Permalänk
Medlem

Försäkringsärende bil

Hej!

Under semestern så lyckades jag backa in i en annan bil. Vi skrev ingen skaderapport men tog varandras uppgifter.

Vi var eniga att vi båda backat på varandra vid tillfället. Men nu när jag pratar med försäkringsbolaget så har han uppgivit att han stod stilla. Vilket innebär att jag åker på att betala hela kalaset istället för att kostnaderna delas.

Den blåa BMW:n är min. Finns det speciella regler vad gäller att backa ut från en parkering? Min bil står ju utmed vägen men han backar ut från en "avskild" parkering.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem

Rent generellt är det väl så att de som ska ut från parkeringsområden har väjningsplikt men lite svårt att dra sljtsatser utan mer info från dig. Hur gick eg förloppet till?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Saxar från korkortonline.se
"Utfartsregeln

Utfartsregeln innebär att du har väjningsplikt när du kör ut från:

Parkeringsplats (både P-rutan och själva parkeringsområdet).
Fastighet (hus eller liknande)."

Som jag tolkar det så är det helt den andra partens fel då han bröt mot utfartsregeln.

Permalänk
Medlem

Som de andra två skriver så gäller utfartsregeln för honom.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Ser ut som ni båda gjorde fel då ni är på varsin parkering men han var smartast här och uppgav att han stod still så du åkte på det. Beklagar

Det här är kanon i sådana här fall (jag har 650 men nu har 490 kommit och kanske är något biliigare)
https://www.blackvue.com/

Permalänk
Medlem

Ange förloppet som du uppfattade det när du gör din skadeanmälan, så får ni ta det från där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Utfartsregeln eller ej. Om du vill överklaga till domstol så kan det fungera men mot ett försäkringsbolag kan det vara annorlunda. De behöver inte ta ställning om det är lagbrott eller ej utan kan tolka hur de vill. De kan gå mer på sunt förnuft än lag om vill sig :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Bara neka och säga som det är, ord mot ord, lögnhalsen får tillslut stå för sin egen nota.. Bättre än att du får det.

Skrotade själv en bil som missade blinkers och tvärnita framför mig, dom försökte få allt skit på mig men jag nekade och slapp allt.
Tyvärr fick jag stå för notan själv för min bil, vilket var inte många hundralappar. två lampor och en blinkers gick sönder

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av quattro-2.6:

Bara neka och säga som det är, ord mot ord, lögnhalsen får tillslut stå för sin egen nota.. Bättre än att du får det.

Skrotade själv en bil som missade blinkers och tvärnita framför mig, dom försökte få allt skit på mig men jag nekade och slapp allt.
Tyvärr fick jag stå för notan själv för min bil, vilket var inte många hundralappar. två lampor och en blinkers gick sönder

Du körde alltså på någon bakifrån och tyckte att det inte var ditt fel?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

fast ur ren försäkring synpunkt blir det väl så att båda får betala sina självrisker om båda felat,
inte att ni får dela på en självrisk. som det är skrivet nu blir det bara du som felat och kan därmed dela kostnaden med den andra killen. (visst övertalning kan ju behövas)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Surt som fasen, du kanske får börja leka lite Sherlock och påpeka att han kom från en parkering och att skadornas placering på bilarna inte stämmer överens med att du skulle ha backat in på hans parkeringsplats eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du körde alltså på någon bakifrån och tyckte att det inte var ditt fel?

Säger jag inte. Vi båda backade mot varandra. Men den andra påpekar att han stod stilla. Var det mitt fel endast så får jag ta på mig det absolut!

Skrivet av Trebsor:

Surt som fasen, du kanske får börja leka lite Sherlock och påpeka att han kom från en parkering och att skadornas placering på bilarna inte stämmer överens med att du skulle ha backat in på hans parkeringsplats eller något liknande?

Bra du påpekar detta! att döma att färgmärkena på min bil så finns det inga möjligheter att han stog stilla.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Erik541:

Säger jag inte. Vi båda backade mot varandra. Men den andra påpekar att han stod stilla. Var det mitt fel endast så får jag ta på mig det absolut!

Nu citerade jag en annan herre i fråga som gjorde det påståendet. I ditt fall är det mest ord mot ord, bara vara trevlig och saklig i kontakt med försäkringsbolaget. De är nog rätt vana med att folk överdriver/underdriver.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Säger jag inte. Vi båda backade mot varandra. Men den andra påpekar att han stod stilla. Var det mitt fel endast så får jag ta på mig det absolut!

Bra du påpekar detta! att döma att färgmärkena på min bil så finns det inga möjligheter att han stog stilla.
http://i.imgur.com/Xxdw8wY.jpg

Ser ut som att han haft högre fart nästan då lacken blivit skrapad en bra bit om du nu inte åkt sidlänges..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Säger jag inte. Vi båda backade mot varandra. Men den andra påpekar att han stod stilla. Var det mitt fel endast så får jag ta på mig det absolut!

Bra du påpekar detta! att döma att färgmärkena på min bil så finns det inga möjligheter att han stog stilla.
http://i.imgur.com/Xxdw8wY.jpg

Det var inte dig han citerade.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Finns det vittnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Finns det vittnen?

Absolut, ett vittne i var bil. Vi hade en passagerare båda två.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Absolut, ett vittne i var bil. Vi hade en passagerare båda två.

Det hjälper helt klart din situation. I anmälan som du upprättar återberättar du hur händelseloppet uppfattades från din sida, lämna uppgifter till vittnet och bilder på bilen. Ska inte vara några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att vara riktigt jämrans övertydlig i hur du beskriver händelseförloppet för försäkringsbolaget. Jag har själv fortfarande inte förstått hur det gått till förutom att två bilar har backat på varandra men av din historia hittills framgår inte något om fart, riktning på era bilar, var krocken skedde på bilden osv...

Menar den andra snubben att han fick stopp på sin bil innan smällen och att du inte uppmärksammade honom och körde in i hans stillastående bil?

*edit* Om du skulle rita en ovanifrån-vy över olyckstillfället när era bilar krockade, hur skulle den se ut? Dvs, den bilden som man skal rita i när man fyller ut skaderapporten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Sjukt dålig bild såg jag nu, eftersom jag ritat att jag krocka min vänster bak, skulle vart höger bak.

Gjort en översiktsbild som borde vara lite tydligare.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag. Känns hårfint på vem som är mest vållande? Spontant en liten fördel i din favör eftersom den andre kommer ut från bostad/parkeringsplats men samtidigt så verkar han ju hunnit så pass långt ut att du inte är helt oskyldig i saken.

Äsch, jättesvårt då man inte såg det på plats. Lycka till iaf, synd att ni inte löste det som överenskommet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag vill inte verka dryg men vill samtidigt tipsa alla som är inne och läser i tråden att man alltid bör backa in och köra ut. Jag fick lära mig det när jag tog körkort och med tanke på hur många olyckor man ser ske på div. parkeringar tycker jag att det är underligt att inte fler fått lära sig det.

Dessutom är det alltid lättare att ta sig in i en parkeringsruta om man backar in istället för att bara svänga in som de flesta verkar göra. De flesta struntar även i att räta upp sina bilar vilket skapar stor frustration för ev. 'grannar'.

Jag skulle spontant säga att det är bådas fel eftersom ni båda verkar ha backat ut från er parkering utan uppsikt bakåt och att ni därmed borde dela ansvaret och var och en betalar sin självrisk. Baserat på bilderna och beskrivningen (och med tanke på att du själv inte verkar ha haft full uppsikt bakåt) så tycker jag att det verkar omöjligt för dig att avgöra huruvida den andra bilen faktiskt stod still eller ej och det framgår inte av den korta beskrivningen vad som egentligen sades.

Det är lite tur i oturen, det hade lika gärna kunnat vara någon som blåst förbi i 70 knyck med stor risk för personskador.

Dold text
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag vill inte verka dryg men vill samtidigt tipsa alla som är inne och läser i tråden att man alltid bör backa in och köra ut. Jag fick lära mig det när jag tog körkort och med tanke på hur många olyckor man ser ske på div. parkeringar tycker jag att det är underligt att inte fler fått lära sig det.

Dessutom är det alltid lättare att ta sig in i en parkeringsruta om man backar in istället för att bara svänga in som de flesta verkar göra. De flesta struntar även i att räta upp sina bilar vilket skapar stor frustration för ev. 'grannar'.

Jag skulle spontant säga att det är bådas fel eftersom ni båda verkar ha backat ut från er parkering utan uppsikt bakåt och att ni därmed borde dela ansvaret och var och en betalar sin självrisk. Baserat på bilderna och beskrivningen (och med tanke på att du själv inte verkar ha haft full uppsikt bakåt) så tycker jag att det verkar omöjligt för dig att avgöra huruvida den andra bilen faktiskt stod still eller ej och det framgår inte av den korta beskrivningen vad som egentligen sades.

Det är lite tur i oturen, det hade lika gärna kunnat vara någon som blåst förbi i 70 knyck med stor risk för personskador.

Dold text

Ett bra tips. Dock vill nog de flesta ha det mesta lediga utrymmet bakom bagageutrymmet då man ofta lastar/lossar. I synnerhet vid affärer. Har sett folk som drar in kundvagnarna mellan bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ett bra tips. Dock vill nog de flesta ha det mesta lediga utrymmet bakom bagageutrymmet då man ofta lastar/lossar. I synnerhet vid affärer. Har sett folk som drar in kundvagnarna mellan bilarna.

Jag bär hellre ett par matkassar fyra meter om det innebär att jag slipper krocka men det är jag det.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag bär hellre ett par matkassar fyra meter om det innebär att jag slipper krocka men det är jag det.

Jag tänkte främst på lite mer "skrymmande" föremål som barnvagnar eller dylikt. Men i andra stycket... nja, det räcker att man bär ut varorna ifrån affären. Att behöva tränga sig in mellan sin bil och den som ställt sig på tok för nära bredvid är bara onödigt tycker jag.

Sedan så behöver man bara vara försiktig och uppmärksam när man backar ut så krockar man inte... krockar man så betyder det att någon inte var uppmärksam.

Permalänk
Medlem

Då ni båda har "backat ihop" så skulle jag vilja få det till att ni har lika stor skuld bägge två. Men det är min åsikt.

Extra knepigt det där när inte bägge parter säger sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ser ut som ni båda gjorde fel då ni är på varsin parkering men han var smartast här och uppgav att han stod still så du åkte på det. Beklagar

Det här är kanon i sådana här fall (jag har 650 men nu har 490 kommit och kanske är något biliigare)
https://www.blackvue.com/

Jag är ute efter precis sån kamera till min bil men hur är ljudet fångar den upp ljudet bra?

Priset är obetydligt så länge den har bra bild och fångar upp ljudet bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Generellt så, backar man har man väjningsplikt, så utan att ha förstått till 100% din beskrivning så är båda lika skyldiga. Stod han still, skulle du inte backat i honom. Stod du still, skulle han inte backat i dig. Backning innebär alltid väjningsplikt mot allt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det ser nästan ut som att första bilden är från krocktillfället och att någon fotograferar skadan på den silverfärgade bilen? I så fall kan man undra hur man skulle kunna åstadkomma den kombination av skador på era bilar om bara du backade...det ser ut som att den silverfärgade har skador i huvudsak på högra hörnet(?) vilket i så fall skulle innebära att hans hörn gnidits mot mitten av din bils bakdel vilket borde vara totalt omöjligt om han står still (såvida det inte är så mycket engergi i kollisionen att hans bil knuffas iväg av din, men då tycker jag att det borde vara större skador på båda bilarna...). Spontant ser det ut som att han backade med rejält rattutslag och du backade mer rakt, sedan drog ni ihop och hörnet på hans bil träffade mitten på din bils bakdel och eftersom han svänger så kan bilen gnidas mot din utan att rörelseenergin äts upp i kollisionen och bilarna stannar utan att din bil får den typ av gnidskador som det ser ut att vara.

Edit: gör ett nytt inlägg istället för att editera detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det ser nästan ut som att första bilden är från krocktillfället och att någon fotograferar skadan på den silverfärgade bilen? I så fall kan man undra hur man skulle kunna åstadkomma den kombination av skador på era bilar om bara du backade...det ser ut som att den silverfärgade har skador i huvudsak på högra hörnet(?) vilket i så fall skulle innebära att hans hörn gnidits mot mitten av din bils bakdel vilket borde vara totalt omöjligt om han står still (såvida det inte är så mycket engergi i kollisionen att hans bil knuffas iväg av din, men då tycker jag att det borde vara större skador på båda bilarna...). Spontant ser det ut som att han backade med rejält rattutslag och du backade mer rakt, sedan drog ni ihop och hörnet på hans bil träffade mitten på din bils bakdel och eftersom han svänger så kan bilen gnidas mot din utan att rörelseenergin äts upp i kollisionen och bilarna stannar utan att din bil får den typ av gnidskador som det ser ut att vara.

Det stämmer, bilden är precis efter händelsen. Min bil står där jag backade ut ifrån. Hans bil fick en smäll höger bak.

Jo, precis. Det var ingen häftig smäll, bara lite mjuk plast gick sönder.
Om man ska säga så enligt bilderna så skulle ju jag ha större chans att övertala någon att jag stod stilla. Då det är gnidskador på min men inte hans.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W