Permalänk
Medlem

Bästa SFX Nätagget?

Hoj!

Kollat runt lite på SFX för mitt nya bygge.

Har spanat in dessa nätagg:

  • SilverStone SFX SX500-LG V2 500W

  • SilverStone SFX SX600-G 600W

  • Corsair SF600 600W

Så frågan är vilket bör man gå på av dessa?

Har tidigare ägt Silverstone SFX 450w (utav äldre modell) vilket jag tyckte var kanon.
gav inte ifrån sig något högt ljud eller dylikt.

SilverStone SFX SX500-LG V2 500W

Låt som helt klart bra val för mig då den har 120mm fläkt samt ligger på 500w vilket är balanserat (för mig).
Så antar att den ungefär fungerar som ett vanligt ATX.

Har inte hittat så mycket negativt om den förutom att den är endast passiv i låg belastning.
Dock så verkar den inte gå att få tag på så lätt i sverige.

SilverStone SFX SX600-G 600W

Verkar väldigt bra dock så är den dyr..
Många påstår att den låter mkt under belastning?

Corsair SF600 600W

Verkar intressant
Lätt att få tag på helt ok pris.

Men läste test på swec att den är högljudd vid tung belastning.
Även läst att den kan få något slags klick ljud?

Så för övrigt ev någon som har något av dessa nätagg å kan säga hur den är?
eller kanske har hittat något värt att veta som jag ev har missat.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Hoj!

Kollat runt lite på SFX för mitt nya bygge.

Har spanat in dessa nätagg:

  • SilverStone SFX SX500-LG V2 500W

  • SilverStone SFX SX600-G 600W

  • Corsair SF600 600W

Så frågan är vilket bör man gå på av dessa?

Har tidigare ägt Silverstone SFX 450w (utav äldre modell) vilket jag tyckte var kanon.
gav inte ifrån sig något högt ljud eller dylikt.

SilverStone SFX SX500-LG V2 500W

Låt som helt klart bra val för mig då den har 120mm fläkt samt ligger på 500w vilket är balanserat (för mig).
Så antar att den ungefär fungerar som ett vanligt ATX.

Har inte hittat så mycket negativt om den förutom att den är endast passiv i låg belastning.
Dock så verkar den inte gå att få tag på så lätt i sverige.

SilverStone SFX SX600-G 600W

Verkar väldigt bra dock så är den dyr..
Många påstår att den låter mkt under belastning?

Corsair SF600 600W

Verkar intressant
Lätt att få tag på helt ok pris.

Men läste test på swec att den är högljudd vid tung belastning.
Även läst att den kan få något slags klick ljud?

Så för övrigt ev någon som har något av dessa nätagg å kan säga hur den är?
eller kanske har hittat något värt att veta som jag ev har missat.

Många av dessa nätagg låter säkert en hel del vid belastning då de är väldigt kompakta och lätt blir stressade till ~80% då de inte är så stora, speciellt med högprestanda komponenter.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Sitter med ett corsair sf450 som jag ska göra mig av med. knäpptyst. Kan varmt rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jag har ett SilverStone SFX SX600-G 600W i min server. (1/10, bygg inte server me SFX, dålig idé.) Jag är inne på nätagg nummer 3(!) då mina två första la av. Första agget fungerade i typ 6 månader, andra agget var DOA och tredje har fungerat i typ två år nu. Det kan vara så att jag bara hade otur, och att byta nätagg är inte så svårt, men i mitt fall handlade det om en server med lite småkritisk uptime så jag var mindre nöjd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Många av dessa nätagg låter säkert en hel del vid belastning då de är väldigt kompakta och lätt blir stressade till ~80% då de inte är så stora, speciellt med högprestanda komponenter.

Precis därav satt jag å fundera på den större versionen av SFX.

Skrivet av mikaelsj:

Sitter med ett corsair sf450 som jag ska göra mig av med. knäpptyst. Kan varmt rekommendera.

Kul att höra.

Vad kör du för setup?

Skrivet av GLaDER:

Jag har ett SilverStone SFX SX600-G 600W i min server. (1/10, bygg inte server me SFX, dålig idé.) Jag är inne på nätagg nummer 3(!) då mina två första la av. Första agget fungerade i typ 6 månader, andra agget var DOA och tredje har fungerat i typ två år nu. Det kan vara så att jag bara hade otur, och att byta nätagg är inte så svårt, men i mitt fall handlade det om en server med lite småkritisk uptime så jag var mindre nöjd.

Aj då! det lät ju inte alls bra.

Ska kolla närmare på Silverstone SFX 500 L versionen dock, den verkar trevlig

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Många av dessa nätagg låter säkert en hel del vid belastning då de är väldigt kompakta och lätt blir stressade till ~80% då de inte är så stora, speciellt med högprestanda komponenter.

Varför skulle de lätt bli stressade till runt 80% pga sin storlek? Om du har en dator som drar 400w vid full belastning så drar den det oavsett om det är en ATX eller SFX eller SFXl nätdel. Och är det en 80+ guld nätdel så skapar den belastningen typ 30-45w "värme" att kyla bort vilket inte bör vara så svårt att göra på ett tyst sätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför skulle de lätt bli stressade till runt 80% pga sin storlek? Om du har en dator som drar 400w vid full belastning så drar den det oavsett om det är en ATX eller SFX eller SFXl nätdel. Och är det en 80+ guld nätdel så skapar den belastningen typ 30-45w "värme" att kyla bort vilket inte bör vara så svårt att göra på ett tyst sätt.

Det jag säger är att det inte finns större än 600watt så har man då törstiga komponenter finns det inget annat val än att acceptera ljudnivån.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Precis därav satt jag å fundera på den större versionen av SFX.

Kul att höra.

Vad kör du för setup?

Aj då! det lät ju inte alls bra.

Ska kolla närmare på Silverstone SFX 500 L versionen dock, den verkar trevlig

Satte nyss in ett sf600 i en surf/spel dator. 2600k/780/8GB ram mm. Och ljudnivån är verkligen inte ett problem då resten av datorn låter betydligt mer i sitt lilla svårkylda chassi.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Jag tycker ej du skall stirra dig blind på fläktstorlekar osv.

Modernast av dessa tre är Corsair SF600, kommer med sju års garanti, en bra fläkt även om den är mindre, passiv drift då den stannar helt vid låg belastning, bra komponenter.

Jag valde det till mitt senaste bygge, en Ryzen 7 1800X, 32GB DDR4 och ett RX 560. Fungerar utmärkt och är väldigt tyst, då använder jag även ett Ncase M1, vilket är ett litet chassi.

Supernöjd som helhet, nätagget har även fått goda recensioner hos bla jonnyguru; http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Bärrich:
gigabyte ga-h170-wifi
intel core i5 6500
Crucial Ballistix Sport LT 16GB Kit (8GBx2) DDR4 2400

Permalänk
Proffsmobbare

Jag har gäng SF450 och SF600 och har inte haft något problem med oljud i övrigt tysta datorer. En SF600 rullar som fristående extern nätdel till 12V-utrustning som inte är datorrelaterad och inte heller där är fläktljudet påträngande, trots bristen på chassi eller andra komponenter som låter.

Silverstones gamla 450W SFX (ST45SF) har också varit mycket pålitlig när det gäller driftsäkerhet men också ibland påmint om sin närvaro vid hög belastning. Har tyvärr inte testat deras SFX-L-modeller.

I övrigt tycker jag att SFX ska vara SFX och att man bör hålla sig innanför måtten. SFX-L är lika lång som en ATX-nätdel och även om det får plats i nästan alla chassin så tycker jag att det är en tråkig utveckling. Mindre yttermått åt folket!

Permalänk
99:e percentilen

Äger SX500‑LG (v1) och SF450. Hade valt SF600 i dina skor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Det jag säger är att det inte finns större än 600watt så har man då törstiga komponenter finns det inget annat val än att acceptera ljudnivån.

Jaha du pratar om kapaciteten trodde du menade fysiska storleken

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jaha du pratar om kapaciteten trodde du menade fysiska storleken

Sen är ju komponenterna tätare packat en i tex ett RM600, plus att fläkten är mindre. Så visst spelar den fysiska storleken roll.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Sen är ju komponenterna tätare packat en i tex ett RM600, plus att fläkten är mindre. Så visst spelar den fysiska storleken roll.

Ja troligtvis har ett sfx aggregat högre ljudnivå om man jämför två liknande. Det var att du påstod att de lätt stressas till 80% pga sin storlek jag reagerade på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja troligtvis har ett sfx aggregat högre ljudnivå om man jämför två liknande. Det var att du påstod att de lätt stressas till 80% pga sin storlek jag reagerade på.

Jaha, jag förstår att det blev otydligt

Det jag menade var att de största SF agget är på 600 watt och med dagens högprestanda komponenter stressar du det lätt till 500watt/ ~80%. Vilket innebär dålig effektivitet och hög ljudnivå. Men detta borde man ha koll på om man nu installerar dessa komponenter.

(PSUer har bäst effektivitet vid ~50%) men det kanske du hade koll på

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Jaha, jag förstår att det blev otydligt

Det jag menade var att de största SF agget är på 600 watt och med dagens högprestanda komponenter stressar du det lätt till 500watt/ ~80%. Vilket innebär dålig effektivitet och hög ljudnivå. Men detta borde man ha koll på om man nu installerar dessa komponenter.

(PSUer har bäst effektivitet vid ~50%) men det kanske du hade koll på

Men det där stämmer ju inte. Kolla Sweclockers recension av typ 1080 ti, den drar ju 410 W i väggen som max under speltester..

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Det jag menade var att de största SF agget är på 600 watt och med dagens högprestanda komponenter stressar du det lätt till 500watt/ ~80%. Vilket innebär dålig effektivitet och hög ljudnivå. Men detta borde man ha koll på om man nu installerar dessa komponenter.

(PSUer har bäst effektivitet vid ~50%) men det kanske du hade koll på

Nja, sanning med modifikation.
Har du tittat på en stor mängd tester och sett mängder av effektivitetskurvor så är ju inte skillnaden så stor som du försöker påvisa.

Till exempel: JonnyGURUs test av SF600: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...
Då är ju skillnaden i effektivitet mindre än 1% mellan 30% och 70% belastning, och skillnaden ökar bara till strax över 2% om man ser till spannet 20-100% belastning av nätaggregatet.
Under 1% är ju en så stor skillnad eller hur, och då borde ju knappt 2% vara katastrofalt i din syn då.
Tittar man på andra bra nätaggregat så är det samma visa, skillnaden är inte så stor som du verkar tro.

Och om man då skulle sikta på att datorn skulle belasta nätaggregatet till exakt 50% vid maxlast så finns ju risken att man sjunker under 10% belastning av nätaggregatet när datorn är i vila och då börjar ju effektiviteten att sjunka rejält istället.
Därför är det bättre att välja ett lagom nätaggregat än ett som är extremt överdimensionerat.

Kan själv lägga mig till skaran att Corsairs SF450 är ett grymt nätaggregat som klarar av de mesta system med ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Men det där stämmer ju inte. Kolla Sweclockers recension av typ 1080 ti, den drar ju 410 W i väggen som max under speltester..

Är det för hela datorn? Med vilken processor?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nja, sanning med modifikation.
Har du tittat på en stor mängd tester och sett mängder av effektivitetskurvor så är ju inte skillnaden så stor som du försöker påvisa.

Till exempel: JonnyGURUs test av SF600: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story4...
Då är ju skillnaden i effektivitet mindre än 1% mellan 30% och 70% belastning, och skillnaden ökar bara till strax över 2% om man ser till spannet 20-100% belastning av nätaggregatet.
Under 1% är ju en så stor skillnad eller hur, och då borde ju knappt 2% vara katastrofalt i din syn då.
Tittar man på andra bra nätaggregat så är det samma visa, skillnaden är inte så stor som du verkar tro.

Och om man då skulle sikta på att datorn skulle belasta nätaggregatet till exakt 50% vid maxlast så finns ju risken att man sjunker under 10% belastning av nätaggregatet när datorn är i vila och då börjar ju effektiviteten att sjunka rejält istället.
Därför är det bättre att välja ett lagom nätaggregat än ett som är extremt överdimensionerat.

Jo skillnaden är inte särskilt stor, men jag brukar ändå satsa på att inte belasta nätagget mer än 70-80%, borde det inte hålla mycket längre om man inte kör det så hårt?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Skrivet av theo0019:

Är det för hela datorn? Med vilken processor?

Om du själv läser det jag länkade istället. Där står det "För hela systemet". Dessutom står det vilket testsystem som används; en Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz är det som bidrar mest utöver grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Är det för hela datorn? Med vilken processor?

Ja, och den siffran inkluderar även effektförlusterna i nätaggregatet, vilket gör att datorn endast drar ca 370 watt från nätaggregatet om man räknar med 90% effektivitet.
Processorn är en: Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz, vilket står specificerat i sidan om testsystemet: http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Skrivet av theo0019:

Jo skillnaden är inte särskilt stor, men jag brukar ändå satsa på att inte belasta nätagget mer än 70-80%, borde det inte hålla mycket längre om man inte kör det så hårt?

Tycker väl att om en tillverkare ger en garanti på 7 år, så bör väl rimligen ett nätaggregat klara av att leverera maxeffekt över hela perioden. Men visst, belastar du den lägre så bör den ju hålla något längre, och andra sidan så borde ju egentligen passiv/semipassiv kylning i så fall inte vara något man vill ha för då kommer ju komponenterna gå varmare under perioder vilket i sig försämrar livslängden.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ägt ett SFX agg men utifrån vad jag har läst så ska corsairs SF serie vara utmärkt.
Här är en JonnyGuru recension på den också, http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Hoppas jag var till hjälp!
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~