Permalänk
Medlem

Sandy Bridge 2500K minnesuppgradering.

Eftersom jag har lite ont om plats under kylaren, (och begränsad budget) så har jag bestämt att det blir 16 gB G.Skill 2133 "ARES", eller Kingston 2400 "Hyper X". Båda setten har 11-13-13-x, timmings @ 2133MHz men G.Skill hävdar att de testat med 1.5v, Kingston anger 1.6v, och den lägre spänningen gör ju inget. Så anledningen till det här inlägget är helt enkelt... Är det värt att gå upp en hundring, och .15v för att få 11-13-14-x @ 2400MHz med Kingston-minnena? Hur troligt är det att man får en Sandybridge till 2400 MHz mot minnena?
(Båda tillverkarna erbjuder sin "limited lifetime warranty")

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen

Jag hade hållit mig till 1,5 V på minnena för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag hade hållit mig till 1,5 V på minnena för att vara på den säkra sidan.

Jag gillar 1.5v för att det ger mindre värme. Inte skitmycket, men i alla fall. CPU'n har gått med 4x2gB Corsair XMS 1600 på 1.65 sedan den var ny, så det verkar inte vara ett problem i sig. Men mer spänning bara för att, känns inte lika roligt, så att säga.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det snabbare kittet kommer ju förmodligen klara lägre timings än det billigare om det skulle vara så att du tvingas köra det lägre än 2400. Fast iofs iom att dom kräver 0.15V mer kan det vara hugget som stucket vilket kit som faktiskt är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det snabbare kittet kommer ju förmodligen klara lägre timings än det billigare om det skulle vara så att du tvingas köra det lägre än 2400. Fast iofs iom att dom kräver 0.15V mer kan det vara hugget som stucket vilket kit som faktiskt är bäst.

Kingston anger samma timings, vid 1.6v som G.Skill påstår ska fungera vid 1.5v. Då är Kingston de snabbare.Matar man på mer ström torde G.skill fungera med lägre timings med, men... Det finns så klart någon anledning till att de valt de siffror de har.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

dåliga timings eller? Mina gamla vengeance 1600mhz cas9 1.5v, kör jag på 2133 11-12-11, 1.6v.

Onödigt att slänga iväg stålar på gamla ddr3, även om prestanda skjutsen är fin i vissa titlar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Onödigt att slänga iväg stålar på gamla ddr3, även om prestanda skjutsen är fin i vissa titlar.

Jag har i dagsläget 4x2gB där 2x2 funkar skitfint, men ingen pardon ges när jag försöker köra alla 4. Jag har velat uppgradera minnet sedan julen 2014, ungefär, och ska jag i alla fall köpa minnen för en tusing, gör det nog inte ont att lägga till en hundring, och få något snabbare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tänk på att 2500K fixar max 2133Mhz klock på minnena så över det kommer du inte kunna köra. Enda sättet att komma över 2133Mhz på SB är med BCLK överklockning och det är ingen bra idé alls.

Eftersom båda kitten har samma timings så kan dom ha exakt samma kretsar. Jag brukar hålla ett öga på tradera efter DDR3, där kan man göra endel fynd ibland.

tex: http://www.tradera.com/item/302621/287337095/avexir-blitz-ori...-

Permalänk
Avstängd

Jag kör fortfarande mina gamla 4x4 DDR3-2133, med 1,65 V. Dessa minnen har rullat på - med en hänsynslöst överklockad i5-2500K och GTX 580 i ett stekhett chassi - sedan 2012. Aldrig en hint till problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tänk på att 2500K fixar max 2133Mhz klock på minnena så över det kommer du inte kunna köra. Enda sättet att komma över 2133Mhz på SB är med BCLK överklockning och det är ingen bra idé alls.

Jag har inte ens funderat på det, men det påverkar egentligen inte. G,Skill är för mig "otestat" och huvudfrågan var om Kingston är en så mycket "bättre" tillverkare att deras minnen är värda en hundring extra.

Skrivet av thereal_twisted:

Eftersom båda kitten har samma timings så kan dom ha exakt samma kretsar. Jag brukar hålla ett öga på tradera efter DDR3, där kan man göra endel fynd ibland.

Ingenting är omöjligt, men det "känns" osanolikt, eftersom G.skill anger 1.5v som spänning, och Kingston 1.6v. (För 2133)

Passar inte under kylflänsen. Men visst är nuvarande bud lockande.

Skrivet av Kaleidoskop:

Jag kör fortfarande mina gamla 4x4 DDR3-2133, med 1,65 V. Dessa minnen har rullat på - med en hänsynslöst överklockad i5-2500K och GTX 580 i ett stekhett chassi - sedan 2012. Aldrig en hint till problem.

Det har sällan, eller aldrig varit ett problem här i heller, tills för kanske ett halvår sedan. Jag fick någon enstaka blåskärm, men orkade inte riktigt ta tag i en felsökning. Man sköter om alla andras grejer, och skiter lite i sina egna. När problemet förvärrades så till den grad att jag fick installera om Windows 3 gånger på en helg, då tröttnade jag och tog fram diagnostik-verktygen. Det visade sig att ett av mina 4 2gB minnen hade blivit dåligt, av någon anledning. Corsair var inte svårflörtade, skickade minnet till dem i Holland, och fick ett par nya från Korea. De nya är version 5.14, de gamla var version 6.0 och av okänd anledning så lirar de inte ihop under några som helst omständigheter. Oavsett timings, och klockfrekvenser. Väldigt märkligt, men det gav mig en anledning att faktiskt bruka allvar och köpa nya, minnen med högre kapacitet.
För stunden sitter jag med 4gB i burken, och 4gB i originalförpackningen...

Jag har tryckt på "köp" knappen till G.skill minnena från Webhallen. De var billigast på de minnena, och, de ligger mindre än 5 minuter hemifrån med bil. Det kan jag leva med. Så får jag provat G.Skill, som säkert är helt utmärkta leverantörer de med.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inte ens funderat på det, men det påverkar egentligen inte. G,Skill är för mig "otestat" och huvudfrågan var om Kingston är en så mycket "bättre" tillverkare att deras minnen är värda en hundring extra.

Ingenting är omöjligt, men det "känns" osanolikt, eftersom G.skill anger 1.5v som spänning, och Kingston 1.6v. (För 2133)

Passar inte under kylflänsen. Men visst är nuvarande bud lockande.

Det har sällan, eller aldrig varit ett problem här i heller, tills för kanske ett halvår sedan. Jag fick någon enstaka blåskärm, men orkade inte riktigt ta tag i en felsökning. Man sköter om alla andras grejer, och skiter lite i sina egna. När problemet förvärrades så till den grad att jag fick installera om Windows 3 gånger på en helg, då tröttnade jag och tog fram diagnostik-verktygen. Det visade sig att ett av mina 4 2gB minnen hade blivit dåligt, av någon anledning. Corsair var inte svårflörtade, skickade minnet till dem i Holland, och fick ett par nya från Korea. De nya är version 5.14, de gamla var version 6.0 och av okänd anledning så lirar de inte ihop under några som helst omständigheter. Oavsett timings, och klockfrekvenser. Väldigt märkligt, men det gav mig en anledning att faktiskt bruka allvar och köpa nya, minnen med högre kapacitet.
För stunden sitter jag med 4gB i burken, och 4gB i originalförpackningen...

Jag har tryckt på "köp" knappen till G.skill minnena från Webhallen. De var billigast på de minnena, och, de ligger mindre än 5 minuter hemifrån med bil. Det kan jag leva med. Så får jag provat G.Skill, som säkert är helt utmärkta leverantörer de med.

Blir säkert bra med G.Skill minnena.

Iom. att du har ett kit med V 5.14 och ett kit med V6.0 så innebär det att dom har helt olika kretsar och behöver helt olika timings/spänning. Det kan va lurigt att få det att lira alls.

Min erfarenhet är att 1.65V på SB funkar klockrent för 24/7, dom tål mkt mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Blir säkert bra med G.Skill minnena.

Det blev skit med dem. Webhallen har precis skickat ett mail där de konstaterat att de inte kan leverera minnena har utgått. Suck. Så nu blev det HyperX från NetOnNet. De påstår att de har dem i lager från sitt Internetlager, och beställningar lagda före 10 på kvällen ska man ha dagen efter, så det får väl vara värt någon hundring extra, antar jag... Och så ser vi hur det blir med dem.

Skrivet av thereal_twisted:

Iom. att du har ett kit med V 5.14 och ett kit med V6.0 så innebär det att dom har helt olika kretsar och behöver helt olika timings/spänning. Det kan va lurigt att få det att lira alls.

Mm, det var jag ganska medveten om. De ställer inte upp överhuvudtaget, oavsett vilka inställningar man provar med. Men lirar märkligt nog med släktingarnas value select RAM, så de kommer få vars en uppgradering på 4gB, och så fick jag nöjet att köpa nytt...
Trist, men vad fan gör man. 4gB minne är för lite för spel, Skyrim SE glitchar med texturer lite då och då, så det duger inte. 16gB till den här burken är egentligen onödigt, men det har jag vela ha länge, så nu blev det så.

Skrivet av thereal_twisted:

Min erfarenhet är att 1.65V på SB funkar klockrent för 24/7, dom tål mkt mer än så.

Det har inte varit ett problem här i heller, men det påverkar mer än CPU'n, så när valet fanns, var 1.5v @2133 attraktivt. Nu blev det inte så. Det blev 1.6v i stället.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Du kan säkert undervolta vid 2133 också, kört 2x8GB Corsair Vengeance 2400MHz moduler som var satta till 1.6 vid 2400 cl11, körde dom i 2133 cl10 T1 1.525V på en 2600k vilket är inom marginalen för IMC på Sandy B.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan jag undervolta något, men 1.6v är spänningen Kingston anger i XMP profil 1, för 2133MHz. 1.65v är XMP profil 2, för 2400MHz. Så jag får lite "utgå" från det, och hoppas deras siffror är ett rimligt "worst case" scenario.
Det blev dyrare än önskat, men... Mer minne har jag behövt länge, och det enda 16gB (2x8) kittet som var lämpligt, med lägre frekvens, kom från en handlare med mer tveksam feedback, så det blev så här. Nu får jag bara vänta, och se vad det blir av det. Jag som är SÅ BRA på att vänta...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Vad har du för moderkort? Sitter också och ska uppgradera RAM till en 2500k men har ingen aning om vad som passar... Jag sitter på ett P8Z68 V PRO.

Permalänk
Medlem

MSI P67A-GD65 (B3)

Det är snarare kylaren som ställer till det. Den sticker ut över de första 2 minnesplatserna, och begränsar maxhöjden till runt 35mm. Har du inte kylaren i vägen finns det fler alternativ att välja på, med lite bättre timings.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kan dessa https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr3/c... som är ddr3 och under 2400Mhz passa? Är verkligen supernoob när det kommer till RAM...

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara standardminnen, inga konstigheter, och bör fungera.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ser ut att vara standardminnen, inga konstigheter, och bör fungera.

Om du känner dig bekväm med att klocka själv så går det att köpa billiga OEM minnen utan snygga heatspreaders som är exakt samma kretsar som i random dyra minnen.

Tex dessa, Hynix CFR. (HMT351U6CFR8C-H9). Dom gör 2133 CL11 på 1.6V utan problem. Kör själv såna i quad channel 2133Mhz CL11 på X79.

http://www.tradera.com/item/302621/287931703/hynix-8gb-2x4gb-...

Även OEM samsung kan vara riktigt bra minnen om man vet vad man ska leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om du känner dig bekväm med att klocka själv så går det att köpa billiga OEM minnen utan snygga heatspreaders som är exakt samma kretsar som i random dyra minnen.

I grund och botten har jag inga problem med det, men det är samtidigt frågan om att undvika okända variabler. Redan från början finns det inga garantier för att 2133MHz funkar med en 2500K, och ett givet moderkort. Kör man dem sedan långt utanför specs har man inga garantier, osv. Så jag var på Posten och hämtade ut mina 16gB "Kingston HyperX Savage 2400" i eftermiddags. Jag ska försöka få stoppat dem i datorn i morgon, och så får datorn köra memtest medan jag kör raggarsvi, eh, veteranfordonsentusiaster till Bjuvsburnouten på lördag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.