Datorbox är handgjord dator i litet format

Permalänk
Melding Plague

Datorbox är handgjord dator i litet format

Proffsmoddaren Love Hultén lanserar nu sin senaste skapelse Datorbox, en handgjord dator i krympt format som endast tillverkas i 50 exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

i5 och 128 GB SSD för 20k som hittat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Marmorpanel, det var något nytt!

Permalänk
Avstängd

Kul ide men priset avskräckte iallafall mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga! Gillar utseendet skarpt!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Skitsnygga och tycker priserna känns fullt rimliga för vad det är. Det är premium, handgjort kostar. Personligen får jag dock inte in tillräckligt på lönekontot för att köpa handgjorda grejer

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Priset må vara högt, men designen är i världsklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Skitsnygga och tycker priserna känns fullt rimliga för vad det är. Det är premium, handgjort kostar. Personligen får jag dock inte in tillräckligt på lönekontot för att köpa handgjorda grejer

Du kan få köpa mitt pappersflygplan för en femhundring. Tveka inte, utan bli ägare av något handgjort redan idag!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga och kraftfulla!
Hög WAF samtidigt som den tilltalar spec-nördar:)
Du kommer nog att sälja en och annan.
Grattis!

Permalänk
Medlem

Betalar flera för handgjort här? Finns det alltså en marknad för sådana priser om det är snyggt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Betalar flera för handgjort här? Finns det alltså en marknad för sådana priser om det är snyggt?

Femtio enheter är inte svårt att sälja, åtminstone inte så länge man är villig att skicka den till utlandet.

Fantastiskt fina saker. Hade jag pengar i överflöd skulle jag definitivt köpa en. (Troligen den blå varianten dock. Mums.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Den va ju snygg o så, men prislappen är lite väl Overkill.. kan ju bygga en egen liknande för mindre än halva priset.. (Prisjakt länkarna innehåller liknande produkter)

i5 modell: ca. 8 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434918
Och
i7 modell: ca. 11 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434921

Så om priset istället varit typ 12 000kr för i5an och 15 000kr för i7an så hade det ändå varit värt pengarna.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas ingen lägger 20 lax på det där. Förvisso riktigt snyggt, men kom igen. 20,000?!

Min första tanke var att det passade i "Det här med blocket" tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon24simme:

Den va ju snygg o så, men prislappen är lite väl Overkill.. kan ju bygga en egen liknande för mindre än halva priset.. (Prisjakt länkarna innehåller liknande produkter)

i5 modell: ca. 8 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434918
Och
i7 modell: ca. 11 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434921

Så om priset istället varit typ 12 000kr för i5an och 15 000kr för i7an så hade det ändå varit värt pengarna.

Om han säljer datorn vitt i ett eget företag så försvinner lite mer än hälften vinsten i skatt och moms. Troligtvis får han inte ut mer än kanske 4000 per när alla material och verktyg är betalade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Marmorpanel, det var något nytt!

Du menar pärlemor?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av simon24simme:

Den va ju snygg o så, men prislappen är lite väl Overkill.. kan ju bygga en egen liknande för mindre än halva priset.. (Prisjakt länkarna innehåller liknande produkter)

i5 modell: ca. 8 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434918
Och
i7 modell: ca. 11 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434921

Så om priset istället varit typ 12 000kr för i5an och 15 000kr för i7an så hade det ändå varit värt pengarna.

Skrivet av matnojje:

Om han säljer datorn vitt i ett eget företag så försvinner lite mer än hälften vinsten i skatt och moms.
[/size]

Tänkte precis skriva exakt vad @matnojje framförde så bra. Dessutom saknar dina kundvagnar (minst) 8GB DDR4-minne.

Dessutom är det inget hafsbygge och den som hållit på med finsnickeri vet hur fort tid och pengar försvinner ned i projektet om man vill ha något fint i slutet.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Tänkte precis skriva exakt vad @matnojje framförde så bra. Dessutom saknar dina kundvagnar (minst) 8GB DDR4-minne.

Dessutom är det inget hafsbygge och den som hållit på med finsnickeri vet hur fort tid och pengar försvinner ned i projektet om man vill ha något fint i slutet.

Ah såklart, däremot så är priserna redan listade enligt moms, så där spelar det ingen roll. Har man eget företag så köper man ju in hårdvaran skattefritt men betalar den för det som säljs.

Angående minnena så är det en miss från mitt håll, måste råkat ta bort dem från listorna. Men lägg till 700kr på i5an och 1400kr på i7an så bör mina siffror stämma.

Jag är för hela grejen i sig, och jag tycker det är sjukt kul att han gör såhär och förtjänar varenda krona han kan få. Detta är kreativitet på hög nivå. Inser nu att jag kanske lät lite negativ i mitt inlägg, syftet va dock enbart att visa att hårdvaran i datorn är värd nästan hälften av priset. Och ja, jag vet att det tar massor av tid och kostar en hel del med allt smått runt omkring, men om man ser det från en "normal konsuments" perspektiv så hade man surfat in på komplett och köpt två datorer för samma pris, eller ett riktigt monster.

Nu är detta kanske inte riktigt inriktat mot "normala konsumenter", speciellt också för att han enbart säljer 50st, vilket jag tror han kommer lyckas med, även för det priset. Men jag skulle förmodligen inte köpt den, förrän prislappen hade minskat något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Om han säljer datorn vitt i ett eget företag så försvinner lite mer än hälften vinsten i skatt och moms. Troligtvis får han inte ut mer än kanske 4000 per när alla material och verktyg är betalade.

Skickades från m.sweclockers.com

Han säljer vitt vad jag förstår. Han har andra enheter till salu också.

http://www.lovehulten.com/b-u-y.html

Permalänk
Medlem

Intressant att statistik visar 23 DB idle 35 belastning

Jag undrar verkligen hur det var gjort för att få in allt detta i en så liten låda. Har man mindre fläktar brukar de krävas att köra på högre varvtal för att kyla till samma effekt = mer oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Han säljer vitt vad jag förstår. Han har andra enheter till salu också.

http://www.lovehulten.com/b-u-y.html

Sjukt snygga saker.
Hade jag haft pengar till arkad kabinetten så hade jag köpt den idag.

Permalänk
Medlem

Love har en riktigt skön stil på sin design. Kanske lite väl retro för min personliga smak, men formspråket är ju som hämtat från tidiga 60-talets möbelkataloger. Blandning mellan hantverk, konstform och nörderi på hög nivå. Hoppas verkligen det betalar sig för världen vore fruktansvärt tråkig om alla satte ihop samma hårdvara i Define-chassin.

Better yet, jag hoppas det inspirerar fler till att göra liknande galna projekt.

Permalänk

Är väl trevligt för de 50 lyckliga vinnarna, men detta är på tok för litet för att vara en nyhet. Det är ingenting. Han får väl marknadsföra sig själv? 50 st. whoop de dah.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

Himla kul att det finns specialbyggen. 20 lök är prisvärt, speciellt för företag. Tänk dig ett kontor med 50 sådana burkar. Det här är givetvis inte Max prestanda / kr-vinnare, men jag tror också att vi är i en tid där man inte uppskattar handgjorda grejer i liten skala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Usch, färgärna är ju riktigt gräsliga.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kul att någon gör något kreativt.

Sen kanske det inte är för mig.
För mig hade det varit mer värt att köpa motsvarande prestanda för mindre pengar eller mer prestanda för motsvarande pengar (eller något mellanting) med standard chassi istället.

Skrivet av HolyFather:

Är väl trevligt för de 50 lyckliga vinnarna, men detta är på tok för litet för att vara en nyhet. Det är ingenting. Han får väl marknadsföra sig själv? 50 st. whoop de dah.

quizz_kid är medlem på SweClockers.
Har gjort ett antal gallerier innan, vilket du även kan läsa dig till i nyheten.
Har även gjort några Byggloggar, bl.a. denna
Bygglogg - The Shrine

Är väl kul om det går bra för medlemmar på forat?
Sen är det klart att det inte går att göra nyheter om vad alla forummedlemmar hittar på.
Men detta är ändå datorrelaterat och sticker ut lite från mängden.

Permalänk
Medlem

För de som har synpunkter på priserna och tycker att det är väldigt dyrt så tycker jag att de borde testa att göra en likadan dator själv.
Köp material och sedan ta tid, ta 100kr i timmen till att börja med. Lägg sedan ner tid på att planera allting och bygga det och återkom.
Om ni lyckas bygga en dator som Love så kan ni väl ge lite tips på hur Love skulle kunna göra för att spara in tid och gå ner lite i pris!

Visa signatur

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Betalar flera för handgjort här? Finns det alltså en marknad för sådana priser om det är snyggt?

Varför betalar folk fantasi summor för Apple?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Varför betalar folk fantasi summor för Apple?

Jag ifrågasätter inte alls, jag bara undrar om det är så! Alltså om det finns någon marknad för det här. Jag är väl egentligen ingen typisk sweclocker då min uppfattning är att det är väldigt mycket future, alien och typ plexiglas med olika diodrar här i forumet medans jag beundrar folks kunskap om prestanda däremot mer än design men det gör mig glad att folk EVENTUELLT skulle intressera av att betala ett överpris för design. ***bort/moderator***

Jag vore superglad om detta projektet blev sålt, det skulle öppna upp dörrarna för människor att eventuellt göra sina egna moddar och sälja dom med vinst. Att köpa valnöt, hyra CNCare osv kostar pengar och om någon skulle betala extra för det skulle jag också lägga tid på att göra min egna modell, jag bara antog att det antingen måste vara diodrar eller superretro för att det skulle funka och det max skulle få kosta några hundra extra men detta ger hopp!

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Jag ifrågasätter inte alls, jag bara undrar om det är så! Alltså om det finns någon marknad för det här.

Om du kollar Köpsidan så ser du att han har gjort andra projekt också.
Nu är det inte riktigt samma sak... men "PIXEL VISION" står det att den är slutsåld. Så då har han lyckas sälja ett antal sådana åtminstone.

Permalänk
Medlem

En av hans skapelse är med i unbox therapy https://www.youtube.com/watch?v=aCGRXLJFSUg