har alltid varit snyggare än Intels, även om det inte syns..

Agree.

Skrivet av anon159643:

Väldokumenterat, åren går fort. 2004 känns för mig som väldigt nyligen, men det var ändå lite skillnad. Tidigt ute du var med vattenkylning, en själv har inte börjat med det än och det dröjer nog 10 år till.

Det skulle vara balt och gå något retro lanparti idag, där allt nyare än 1995 eller något är förbjudet.
*edit*
Multiplayer genom null modem cable är coolt, det väcker minnen: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Multiplayer_null_modem...

Å andra sidan blev jag väl rätt bränd med, skulle aldrig palla ge mig på vattenkylning igen.

Jamen e-penis!

Skrivet av nisse007:

De fina 4 kr pet flaskorna tillhörde ju med för att få den rätta stämningen. Själv drack jag mest Cuba cola på LAN. Mins dock inte om cuba cola någonsin fans på 4 kr pet.

Aldrig gillar Premier, men.. vad gör man.

Skrivet av Dimman:

Litet long shot men, snubben längst till höger på lumpenbilden, han råkar inte heta Marcus?

Jag har helt ärligt ingen aning. Minns knappt efternamn, än mindre förnamn.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Emil, förklara feferonin som ligger på pizza(?)kartongen.

Äckligt som fan, det där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misk99:

Vilka bjässar till skärm att släpa med på lan, haha. Det minns man

Haha, ja fy fan. Minns när jag släpade med mig en 16" CRT och ett blytungt Chieftec chassi på tåget till Dreamhack i Borlänge. Tror jag hadde datorn i nån otymplig bag på ryggen och bar skärmen i händerna. Jag kommer i alla fall ihåg att konduktören trilskades och sa att man bara fick ta med sig så mycket packning som man kunde bära på en gång. Vi var fyra stycken som åkte och vi fick lite panik där och då för vi hadde gått ett par gånger mellan bilen och perongen för att få med oss allt. ...men vi kom med tåget

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Inaktiv

Sådana där självhäftande heatspreaders var jag beroende av ett tag, klistrade dem överallt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Sådana där självhäftande heatspreaders var jag beroende av ett tag, klistrade dem överallt i datorn.

Jag har faktiskt ett gäng nya ej öppnade, i förpackning! Har legat o samlat damm i X antal år.

Man kanske kan göra något roligt med dom Nått sjukt konstverk

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Haha snyggt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Dem där stora skärmarna....kommer ihåg till mitt första LAN så joggade jag med den i händerna på vintern! När det var snö ute! Fan tänkte jag på....

Jag hade med mig en jääkla massa mackor istället för billys pizzor. En kompis som besökte oss sa: "Jerry du äter hela tiden". Tja....^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Proffsmobbare

Är det hela Asetek WaterChill-paketet du har i datorn?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laine:

Är det hela Asetek WaterChill-paketet du har i datorn?

Jag minns inte, men tror det! Block och pump i alla fall, oklart vilka slangar jag körde.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Expertgissare

Vilka minnen man får när man ser gamla lan bilder
Minns tillbaka till 2004-2006, hur jag och brorsan körde våra datorer med klump skärmarna (CRT) i skrindor efter mopparna till olika lan

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Det är definitivt ett kort ur X1800-serien. Hade ett likadant. Hade även exakt samma grafikkort- och sydbryggekylare, samt en 25kg (!) 17" Nokia CRT.