Vara slutsåld men orderbekräftelse finns - vad gäller?

Permalänk
Medlem

Vara slutsåld men orderbekräftelse finns - vad gäller?

Det är så att jag köpte en bärbar dator hos en av de större svenska återförsäljarna som var en demovara. Det fanns ett exemplar kvar i lager som jag köpte och efter köpet så stod det att den var slutsåld, bra tyckte jag eftersom jag tillsynes lyckades köpa det exemplaret. Pengar drogs från mitt konto och jag fick en orderbekräftelse, en timme efter att jag fått orderbekräftelsen är datorn tydligen slutsåld och ÅF kommer att makulera min order om några dagar. Dock har jag ju fått en orderbekräftelse vilket innebär att jag och ÅF ingått i ett bindande avtal som jag förstår det enligt länken nedan. Vill även minnas att så var fallet då medlemmen från sweclockers stred mot clickOK, i.o.m. att denne fått en orderbekräftelse så hade clickOK och medlemmen ingått i ett bindande avtal, varpå clickOK var skyldiga att leverera hårddiskarna som ärendet gällde.

http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Någon som har koll på vad som gäller i detta fall? Är ÅF skyldig att leverera mig en likvärdig produkt?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det skulle jag inte tro. Andra här kommer att tro det. Jag har svårt att tro att återförsäljaren inte har friskrivit sig från precis såna här saker.

Trådar precis som denna kommer upp med jämna mellanrum och man får aldrig något definitivt svar utan bara folk som är dundersäkra på sin egen sak.

I slutändan gäller alltid samma sak och det är att det är upp till dig att driva detta vidare om du tycker att du har rätt.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många onlinebutiker som gör så här. Har svårt att tro att dom strider mot några lagar i och med att det verkar vara en metod många kör på.

Det är trist för oss konsumenter eftersom man ofta baserar sitt inköp på vilken butik det är som har varan man söker i lager.

Det enda jag tror du kan göra är att aldrig handla där igen.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sidan du länkar till handlar om huruvida återförsäljaren har rätt att ändra priset efter mottagning av orderbekräftelse, vilket ju inte är relevant i ditt fall. Det är snarare detta svar du ska kolla på istället. Fast demovaror brukar ju vara lite speciella, så inte säkert att samma regler gäller där.

Permalänk
Medlem

@Mackey: Gällande hårddiskarna så vill jag minnas att det gällde en prishöjning mot ordinarie pris då leverantören hade höjt priserna , går nog inte att jämföra med ditt fall.

Permalänk
Medlem

Lawline hänvisar till priset inte varan.
Förtydligande om varan är slut så är den slut och de kommer inte att leverera en helt ny produkt för den skiljer sig från demo ex. Lagersaldon kan vara fel.
Däremot om en helt ny vara skulle råka få demo exets pris så skulle de vara tvingade till att leverera den nya produkten till det priset. Så länge det inte skiljer så mycket i pris från normalfallet att köparens skulle förstå att det måste vara fel.

När det kommer till själva avtalet så är det bindande och slutsåld produkt i detta fallet innebär någon form av kompensation... Har för mig att det ska finnas på lawline också

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Det är rätt svårt att säga något utan veta vilken affär och således kunna läsa ToS. Brukar stå något i stil med "vi reserverar oss för felaktigt lagersaldo".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Fallet med ClickOK så krävde de mer pengar (av varan) när personen hämtat ut eller skulle varan skickas tillbaka. Men du har ju däremot inte fått varan så lär ordern makuleras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det skulle jag inte tro. Andra här kommer att tro det. Jag har svårt att tro att återförsäljaren inte har friskrivit sig från precis såna här saker.

Trådar precis som denna kommer upp med jämna mellanrum och man får aldrig något definitivt svar utan bara folk som är dundersäkra på sin egen sak.

I slutändan gäller alltid samma sak och det är att det är upp till dig att driva detta vidare om du tycker att du har rätt.

Sant, det lär stå i deras villkor och bestämmelser att de inte är skyldiga att leverera varan.

Skrivet av Beatnutz:

Det är väldigt många onlinebutiker som gör så här. Har svårt att tro att dom strider mot några lagar i och med att det verkar vara en metod många kör på.

Det är trist för oss konsumenter eftersom man ofta baserar sitt inköp på vilken butik det är som har varan man söker i lager.

Det enda jag tror du kan göra är att aldrig handla där igen.

Jo, första gången jag var med om det. Extra surt är det eftersom varan var ett rätt bra fynd.

Skrivet av perost:

Sidan du länkar till handlar om huruvida återförsäljaren har rätt att ändra priset efter mottagning av orderbekräftelse, vilket ju inte är relevant i ditt fall. Det är snarare detta svar du ska kolla på istället. Fast demovaror brukar ju vara lite speciella, så inte säkert att samma regler gäller där.

Det stämmer men det jag syftade på var det bindande avtalet som orderbekräftelsen innebär. Sen lär jag väl godkänt att de friskrivit sig från att leverera varan ifall lagersaldot är inkorrekt i deras villkor så det är nog kört.

Skrivet av lappen81:

@Mackey: Gällande hårddiskarna så vill jag minnas att det gällde en prishöjning mot ordinarie pris då leverantören hade höjt priserna , går nog inte att jämföra med ditt fall.

Som skrivet ovan så syftade jag på det bindande avtalet som orderbekräftelsen utgör och vad det innebär.

Skrivet av Tickles:

Lawline hänvisar till priset inte varan.
Förtydligande om varan är slut så är den slut och de kommer inte att leverera en helt ny produkt för den skiljer sig från demo ex. Lagersaldon kan vara fel.
Däremot om en helt ny vara skulle råka få demo exets pris så skulle de vara tvingade till att leverera den nya produkten till det priset. Så länge det inte skiljer så mycket i pris från normalfallet att köparens skulle förstå att det måste vara fel.

Se ovan. Jo, dock lär det inte ske en sådan prissänkning, ska kontakta ÅF och se ifall det går att göra något men det ser rätt kört ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mackey:

Det är så att jag köpte en bärbar dator hos en av de större svenska återförsäljarna som var en demovara. Det fanns ett exemplar kvar i lager som jag köpte och efter köpet så stod det att den var slutsåld, bra tyckte jag eftersom jag tillsynes lyckades köpa det exemplaret. Pengar drogs från mitt konto och jag fick en orderbekräftelse, en timme efter att jag fått orderbekräftelsen är datorn tydligen slutsåld och ÅF kommer att makulera min order om några dagar. Dock har jag ju fått en orderbekräftelse vilket innebär att jag och ÅF ingått i ett bindande avtal som jag förstår det enligt länken nedan. Vill även minnas att så var fallet då medlemmen från sweclockers stred mot clickOK, i.o.m. att denne fått en orderbekräftelse så hade clickOK och medlemmen ingått i ett bindande avtal, varpå clickOK var skyldiga att leverera hårddiskarna som ärendet gällde.

http://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftelse

Någon som har koll på vad som gäller i detta fall? Är ÅF skyldig att leverera mig en likvärdig produkt?

Misstänker att du köpte varan på Elgiganten eller Nettonnet av din beskrivning av fallet?

Inte förvånad i så fall tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är rätt svårt att säga något utan veta vilken affär och således kunna läsa ToS. Brukar stå något i stil med "vi reserverar oss för felaktigt lagersaldo".

Butiken i fråga är Dustin, har tittat i deras försäljningsvillkor och mycket riktigt har bindande avtal etablerats när orderbekräftelsen skickats ut. Kan däremot inte finna något om "reservation för slutförsäljnning eller liknande".

https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor

Skrivet av Lorault:

Fallet med ClickOK så krävde de mer pengar (av varan) när personen hämtat ut eller skulle varan skickas tillbaka. Men du har ju däremot inte fått varan så lär ordern makuleras.

Se inlägget ovan, syftade på ifall orderbekräftelsen innebar ett bindande avtal.

Skrivet av mikael_a1:

Misstänker att du köpte varan på Elgiganten eller Nettonnet av din beskrivning av fallet?

Inte förvånad i så fall tyvärr.

Butiken i fråga är Dustin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mackey:

Butiken i fråga är Dustin, har tittat i deras försäljningsvillkor och mycket riktigt har bindande avtal etablerats när orderbekräftelsen skickats ut. Kan däremot inte finna något om "reservation för slutförsäljnning eller liknande".

https://www.dustinhome.se/service/forsaljningsvillkor
Se inlägget ovan, syftade på ifall orderbekräftelsen innebar ett bindande avtal.
Butiken i fråga är Dustin.

Ah, de var nya för mig. Får lägga till dem i svarta listan då, tack för tipset

Permalänk
Medlem

@Mackey: "Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad "Tack för din beställning" via e-post. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från Dustin home:s lager, erhåller du via e-post en orderbekräftelse rubricerad ”Din order är på väg”. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden."

Står ju klart och tydligt? Det du fått är en mottagningsbekräftelse (vad nu det innebär) och du får en orderbekräftelse först när produkten skickats? Bindande avtal gäller alltså orderbekräftelsen och inte mottagningsbekräftelsen.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Har pengarna dragits elelr bara reserverats ? det är väl den intressantaste punkten i detta fallet, har pengarna dragits så så är väl det om något en orderbekräftelse, Ta kontakt med din lokala konsumentvägledare utifall pengar dragits och inte bara reserverats för har pengarna gått till butiken så har du nog bra chans att butiken får stå för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@Mackey: "Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad "Tack för din beställning" via e-post. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från Dustin home:s lager, erhåller du via e-post en orderbekräftelse rubricerad ”Din order är på väg”. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden."

Står ju klart och tydligt? Det du fått är en mottagningsbekräftelse (vad nu det innebär) och du får en orderbekräftelse först när produkten skickats? Bindande avtal gäller alltså orderbekräftelsen och inte mottagningsbekräftelsen.

Jo precis, såg det. Trodde mottagningsbekräftelsen ifråga var en orderbekräftelse men så är inte fallet och därför finns inget bindande avtal. Får helt enkelt bita i det sura äpplet och leta efter en annan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har pengarna dragits elelr bara reserverats ? det är väl den intressantaste punkten i detta fallet, har pengarna dragits så så är väl det om något en orderbekräftelse, Ta kontakt med din lokala konsumentvägledare utifall pengar dragits och inte bara reserverats för har pengarna gått till butiken så har du nog bra chans att butiken får stå för det.

Missade din post när jag skrev förra inlägget. Pengarna är dragna vilket delvis gjorde att jag tolkade mottagningsbekräftelsen som att affären var genomförd. Det skall jag göra, kontaktar dem imorgon.

Permalänk
Medlem

En annons anses inte vara ett bud; budet ger köparen vid beställningen, och accepten ger säljaren i samband med orderbekräftelsen. S k reservationer är ofta redundanta, lagen ger säljaren rätt att avböja ett bud oavsett orsak.

Efter att säljaren bekräftat en specifik affär är det rimligtvis för sent att hänvisa till att de inte har varan i lager - de har ju gått med på att sälja den till en specifik person; det är deras ansvar att inte ingå en affär rörande en vara de inte har.

En beställningsbekräftelse skall dock inte förväxlas med en orderbekräftelse. Den förstnämnda säger "Vi har mottagit ditt bud" medan den sistnämnda säger "Vi har accepterat ditt bud". Ibland är det dock svårt att avgöra skillnaden på dessa två; om exempelvis ett mail har rubriken "Beställningsbekräftelse" men innehåller texten "Tack för ditt köp"...har de då accepterat ditt bud (dvs ett köp har genomförts) eller ej!?

Det kan hända att du har vissa chanser att få rätt även om det är en beställningsbekräftelse de skickat, om denna indikerar att ett avtal föreligger (eftersom den då kan ses som en orderbekräftelse), men de chanserna är mycket små. Att pengarna dragits kan dock tala till din fördel.

Försök använda det inträffade för att få dem att ge dig ett bra erbjudande (om än inte lika bra som det du ursprungligen ville ha). Dina chanser till det är troligtvis bättre än dina chanser om du startar en tvist.

EDIT: Har nu läst en beställningsbekräftelse från Dustin och jag skulle säga att den är tydlig nog för att inte ses som förväxlingsbar med en orderbekräftelse. Därmed ser jag det som troligt att det vid en tvist kommer att bedömas som att inget avtal föreligger.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Administrativ avgift

@Mackey: Fråga om de kan visa goodwill o ge dig inköpspris på en annan modell ? Affärer brukar ofta kunna vara schyssta om man nämner inköpspris.

Men rent generellt sett så har dustin bara reserverat pengarna inte dragit dom. Avtalet är bindande när de skickat varan enligt deras hemsida. Så mitt tips är helt enkelt maila dom o fråga.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En annons anses inte vara ett bud; budet ger köparen vid beställningen, och accepten ger säljaren i samband med orderbekräftelsen. S k reservationer är ofta redundanta, lagen ger säljaren rätt att avböja ett bud oavsett orsak.

Efter att säljaren bekräftat en specifik affär är det rimligtvis för sent att hänvisa till att de inte har varan i lager - de har ju gått med på att sälja den till en specifik person; det är deras ansvar att inte ingå en affär rörande en vara de inte har.

En beställningsbekräftelse skall dock inte förväxlas med en orderbekräftelse. Den förstnämnda säger "Vi har mottagit ditt bud" medan den sistnämnda säger "Vi har accepterat ditt bud". Ibland är det dock svårt att avgöra skillnaden på dessa två; om exempelvis ett mail har rubriken "Beställningsbekräftelse" men innehåller texten "Tack för ditt köp"...har de då accepterat ditt bud (dvs ett köp har genomförts) eller ej!?

Det kan hända att du har vissa chanser att få rätt även om det är en beställningsbekräftelse de skickat, om denna indikerar att ett avtal föreligger (eftersom den då kan ses som en orderbekräftelse), men de chanserna är mycket små. Att pengarna dragits kan dock tala till din fördel.

Försök använda det inträffade för att få dem att ge dig ett bra erbjudande (om än inte lika bra som det du ursprungligen ville ha). Dina chanser till det är troligtvis bättre än dina chanser om du startar en tvist.

EDIT: Har nu läst en beställningsbekräftelse från Dustin och jag skulle säga att den är tydlig nog för att inte ses som förväxlingsbar med en orderbekräftelse. Därmed ser jag det som troligt att det vid en tvist kommer att bedömas som att inget avtal föreligger.

Du har rätt i det du säger, även konsumentvägledaren jag pratade med sade detsamma. Jag har endast fått en mottagningsbekräftelse men det är först när jag mottagit ordern med orderbekräftelsen som bindande avtal ingåtts, så var även fallet med clickOK jag nämnde i TS. Jag misstog helt enkelt mottagningsbekräftelsen för att vara en orderbekräftelse då vissa andra företag använder den senare termen för sina mottagningsbekräftelser.

Skrivet av andra94:

@Mackey: Fråga om de kan visa goodwill o ge dig inköpspris på en annan modell ? Affärer brukar ofta kunna vara schyssta om man nämner inköpspris.

Men rent generellt sett så har dustin bara reserverat pengarna inte dragit dom. Avtalet är bindande när de skickat varan enligt deras hemsida. Så mitt tips är helt enkelt maila dom o fråga.

Det ska jag göra men är tveksam att de kommer ge mig ett kompispris, vi får väl se.
Pengarna är dragna då jag använde direktbetalning och inte reserverade.

Permalänk
Administrativ avgift

@Mackey: De går +-0 på att ge dig inköpspriset så varför inte ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3