Permalänk
Medlem

Fiber bara dog - Inget fel syns?

Fick fiber altiverat för drygt en vecka sedan vilket har fungerat klockrent, Bahnhofs 250/100-uppkoppling har levererat stabila hastigheter utan några dalar och gjorde så även idag - Fram tills allt försvann. Datorn gnäller på avsaknad av giltig IP-konfig och uppkopplingen är helt borta.

Situationen just nu:
IP Only rapporterar inga driftstörningar och ser inget fel.
Fiberdosan rapporterar att allt fungerar som det skall.
Bahnhof ser inga deiftstörningar eller fel.
Datorn är kopplat direkt in i dosan via ethernet.

Bahnhof vill nu att datorn skall stå påslagen i 3-5 arbetsdagar medan de felsöker efter datorns MAC-adress (inte köpt router ännu) medan jag överväger att bara koppla upp mig till mitt gamla 2 mbit/s adsl som fortfarande fungerar.

Någon som varit med liknande och i så fall, hur löste det sig? Är ju nu man ångrar att det här med nätverk och bös aldrig var någonting man satte sig in i.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

brandvägg... Öppna CMD skriv ipconfig, vad står det där?

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

brandvägg... Öppna CMD skriv ipconfig, vad står det där?

Beror på vad jag letar efter. Det mesta är tomt eller har status frånkopplad.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om du har en router liggandes testa koppla genom den... Läste nu att du inte köpt en

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3pt1l3:

Om du har en router liggandes testa koppla genom den.

Har dessvärre ingen router ännu, behöver även stå i Bahnhofs 20min telefonkö för att meddela ändringar i felanmälan om en ny skulle kopplas in.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Du har inte tillgång till någon annan dator bara för att se så det inte är där det strular, behöver ju inte vara på nätsidan felet ligger. Eller om du kan koppla din dator på någon annans lina. Just bara för att kolla så du inte försöker laga nått som inte är trasigt. Kan ju vara ditt nätverkskort som bråkar.

Permalänk
Medlem

spontan gissning;
bahnhof har slut på IP-adresser i ditt område

baserar detta på att din dator gnäller på att den inte har en giltig IP, detta borde rimligtvis poppa upp när din dator assignar sig en APIPA-adress - efter att den försökt få IP via DHCP förgäves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Du har inte tillgång till någon annan dator bara för att se så det inte är där det strular, behöver ju inte vara på nätsidan felet ligger. Eller om du kan koppla din dator på någon annans lina. Just bara för att kolla så du inte försöker laga nått som inte är trasigt. Kan ju vara ditt nätverkskort som bråkar.

Testade att koppla in min Mac på samma sätt, samma problem där tyvärr.

Skrivet av Slabb^:

spontan gissning;
bahnhof har slut på IP-adresser i ditt område

baserar detta på att din dator gnäller på att den inte har en giltig IP, detta borde rimligtvis poppa upp när din dator assignar sig en APIPA-adress - efter att den försökt få IP via DHCP förgäves.

Vet inte hur det där fungerar men mitt område har haft tillgång till fiber i mindre än en månad, borde inte problemen uppstått från början från Bahnhofs sida? Har som sagt ingen aning.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla med någon granne om det funkar. Bara för att vara säker på att det gäller ditt hus bara. Internet dör bara inte utan orsak om du provat med en annan dator inte har något router så är det ju troligen problem bortom din kontroll. Bara hoppas på att bahnhof hittar något fel. Om jag vore dig så kanske jag skulle kört på ADSL så länge. Samt meddela dem att du bytt enhet om det var tvungen att göra det. Koppla in nån enhet som inte används.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du mer än 1 dator i huset? Testa även den i fibermodemet.

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en kort uppdatering för att göra tråden någorlunda hjälpsam till andra drabbade:
Bahnhofs märkliga felsökning genomfördes aldrig, kopplade nämligen ned datorn. Kort därpå utfärdades en upplysning om driftstörning i området och kringliggande områden, detta varade ett par dagar innan uppkopplingen gick igång igen. Detta var alltså ingenting som låg på användarsidan.

Nu under natten skedde samma fel igen, datorn rapporterar samma fel och jag antar att det kommer lösas på samma sätt. Detta är två avbrott innan jag ens fått första fakturan, båda med en sammanlagd längd på över en vecka. Säger upp Bahnhof och testar nästa leverantör istället.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

hemma hos föräldrarna var det nätagget till fiberboxen som pajat, även om det gamla nätagget fick routern att lysa så gav den för lite ström

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Wan lyser på intenon ?
Sedan man ser saker direkt i Iponlys portal mac adresser innkopplingar osv ring supporten igen så får du säkert någon som är bättre på att kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kanske det här är helt orelaterat men min fiberuppkoppling (Bahnhof) dog också inatt. Även om vi inte verkar vara nära varandra geografiskt så känns ju kopplingen ISP och tidpunkt som att det inte är helt slumpmässigt ändå.

Intenon lyser som den ska för mig så det verkar som att den har anslutning till WAN, men jag får inte någon IP-adress. Slängde iväg ett mail till supporten som öppnade för en halvtimme sen så vi får väl se hur lång tid det tar innan de hör av sig.