Permalänk
Medlem

DvD hjälp

Hej, ska snart bygga min första dator, har dock en fråga, behöver jag en DvD brännare? Med tanke på att hur ska jag annars installera mina drivers till grafikkortet? Hoppas ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vazyx:

Hej, ska snart bygga min första dator, har dock en fråga, behöver jag en DvD brännare?

Nope, det behöver du inte.

Skrivet av Vazyx:

Med tanke på att hur ska jag annars installera mina drivers till grafikkortet? Hoppas ni förstår vad jag menar

Du laddar hem dem från internetet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Men min cd till windows 7 då, hur kan jag installera windows och moderkortet drivers, tack för svar

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga en "Ny" dator idag så är W7 inte på kartan längre pga av massa dumheter med microsoft. Det kräver W10 så om du vill ha W7 så får du köpa skylake eller äldre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

samma svar. Du laddar ner en kopia av windows från microsoft och kör över den på en USB sticka. Sedan installerar du från USB.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@infigo: Så, jag kan inte använda Windows 7 alls?

Permalänk
Medlem

@Implor: Jaha, hade jag ingen aning om, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vazyx:

@infigo: Så, jag kan inte använda Windows 7 alls?

Jo men du får inga uppdateringar alls. Så om din skiva är från 2010 så är det de säkerhetsuppdateringarna som var då som du får, inget mer. Sedan tror jag tillverkarna inte har drivrutiner för W7 tack vare det. Finns workarounds men att ha ett OS som inte riktigt fungerar som det skall känns inte helt rätt.
http://www.makeuseof.com/tag/windows-7-wont-work-intels-curre...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vazyx:

@infigo: Så, jag kan inte använda Windows 7 alls?

Jo det kan du om du hittar drivrutiner, uppdateringarna håller på ett tag till så att påstå att de redan upphört är fel, MS säger själva att sista dagen för uppdateringar är 14 Januari 2020.
https://support.microsoft.com/sv-sv/help/13853/windows-lifecy...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@infigo: Jag fick uppdatering till Win 7 Pro x64 för några dagar sedan. Supporten för Win 7 ska enligt gällande tidsplan ta slut 14. Januari 2020 ( = "End of extended support" ).

( Win 7 End Of Life )

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Men, kan jag använda Windows 10 ändå om jag inte har koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@infigo: Jag fick uppdatering till Win 7 Pro x64 för några dagar sedan. Supporten för Win 7 ska enligt gällande tidsplan ta slut 14. Januari 2020 ( = "End of extended support" ).

( Win 7 End Of Life )

På kaby lake? Där hela debaklet för ca 6-8 månader sedan handlade om att man var tvungen att köra W10 på sin nya Kaby lake prolle (även ryzen men det är mer förståeligt)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vazyx:

@mrqaffe: Men, kan jag använda Windows 10 ändå om jag inte har koden?

Du måste ha en licens för win 10 för att aktivera det så för att det inte ska bli en piratkopia så måste du köpa en win 10 licens (och piratande får inte diskuteras i enlighet med § 7 i forumreglerna.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kan jag inte bara ladda ner det och inte skriva någon kod?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vazyx:

@mrqaffe: Kan jag inte bara ladda ner det och inte skriva någon kod?

Jo men då aktiveras det inte så det kommer inte att fungera fullt ut utan i "provläge" i väntan på aktivering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Men så länge det funkar är det väl okej, kan du skicka länk?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vazyx:

@mrqaffe: Men så länge det funkar är det väl okej, kan du skicka länk?

Fixa en fungerande dator och ett usbminne och kolla på >
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kinguin säljer windows för en liten slant.

250-300kr får du windows 10.

Var dock noga att välja rätt windows version för den windows som du har installerat på datorn (HOME/Pro etc)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Aha ja, vilken version ska jag använda?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Implor:

kinguin säljer windows för en liten slant.

250-300kr får du windows 10.

Var dock noga att välja rätt windows version för den windows som du har installerat på datorn (HOME/Pro etc)

Det är inga legala licenser utan värst typen av kommersiellt piratande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga legala licenser utan värst typen av kommersiellt piratande.

Märkligt, jag har köpt en licens från Kinguin till en bekants dator sen ringt till M$ & aktiverat nyckeln över telefon.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bael:

Märkligt, jag har köpt en licens från Kinguin till en bekants dator sen ringt till M$ & aktiverat nyckeln över telefon.

Det kan mycket väl vara så att licensen fungerar men den är inte införskaffad på rätt sätt, i bästa fall är den bara från fel land eller nån volymlicens men det kan ju även handla om pengatvätt tex köpt med stulna kreditkortsuppgifter för att sedan säljas billigt.
Det senaste som var uppe i detta forum var folk som blivit debiterade för mjukvara de inte köpt, vad tror du händer med de licenserna ? De lär säljas billigt på de kommersiella piratsiterna.

Kortbedrägeri på CDON
Tjenare!
Vaknade upp i morse till två "Tack för din beställning"-mail från CDON. Någon har köpt två st GTA V koder där och använt mitt Mastercard som jag hade sparat i mitt CDON account. Denna person är alltså inte jag! Köpen skedde nu natten till söndag den 16/7 runt kl 04.30. Totalsumman för båda köpen blev 978 kr.
Någon verkar alltså ha fått tillgång till mitt konto på CDON, och använt det sparade kortet där för att köpa koderna.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483040-kortbedrageri-p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan mycket väl vara så att licensen fungerar men den är inte införskaffad på rätt sätt, i bästa fall är den bara från fel land eller nån volymlicens men det kan ju även handla om pengatvätt tex köpt med stulna kreditkortsuppgifter för att sedan säljas billigt.
Det senaste som var uppe i detta forum var folk som blivit debiterade för mjukvara de inte köpt, vad tror du händer med de licenserna ? De lär säljas billigt på de kommersiella piratsiterna.

Kortbedrägeri på CDON
Tjenare!
Vaknade upp i morse till två "Tack för din beställning"-mail från CDON. Någon har köpt två st GTA V koder där och använt mitt Mastercard som jag hade sparat i mitt CDON account. Denna person är alltså inte jag! Köpen skedde nu natten till söndag den 16/7 runt kl 04.30. Totalsumman för båda köpen blev 978 kr.
Någon verkar alltså ha fått tillgång till mitt konto på CDON, och använt det sparade kortet där för att köpa koderna.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483040-kortbedrageri-p...

Ännu märkligare är att licensen från kinguin var för win10 pro oem den kostade 279:- medans licensen för mitt win8 pro retail från microsoft kostade 229:-, så min tanke var mer att priset låg i linje med vad digitala nycklar kostar eller något dyrare t.o.m.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless