Det är dags för en ny gamingdator

Permalänk
Inaktiv

Det är dags för en ny gamingdator

Tjenare clockers!

Det är dags för mig att skaffa en ny speldator och börja spela mer PC-spel igen. Till detta behöver jag den stora visdommen av så att detta inte går åt skogen. Datorn skall vara liten, gå att spela spel i höga inställningar på min 1440p skärm med och fungera bra till lite programmering vid sidan om spelandet.

Jag kommer strunga i att installera Linux på denna maskinen men annars använder jag det för mina utvecklarbehov(mest FOSS web, php, js, go, etc). Förhoppningen är att docker löser biffen för mig.

Tanken är också att maskinen skall vara liten, inte för högljudd, varm eller strömkrävande. Jag gillar diskretare teknik helt enkelt, detta är vad jag satt ihop:

Min största osäkerhet är minnen och ryzen, det verkar vara en jävla djungel. Tanken är också att invänta VEGA och marknadens reaktion på det innan jag köper grafikkortet och använda mitt GTX970 tills vidare. Också lite osäker på hur vettigt chassit är, men jag gillar verkligen designen.

Vad tror ni? All hjälp är djupt uppskattad.

Permalänk
Medlem

Min bror köpte ett liknande system, samma mobo med ryzen 5 och minnen 3000mhz, överklockade sedan den till 3.95ghz. Har hört att det varit problem för somliga att få minnena att köra full hastighet, men att det blivit bättre med bios uppdateringar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Min bror köpte ett liknande system, samma mobo med ryzen 5 och minnen 3000mhz, överklockade sedan den till 3.95ghz. Har hört att det varit problem för somliga att få minnena att köra full hastighet, men att det blivit bättre med bios uppdateringar.

Sweet, då är jag inte helt ute och reser. Vet du vad han köpte för minnen? 3.95ghz får väl ses som ett bra resultat så varför inte apa efter tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

Sweet, då är jag inte helt ute och reser. Vet du vad han köpte för minnen? 3.95ghz får väl ses som ett bra resultat så varför inte apa efter tänker jag.

Samma, corsair vengeance, men vi hade givetvis köpt 3200mhz om det nu inte varit ett uppgraderingspaket med förvalda minnen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

@anon6893: Skippa 3200MHz ram, de går inte högre än 3000MHz med hynix minneskretsar. Sen vet jag inte om du noterat det än, men både PSU och grafikkortet är 1månads leveranstid på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|