Permalänk
Medlem

Små 10GbE switchar?

Har växt ut min 1Gbit switch nu så behöver investera i en 10GbE switch, har dock inte plats för en 19" formfaktor, har max plats för halvbredd, vilket är det bästa alternativet på marknaden? Behöver max 8 10GbE portar & kan vara helt unmanaged.

Har kollat på Netgear M4300-8X8F men lite väl överdrivet många portar, verkar inte krylla av alternativ på marknaden, hade helst viljat ha något liknande Netgear:s Click serie men dom verkar inte finnas med 10GbE, än.

Så japp, vilka alternativ finns, bonus om det finns något relativt tyst alternativ då den kommer köras i kontorsmijö (ljudnivån är dock inte högt på prioritetslistan, endast bonus)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Kolla om Ubiquiti har något alternativt. De släppte en 8p router för 10gbit nyligen. Så de bör ju ha någon switch för det också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

hur många 10GbE är minimum? Asus xg-u2008 har släppts nyligen, men den har bara 2st 10Gbe och 8st 10Gbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

hur många 10GbE är minimum? Asus xg-u2008 har släppts nyligen, men den har bara 2st 10Gbe och 8st 10Gbe

Blev det lite tokigt där eller vad menar du?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kolla om Ubiquiti har något alternativt. De släppte en 8p router för 10gbit nyligen. Så de bör ju ha någon switch för det också.

Hittar en 19" 10GbE switch hos dom men tyvärr ingen mindre version, vore smidigt med en switch i liknande storlek som deras EdgeRouter X men det dröjer nog ett tag

Skrivet av petabyte:

hur många 10GbE är minimum? Asus xg-u2008 har släppts nyligen, men den har bara 2st 10Gbe och 8st 10Gbe

Japp, har sneglat på den ett tag, snygg, liten, smidig, tyst men tyvärr är 2 portar för lite, behöver 4 lediga portar, 5:e spelar ingen roll om den är 10GbE eller 1GbE då den ändå bara är uppkopplad till en 1GbE router, men vore ju bra med 8 10GbE portar så man har lite att växa i också.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

@JesperA:
Finns antagligen en orsak till att det är 19" rackmonteringsprylar Det kräver nog plats. Samt de som skaffar 10gbit switchar har antagligen rack nog inte många hemmafixare med den typ av behov. Som alternativ skulle inte linkagg funka för dig?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte om det ska vara koppar eller fiber (eller så missade jag det).

Dell har en halvbredd 12 x 10 Gbit fiber som heter X4012 (fler portar än vad du vill ha...):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203753

Annars vet jag inte om Mikrotik har några små 10Gbit, värt at kolla kanske.

Permalänk
Medlem

Finns bara en billig tillverkare ,Mikrotik, för 2x 10gbe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Den tidigare nämda Dellen verkar vara den minsta:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s328405383&o=eg_1428&r...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Skyller på solsting menade 2st 10Gbe och 8st 1Gbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Du skriver inte om det ska vara koppar eller fiber (eller så missade jag det).

Dell har en halvbredd 12 x 10 Gbit fiber som heter X4012 (fler portar än vad du vill ha...):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203753

Annars vet jag inte om Mikrotik har några små 10Gbit, värt at kolla kanske.

Har en X4012, funkar fint med layer 2 och även statisk layer 3 routing. SFP+ portar är ju flexibelt för både koppar och fiber. Köpt hyfsat billiga koppar DAC kablar på Ebay.
Dock är den definitivt inte tyst trots att jag dels bytt dom två bakre fläktarna mot Sunon maglev med lite lägre varvtal, samt byggt ett "plexitak" med en 60mm fläkt som blåser ner på switch chippet. Jag sitter mindre än en meter ifrån den, men jag måste nog hitta något sätt att flytta den längre bort.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle rekommendera dessa enbart pga. priset, men jag kör en Cisco Catalyst 9500-12Q samt Cisco Catalyst 9500-24Q och är supernöjd med dessa. Personligen hade jag turen att få låna dessa av jobbet för att labba hemma.

Netgear M4300-8X8F är otrolig i sin formfaktor men också där är prislappen därefter!

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att gränssnitt snabbare än 1Gb sakta men säkert börjar hitta ut på konsumentmarknaden så borde urvalet förbättras framöver. Själv är jag sugen att byta men ligger lite lågt med detta för stunden. Största behovet är mellan min huvuddator och FreeNAS och där borde en kabel emellan räcka bra nog egentligen.

Permalänk
Medlem

Netgear här verkar hyffsat lite http://mullet.se/category.html?category_id=15134

Edit: Äsch, ser nu att den verkar passa i rack. Dell switchen postad tidigare i tråden ser ju ganska minimal ut.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

10 GbE utrustning mot konsumentmarknaden har tyvärr inte utvecklats alls, mest på grund av obefintlig efterfrågan och/eller pris.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Har växt ut min 1Gbit switch nu så behöver investera i en 10GbE switch, har dock inte plats för en 19" formfaktor, har max plats för halvbredd, vilket är det bästa alternativet på marknaden? Behöver max 8 10GbE portar & kan vara helt unmanaged.

Har kollat på Netgear M4300-8X8F men lite väl överdrivet många portar, verkar inte krylla av alternativ på marknaden, hade helst viljat ha något liknande Netgear:s Click serie men dom verkar inte finnas med 10GbE, än.

Så japp, vilka alternativ finns, bonus om det finns något relativt tyst alternativ då den kommer köras i kontorsmijö (ljudnivån är dock inte högt på prioritetslistan, endast bonus)

Får man bara fråga 2 frågor.

Vad är det som gjort att du "växt ur" gigabit miljö?

Om du nu ska ha den i kontorsmiljö, hur kommer det sig att 19" formfaktor inte lirar?. Du kan dra Cat6 100m.
Rimligtvis borde du kunna hitta plats för 19" bredd inom 100m av din router?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har själv funderat länge på att bygga ut och har tittat på alla möjliga modeller.

Det finns en modell från Buffalo http://www.buffalo-technology.com/en/products/networking/switches/bs-xpseries/bs-xp2008-eu.html

Går att köpa för drygt 5000kr man letar lite noggrant, finns även på Proshop https://www.proshop.se/Switch/Buffalo-BS-XP-Series/2574061

Då Buffalo inte direkt kända för någon superkvalité samt att funktioner som VLAN och länkaggregering har till kommit med firmware uppdatering så ringer det ett par varningsklockor.

Det är säkerligen rätt högljudd med tanke på hur många fläktar en riktig 10GBe switch har och hur dom låter. Men den är åtminstone billig.

Permalänk
Medlem

Tråden börjar spåra ur lite. Jag säger som föregående talare. E i GbE står för Ethernet, och det säger inget om vilket fysiskt medium som används. Det kan vara koppar, fiber, osv. Netgear skriver tydligt ut vad de menar. (Det finns även flera varianter av "koppar"-baserad 10GbE, t.ex. DAC (Direct Attached Copper) via SFP+ eller 10GBASE-CX4.)

Exempel från XS708E:
10-Gigabit copper ports: 8 x 10GBASE-T Copper (RJ45)

Det är än så länge en väldigt liten marknad för 10 Gigabit Ethernet, och relativt dyrt för hemanvändare. Jag följer tråden med intresse då jag också är intresserad av en relativt tyst och inte alltför stor 10 GbE-switch på ca 8 portar (kanske uppåt 16 går bra), och helst med både 10GBASE-T samt SFP+ (optiskt/DAC).

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Det är än så länge en väldigt liten marknad för 10 Gigabit Ethernet, och relativt dyrt för hemanvändare.

Troligtvis för att ingen gjort det till standard på vanliga moderkort, borde hänt för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Troligtvis för att ingen gjort det till standard på vanliga moderkort, borde hänt för länge sedan.

Kommer, om si sådär tio år. Folk i allmänhet tycker 1 Gbps är snabbt nog, och moderkortstillverkare, konsumentnätverksutrustningstillverkare (lol, långt ord) m.fl. kommer inte lägga pengarna på att utveckla 10 Gbps produkter när det inte finns en marknad för det än.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (ordklyveri/tjafs)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag vill bara flagga för problem med Micro-bursting på billiga 10GE switchar. De brukar snåla
på buffrar för att hålla priset nere vilket innebär att man får konstiga problem om man krämar på
ordentligt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter en likande har kollat på

MikroTik Cloud Router Switch CRS305-1G-4S+IN men den har SFT+ men finns det adaptrar till vanlig rj45?

QSW-M408-4C

Vet egentligen lite om kvalitet på dessa eller om det finn andra.

Behöver egentligen bara 2 portar 10gbe men kanske bra att ha någon i reserver så 3-4 men om den är billig så räcker det med 2 men måste då minst vara 1st 1gbe.

NAS 10gbe
Workstation 10gbe
Detta kan gå via en 1gbe till min router UDM pro den har inbyggd switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är också på jakt efter en likande har kollat på

MikroTik Cloud Router Switch CRS305-1G-4S+IN men den har SFT+ men finns det adaptrar till vanlig rj45?

QSW-M408-4C

Vet egentligen lite om kvalitet på dessa eller om det finn andra.

Behöver egentligen bara 2 portar 10gbe men kanske bra att ha någon i reserver så 3-4 men om den är billig så räcker det med 2 men måste då minst vara 1st 1gbe.

NAS 10gbe
Workstation 10gbe
Detta kan gå via en 1gbe till min router UDM pro den har inbyggd switch

De har https://mikrotik.com/product/s_rj10
Men om du inte köpt saker ännu så kanske det är billigare att koppla ihop din dator direkt med din NAS och sen även ha 1G på båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är också på jakt efter en likande har kollat på

MikroTik Cloud Router Switch CRS305-1G-4S+IN men den har SFT+ men finns det adaptrar till vanlig rj45?

QSW-M408-4C

Vet egentligen lite om kvalitet på dessa eller om det finn andra.

Behöver egentligen bara 2 portar 10gbe men kanske bra att ha någon i reserver så 3-4 men om den är billig så räcker det med 2 men måste då minst vara 1st 1gbe.

NAS 10gbe
Workstation 10gbe
Detta kan gå via en 1gbe till min router UDM pro den har inbyggd switch

Det finns RJ45 SFP+ ja, men notera att dessa ofta blir jättevarma och drar mycket ström jämfört med vanliga SFP+.
Det är alltid att föredra fiber, om möjligt.

Mikrotik har egna RJ45 SFP+ för deras switchar, t.ex. S+RJ10, men få tag på revision 2.16 eller senare.
Du kan läsa om den här: https://www.servethehome.com/mikrotik-srj10-review-convert-sf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är också på jakt efter en likande har kollat på

MikroTik Cloud Router Switch CRS305-1G-4S+IN men den har SFT+ men finns det adaptrar till vanlig rj45?

QSW-M408-4C

Vet egentligen lite om kvalitet på dessa eller om det finn andra.

Behöver egentligen bara 2 portar 10gbe men kanske bra att ha någon i reserver så 3-4 men om den är billig så räcker det med 2 men måste då minst vara 1st 1gbe.

NAS 10gbe
Workstation 10gbe
Detta kan gå via en 1gbe till min router UDM pro den har inbyggd switch

Som redan skrivits så blir 10g adaptrarna rejält varma, särskilt i en passiv switch som CRS305.
Jag kör bara SFP+ med DAC kablar (i en CRS317), och köper man på ebay är det inte dyrt, lite över 200 kr för ett dual port kort som exempel https://www.ebay.com/itm/Emulex-P005414-IBM-49Y7952-OCE11102-2-Port-PCI-e-10-GB-Twinax-adapter-with-SFPs/324170619456?epid=1467530891&hash=item4b7a131a40:g:gZYAAOSw0Q5ewzP1
Brukar även finnas billiga Mellanox kort, jag kör med Connect-X 2 som jag tror jag betalade 150kr/st för några år sedan.

Sen behöver man ju DAC kabel av lämplig längd så klart, dom passiva finns upp till 7m. Eller som kortet på Ebay som inkluderar fiber SFP:er, behåll SFP:erna och köp lite fiberkabel istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

De har https://mikrotik.com/product/s_rj10
Men om du inte köpt saker ännu så kanske det är billigare att koppla ihop din dator direkt med din NAS och sen även ha 1G på båda?

Men om jag kör NAS 10GbE till DATOR 10GbE hur för jag då så att den fungerar till övriga närverket?

Skrivet av Xaurus:

Det finns RJ45 SFP+ ja, men notera att dessa ofta blir jättevarma och drar mycket ström jämfört med vanliga SFP+.
Det är alltid att föredra fiber, om möjligt.

Mikrotik har egna RJ45 SFP+ för deras switchar, t.ex. S+RJ10, men få tag på revision 2.16 eller senare.
Du kan läsa om den här: https://www.servethehome.com/mikrotik-srj10-review-convert-sf...

Tyvärr har nasen bara RJ45 så kommer inte kunna köra SFP+ men vad är jättevarmt, har allt i en gaderob med inte extremt bra kylning. Men kommer ju i så fall bara ha två adaptrar ev en om jag kör SFP+ till datorn.

Skrivet av ddelin:

Som redan skrivits så blir 10g adaptrarna rejält varma, särskilt i en passiv switch som CRS305.
Jag kör bara SFP+ med DAC kablar (i en CRS317), och köper man på ebay är det inte dyrt, lite över 200 kr för ett dual port kort som exempel https://www.ebay.com/itm/Emulex-P005414-IBM-49Y7952-OCE11102-2-Port-PCI-e-10-GB-Twinax-adapter-with-SFPs/324170619456?epid=1467530891&hash=item4b7a131a40:g:gZYAAOSw0Q5ewzP1
Brukar även finnas billiga Mellanox kort, jag kör med Connect-X 2 som jag tror jag betalade 150kr/st för några år sedan.

Sen behöver man ju DAC kabel av lämplig längd så klart, dom passiva finns upp till 7m. Eller som kortet på Ebay som inkluderar fiber SFP:er, behåll SFP:erna och köp lite fiberkabel istället.

NAS:en saknar SFP+ utan har enbart 10gbe RJ45 så den är körd men däremot kanske jag kan köra SFP+ mellan dator och Swtich men kommer inte ifrån RJ45 hur än jag gör helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Men om jag kör NAS 10GbE till DATOR 10GbE hur för jag då så att den fungerar till övriga närverket?

Jag har en direktkoppling på 10 GbE mellan min NAS och en annan dator som behöver 10 Gbit, just för att inte behöva köpa en 10 GbE switch och hålla på. Resten av nätverket kor på 1 GbE mellan alla enheter.
NAS'en har också en 1 GbE ethernet port som går till övriga enheter i nätverket.

Så om din NAS har t.ex. både 10 GbE och 1 GbE, och din DATOR, så kan du sätta upp det på samma vis, två kablar helt enkelt.

Skrivet av jan-banan:

Tyvärr har nasen bara RJ45 så kommer inte kunna köra SFP+ men vad är jättevarmt, har allt i en gaderob med inte extremt bra kylning. Men kommer ju i så fall bara ha två adaptrar ev en om jag kör SFP+ till datorn.

Gissar på att den lätt blir 80-90 grader i en sådan miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Jag har en direktkoppling på 10 GbE mellan min NAS och en annan dator som behöver 10 Gbit, just för att inte behöva köpa en 10 GbE switch och hålla på. Resten av nätverket kor på 1 GbE mellan alla enheter.
NAS'en har också en 1 GbE ethernet port som går till övriga enheter i nätverket.

Så om din NAS har t.ex. både 10 GbE och 1 GbE, och din DATOR, så kan du sätta upp det på samma vis, två kablar helt enkelt.

Gissar på att den lätt blir 80-90 grader i en sådan miljö.

Det vore ju grymt om det gick att koppla så men hur vet den att inte den tar vägen via 1gb och kan dator få internet och komma åt övriga nätverket via NAS eller måste jag dra en 1gbe till den Också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det vore ju grymt om det gick att koppla så men hur vet den att inte den tar vägen via 1gb och kan dator få internet och komma åt övriga nätverket via NAS eller måste jag dra en 1gbe till den Också?

DATOR kan få internet via NAS om du väljer att konfigurera det så, men i mitt fall så har jag som sagt en separat 1 GbE kabel just för att jag kör en uppsättning med olika nätverk och VLANs och där kommer inte 10 GbE nätverket ut på internet.