Seagate presenterar SSD-enhet på 64 TB

Permalänk
Melding Plague

Seagate presenterar SSD-enhet på 64 TB

Flashbaserad lagring fortsätter öka i storlek och nu visar Seagate sin senaste enhet, vilken kommer med en lagringskapacitet på 64 TB och en läshastighet på 13 GB/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

PCI Express NVMe interface räcker den till för denna datamängd?
Annars 8st "raid 0" hårddiskar känns inget som vanliga konsumenter vill ha p.g.a opålitligheten, men nu är den dock ej riktad emot oss heller. Behovet av datakraft finns det ingen ändå på så jag kan se att det finns en marknad för den, sedan kanske de gör olika storlekar som 4 diskar.

*edit*
Angående opålitlighet, så består väl en 2.5" ssd av flera kretsar den också, raid 0 blir då bara att de ligger i olika skal plus lite mer overhead.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att handpenningen på huset lär vara billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Rent spontant känns det som att handpenningen på huset lär vara billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Stockholmare? Här på landet får man en Herrgård för samma pris som denna ssd.

Permalänk
Medlem

Oj! Den lär ju inte kosta gratis precis. Jag tar två!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

Oj! Den lär ju inte kosta gratis precis. Jag tar två!

Bara 2? Jag skall ha minst 10st i min nya NAS

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av anon159643:

PCI Express NVMe interface räcker den till för denna datamängd?
Annars 8st "raid 0" hårddiskar känns inget som vanliga konsumenter vill ha p.g.a opålitligheten, men nu är den dock ej riktad emot oss heller. Behovet av datakraft finns det ingen ändå på så jag kan se att det finns en marknad för den, sedan kanske de gör olika storlekar som 4 diskar.

*edit*
Angående opålitlighet, så består väl en 2.5" ssd av flera kretsar den också, raid 0 blir då bara att de ligger i olika skal plus lite mer overhead.

Känns dumt att använda 8 M.2 anslutningar, måste vara bättre att använda en annan raid lösning över 2st x16 eller 4 x8 lösningar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av THB:

Bara 2? Jag skall ha minst 10st i min nya NAS

Blir bra i HTPCn!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bara 2? Jag skall ha minst 10st i min nya NAS

Då har man en ursäkt att ta mycket semester... För satan vad semesterbilder det ryms

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Vore mer intressant att kunna få en M.2 SSD-enhet på 8 TB till ett rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Stockholmare? Här på landet får man en Herrgård för samma pris som denna ssd.

Nope, örebroare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Rent spontant känns det som att handpenningen på huset lär vara billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att om en privtperson köper dessa har han redan 3st herrgårdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

PCI Express NVMe interface räcker den till för denna datamängd?

För 13 GB/s så krävs 14 PCIe 3.0-linor, så i praktiken x16 PCIe 3.0. Sen vet jag inte vad NVMe har för begränsningar, men PCIe klarar det i alla fall. Skaffar man fyra så kan man utnyttja alla PCIe-linor som Threadripper har

Permalänk
Medlem

Vågar inte tänka på vad det kommer kosta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Misstänker att om en privtperson köper dessa har han redan 3st herrgårdar.

Antagligen, är ju inget direkt för gemene man

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av THB:

Bara 2? Jag skall ha minst 10st i min nya NAS

Raid 0 på det så behöver man inte ram disk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där var ju en jävla hastighet, jag undrar om ens DDR4 kommer i närheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det där var ju en jävla hastighet, jag undrar om ens DDR4 kommer i närheten?

Oja, utan tvekan. En ensam DDR4-modul på ~2666MHz kan läsa i cirka 21 GB/s, helt utan att räkna in vilken påverkan latens har.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Stockholmare? Här på landet får man en Herrgård för samma pris som denna ssd.

What, 5 mil låter dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

seagate är ju rätt ny på ssd marknaden så det vore kul att se att de kommer med något till konsumenter som slår konkurenterna på fingrarna och ger dem prestandatronen. Men det är väl utopiskt att tro nåt sånt. Gissar att vi istället får se små höjningar över tid som resten av hårdvarumarknaden pysslar med. Varför ge det bästa på en gng när man kan mjölka i all evighet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Snusfri

Prototypbild

Samt press release: http://www.seagate.com/gb/en/about-seagate/news/seagate-revs-...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro