Intel avtäcker åttonde generationens Core "Coffee Lake" 21 augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite högre klockfrekvenser och lite bättre energieffektivitet är ju "som det brukar vara" och inte så spännande. Däremot blir det kul att se om 2 extra kärnor räcker för att klå Ryzen i multitrådade workloads. Men oavsett vad så känns inget av det här särskillt revolutionerande. Det verkar ju vara samma IPC vid en given klockfrekvens om man ska tro ryktena.

Det är väl ganska lågoddsare att Intel inte kommer vara lite snabbare mot lika många AMD kärnor, detta då de redan idag är detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker de gör riktigt bra genomgångar med de där återbesöken av gamla chip

Det är riktigt intressant att se hur lite man faktiskt skulle vinna på att byta ut sin överklockade 2600K, och sorgligt...

http://www.gamersnexus.net/guides/2867-intel-i7-2600k-2017-be...
http://www.gamersnexus.net/guides/2773-intel-i5-2500k-revisit...

Det enda som gör den här lanseringen av Coffee Lake någorlunda intressant är ju just steget upp till 6 kärnor som flera andra också påpekat här

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

När man sitter och kollar tester på hur "lite" flertrådat används i tex spel tror jag många missar att de flesta har igång annat än bara ett spel/program i vardagssituationer, till skillnad från tester. Mumble, chrome, spotify, antivirus, videocatch, streamning osv.
Sällan jag iaf bara kör ett enda program...

Precis. Det som @Yoshman fyller trådarna med är hur viktigt det är med singeltrådsprestanda. Jag ser på hur jag själv använder min dator. En hel del cpu-kraft går åt att driva alla chrome-flikar man har igång i bakgrunden. Skulle nog säga att vi har tillräckligt bra singeltrådsprestanda för att det mesta skall kännas responsivt. När vi däremot kastar på en "last", som kompilering, avkodning, bildrendrering m.m. Ja, då får man sitta och vänta ett tag.

Det jag däremot tycker är lite märkligt är hur både Microsoft och Sony valt att bygga upp sina konsoler. En cpu med 8st EXTREMT långsamma kärnor? Där tror jag de flesta utvecklare istället hade valt ett fåtal snabba kärnor.

Sitter fortfarande nöjd med en 5820K @ 4.4Ghz som jag köpte för 3 år sedan. Jag har under den tiden bytt grafikkort 2 ggr (970SLI -> 1080 -> 1080TI)

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Sitter bara och väntar på något som kan ersätta min 3570k. Det är nästan en besvikelse att se lanseringarna, aldrig något som får mig att känna att "nu tar jag den där!".

50% mer kärnor 300% fler trådar på högre frekvens är ju ändå helt okej. De här är första gången sedan jag köpte 4790k jag har varit ganska intresserad i en Intel produkt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur alla med gamla 2xxx inte kan vilja ha en plattformsuppdatering...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Hur lång tid innan laptops sedan släpps med coffee lake?

Permalänk
Medlem

Diggar namnet, för jag älskar kaffe.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Precis. Det som @Yoshman fyller trådarna med är hur viktigt det är med singeltrådsprestanda. Jag ser på hur jag själv använder min dator. En hel del cpu-kraft går åt att driva alla chrome-flikar man har igång i bakgrunden. Skulle nog säga att vi har tillräckligt bra singeltrådsprestanda för att det mesta skall kännas responsivt. När vi däremot kastar på en "last", som kompilering, avkodning, bildrendrering m.m. Ja, då får man sitta och vänta ett tag.

Det jag däremot tycker är lite märkligt är hur både Microsoft och Sony valt att bygga upp sina konsoler. En cpu med 8st EXTREMT långsamma kärnor? Där tror jag de flesta utvecklare istället hade valt ett fåtal snabba kärnor.

Sitter fortfarande nöjd med en 5820K @ 4.4Ghz som jag köpte för 3 år sedan. Jag har under den tiden bytt grafikkort 2 ggr (970SLI -> 1080 -> 1080TI)

Har ca 40 flikar igång i chrome, kan tänka mig att de drar som mest ca 2% av total processorkapacitet. Har ifos adblock igång så det är inte några mängder av flashiga reklamanimationer som går, men ändå. Sedan är ju frågan vilken prioritet de har när de ligger bakgrunden? Du kan ju testa att köra ett benchmark med bakgrundsprocesser igång och ett utan och se vilken påverkan de har...vore faktiskt intressant att se

Permalänk
Medlem

När kan vi förvänta oss pricedrops för föregående generationer? Samma fråga går till AMDs Vega diskussion, när kan vi förvänta oss pricedrops för grafikkorten (både nvidia och AMD sidan)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

50% mer kärnor 300% fler trådar på högre frekvens är ju ändå helt okej. De här är första gången sedan jag köpte 4790k jag har varit ganska intresserad i en Intel produkt.

Ser mycket bättre ut när man lägger upp det så där. Rå prestanda blir nog en bra ökning men just nu spelar jag inte jättemycket krävande spel heller, eller streamar, redigerar. None. Vet inte om man skulle känna av det så mycket i just spel, de jag spelar nu ligger jag redan lätt över 60 fps med. Men är bra sugen på upgrade. Men det är nog själva byggandet som kliar mest.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Förstår inte hur alla med gamla 2xxx inte kan vilja ha en plattformsuppdatering...

Vad menar du att vi skulle behöva för funktioner som är värt pengarna bara för att byta plattform?

Jag har SATA3 till mina SSD, PCI-E med tillräcklig bandbredd för att inte strypa grafikkortet eftersom jag inte är intresserad av SLI, USB 3.0 och kör minnen i 2133 MHz. Visst skulle väl kanske en M.2 vara trevlig, men det är ju knappast något som jag vill betala sisådär 4-5 tusen för att få om all annan prestanda fortfarande är likvärdig med en 7600K eller ännu mer pengar för att få lite fler fps med en 7700K.

Men missförstå mig inte nu, jag VILL JÄTTEGÄRNA byta upp mig. Det är bara det att det känns som att det inte finns något kul att uppgradera till som är värt pengarna

Som du kanske såg i länken i mitt tidigare inlägg presterar en överklockad 2600K snarlikt med en modern i5:a, och då pratar vi alltså om ett snart 7 år gammalt chip...

Edit: Har vi tur så blir det ju ändring på det med Coffee Lake, men det verkar ju inte som att det är något revolutionerande som väntar mer än två kärnor till på en i7:a, vilket visserligen kan vara trevligt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Ser mycket bättre ut när man lägger upp det så där. Rå prestanda blir nog en bra ökning men just nu spelar jag inte jättemycket krävande spel heller, eller streamar, redigerar. None. Vet inte om man skulle känna av det så mycket i just spel, de jag spelar nu ligger jag redan lätt över 60 fps med. Men är bra sugen på upgrade. Men det är nog själva byggandet som kliar mest.

Ja alltså, "bättre" är aldrig en anledning till att uppgradera om man inte behöver de

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på att uppgradera ett bra tag nu, och en "billig" 6C/12T är det enda som gör Coffee Lake intressant för min del.

Hade Intel släppt en 4C/8T med samma ipc och marginellt högre frekvens än en i7-7700k som ersättare hade jag skrattat bittert och slängt igen dörren i ansiktet på dom (figurativt) och sen ångrat att jag inte köpte en Ryzen när den lanserades.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad menar du att vi skulle behöva för funktioner som är värt pengarna bara för att byta plattform?

Jag har SATA3 till mina SSD, PCI-E med tillräcklig bandbredd för att inte strypa grafikkortet eftersom jag inte är intresserad av SLI, USB 3.0 och kör minnen i 2133 MHz. Visst skulle väl kanske en M.2 vara trevlig, men det är ju knappast något som jag vill betala sisådär 4-5 tusen för att få om all annan prestanda fortfarande är likvärdig med en 7600K eller ännu mer pengar för att få lite fler fps med en 7700K.

Men missförstå mig inte nu, jag VILL JÄTTEGÄRNA byta upp mig. Det är bara det att det känns som att det inte finns något kul att uppgradera till som är värt pengarna

Som du kanske såg i länken i mitt tidigare inlägg presterar en överklockad 2600K snarlikt med en modern i5:a, och då pratar vi alltså om ett snart 7 år gammalt chip...

Edit: Har vi tur så blir det ju ändring på det med Coffee Lake, men det verkar ju inte som att det är något revolutionerande som väntar mer än två kärnor till på en i7:a, vilket visserligen kan vara trevligt

Exakt så jag känner men jag är samtidigt livrädd för att endera moderkort eller processor ska tvärdö utan förvarning, köpte mina prylar q1 2011 och det har gått klockat sedan dess. Därför tänkte jag passa på & byta prylar nu, antingen en ryzen r7 eller nya coffee lake. Kommer åtminstone vänta in lanseringen den 21:a och se om priserna förändras något.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

När man sitter och kollar tester på hur "lite" flertrådat används i tex spel tror jag många missar att de flesta har igång annat än bara ett spel/program i vardagssituationer, till skillnad från tester. Mumble, chrome, spotify, antivirus, videocatch, streamning osv.
Sällan jag iaf bara kör ett enda program...

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter för tillfället på min officedator på jobbet, över 100 processer igång (outlook, excel, word, chrome, spotify etc etc), 80% minnesanvändning. Idle usage på runt 5% på en gammal core 2 duo.

Det du beskriver är imo ett 90tals problem. Med en modern maskin, modern OS och program som inte är totalt värdelösa (eller kör tunga bakgrundsjobb). Så drar inte program i princip någon prestanda alls så länge man inte aktivt arbetar i dom. Chrome tex tror jag inte renderar flikar som inte är aktiva etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har ca 40 flikar igång i chrome, kan tänka mig att de drar som mest ca 2% av total processorkapacitet. Har ifos adblock igång så det är inte några mängder av flashiga reklamanimationer som går, men ändå. Sedan är ju frågan vilken prioritet de har när de ligger bakgrunden? Du kan ju testa att köra ett benchmark med bakgrundsprocesser igång och ett utan och se vilken påverkan de har...vore faktiskt intressant att se

Under 2014 körde jag mycket BF4 på 4670K@4.5Ghz. Bytte sen till 5820K@4.4Ghz och det var stor skillnad i FPS på GTX 970. Det var ofta jag fick röda siffror och fick då alt-tabba för att stänga ner skype och chrome-flikar osv. Detta var sen inget bekymmer med 5820K. Den hanterar ju iofs 12 trådar jämfört med 4670K som bara klarade 4 trådar. Nu snackar vi bara 60Hz också. Tror det blir ännu viktigare om man siktar på 144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Sitter bara och väntar på något som kan ersätta min 3570k. Det är nästan en besvikelse att se lanseringarna, aldrig något som får mig att känna att "nu tar jag den där!".

Känner likadant, men ifall de kan släppa en hyfsad uppgradering till i7-7700 så blir det ett köp. Är enbart intresserad av maximal spelprestanda så Intel känns ju som det givna alternativet, så länge de inte tar mycket mer betalt bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Oh najs, det var exakt detta jag sökte efter. Tack

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk

3e generationens 14nm? Det är väl ändå 4e generationens 14nm kretsar? Broadwell->Skylake->Kaby Lake->Cofee Lake.

4st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oline8992:

3e generationens 14nm? Det är väl ändå 4e generationens 14nm kretsar? Broadwell->Skylake->Kaby Lake->Cofee Lake.

4st.

Kan det menas som att det är tredje generationen av tillverkningsprocessen 14nm? Broadwell och Kylare körde väl samma, sen blev det 14+ till Kaby Lake och nu 14++ till Coffee Lake? Bara en gissning, jag är inte helt insatt, och det framgår ju inte helt tydligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Yoshman:

Skrivet av Yoshman:

Sant att Cannon Lake ligger nära i röret. Dock har Intel i något läge nämnt att 10 nm processen kommer initialt inte nå lika höga frekvenser som 14 nm++ (den Coffee Lake använder). Så rimligen kommer Cannon Lake i första hand vända sig till =<15 W TDP bärbara och servers (räkna ut effekten per kärna hos de största server-kretsarna, de har långt mer gemensamt med bärbara än stationära sett till strömförbrukning...).

Detta är ju inget nytt. Även vid övergången till 14 nm fick man initialt lägre frekvenser. För överklockare gav ju länge 32 nm högre tak än någon senare nod, är först med 14 nm+ (Kaby Lake) som överklockare matchar 32 nm.

Nodkrympningar ger överhuvudtaget ingen automatiskt boost i frekvenstak, det fick man tidigare av en "lag" som kallades Dennard scaling (också känd som MOSFET scaling). Denna "lag" upphörde att gälla någonstans vid 65 till 45 nm.

Trevlig info. Har själv gått och undrat varför min polares i5 4690k överklockar bättre än min i5 6600k. Borde inte min 14nm skylake vara effektivare och kräva mindre ström och spänning än tidigare 22nm Broadwell kretsar? Han kommer lätt upp i 4.5ghz på 1.3 volt medan jag måste ligga strax under 1.4 volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Känner likadant, men ifall de kan släppa en hyfsad uppgradering till i7-7700 så blir det ett köp. Är enbart intresserad av maximal spelprestanda så Intel känns ju som det givna alternativet, så länge de inte tar mycket mer betalt bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt Vi får la hoppas att det dyker upp något. Jag har räknat med att klara mig iallafall två år till. Då fyller min CPU 7 år, nästan 24/7 igång, klockad. Hoppas även att vad det nu blir har samma gedigna kvalité.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers