Disney dumpar Netflix för egen strömningstjänst år 2019

Permalänk
Medlem

Som om disney har nått av värde? Barnprogrammen bombarderar barnen med budskap som att alla fula är onda och "vuxenprogrammen" är av så ringa kvalitet att det är löjeväckande.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Finns ingen korrelation mellan mängden piratkopiering och antalet strömmingstjänster.

Du skämtar väl? klart som fan man blir mer benägen att piratkopiera ju krångligare och dyrare det är att få tag på materialet.

Anledningen att folk har slutat piratkopiera musik är ju att det är smidigare att vara laglig. Orka hålla på och ladda ner massa MP3 när man kan strömma allt från alla artister på spotify helt gratis liksom.

Detsamma gäller med film och serier. Om allt finns på en tjänst så betalar man väl gärna 199Kr eller vad det är, men om allt ska vara utspritt på massa olika tjänster och varenda satans tjänst ska kosta 199Kr så blir det billigare och ingen skillnad i "effort" mot att piratkopiera, så det är klart att det finns ett direkt och inte ens diskutabelt samband. Det är självklarheter vi snackar om nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fullt logiskt med tanke på det breda utbud Disney står för på Netflix. När de lämnat blir (svenska) Netflix ett tomt skal, verkligen noll kvalitetsinnehåll från tjänsten själv. Personligen fortsätter jag köpa Disneys filmer på blu-ray istället, HBO, Amazon och Twitch täcker allt jag vill se via streaming.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Inte???
Säg att pappa Göran kör Netflix och HBO. Med dessa två täcker han upp familjens behov (små barn, mellanbarn och tonåringar och vuxna). Nu startar Disney upp och snor över ett segment. Han vill/kan inte starta en tredje streamingtjänst. Vad gör pappa Göran då? Jo han piratstreamar. Det vill säga han även främjar piratkopieringen.

Kolla bara på vad Spotify / iTunes gjort mot piratandet av musik.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Fan va korkat av Disney, vem vill betala för multipla streaming services? och det största problemet är ju att efter 1 månad har man fan sett allt man vill se, samma problem existerar för nuvarande med Netflix, dem kommer inte med nytt innehåll på flertalet månader så användare tjänar bara på att subba 1 månad i taget sen vänta 6månader till 1 år, sen undrar dem varför folk inte använder deras tjänster...jävla idioter.

Permalänk
Medlem

Skulle bli väldigt förvånad om Disney fick mer prenumeranter än Netflix förlorar, men i det stora hela tror jag Disney kommer tjäna mer på detta. Sen om detta är ett effektivt sätt att minska piratkopiering är ju uppenbart. Men jag antar att dom kommer fortsätta attackera trackers och pirater aktivt

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alla vill ha del av kakan. Disney tror väl att de kommer tjäna mer med en egen strömningsstjänst än om de har allt på Netflix.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Källa på det?

Det är Ozzed som står för påståendet, inte jag.

Skrivet av Ozzed:

Du skämtar väl? klart som fan man blir mer benägen att piratkopiera ju krångligare och dyrare det är att få tag på materialet.

Inte vad jag kommenterade: "Jag tvivlar på att Disney vill att piratkopieringen av deras verk skall öka, men det är självklart det som kommer bli konsekvensen av det här."
Jag är övertygad om att deras verk kommer piratkopieras oavsett.

Om du med piratkopiering menar att olaglig fildelning kommer öka generellt så har jag inte hittat någon som talar för det heller. Googla gärna på Cisco Visual Networking Index, det är en ganska gedigen analys över hur internet nyttjas globalt. Dessvärre finns det ingen färdig graf eller stycke att hänvisa till, man måste läsa allt. Men kontentan är, som jag tolkar det; "Piratkopieringen" (och antalet VPN) användare) har i princip ökat linjärt sedan 2008 oavsett när respektive streaming-tjänst äntrat marknaden. Det går därför inte att dra någon slutsats att fler aktörer i sig bidragit till att den olagliga fildelning ökat.

Edit: Det KAN var denna jag läst: https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-pr...

Reserverar mig för fel. Orkar inte ögna igenom rapporten igen

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är Ozzed som står för påståendet, inte jag.

Inte vad jag kommenterade: "Jag tvivlar på att Disney vill att piratkopieringen av deras verk skall öka, men det är självklart det som kommer bli konsekvensen av det här."
Jag är övertygad om att deras verk kommer piratkopieras oavsett.

Om du med piratkopiering menar att olaglig fildelning kommer öka generellt så har jag inte hittat någon som talar för det heller. Googla gärna på Cisco Visual Networking Index, det är en ganska gedigen analys över hur internet nyttjas globalt. Dessvärre finns det ingen färdig graf eller stycke att hänvisa till, man måste läsa allt. Men kontentan är, som jag tolkar det; "Piratkopieringen" (och antalet VPN) användare) har i princip ökat linjärt sedan 2008 oavsett när respektive streaming-tjänst äntrat marknaden. Det går därför inte att dra någon slutsats att fler aktörer i sig bidragit till att den olagliga fildelning ökat.

Edit: Det KAN var denna jag läst: https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-pr...

Reserverar mig för fel. Orkar inte ögna igenom rapporten igen

Inser att jag använde piratkopiering något svepande. Det jag menar är såhär.

Säg att 100 personer har netflix idag. Dessa 100 personer gillar och konsumerar Disneys material via tjänsten.

När Disney tar bort sitt material och startar en egen tjänst, så hoppas de kanske att merparten istället kommer konsumera deras material via deras egen tjänst, och alltså betala både för Netflix och Disneys egen tjänst.

Men det som kommer hända är att endast ett fåtal av de hundra kommer ha både Netflix och skaffa Disneys egen tjänst. Men resten kommer ju liksom inte sluta konsumera Disneys material bara för att det inte finns på Netflix längre, utan de kommer skaffa det via TPB eller någon olaglig streamingtjänst, självklart, så det Disney åstadkommer är att den olagliga konsumtionen av deras material ökar. Folk vill väl för tusan inte betala för en till streamingtjänst när de redan betalar för Netflix och Spotify och allt vad det är?

Jämför exempelvis lunchställen.. Om dagens lunch inkluderar kaffe men sen helt plötsligt så kostar kaffet extra,... Inte fan betalar folk för kaffet utan de går ju och tar ändå.

Det går bra att erbjuda mer till samma eller marginellt högre pris, men folk blir vansinniga om saker som brukade ingå helt plötsligt kostar extra. Det är så folk fungerar och det var ju därför piratkopieringen var en sådan stor grej innan rättighetshavarna fattade att folk gärna betalar bara det är smidigt. Men för all del. Om Disney inte vill ha folks pengar så finns det annat de kan lägga dem på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hmm, är inte de flesta (alla) Marvel serier "Netflix Original" (vad det nu egentligen innebär)? I min värld så har Netflix producerat serierna och borde då rimligen ha någon slags rättighet till att visa dom.

Kanske det blir tillräckligt mycket stök med Netflix så de inte går vidare, det handlar ganska säkert om att Disney inte kan krama ur tillräckligt mycket pengar.

Och sedan kan man undra hur internationell denna Disney tjänst kommer att bli?! Lansering 2020 i Europa, 2027 i norden?

Permalänk
Medlem

En till streaming-tjänst kan väl vara okej om innehållet är stort nog, men då ska det heller inte ha regionalt låst innehåll heller som t.ex. Netflix har.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/B-xMYY3XG1U

Det är inte alls märkligt att just Disney startar egen tjänst med tanke på hur stora dom är. 99 kr per månad för allt på nexflix ger nog inte Disney allt för stor del.
Dom har utbudet (utan tvekan), varför skulle dom inte göra det?
Ja, jag tycker det är lika tråkigt som ni tycker, men är inte alls förvånad.
99 kr för Netflix är ju perfekt, men men, kommer inte köpa Disney's tjänst oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inser att jag använde piratkopiering något svepande. Det jag menar är såhär.

Säg att 100 personer har netflix idag. Dessa 100 personer gillar och konsumerar Disneys material via tjänsten.

När Disney tar bort sitt material och startar en egen tjänst, så hoppas de kanske att merparten istället kommer konsumera deras material via deras egen tjänst, och alltså betala både för Netflix och Disneys egen tjänst.

Men det som kommer hända är att endast ett fåtal av de hundra kommer ha både Netflix och skaffa Disneys egen tjänst. Men resten kommer ju liksom inte sluta konsumera Disneys material bara för att det inte finns på Netflix längre, utan de kommer skaffa det via TPB eller någon olaglig streamingtjänst, självklart, så det Disney åstadkommer är att den olagliga konsumtionen av deras material ökar. Folk vill väl för tusan inte betala för en till streamingtjänst när de redan betalar för Netflix och Spotify och allt vad det är?

Jämför exempelvis lunchställen.. Om dagens lunch inkluderar kaffe men sen helt plötsligt så kostar kaffet extra,... Inte fan betalar folk för kaffet utan de går ju och tar ändå.

Det går bra att erbjuda mer till samma eller marginellt högre pris, men folk blir vansinniga om saker som brukade ingå helt plötsligt kostar extra. Det är så folk fungerar och det var ju därför piratkopieringen var en sådan stor grej innan rättighetshavarna fattade att folk gärna betalar bara det är smidigt. Men för all del. Om Disney inte vill ha folks pengar så finns det annat de kan lägga dem på.

Men om kassörskan på lunch stället vänligen frågar om de också skall ha kaffe, då dom numera tar extra för det, så kommer de snart inse att det inte är gratis längre. Ler hon och ser trevlig ut så kommer nog de flesta kaffe drickare att acceptera ett tillägg på 10kr...

Jag tror att folk gapar efter mycket och när det kommer till kritan kommer många som ser Disney filmer att testa Disneys nya tjänst. Numera är det ju tämligen känt att pirat nedladdning är olagligt...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Dåliga intäkter för dem på senaste eller vad motiverar sådan självklar idioti? Kollar inte ens film men är villig att seeda deras material (extra hårt) bara för att statuera exempel på förväntad motreaktion.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Men om kassörskan på lunch stället vänligen frågar om de också skall ha kaffe, då dom numera tar extra för det, så kommer de snart inse att det inte är gratis längre. Ler hon och ser trevlig ut så kommer nog de flesta kaffe drickare att acceptera ett tillägg på 10kr...

Jag tror att folk gapar efter mycket och när det kommer till kritan kommer många som ser Disney filmer att testa Disneys nya tjänst. Numera är det ju tämligen känt att pirat nedladdning är olagligt...
Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast många ser det fortfarande som ett brott utan offer, så lagen går inte ihop med moraleen i det fallet.

Nu vet vi visserligen inget om pris. Det kanske kostar 30Kr i månaden, och då betalar nog fler, men ska det kosta som Netflix så kommer många konsumera olagligt istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara resultatet av att Netflix och Disneys avtalsförhandlingar inte gick som Disney ville.

Väldigt nyligen så hade Telia och Discovery ett bråk kring avtalet för att Telias tv-kunder skulle få Discovery i utbudet. Discovery tyckte att Telia betalade för lite så därför avslutades samarbetet och kunderna skulle förlora Discovery. Telia sket på sig och lyckades komma överens med Discovery så kunderna snabbt fick tillbaka det.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

I en tidigare nyhetstråd var det många här som sa att sådant här inte leder till piratande... Plötsligt gör det. Ni vet vilka ni är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

De pengarna ni lägger på strömmningstjänster hade snabbt byggt upp en eget bilbliotek av filmer och musik som ni faktiskt är värda pengarna....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hatat strömning och jag hoppas att detta blir början på slutet på denna cancer.

Permalänk
Medlem

Ids inte. Kommenterar bara för att rekomendera folk att inte göra som jag. Jag kodar, kommenterar kod och kompilerar hela tiden. Min nya 4790K funkar perfa såhär långt, tills mina epyc renderingspuka 'r klar (förbestält)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K0DD4Z:

Jag har alltid hatat strömning och jag hoppas att detta blir början på slutet på denna cancer.
https://www.youtube.com/watch?v=apAuMvhMMWw

Först måste "platt" trenden dö en våldsam död.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.