Kablar fattade eld. Vågar jag starta datorn igen?

Permalänk
Medlem

Kablar fattade eld. Vågar jag starta datorn igen?

Hallå där ute!

Under sommaren när jag befann mig på annan ort la datorn som agerar server av. Nu när jag är på plats hemma igen så hände ingenting när jag klickade på startknappen, inga fläktar snurrade och ingen lampa lös. Det kändes som att startknappen redan var intryckt så jag kopplade ur den från moderkortet och startade datorn direkt på brädan istället.

Lampor börjar lysa och fläktar snurrar, men jag hör att det sprakar/fräser och ser nu att den Molex till 4-SATA kabeln jag använt nu brinner. Jag rycker strömmen och blåser snabbt ut elden.

Det var bara en kontakt av dom fyra som var kopplad till en hårddisk vilken ser helt oskadd ut, både kontakten på hårddisken och kontakten på själva kabeln. Kontakten som brann var alltså inte inkopplad utan låg på hårddisken och ser nu ut såhär.

Nu till frågan, vågar jag starta datorn igen? Har naturligtvis tagit bort kabeln som brann samt den hårddisk som var inkopplad, men eftersom den slagit av under sommaren misstänker jag att den kortslutits och jag är därför rädd att nätagget tagit skada. Och att det skulle döda övriga komponenter om jag startar den igen(om dom nu inte redan nu inte redan gjort det). Nätagget i fråga är ett billigt corsair cx500m som är drygt 1 år gammalt och kabeln som brann är från NZXT och köptes på inet i mars-april. Säkringen till uttaget inte hade gått.

Bör jag skaffa ett nytt nätagg direkt istället för att prova med det befintliga? Finns det någon chans att corsair/NZXT/Inet/hemförsäkringen kan ersätta mig för ett nytt nätagg (och eventuellt övriga döda komponenter)?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

1. Sätt INTE på datorn igen utan att byta nätagg, det där ser ut som att någon säkerhetsgrej har felat och det har varit kortslutning, om det är nätagget som det är fel på kan det innebära livsfara.

2. Kontakta Inet och/eller Corsair, på ett nätagg som är ~1år gammalt så ska det där inte kunna ske.

EDIT:
Missa att du använt fel kablar, du kommer inte få något men du borde iaf kontakta tillverkaren, de borde varit något form av skydd som skulle förhindrat att det skedde iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@marre671: har du använt kablar från en annan tillverkare än psu tillverkaren kan du nog fetglömma att få någon ekonomisk ersättning.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Just dessa molex -> sata har ju ryktet att de brinner upp, men trodde såklart att det aldrig skulle hända mig... Därav tanken att nätagget kanske ändå är fungerande, men jag har ju andra nätagg jag kan testa med så det är väl en dum risk att försöka med det gamla.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Avstängd

Undrar hur den där hårddisken mår... det har brunnit precis ovanför basen på läsarmen. Hoppas du hade backup!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Swkroa: Disken var inte mer än ljummen där det brann, men det var ju tillräckligt varmt för att etiketten skulle dra ihop sig och är det som du säger att det tog på ett olyckligt ställe kanske det räckte. Vi får se helt enkelt. Det fanns inget på den disken som jag skulle sakna om det var borta i alla fall.

Viktigare filer är givetvis backuppat både en och två gånger!

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

Antar att du inte använt NZXT kablarna direkt in i nätagget utan du hade bara köpt förlängare från NZXT vilket inte ska ha ngn betydelse.

Kontakta Inet/Corsair så kommer du få ett nytt agg.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marre671:

Nätagget i fråga är ett billigt corsair cx500m som är drygt 1 år gammalt och kabeln som brann är från NZXT och köptes på inet i mars-april. Säkringen till uttaget inte hade gått.

Bör jag skaffa ett nytt nätagg direkt istället för att prova med det befintliga? Finns det någon chans att corsair/NZXT/Inet/hemförsäkringen kan ersätta mig för ett nytt nätagg (och eventuellt övriga döda komponenter)?

Billigt nätagg, kör med kablar från annan tillverkare?
Hur tänkte du? Du får nog utveckla här.

Permalänk
Medlem

Dock så är det denna typen av SATA kontakt som anses vara säker. Den farliga typen ska ju vara den helgjutna, typ https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/252400-delta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Antar att du inte använt NZXT kablarna direkt in i nätagget utan du hade bara köpt förlängare från NZXT vilket inte ska ha ngn betydelse.

Kontakta Inet/Corsair så kommer du få ett nytt agg.

Precis så är det, har kontaktat inet så får vi se vad dom tycker och tänker.

Skrivet av PWR-RST:

Billigt nätagg, kör med kablar från annan tillverkare?
Hur tänkte du? Du får nog utveckla här.

Tyckte jag var ganska tydlig eftersom jag infoga en bild, men det är alltså som Extremaz skriver en förlängare och inget jag satt direkt på i nätagget. https://www.inet.se/produkt/8905176/nzxt-molex-till-4st-sata-...
I sweclockers test fick agget dessutom utmärkelsen "utmärkt". Så jag litade på det och tänkte att agget var budget när det pratades om features och inte kvallité. Låg dessutom långt från begräsningarna både vad gäller 12V-linan och 5V + att jag bara haft agget i 1 år när corsair utlovar 3 års garanti kände jag inte att jag hade något att oroa mig för.

Skrivet av dozix:

Dock så är det denna typen av SATA kontakt som anses vara säker. Den farliga typen ska ju vara den helgjutna, typ https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/252400-delta...

Exakt! Höll mig specifikt borta från dessa av den anledningen.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Billigt nätagg, kör med kablar från annan tillverkare?
Hur tänkte du? Du får nog utveckla här.

Av allt att döma har han köpt en Molex till sata adapter och förlängare. Ser så ut på bilden i alla fall så spelar igen roll då den är kompatibel med alla nätdelar som har molex kontakter.

Däremot får man ju se till att adaptern håller vad den lovar vilket i praktiken igen dödlig klara av.

Många enklare molex splitters klarar inte samma ström som en original molex kontakt då många är pirat eller kablarna för klena.

Men oavset så tror jag snarare kortis uppstått mot hårddisken vilket lett till att den fattat eld.
5 eller 12V och några tiotals Amper så brinner kablar och kontakter omgående och agget behöver inte trippa för kablarna blir varma nog att skapa en resistans hög nog att begränsa strömmen till en nivå som inte trippar överlastskyddet för railet i fråga.

Hårddisken är en enda stor jord (disk och nätag är jordade med varan via chassit normalt sett) så allt som behövs är en +5V eller +12V ledar får kontakt med den disken eller annan plåt så är kortis ett faktum.

Sata kontakten är delvis öppen (syns på bilden till vänster) vilket är lite lurigt.
Eltejp skyddar oanvända kontakter och nåt jag använder i bland om det finns risk att dom hittar kontakt med plåt i lådan.

Kan av egen erfarenhet säga att ett 60A rail från agget eldar upp det mesta i kabelväg utan att trippa nätdelen och därmed systemet.

Själv har jag varit emot singel 12V rail nätdelar då man får avsäkrar för totala strömmen för 12V linan, beroende på nätdel så är det ju allt från 40-80A normalt sett.
Med 4 rails så kan man säkra varje 12V rail för 15-20A eller så vilket betyder att agget är mer sannolikt att trippa vid en kortis.

Men folk i sin visdom ville inte ha sådana nätag då folk hellre "tror" att datorn då trippar vid minsta OC eller mer flera grafikkort för folk "trodde" ett rail kunde bli överbelastat trots att standarden ger varje CPU 1-2 rails, grafikkort 2-3st villket gör det till ett icke problem.

Tillverkarna av agg ser ju vad som säljer och efterfrågas så nu har vi 40-80A på en 12V lina.

En "AMP Mate-N-Lok" kontakt, det folk kalla för Molex klarar 11A per stift och använda AWG 18 (0.82mm²) kabel , så kablarna bör ju göra det med.
Kina kopior så är max oftast 5A eller så och kablarna är säkert dimensionerade där efter vilket då leder till att dom brinner upp enklare vilket med lite otur gör att agget inte trippar speciellt inte om det har ett kraftfullt +5V eller +12V rail.

"AMP Mate-N-Lok" kontakten kom faktiskt ut 1963 och konkurrerade med Molex 4 pins kontakt, dessa är inte kompatibla.
Men man började använda AMP Mate-N-Lok för 5.25 enheter så det blev standarden i datorer.
Molex själva släppte senare en ny Molex kontakt modell 8981 som kom ut 1983 och är kompatibel med AMP Mate-N-Lok och också var avsedd för diskar.

Så vi borde kalla dom för AMP, Inte Molex för Molex kom 20 år efter AMP med sin variant som vi har i PC'n i dag.

Med dagens kraftfulla agg och extremt höga strömmar per rail så bör man se till att kontakterna är av bra kvalitet och väl skyddade för ett agg som ger 40A+ på ett rail är svårare att trippa vid en kortis än ett agg med separat skyddade rail som trippar vid en lägre ström tex 20A.

https://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector
https://sv.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge