Permalänk
Medlem

1080ti värmeproblem efter chassibyte

Hej!

Köpte mig ett fractal design meshify c nu i veckan och har väldigt höga temps i benchmarks. når 77-80 grader i heaven och metro bench. Tar jag av rutan så går jag ner 10 grader på bara ett par minuter.

Bilden är mörk men det sitter 2st fractial design 120mm fram som kom med chassit, dessa tar in luft. En 140mm corsair fläkt uppe som trycket ut luft, och en noctua 120mm bak trycker ut luft.

Tips på vad jag kan göra för att förbättra, känns inte som att luften tar sig upp ovanför grafikkortet p.ga längden....

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd

Den bak kan du väl vända på så den tar in luft ? Kanske får experimentera lite men är 80 grader så speciellt farlig då?Är ju en last du normalt sett inte kommer ha ändå eller?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Wiruz: Vill så klart ha bättre temperaturer, annars hade jag lika gärna kunnat köpa mig ett Fe. Tror inte att fläkten bak kommer att påverka tempen alls.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

Ser ut som du har rätt bra med fläktar. 1080ti genererar helt klart en hel del värme. Tror du behöver något som suger ut luften längst ner också då varmluften inte riktigt kommer iväg där nere. Själv löste jag det i mitt chassie med en fläkt som drog ut luft i sidoplåten nere vid grafikkortet men på ditt vet jag inte hur man ska göra. Sätta en i botten kanske under graffet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ser ut som du har rätt bra med fläktar. 1080ti genererar helt klart en hel del värme. Tror du behöver något som suger ut luften längst ner också då varmluften inte riktigt kommer iväg där nere. Själv löste jag det i mitt chassie med en fläkt som drog ut luft i sidoplåten nere vid grafikkortet men på ditt vet jag inte hur man ska göra. Sätta en i botten kanske under graffet ?

Då han ser ut att ha en PSU shroud så tror jag att det blir svårt. Såvida det inte finns en möjlighet att plocka lös den...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

@Fixxarn93:
Ah, missade att den hade det. Blir helt klart en kluring detta. Har inga tips just nu

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Ja, jag var först i samma bana som du men såg den senare : /

TS, har du fläktar i fläktplatserna som finns i toppen också?

*Edit*

Såg att du hade en fläkt där. Har du möjlighet att sätta dit en till? En fläkt kan göra stor skillnad ibland.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av Fixxarn93:

Då han ser ut att ha en PSU shroud så tror jag att det blir svårt. Såvida det inte finns en möjlighet att plocka lös den...

Den ska gå att ta loss (iaf på define c) men om en fläkt ska placeras där under så ryker hdd platserna under psu shroud.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Egen fläktkurva på grafikkortet skulle nog gör susen! Gör en i afterburner eller gpu tweak II om du använder det.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Som det ser ut så är det nog mest för att fläktarna som tar in luft blåser luften ovanför grafikkortet så om det finns möjlighet att flytta ner den understa fläkten som sitter fram lite lägre så skulle det nog hjälpa.

Edit: Tittade på några bilder på lådan, en 140mm fläkt går att sätta precis vid psu shrouden så det skulle funka alternativt en 3:e 120mm i fronten till eftersom det går att ha 3st.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@scj: Det är nog svårt att få ner temperaturen något nämnvärt men ett alternativt är att sätta grafikkortet något längre ner för att inte ha backplaten så nära CPU kylarn. Samt att sätta i två st 120mm i toppen.

Du skulle nog kunna få ner temperaturen något ytterligare på både CPU och GPU om du satt en frontmonterad radiatorn (för CPUn). Det skulle öppna upp flödet uppåt och bakåt, samt ge CPUn kall luft istället för varm luft direkt från GPUn.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Som det ser ut så är det nog mest för att fläktarna som tar in luft blåser luften ovanför grafikkortet så om det finns möjlighet att flytta ner den understa fläkten som sitter fram lite lägre så skulle det nog hjälpa.

Edit: Tittade på några bilder på lådan, en 140mm fläkt går att sätta precis vid psu shrouden så det skulle funka alternativt en 3:e 120mm i fronten till eftersom det går att ha 3st.

Den understa 120mm fläkten ska gå att flytta ner något i Define c, detsamma gäller i detta chassi. Ska man sänka ner den mer mot botten så måste psu shroud avlägsnas helt. Frågan är då om en 140 mm verkligen får plats där. En 120 mm ska i alla fall fungera på det viset. Då får man allt som allt 3 st. 120 mm som frontfläktar med luftriktning in. Bäst vore ju att byta ut dem mot 2 st. 140 mm.

Skrivet av Nephitis:

@Tfarcer: Det är nog svårt att få ner temperaturen något nämnvärt men ett alternativt är att sätta grafikkortet något längre ner för att inte ha backplaten så nära CPU kylarn. Samt att sätta i två st 120mm i toppen.

Håller jag med om men ser ut som om där sitter ett ljuddkort ovanför den platsen. Om du kollar snabbt i manualen (s.1-7) CROSSHAIR VI HERO User's Manual(English) så ser du att den lediga platsen är en PCIe 3.0 x8_2 slot. Hur det fungerar med det 1080Ti har jag ingen aning om men helst vill man ju ha x16 för grafikkortet.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Tror inte det spelar någon större roll. PCIe 3.0 8x är lika snabbt som ett PCIe 2.0 16x. Jag sitter på en gammal dator men har ett 1080 Ti i den. Jag har även kört med 1070 SLI på moderkortet med PCIE 2.0 16x och såg inga prestanda förluster.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Jag tycker 80 grader är en normal temperatur på en kraftfull modern GPU.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med psu shrouden är att den understa fläktplatsen i fronten ligger delvis under shroud, annars hade den platsen varit optimal för att få in färsk luft under kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@septembro: Tror inte det spelar någon större roll. PCIe 3.0 8x är lika snabbt som ett PCIe 2.0 16x. Jag sitter på en gammal dator men har ett 1080 Ti i den. Jag har även kört med 1070 SLI på moderkortet med PCIE 2.0 16x och såg inga prestanda förluster.

Sant, lirar man 1080p eller däromkring så är t.o.m. bandbredden i pciex 2.0 8x tillräcklig

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem i mitt fractal design define C. Slutade med att jag bytte ut 120mm fläktarna i fronten mot 140mm då de kan flyttas en bit ner så luften blåser in under grafikkortet så dess fläktar får in ny luft. Eventuellt får man plats med en till 120mm fläkt om man har möjligheten att flytta på hårddiskvaggan under.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som du har ett Strix 1080ti? Jag kör två front och en utblås kopplade direkt till GPUns fläktkontakter. Går sällan över 70 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Jag tycker 80 grader är en normal temperatur på en kraftfull modern GPU.

Jag låg mellan 50-60 grader i Heaven Benchmark med ett Zotac 1080 Ti AMP Extreme, dock i ett NZXT H630 och Phantek Enthoo Primo chassi som båda är större och har mer luftflöde. Men om man ska se det i relation till temperaturen som just Heaven Benchmark gav så borde man kunna få ner trådskaparens 1080 Ti några grader iallafall. Förhoppningsvis 70 grader.

@scj: Problemet är just det lilla chassit samt att grafikkortet dumpar all temperatur i det, luft som inte riktigt har någonstans att ta vägen på ett effektiv sätt. Samt att inflöde av luft inte heller är optimalt för ett kort av denna kaliber. Det är inte fel med varken 70 eller 80 grader. Men realistiskt sett är det svårt att få ner graderna några ofantliga mängder i ett sådant här chassi. Iallafall vad gäller luftkylning.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Fick ner tempen till 71-72 nu. Satt i en 140mm längst ner i fronten samt en 120 extra i toppen så nu är alla fläktplatser upptagna. Nackdelen nu är att det blir mycket ljud från alla fläktar som går samtidigt.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Jag har testat en del i mitt define c och har just nu 2 140mm insug fram, 2 i toppen och en 120 som utblås, samt en 80mm Noctua fastklämd vid de tomma PCI-platserna under grafikkortet. Denna är fäst med de medföljande gummiplupparna.

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut till en AIO och sänkte tempen på mitt kort med typ 6 - 7 grader under load. Kör i ett Define C med AIO i fronten och fläktarna spinner väl 500 rpm under load. 2 140mm fläktar i toppen och en 120mm bak alla som utblås.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Du kan ju getto modda lite.. Om du har plats vid en hddvagga i fronten kan man med 2 fläktgaller på en fläkt som man monterar bakom frontfläktarna framför din gpu få bättre flöde just på gpu.. Sänker inte mycket men lite.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

@scj: Åt vilket håll är nätaggregatet vänt, med fläkten uppåt eller neråt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

@Gyhlen: Vilken aio kör du ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Om shougen har ventilationshål över nätaggregetet så skulle jag vänt på nätaggregatet, så får fläkten agera utsug.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: blir inte psu:n väldigt varm då ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

@Peppar2014: blir inte psu:n väldigt varm då ?

Nej, ett utsug gör sig av med varmluften.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Du menar att jag ska vända på fläkten i psu:n?

Visa signatur

Äsch då!