H110i fläktar, vilket håll?

Permalänk
Medlem

H110i fläktar, vilket håll?

Hej,

Har ni slutat med pilar på era fläktar? Verkar vara standard iof, har några andra fläktar som också saknar pilar, tänkte om det finns någon förklaring till varför?
Står inte heller i manualen vilket håll de blåser åt.
Försökte gissa mig till hur de skulle sitta baserat på bilden i manualen för monteirng, men tror jag fått utblåset in i chassit, vill ha den genom radden ut ur chassit.

Hittade fleratal trådar om detta, när jag nu haft tid o ta tag i det. Bla denna:
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=113009&highl...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected:

Den sidan där det sitter 4 ribbor för att hålla fläktmotorn är den sidan luften blåser ut. Alltid!
Med andra ord, tittar du på fläkten som bilden nedan så blåser det luft i ögonen på dig.

Permalänk
Medlem

@biorrith: Tack för info! Ska jag komma ihåg! Tror faktiskt jag satte mina åt andra hållet, såg på bilden i manualen de fyra armarna.
Hade inte så mycket mer o gå på

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av biorrith:

@Purrfected:

Den sidan där det sitter 4 ribbor för att hålla fläktmotorn är den sidan luften blåser ut. Alltid!
Med andra ord, tittar du på fläkten som bilden nedan så blåser det luft i ögonen på dig.

http://www.corsair.com/~/media/corsair/product-photo-root/f/fan_sp120_back_r_std.png

Skrivet av Purrfected:

@biorrith: Tack för info! Ska jag komma ihåg! Tror faktiskt jag satte mina åt andra hållet, såg på bilden i manualen de fyra armarna.
Hade inte så mycket mer o gå på

Det biorrith skriver stämmer bra, det sättet har jag använt så länge jag kan minnas när de gäller att lista ut åt vilket håll luften blåser. Varför vi slutat med pilar på fläktarna vet jag faktiskt inte.

Permalänk
Medlem

eller så tittar man på fläktbladen..
de är inte raka utan är "rundade/formade"

När ni skottar snö, vilket håll håller ni snöskyffeln åt?
Om ni ska ska fylla en skål med vatten ur t.ex ett badkar, har ni öppningen uppåt eller neråt när ni lyfter upp den?
Om ni ska skvätta vatten på någon när ni är och badar, vilket håll håller ni händerna, skvätter ni med baksidan av handen, eller formar ni handen som en "skål" för att få med så mycket som möjligt så effektivt som möjligt?

Samma "princip" med luften, fläktbladen är inte raka utan böjda, och för att då faktiskt flytta luften och inte bara vispa runt den.

Tittar ni lite nogrannare så ser ni även att de är formade så att de "skär" i luften först, för att "plocka upp" och sedan kommer "skyffeldelen" som sätter fart på luften, för vi vill flytta luften. hade fläkten gått åt andra håller så hade den snarare snurrat runt luften i fläkten istället för att flytta den "bakåt"

Det finns förövrigt ingen generell regel för fläktar att sidan med ribbor är trycksidan, även fast det är så på datorer

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com