Permalänk
Medlem

Disney drar sig ur Netflix

Såg att Disney kommer dra sig ur Netflix för att starta en egen streamingtjänst. Med tanke på att Netflix är hårt skuldsatt och behov av tillväxt är det ett hårt slag.

https://www.cnbc.com/2017/08/08/disney-will-pull-its-movies-f...

Jag orkar dock inte betala fler prenumerationstjänster, och att få streamingmedia än mer spritt är värdelöst. Tror bolagen att det är så här man bekämpar piratkopiering?

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte behöva betala för många tjänster för Disney lär äga alla snart.
De som har Disney med sig kommer "vinna", iallafall om de tar med sig allt från Marvel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du kommer nog inte behöva betala för många tjänster för Disney lär äga alla snart.
De som har Disney med sig kommer "vinna", iallafall om de tar med sig allt från Marvel.

Det var spekulationer om att Disney ville köpa Netflix, men det blev inget av. Om Netflix däremot försvagas kraftigt, kanske får Disney råd lite längre fram.

Permalänk
Medlem

Så en till tjänst i den så fruktansvärt segmenterade branchen film och serier. Inte undra på att folk hittar andra sätt att titta film och serier på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hoppas apple kommer med sitt alternativ mot att betala 100:- per månad för 54 olika streamtjänster snart...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Du kommer nog inte behöva betala för många tjänster för Disney lär äga alla snart.
De som har Disney med sig kommer "vinna", iallafall om de tar med sig allt från Marvel.

Och vem vill titta på 300 olika filmer och serier om superhjältar med olika styrkor och svagheter som räddar världen om och om igen. Har du sett en så har du sett alla.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hoppas apple kommer med sitt alternativ mot att betala 100:- per månad för 54 olika streamtjänster snart...

Ja om det gör det så kommer jag gå över till apple hands down. Eller så blir det 55 olika streamingtjänster. Jag tror inte filmbolagen vill ha sina serier och filmer på en konkurrents tjänst (även om den konkurrenten är apple). Det har betett sig som småbarn i över 30 år så varför skulle de sluta?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag kommer använda mig av den tjänst som har störst bredd och det är Netflix för stunden, sticker Disney med motiveringen att dom tror jag i framtiden kommer bege mig till deras tjänst? Är hellre utan.

En tjänst räcker

Permalänk
Medlem

För min del är det inte pengarna snarare att det hade varit smidigt att ha en tjänst istället för 6-7 där där de inte finns på alla plattformar heller.

Ta tex Cmore finns på ATV men inte AndroidTV, amazonprime finns på AndroidTV men på ATV.

Permalänk
Medlem

Äger inte Disney Netflix ändå på någon vänster? Trist för ugnarna iaf.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Äger inte Disney Netflix ändå på någon vänster? Trist för ugnarna iaf.

Vavavava?? Nääeee Disney äger inte Netflix

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Trist då lär alla marvel serier försvinna också.
Jessica Jones, Luke cage, Daredevil osv osv..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det vettigaste hade varit att man köper filmer likt spel på steam men för 10-20kr filmen.

Permalänk
Medlem

Diversifieringen av streamingtjänster måste upphöra. DET RÄCKER NU, annars är vi snart tillbaka till år 2007 igen; där inte en jävel betalar för sig.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

Problemet är ju att nästan varje streaming leverantör har sitt egna bolag och gör sina egna filmer. Hbo lär ju inte sända Cmores egna filmer och netflix lär ju inte sända Hbo:s etc.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Så jävla värdelöst.

Jag säger det jag sagt i typ 15 år(!)
Det jag vill ha, är typ api-endpoints, som jag sen kan mecka in i mitt eget val av mjukvara, t ex PLEX.

PLEX funkar ju skitnajs, hämtar info från IMDB/TVDB osv. Allt på samma ställe. Problemet är ju att det enda folk (eller säg 95% av alla då) matar plex med är torrentad piratning.

Så det som istället skulle behövas är ju en api-standard för innehållsleverantörerna, och sen så väljer jag vilka jag vill nyttja, skaffar (billiga) abbonemang där eftersom det enda dom behöver tillhandahålla är ett api som levererar videostreamsen, och sen importerar jag allt i en och samma mjukvara.

Problemet är ju att alla jävla bolag är så sjukt jävla giriga och vill sitta på all kontroll själva.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att de flesta streamingföretagen vill oss kunder väl. Problemet ligger i att de som har upphovsrätten till filmer och serier vill maximera sina intäkter och de har knepiga strategier för detta.
När det handlar om film och serier så kan vi konsumenter bara välja att sluta se på de som vi ej gillar hur de säljs.
Om man ej har små barn så är ju Disney ett företag som utan problem inte är svårt att sluta köpa ifrån. Nu har Disney visserligen Starwars, men alla filmer gjorda efter 1983 är ändå crap så..

Permalänk
Medlem

Arbetspolaren säger att det bara gäller filmer. Serier (t.ex. Marvel) blir kvar på Netflix.

Skrivet av Spiffman:

Hoppas apple kommer med sitt alternativ mot att betala 100:- per månad för 54 olika streamtjänster snart...

Låter för bra för att vara sant. Gissar att det bara gäller USA, och bara för någon minimumnivå i stil med "du får välja 3 av de 54 tjänsterna" (eller 100:- för att streama i 320x240 med minimal bitrate, 10x mer för HD och 10x ytterligare för 4K).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@anon159643 Förvisso, men detta visar ju vart det är på väg. Disney idag, vem hoppar av imorgon?

Jag har bara en enda tjänst, och det är Netflix. Och det på grund av två saker:
1) 4K/HDR, långt ifrån alla serier men det är nice att iaf ibland kunna få en bra upplösning, 2017. Helt sjukt egentligen hur det blivit sån mismatch mellan hårdvara och innehåll.

2) Borde väl inte nämnas egentligen men tjänsten går att exploita väldigt hårt. "Fetaste" abbet för 119:-, då får man UHD samtidigt som man får 4 samtidiga strömmar. Det fina i kråksången är att dessa 4 samtidiga strömmar inte behöver komma från samma ip...
(Men är väl förmodligen därför som Netflix inte går med så fin vinst som nån tidigare sa )
På grund av detta så skiter jag fullständigt i att innehåll försvinner, 30:- i månaden är fikapengar.

Dock verkar ju detta vara välkänt, t ex
https://venturebeat.com/2015/07/22/two-thirds-of-netflix-user...
http://www.avclub.com/article/netflix-totally-knows-youve-bee...

Men dom låter väl det fortgå för att kunna visa upp höga medlemssiffror.
Skulle dom blocka vårt account-share så skulle vi säga upp omgående, 120:- per person är det inte värt att titta på nån 4K stream ibland.

Permalänk
Medlem

Sen skiljer det väl sig mellan Usa och Sverige här har väl tex viasat mycket rättigheter till disneyfilmer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

@Johan86c Förvisso, men detta visar ju vart det är på väg. Disney idag, vem hoppar av imorgon?

Det kan bli flera företag som du säger. Grundproblemet är att folk viker sig, gör de ej detta så förlorar de pengar.
Det finns inte så mycket vi konsumenter kan göra åt saken mer än att ej vika sig, klaga på netflex så var detta inget de ville. Att netflex skulle betala mer så går de redan back, att netflex höjer priserna så klagar många på det är dyrt.

Jag tror annars på att hyra filmer, då är vi kunder ej låsta till någon. Ofta vill man bara se en film 1 gång, samma sak borde gå att göra med serier. Sedan för de som tittar mycket så går det ju alltid fixa rabatter och abonnemang som nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

Det vettigaste hade varit att man köper filmer likt spel på steam men för 10-20kr filmen.

Det finns ju filmer på steam, för 10-20kr filmen vissa är lite dyrare dock t.e.x 39:- för att hyra ghost in the shell, 109:- för att köpa

Även youtube säljer ju filmer, där man kan välja mellan att hyra 48 timmar eller köpa

Permalänk
Medlem

Fortsätter man på detta viset så är vi snart tillbaka på all-time-high för piratkopiering. Många började ju piratkopiera för det var smidigare än att gå till en videobutik och inte för ovilja att betala.

Senaste åren har ju netflix varit i många mån smidigare än piratkopiering men börjar man måste ha 5-7 olika tjänster för att få ett brett utbud så kommer man återvända till piratkopiering av ren smidighet.

Man pratar redan i USA om Subscription fatigue och hur det börja märkas bland konsumenter.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har haft Netflix i flera år.. men igår avslutade jag kontot..

Jag tänker bara betala för en steamingtjänst åt gången.. som det ser ut nu så kollar jag hellre på dremfilm än betalar för ursunkigt utbud på streaming... utvecklingen går åt fel håll..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Trist då lär alla marvel serier försvinna också.
Jessica Jones, Luke cage, Daredevil osv osv..

Nej, detta gäller filmerna. Disney/Marvel och Netflix kommer fortsätta samarbeta om Defenders et al.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Finns bara ett enda alternativ och det är Plex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vavavava?? Nääeee Disney äger inte Netflix

Nej men med tanke på att de äger typ 50% av alla filmer så...

Skrivet av Garderoben:

Finns bara ett enda alternativ och det är Plex

Ja tyvärr, men det går ju inte att komma ifrån hur smidigt det är med streaming. Är ganska drygt att besöka torrent sajter, hitta filmen, få bra ratio på seed/leech, hitta undertexter osv. Ibland vill man bara ha något snabbt.

Jag tror inte torrent nedladdning kommer öka men pirat streaming sajter däremot...

Permalänk
Inaktiv

Det är trist att det fortfarande inte kommit någon vettig streaminglösning. Det var ju inte direkt igår Netflix dök upp. Provade tjänsten i en mand 2014 men tyckte det var för undermåligt på många vis. Tvserier som inte var kompletta (låg flera år efter eller fattades ett par säsonger mitt i) samt ett rätt uselt utbud även för film vid tidpunkten. Ingen kvalitetskänsla, kändes lite som Spotify i början när man hittade scene-release info i låtutbudet, som de själva inte hade hunnit rensa ut.

Nu har uppenbarligen lite hänt sedan dess men inte tillräckligt vad jag förstått. Enormt svårt problem att lösa då viljor och prestiga ska försvaras och bevaras.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kom ihåg att vi ej tillåter piratkopiering/innehav.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...