Permalänk
Medlem

Ryzen 1700x blir för varm?

Hej!

Jag köpte nyligen nya datordelar och byggde ihop själv. Jag har lite frågor angående min CPUs temp.
Det känns som att den blir jäkligt varm och att den alltid är varm i idle. Jag har en Noctua NH-D15 som cpu-kylare och jag läser att folk har lägre temps med t.ex. Hyper 212 evo. Det känns som att min kylare ska kyla mer.

När jag skriver texten till denna tråd nu så har jag 50~ grader i Ryzen Master. Den hoppar upp och ner hela tiden. När jag precis spelade PUBG så var den uppe över 60 grader.
Är detta normalt och borde den inte ligga lägre temp i idle. Ibland är den på 40 grader också på idle.

Jag ska tillägga att mitt rum är litet och brukar bli ganska varmt här inne.

Tack så mycket!

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

normalt, den kan gå till 95c utan skada (dock inget rekommenderat en längre tid), då bromsar den in sig själv.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det är ju inga onormala temps alls det där. Är den över 90 längre perioder efter en stunds spelande kan du ju börja fundera.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd

Öka fläkt hastigheten se om det hjälper lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Hej!

Jag köpte nyligen nya datordelar och byggde ihop själv. Jag har lite frågor angående min CPUs temp.
Det känns som att den blir jäkligt varm och att den alltid är varm i idle. Jag har en Noctua NH-D15 som cpu-kylare och jag läser att folk har lägre temps med t.ex. Hyper 212 evo. Det känns som att min kylare ska kyla mer.

När jag skriver texten till denna tråd nu så har jag 50~ grader i Ryzen Master. Den hoppar upp och ner hela tiden. När jag precis spelade PUBG så var den uppe över 60 grader.
Är detta normalt och borde den inte ligga lägre temp i idle. Ibland är den på 40 grader också på idle.

Jag ska tillägga att mitt rum är litet och brukar bli ganska varmt här inne.

Tack så mycket!

- Kontrollera att senaste BIOS finns
- Använder du arctic silver?
- Applicerade i mitten av CPU (verkar fungera bäst)?
- Finns någon fläkt i lådan vid CPU?

Kan upplysa om att min R 1600 i stock, med stockkylare ligger på ca 26 grader i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

- Kontrollera att senaste BIOS finns
- Använder du arctic silver?
- Applicerade i mitten av CPU (verkar fungera bäst)?
- Finns någon fläkt i lådan vid CPU?

Kan upplysa om att min R 1600 i stock, med stockkylare ligger på ca 26 grader i idle.

Yes, jag har senaste BIOS.
Jag använde den kylpastan man fick med Noctua NH-D15.
Jag applicerade det i mittten, yes!
Jag har 2 andra fläktar i chassit, vilket är originalfläktarna som hängde med.

EDIT:

Jag gick in i bios, ändrade chassifläktarna till full speed samt CPU-fläktarna till turbo. Nu hoppar tempen mellan 35-50 hela tiden när jag skriver detta inlägg.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Yes, jag har senaste BIOS.
Jag använde den kylpastan man fick med Noctua NH-D15.
Jag applicerade det i mittten, yes!
Jag har 2 andra fläktar i chassit, vilket är originalfläktarna som hängde med.

http://i.imgur.com/zhFBrRM.png

EDIT:

Jag gick in i bios, ändrade chassifläktarna till full speed samt CPU-fläktarna till turbo. Nu hoppar tempen mellan 35-50 hela tiden när jag skriver detta inlägg.

Jag kör alltid mina chassifläktar på full speed, fast då har jag ett gammalt chassi, 3-pinnarskontakter och ingen fläktkontroller heller. Med tanke på frekvenser och antal kärnor måste man ju acceptera mer värme, trots bättre kylare jämfört med 1600. Skillnaden blir rimligtvis mycket större än vad TDP anger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

- Kontrollera att senaste BIOS finns
- Använder du arctic silver?
- Applicerade i mitten av CPU (verkar fungera bäst)?
- Finns någon fläkt i lådan vid CPU?

Kan upplysa om att min R 1600 i stock, med stockkylare ligger på ca 26 grader i idle.

26°c? Har du datorn i ett kylskåp? Min UEFI hävdar 57°c med samma CPU och originalkylning, förvisso i en liten låda.

ps roade mig med att ta hem Ryzen Master vilken anger likartade värden, mellan 52-60°c.

dubbelkoll
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

26°c? Har du datorn i ett kylskåp? Min UEFI hävdar 57°c med samma CPU och originalkylning, förvisso i en liten låda.

Har ganska bra kylning med fläktar, fast du kommer att få ett högre värde om du tittar i UEFI. Så har det varit länge, det beror på att olika strömsparfunktioner ofta inte är aktiverade i UEFI. Tror jag liger ett par grader över 30 där. Tittar istället på Ryzen master i Windows.

Har som sagt R 1600 med originalkylare, ersatte dock originalpastan med Arctic Silver, det brukar göra ett par grader. Då har jag ca 21-22 grader i rummet. Har dock inte orkat prova med full belastning, det gör jag generellt bara om jag testar överklockningar, vilket jag inte gjort än så länge. Tillägg: Stor och luftig låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

26°c? Har du datorn i ett kylskåp? Min UEFI hävdar 57°c med samma CPU och originalkylning, förvisso i en liten låda.

ps roade mig med att ta hem Ryzen Master vilken anger likartade värden, mellan 52-60°c.

Borde inte skilja så mycket iallafall, vet inte hur många varv min fläkt går på riktigt. Jag har Asus Prime B350-Plus med senaste uppdateringarna. Jag kör minnena i originalhastighet då jag inte lyckades få dom att köra i 3 GHz, som dom skulle klarat. Borde rimligtvis påverka temperaturen också på CPU som konstruktionen ser ut.

Permalänk
Medlem

Intressant det verkar som min inte klockar ner alls oavsett belastning och jag hittar inte något som liknar Cool-n-Quiet i datorn, har inte haft W10 innan, nyligen byggt om från W7, får gräva lite i UEFI något borde gå att åtgärda.
C&Q var aktiverat men W10 visar inget sådant, AMD SenseMI ska såvitt jag förstår sköta allt automatiskt för jag hittar ingen styrning.
Provade att klocka ned minnena till 2133 men det gav inte mer än nån grad lägre, så jag gick åter till 2667 och konstaterar att min Ryzen5 får fortsätta runt 60°c, det tål den nog.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@Jarl: Tja, har själv felsökt de där en hel del. Till att börja med, har du installerat AMD chipset drivers? (https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/04/26/ne...)

Med den hänger det med en Ryzen power plan för Windows, i den som du hittar under energiinställningar finns det avancerade inställningar för CPUn. Där får du ange lägsta frekvens för processorn bland annat. Finns inte det alternativet så kan du behöva pilla i bios, återställa eventuell överklock. Jag var tvungen att ställa in bios på default ett par ggr för att det skulle fungera...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@Jarl: Tja, har själv felsökt de där en hel del. Till att börja med, har du installerat AMD chipset drivers? (https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/04/26/ne...)

Med den hänger det med en Ryzen power plan för Windows, i den som du hittar under energiinställningar finns det avancerade inställningar för CPUn. Där får du ange lägsta frekvens för processorn bland annat. Finns inte det alternativet så kan du behöva pilla i bios, återställa eventuell överklock. Jag var tvungen att ställa in bios på default ett par ggr för att det skulle fungera...

Bara de som hittades hos AMD "amd_chipset_drivers_am4"
Hämtar och provar...
Hittat Ryzen inställningar;
Ändrat "Minsta processortilstånd" från 90 till 20% vilket borde påverka värmen, tackar!
Nu visar "Ryzen master" att kärnorna klockas ner (och upp) efter behov precis som det fungerade i 7an för mig med de gamla hårdvarorna.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@cubeR: Är den överklockad?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Allmänt tips

Skrivet av dannesthlm:

- Kontrollera att senaste BIOS finns
- Använder du arctic silver?
- Applicerade i mitten av CPU (verkar fungera bäst)?
- Finns någon fläkt i lådan vid CPU?

Kan upplysa om att min R 1600 i stock, med stockkylare ligger på ca 26 grader i idle.

Arctic silver (5) är ju dålig. Leder ström, 200 timmars inbränningstid, trög massa svår att applicera och relativt dyr. Trots det presterar den inte bäst. Den lever på sitt rykte den etablerade på Pentium 4-tiden, men det har hänt saker på den fronten sedan dess. Jag anser att Arctic (cooling*) MX-4 är den bästa pastan idag allt sammantaget. Den har inga av nackdelarna jag nämnt tidigare om silver 5 samtidigt som den presterar i topp och är en av de billigaste. Finns några enstaka andra krämer som har marginellt bättre värmeledningsförmåga men då också markant dyrare eller någon annan nackdel. MX-4 är idiotsäker, åtminstone så nära det går med den typen av produkt.

*Företagen Arctic hette förut Arctic cooling och benämns ibland så fortfarande. Det har ingenting med företaget Arctic silver att göra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Är ni inte säkra på att ni tittar på offset av temperaturen för Ryzen för det finns både Tctl och Tdie temperaturen värde.
Tctl vissar 20 grader mer än Tdie för mig och källa för offseten är länk under.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/607xg2/why_do_the_x_ryz...

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Allmänt tips
https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Arctic silver (5) är ju dålig. Leder ström, 200 timmars inbränningstid, trög massa svår att applicera och relativt dyr. Trots det presterar den inte bäst. Den lever på sitt rykte den etablerade på Pentium 4-tiden, men det har hänt saker på den fronten sedan dess. Jag anser att Arctic (cooling*) MX-4 är den bästa pastan idag allt sammantaget. Den har inga av nackdelarna jag nämnt tidigare om silver 5 samtidigt som den presterar i topp och är en av de billigaste. Finns några enstaka andra krämer som har marginellt bättre värmeledningsförmåga men då också markant dyrare eller någon annan nackdel. MX-4 är idiotsäker, åtminstone så nära det går med den typen av produkt.

*Företagen Arctic hette förut Arctic cooling och benämns ibland så fortfarande. Det har ingenting med företaget Arctic silver att göra.

Jaha, där ser man... jag tyckte iallafall att jag verkar få väldigt bra resultat på kylningen som det ser ut (detta innan 200 timmar). Har aldrig haft något problem med ledningsförmågan heller, fast då applicerar jag alltid en liten mängd i mitten av CPU.

Skulle man få för sig att man vill dra någon linje tvärs över CPU förstår jag att det kan vara lättare att det kommer utanför.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma CPU och samma kylare. Kör min CPU i 3.7Ghz.

Just nu när jag slösurfar ligger den på 35-38C.

Vid mycket spelande eller tunga beräkningar så klättrar den upp mot 55-65C.

Prova göra rent från kylpasta och montera om kanske värt att prova?

Vad kör du din CPU-fläkt i för hastighet? (min går i 950RPM för tillfället)

Hur varmt har du i ditt rum?

Permalänk
Medlem

Artic silver har fortfarande en väldigt bra egenskap och det är att du behöver inte applicera om den varje år för att behålla bra kylning. Den är trög och ja den leder ström vilket är dåligt i statisk ström aspekten. Mx2, mx4 eller nt-h1 anser jag att de är de bästa ur konsumentbruk.
Sen finns det ju de som ger en djävulskt bra kyleffekt och det är de som är som är baserad på flytande metall som stelnar vid värme. Finns inget bättre men du måste ha kopparkylare annars blir det en kemisk reaktion. Även om det medför en grym värmeavledningsförmåga med upp till 73 watt per cm2 så är nackdelarna stora. Dessa är svåra att applicera, hela fläkten blir strömledande ned till cpu. När du väl har det på plats så sitter allting så hårt det är i omöjligt att få isär cpu och fläkt utan skador. Det är once you mount you never can change.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Min R5 1600 idlar enligt HWiNFO64 v5.54 på 45°c efter att jag konfigurerat enligt ovan vilket är 20°c över rumstemp. Då har jag lådans fläktar på medium och i ekvationen har jag ju också passiv grafik som värmer internluften. Möjligen har trådskaparen nytta av mina erfarenheter, tackar för info.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jaha, där ser man... jag tyckte iallafall att jag verkar få väldigt bra resultat på kylningen som det ser ut (detta innan 200 timmar). Har aldrig haft något problem med ledningsförmågan heller, fast då applicerar jag alltid en liten mängd i mitten av CPU.

Skulle man få för sig att man vill dra någon linje tvärs över CPU förstår jag att det kan vara lättare att det kommer utanför.

200 timmar är vad Arctic silver själva uppger. I verkligheten skiljer det ganska lite i prestanda mellan olika krämer sålänge man applicerat det rätt. Men ville ge lite konsumentupplysning. Varför betala mer för mindre liksom Jag var som du förut, körde med Silver 5 av slentrian ända sedan 2003 då jag började med datorbyggen och Silver 5 blivit utsedd till kung. Men för några år sedan blev jag tipsad om MX-4 här på forumet, och jag dristade mig faktiskt till att kolla upp den, och då blev jag varse att den faktiskt var markant bättre i test. Fanns att köpa i Sverige till ett lägre pris. Jag var lite misstänksam, men samtidigt nyfiken och tänkte att den kan åtminstone inte vara direkt fel. Och det var som dag och natt för mig. Otroligt mycket lättare att hantera och resultatet blev bra direkt. Ingen inbrännings, inte elektriskt ledande och lång hållbarhet ovanpå det. Jag kunde knappt tro det, men till sist sjönk insikten in om att Silver 5 helt enkelt lever på gamla meriter och att ytterst få bryr sig om kylkrämer numer.

Noctuas NT-H1 är i princip samma sak som MX-4. Jag har använt bägge samtidigt och de både ser och känns likadana ut. Kanske någon detalj skiljer i ingredienserna, men i stort sett är det bara att NT-H1 är dyrare, förmodligen pga märket. Bra kräm att få med till sina kylare, men onödigt att köpa separat över MX-4. MX-2 har samma teoretiska värmeledningsförmåga, men är mer trögflytande vilket gör att den i praktiken presterar marginellt sämre. Ett ännu billigare alternativ.

Skrivet av hakan78:

Artic silver har fortfarande en väldigt bra egenskap och det är att du behöver inte applicera om den varje år för att behålla bra kylning. Den är trög och ja den leder ström vilket är dåligt i statisk ström aspekten. Mx2, mx4 eller nt-h1 anser jag att de är de bästa ur konsumentbruk.
Sen finns det ju de som ger en djävulskt bra kyleffekt och det är de som är som är baserad på flytande metall som stelnar vid värme. Finns inget bättre men du måste ha kopparkylare annars blir det en kemisk reaktion. Även om det medför en grym värmeavledningsförmåga med upp till 73 watt per cm2 så är nackdelarna stora. Dessa är svåra att applicera, hela fläkten blir strömledande ned till cpu. När du väl har det på plats så sitter allting så hårt det är i omöjligt att få isär cpu och fläkt utan skador. Det är once you mount you never can change.

Bra krämer som MX-4 och liknande har väldigt lång hållbarhet numer. Arctic påstår att MX-4 håller i minst 8 år. Under de 5 år som jag använt den har den hållit.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@cubeR: Är den överklockad?

Mvh

Den är överklockad via någon enkel automatisk överklockning i bios som ställde om den till 3,6 Ghz.
Nu när jag tänker efter så går den väl nästan på "full load" då den alltid ligger på 3,6Ghz och inte klockar ner/upp sig någon gång. När jag gamear PUBG så ligger den på ungefär 50-55 grader så jag antar att det är bra?

Skrivet av Multithread:

Jag har precis samma CPU och samma kylare. Kör min CPU i 3.7Ghz.

Just nu när jag slösurfar ligger den på 35-38C.

Vid mycket spelande eller tunga beräkningar så klättrar den upp mot 55-65C.

Prova göra rent från kylpasta och montera om kanske värt att prova?

Vad kör du din CPU-fläkt i för hastighet? (min går i 950RPM för tillfället)

Hur varmt har du i ditt rum?

Jag har ungefär samma temperaturer men lite lägre vid spelande skulle jag säga, läs över hur mycket den är klockad.
Hur kollar jag hastighet på cpufläkt enklast? Jag har ställt in de på turbo och mina 2 chassifläktar på full speed.

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem

@cubeR: Jag misstänker att den automatiska överklockningen du använder har en väldigt hög volt, onödigt hög. Du kan säkert få ner temperaturen om du manuellt överklockar.

Alternativt kör du stock, det gör jag med min 1800X och den är ruskigt snabb ändå : )

Pröva det och återkom gärna med temperaturer, om det blir en signifikant skillnad så vet vi vad felet är, prestandamässigt kommer du aldrig märka något eftersom du har den så lågt klockad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@cubeR: Jag misstänker att den automatiska överklockningen du använder har en väldigt hög volt, onödigt hög. Du kan säkert få ner temperaturen om du manuellt överklockar.

Alternativt kör du stock, det gör jag med min 1800X och den är ruskigt snabb ändå : )

Pröva det och återkom gärna med temperaturer, om det blir en signifikant skillnad så vet vi vad felet är, prestandamässigt kommer du aldrig märka något eftersom du har den så lågt klockad.

Mvh

Jag ska testa ställa om BIOS till default nu och sen bara köra minnena i 3000 mhz (2933), testa lite.

Tack så mycket, återkommer!

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@cubeR: Jag misstänker att den automatiska överklockningen du använder har en väldigt hög volt, onödigt hög. Du kan säkert få ner temperaturen om du manuellt överklockar.

Alternativt kör du stock, det gör jag med min 1800X och den är ruskigt snabb ändå : )

Pröva det och återkom gärna med temperaturer, om det blir en signifikant skillnad så vet vi vad felet är, prestandamässigt kommer du aldrig märka något eftersom du har den så lågt klockad.

Mvh

Det enda som gjordes när jag ställde in på default inställningar sedan ställde in mina minnen samt fläktar var att CPU ratio ändrades från 36 till auto. Inga andra inställningar rördes så jag vet inte om den hade gjort något med volten.

Nu ligger den på 3,5ghz när jag skriver detta inlägg på 35-45 grader, den liksom hoppar upp till 45 sen tickar den när, när den når 35-36 grader hoppar den upp i 45 grader.

Edit: Nu spelade jag ett game PUBG, den låg på 40-45 grader under hela gamet, men när jag dog så hoppade den upp till 50grader direkt och nu håller den på att hoppa runt mellan 45-55 grader, jag har stängt av spelet och det står i CPU-z och i ryzen master att den ligger på 3,5 ghz.

Även spänningen hoppar från 1,25 till 1,45-1,49 har jag sett, eller jag ser det nu. Det sker i samband med temperatur ökningen och sen tickar det ner.
Jag har Ryzen balanced inställt i energialternativ

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cubeR:

Den är överklockad via någon enkel automatisk överklockning i bios som ställde om den till 3,6 Ghz.
Nu när jag tänker efter så går den väl nästan på "full load" då den alltid ligger på 3,6Ghz och inte klockar ner/upp sig någon gång. När jag gamear PUBG så ligger den på ungefär 50-55 grader så jag antar att det är bra?

Jag har ungefär samma temperaturer men lite lägre vid spelande skulle jag säga, läs över hur mycket den är klockad.
Hur kollar jag hastighet på cpufläkt enklast? Jag har ställt in de på turbo och mina 2 chassifläktar på full speed.

Jag använder AI Suite 3 för att se CPU temp.

Just på kör den i 3.7Ghz, temp är 40C och CPU fläkten rullar på i 1021 RPM. Detta program visar mycket annat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Jag använder AI Suite 3 för att se CPU temp.

Just på kör den i 3.7Ghz, temp är 40C och CPU fläkten rullar på i 1021 RPM. Detta program visar mycket annat också.

https://preview.ibb.co/n0ZHzv/dump.jpg

Ser ut såhär, vad är PCH och varför är min så mycket högre?

Just nu kollar jag på youtube bara

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Allmänt tips
https://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Arctic silver (5) är ju dålig. Leder ström, 200 timmars inbränningstid, trög massa svår att applicera och relativt dyr. Trots det presterar den inte bäst. Den lever på sitt rykte den etablerade på Pentium 4-tiden, men det har hänt saker på den fronten sedan dess. Jag anser att Arctic (cooling*) MX-4 är den bästa pastan idag allt sammantaget. Den har inga av nackdelarna jag nämnt tidigare om silver 5 samtidigt som den presterar i topp och är en av de billigaste. Finns några enstaka andra krämer som har marginellt bättre värmeledningsförmåga men då också markant dyrare eller någon annan nackdel. MX-4 är idiotsäker, åtminstone så nära det går med den typen av produkt.

*Företagen Arctic hette förut Arctic cooling och benämns ibland så fortfarande. Det har ingenting med företaget Arctic silver att göra.

Det där om att Arctic Silver 5 leder ström var en nyhet för mig. Gjorde lite snabb efterforskning och det verkar vara en myt. Den ska tydligen inte leda ström men den är kapacitiv så den kan lagra en laddning, därför ska man vara försiktig när man applicerar den.

Två referenser:
https://youtu.be/q_xtms0yd6E
https://youtu.be/0t6ZypLULi4

(Finns många fler)

Kan hända att detta är lite off-topic men ville ändå svara så att det kan redas ut så att ingen slänger eller byter ut sin Arctic Silver 5 i onödan.

Permalänk
Medlem

@GilbertG:
Att de själva hävdar att den ska klara av 8 år innebär inte den lägger sig på max värmeavledande egenskaper i åtta års tid. Sanningen är att detta minskar med tiden. Du kan omöjligt ha samma optimala temp med något som inte är bindande metall över tid utan att behöva återapplicera pastan åtminstone var tolfte månad. Dessutom så åldras både mx2 och mx4 i tuben med tiden även om den är försluten. När du väl har öppnat tuben är det bara att kasta det man inte använt efteråt. Har själv varit med om att jag fått en mx-2 som varit som vatten för att den legat på lagerhyllan för länge. Tom Prolimatech PRO-PK3 åldras men den är den enda pastan som håller över tid på flera år med bibehållen prestanda som inte är flytande metall. Dock är den baserad på nano-aluminium med icke elektriskt ledande egenskaper som gör att den sitter som berg och är inte kul att få loss. Mx 4 är mycket roligare att ha att göra med och även om den åldras så är det inte så jobbigt att återapplicera för att få ned tempen maximalt då och då.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med min tråd?

Jag behöver hjälp

Visa signatur

GTX 1080 STRIX - Intel 8700K 4,9Ghz - Gigabyte Z370 Ultra Gaming- Noctua NH-D15 - EVGA 650W G2 - Corsair Vengeance 16GB 3000 MHz - Fractal Design Define S Window - SSD 500GB - HDD 1 TB