Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag rekommenderar att testa men min erfarenhet säger att all form av stream:ade spel har latensproblem så som fördröjningar i styrning (input) eller intermittenta fryslagg.

Jag kör jättemycket Steam in-home streaming. Jag har en stationär dator på ovanvåningen som strömmar till en Steam Link vid TV:n i vardagsrummet på nedervåningen som barnen använder som spelmaskin. Förutom tekniska problem som att vissa spel kraschar och att emulatorer ibland strular så har jag inga problem alls med själva streamingen. Det är helt omöjligt att se att bilden inte renderas lokalt. Möjligtvis om man står 10 cm från TV:n, men då ser man å andra sidan mest plasmaflimmer ändå.

Inte heller är det någon märkbar ökad latens. Street Fighter? Bilspel? FPS? Allting är precis som att köra lokalt.

Nu är det iofs gigabit-ethernet mellan datorn och Steam Link men jag kan inte säga att jag upplever någon skillnad när jag kör till Linx Vision-plattan heller, även om jag inte specifikt har letat efter lagg eller artefakter, och inte kört den så mycket. Då går det ethernet från stationär dator till router och sedan AC-wifi till plattan.

Att köra wifi hela vägen är kanske inte att rekommendera, även om jag nog aldrig testat det. Alltså huvuddatorn bör nog sitta med sladd till routern.

Sedan kan det ju vara mycket störningar på Wifi-banden beroende på var man bor. Här är det ingen som kör 5 ghz och jag ser bara närmsta grannens 2,4 ghz-nät. I en lägenhet jag bodde i tidigare såg jag 30 (!) nät på 2,4 ghz-bandet... där fick man sitta bredvid routern om man ville surfa... (Tills jag lade in en tysk test-driver på routern som lät mig tredubbla sändstyrkan...haha).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag rekommenderar att testa men min erfarenhet säger att all form av stream:ade spel har latensproblem så som fördröjningar i styrning (input) eller intermittenta fryslagg.

Testa med nuvarande konfiguration, eller ändra till 5 GHz hela vägen och testa.

Skrivet av Hulle:

Jag kör jättemycket Steam in-home streaming. Jag har en stationär dator på ovanvåningen som strömmar till en Steam Link vid TV:n i vardagsrummet på nedervåningen som barnen använder som spelmaskin. Förutom tekniska problem som att vissa spel kraschar och att emulatorer ibland strular så har jag inga problem alls med själva streamingen. Det är helt omöjligt att se att bilden inte renderas lokalt. Möjligtvis om man står 10 cm från TV:n, men då ser man å andra sidan mest plasmaflimmer ändå.

Inte heller är det någon märkbar ökad latens. Street Fighter? Bilspel? FPS? Allting är precis som att köra lokalt.

Nu är det iofs gigabit-ethernet mellan datorn och Steam Link men jag kan inte säga att jag upplever någon skillnad när jag kör till Linx Vision-plattan heller, även om jag inte specifikt har letat efter lagg eller artefakter, och inte kört den så mycket. Då går det ethernet från stationär dator till router och sedan AC-wifi till plattan.

Att köra wifi hela vägen är kanske inte att rekommendera, även om jag nog aldrig testat det. Alltså huvuddatorn bör nog sitta med sladd till routern.

Sedan kan det ju vara mycket störningar på Wifi-banden beroende på var man bor. Här är det ingen som kör 5 ghz och jag ser bara närmsta grannens 2,4 ghz-nät. I en lägenhet jag bodde i tidigare såg jag 30 (!) nät på 2,4 ghz-bandet... där fick man sitta bredvid routern om man ville surfa... (Tills jag lade in en tysk test-driver på routern som lät mig tredubbla sändstyrkan...haha).

/hulle.

Absolut, ser att du läste mitt inlägg på annat sätt än jag menat. Syftar självklart att det alltid finns latensproblem över N-bandet. Jag skrev helt klart rätt slarvigt.

Över AC fungerar det rätt okej och över nät är det inte så stora bekymmer, bara lite fördröjning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, ser att du läste mitt inlägg på annat sätt än jag menat. Syftar självklart att det alltid finns latensproblem över N-bandet. Jag skrev helt klart rätt slarvigt.

Över AC fungerar det rätt okej och över nät är det inte så stora bekymmer, bara lite fördröjning.

Aha, ja jag tänkte att jag kunde skriva lite om streaming oavsett för TS skull om han/hon är intresserad av det, eftersom det faktiskt kan fungera jättebra om man har hyfsade förutsättningar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tjena!

Funderar på att köpa en linx vision 8 och har några funderingar. Nu när ni haft plattan ett tag, funkar den fortfarande bra? Sedan läste jag att någon nämnde att det förekom problem med drivrutinerna efter den senaste uppdateringen.
Har de fixat det nu så när man startar igång plattan så uppdaterar den och gör allt den ska. Eller måste man tanka hem drivrutinerna separat?

Jag tänkte mest använda den för streaming, via min xbox one. Otroligt lockande att spela alla mina spel bärbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cartnike:

Tjena!

Funderar på att köpa en linx vision 8 och har några funderingar. Nu när ni haft plattan ett tag, funkar den fortfarande bra? Sedan läste jag att någon nämnde att det förekom problem med drivrutinerna efter den senaste uppdateringen.
Har de fixat det nu så när man startar igång plattan så uppdaterar den och gör allt den ska. Eller måste man tanka hem drivrutinerna separat?

Jag tänkte mest använda den för streaming, via min xbox one. Otroligt lockande att spela alla mina spel bärbart.

Satte igång min nu. Den ligger och uppdaterar. Kan skriva resultatet sedan.

EDIT: Ingen hjälp tyvärr, min installerade en hel drös med uppdateringar men inte Creators Update. Den fungerar fint än oavsett.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Satte igång min nu. Den ligger och uppdaterar. Kan skriva resultatet sedan.

EDIT: Ingen hjälp tyvärr, min installerade en hel drös med uppdateringar men inte Creators Update. Den fungerar fint än oavsett.

/hulle.

Okej, tack! Hur upplever du plattan och kontrollen annars? Hur länge har du haft den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cartnike:

Okej, tack! Hur upplever du plattan och kontrollen annars? Hur länge har du haft den?

Jag har ingen Xbone, men jag streamar till plattan från min dator via Steam in-home streaming ibland. Det fungerar toppenbra.

Kontrollerna är ok. En riktig xbox-kontroll är skönare och d-padden är inget att hänga i granen, men den sitter bra på plattan och fungerar som den ska.

Jag kommer inte ihåg när jag köpte den, ett halvår sedan kanske? Inet och Dustin sålde den för 990 kr då.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har ingen Xbone, men jag streamar till plattan från min dator via Steam in-home streaming ibland. Det fungerar toppenbra.

Kontrollerna är ok. En riktig xbox-kontroll är skönare och d-padden är inget att hänga i granen, men den sitter bra på plattan och fungerar som den ska.

Jag kommer inte ihåg när jag köpte den, ett halvår sedan kanske? Inet och Dustin sålde den för 990 kr då.

/hulle.

Jo Dustin är de enda i Sverige som verkar sälja den för tillfället, fast lite dyrare än tidigare, ligger på 1190 kr just nu. Fast tycker priset är helt ok fortfarande. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Är den verkligen 6cm tjock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av downup:

Är den verkligen 6cm tjock?

Med spelkontrollern (with docking) ja, utan de greppvänliga handtagen är den 96 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Med spelkontrollern (with docking) ja, utan de greppvänliga handtagen är den 96 mm.

Hur är den i mått utan spelsaken? 96mm hög?

Permalänk
Skrivet av downup:

Hur är den i mått utan spelsaken? 96mm hög?

216 x 139 x 96 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

216 x 139 x 96 mm

9,9 mm... den är inte nästan 10 CM tjock...

Spelade faktiskt The Long Dark nån timme på den nyss, streamat via wifi.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

9,9 mm... den är inte nästan 10 CM tjock...

Mitt skjutmått visade 9,6 mm, men om specen säger 9,9 så är det väl det någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjosan hoppsan!

Har kollat in Linx Vision 8 nu under ett bra tag, men ville vänta med ett inköp inför Black Friday. Däremot har Dustin slutat sälja den och därmed finns inga tillgängliga i Sverige längre! Däremot kan man beställa från Amazon UK:

https://www.amazon.co.uk/Linx-Vision-inch-Tablet-Controller/d...

Frågan är dock om det är en sån smart idé? Har aldrig beställt tekniska prylar från utlandet, så vet inte riktigt hur det blir i detta fallet med laddar, OS med svenska, garanti, etc, etc? Kommer jag få en massa problem, eller är "resultatet" av min beställning då detsamma som om jag skulle ta det genom Dustin?

Annars kanske det är värt att lägga ut lite extra för en Samsung Galaxy Tab A 10?

https://www.inet.se/produkt/1973222/samsung-galaxy-tab-a-10-1...

I slutändan vill jag bara ha en tablett för att kunna slappa i sängen, surfa, se på klipp, spela spel och annat vardagligt bruk. Däremot älskar jag features som en Linx Vision 8 kan ge med streaming, eller det faktum att det är en Windows enhet med potential till emulatorer och annat skoj!

Så, vad skulle ni rekommendera? What to do?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Så, vad skulle ni rekommendera? What to do?

Frågan borde vara mer om du vill köra Windows 10 eller Android på en platta.

Jag är väldigt nöjd med min Windows 10 platta och älskar att jag kan använda den som en vanlig PC med allt vad det innebär.

Ang. mjukvaran, så är det samma Windows 10 i båda fallen, så språk och annat blir inte några problem. Själv körde jag fram till för någon månad sedan den brittiska imagen för Linx Vision på min platta. Det går även utmärkt att köra in Creators Update (1703) utan problem. Fall Creators Update (1709) bör man dock avvakta med till Microsoft fixat on-screen tangentbordet (saknar fullständig layout på svenska).

En liten varning däremot är att många spel på Windows Store kräver 64-bitars versionen av Windows 10, vilken inte går att installera på Vision (då det begränsas av UEFI:n som är 32-bitars).

Samsung Galaxy Tab A 10 är nog en bättre produkt hårdvarumässigt, men jag litar inte riktigt på Android för tablets.

Permalänk

Finns det någon på tråden som skulle vilja testa att installera ett program och se om det startar innan ett köp?

Programmet i fråga är kinkigt med grafikkort och cpu ibland, så om det skulle funka så hade det vart mycket trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinglevel:

Finns det någon på tråden som skulle vilja testa att installera ett program och se om det startar innan ett köp?

Programmet i fråga är kinkigt med grafikkort och cpu ibland, så om det skulle funka så hade det vart mycket trevligt.

Vad skulle det vara för program då?

mvh

Visa signatur

...............................................................
..::.. ParaN ..::.. Surface Pro 2 128gb ..::..

Permalänk

Hearthstone funkar helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En liten varning däremot är att många spel på Windows Store kräver 64-bitars versionen av Windows 10, vilken inte går att installera på Vision (då det begränsas av UEFI:n som är 32-bitars).

Ah, satt och funderade på om det var värt att chansa på 1903 då det bör finnas många enklare spel på gamepass, typ hollow knight,
men det är inte 2Gb som kommer sätta stopp utan x64 ... Kanske dammar av den i alla fall för lite streaming med kontroll.

Gah, kanske måste testa detta ändå för 'into the breach'

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ah, satt och funderade på om det var värt att chansa på 1903 då det bör finnas många enklare spel på gamepass, typ hollow knight,
men det är inte 2Gb som kommer sätta stopp utan x64 ... Kanske dammar av den i alla fall för lite streaming med kontroll.

Gah, kanske måste testa detta ändå för 'into the breach'

Jag kör mest spel via Steam och från Gog.com då kraven är snällare där. Även halva priset på "Into the Breach" just nu!
https://store.steampowered.com/app/590380/Into_the_Breach/

Permalänk
Medlem

Min touchscreen uppförde sig konstigt och verkade vara bortom all räddning efter ett par år utan laddning,
men jag vet inte om det hade varit så roligt att streama spel till den även om jag fått igång något
- 2.5 GHz wifi är var ju en begränsning.

I alla fall så skruvade jag upp kontrollen och lödde dit en usb-a sladd och nu funkar den till windows,
inuti finns ett kretskort till dockningskontakten med både tydlig markering och standard usb röd, grön, vit, svart sladdar.

När jag får tag på en usb-c otg adapter tänkte jag lägga telefonen eller en padda i dockan och för spel ibland.
Det verkar inte fungera att löda på usb-c direkt om du inte har de extra kablarna och kan sätta dit motstånd för id som device.