Permalänk
Medlem

Muslagg Windows 10

Hej alla!

Hoppas tråden är på rätt ställe.

Till saken. Jag har haft problem ett bra tag med ett muslagg i Windows 10. Problemet inträffar inte hela tiden, utan det kommer och går.

Här är ett videoklipp på hur det ser ut: https://www.dropbox.com/s/wzqk5ru3i3hqaiu/EUGO3538.MOV?dl=0
När jag drar musen i samma hastighet över musmattan så hänger inte muspekaren med som syns i videon.
Detta påverkar inte bara skrivbordet utan även då jag spelar spel eller vad som.

Har provat ett antal saker men tyvärr har inget fungerat. Bytt mus, uppdaterat alla drivrutiner på nytt(samt musdrivrutiner), ominstallerat Windows, testat olika usb utgångar och mycket mer. Varit inne på väldigt många olika forum och försökt hitta en lösning.

Såhär står det i Latency Mon, har självklart sökt efter lösning men inget verkar ha hjälpt:

PC specifikationer:
OS: Windows 10 Home
Processor: i7 4770k @ 3,5GHz
Moderkort: Asus Z87-A
Internminne: 16GB
Grafikkort: Nvidia GTX 980 TI
SSD's: 120GB Samsung 840 evo(W10 installerat på den), 250GB Samsung 850 evo, 250GB M.2 Samsung 960 Evo
HDD: 1TB Western Digital

Tillbehör:
Tangentbord: Corsair K95
Mus: Mionix NAOS 7000

Skärmar:
Asus PB248Q @ 60hz
Asus PG348QR @ 100hz

Vet inte om något mer behövs läggas till mer nyttig information, säg till i sådana fall! Får hålla tummarna på att någon vet hur detta kan fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Mus: Mionix NAOS 7000

Om jag minns rätt så har mionix en surface analyzer inbyggd i programvaran. Vad får du för resultat om du kör det testet?

Kolla CPU-användning när problemet uppstår. Det kanske är någon antiviruskörning som krånglar.

Det gick inte att öppna bilden som du lade upp, skulle du kunna länka den från typ imgur? Videon fungerade

EDIT
Googlade lite grann

Testa att slå av cortana.

Om du har synkat ett bildspel/bakrundsbilder från en tidigare version av windows, slå av bildspelet och skapa om det.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@Bmannu:

* Resultatet är 70% med surface analyzer i mionix programvaran.

* Ska kolla CPU-användningen så fort det uppstår. Hämtade ett program som heter ProcessExplorer idag, lite bättre i mitt tycke än MS egna aktivitetshanterare. Har Avast antivirus. Har även sökt efter virus och malware(med malwarebytes). Inga hot har hittats enligt programmen då jag skannade alla filer och mappar under natten.

* Här är en länk till bilden via Imgur: http://imgur.com/5DVChS4

* Har stängt av Cortana helt nu. Den var på "Mellan". Måste ha startats igen efter den större creators update.

* Hittar inget bildspel från tidigare Windows. Får leta vidare om det kanske ligger något.

Ska använda datorn under veckan och se vad som händer. Tack för tipsen! Tråden kommer att uppdateras om något muslagg inträffar.

Permalänk
Medlem

@Bmannu: Har provat samtliga saker, men problemet har återkommit igen. Först nu när jag spelade Wolfenstein The Old Blood. CPU når snabbt 100% då och då. Hoppas att bilden här ger någon information

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med musen när jag la in senaste drivrutinerna från AMD. Nu vet jag att du sitter på Nvidia, men kanske testa att rulla tillbaka en tidigare version och se om det blir bättre. För mig försvann allt lagg när jag installerade en äldre version av grafikdrivrutinerna iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem

@ChozaN: Tack för tips. Provade det men tyvärr var problemet kvar. Testade att gå in i bios för att stänga av "Intel Adaptive Thermal Monitor". De senaste dagarna har det inte varit något mer lagg. Får se hur länge lyckan varar. ^^

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem och suttit i timmar och sökt svar på detta inte hittat något. Det TS gjorde funkar inte för mig.

Permalänk
Inaktiv

Har ni något temperatur avläsningsprogram igång så prova stäng av det.

Permalänk
Medlem

Jag har blåst hela datorn utan framgång

Permalänk
Medlem

Jag måste verkligen få hjälp att lösa detta, letat efter en lösning i två dagar nu.

Permalänk
Medlem

@fr9nz: Har du uppdaterat BIOS?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10