Byte av grafikkort max 2500 kr

Permalänk

Byte av grafikkort max 2500 kr

Hej !

Sitter idag med ett ASUS Radeon R9 380 4GB DC2 STRIX OC https://www.inet.se/produkt/5411476/asus-radeon-r9-380-4gb-dc...

som har haft i snart 2 år. Har funkat okej men det senaste halvåret har kortet börjat balla ur ibland pga drivrutiner när kör Life Is Feudal på mellangrafik. Det händer typ varannan vecka så har börjat tröttna på det nu.

Har 700 watts nätagg , i5 3570k och 16 gb 1600 mhz minnen så övriga grejer i datorn ska inte sinka något tycker jag.

Därför vill jag nu ha lite tips på vad för grafikkort som kan vara värt att inhandla. Har tittat på och läst om ett par stycken som jag tycker verkar intressanta :

https://www.inet.se/produkt/5402968/asus-geforce-gtx-1050-ti-...

https://www.komplett.se/product/903695/datorutrustning/pc-kom...

https://www.komplett.se/product/905879/datorutrustning/pc-kom...

https://www.komplett.se/product/917707/datorutrustning/pc-kom...

https://www.komplett.se/product/905879/datorutrustning/pc-kom...

Max 2500 kr hade jag tänkt lägga som sagt.

Tack på förhand

Mvh Lasse

Permalänk
Hedersmedlem

1050 Ti är någon procent sämre än ditt 380 så det känns som en dålig affär. Minst 1060 eller 570 tycker jag du ska kika på, men ännu hellre hade jag letat efter begagnat 980 eller 980 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Andreaz1: Palit GeForce GTX 1060 3GB Dual som jag länkade till har ju fått bra betyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmagicvoice:

@Andreaz1: Palit GeForce GTX 1060 3GB Dual som jag länkade till har ju fått bra betyg

Men är det verkligen värt det när du får sådan marginell förbättring? http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...
Satsa som sagt dina pengar på begagnat 980Ti eller kanske 1070 om det går, alternativt spara någon månad till.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk

Jag tror ärligt talat att du gör bäst i att vänta ett tag till, marknaden är inte den bästa just nu på grund av all mining och dina övriga komponenter (främst CPU) skulle ganska lätt kunna bli en flaskhals. Att lägga 2500 kr på en marginell prestandaökning känns helt enkelt inte vidare meningsfullt.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Inaktiv

Som alla ovan var inne på, med det pristaket så får du väldigt liten om ens någon prestandaökning. Du måste upp högre, gärna ett GTX 1070, för att det ska bli märkbart men samtidigt mycket mycket dyrare.

Vega lanseras imorgon så kan du hålla dig med köp så kommer det nog röra sig lite prismässigt framöver.

Permalänk

Behöver inte upp så mycket prestandamässigt utan vill ha ett kort som inte strular och får vissa kraschar varannan vecka pga dåliga drivrutiner. Har installerat om radeons mjukvara o bytt versioner säkert 7-8 gånger nu på 2 månader.

Får ett felmeddelande då och datorn låser sig så får stänga av manuellt , t.om dra strömmen (kabeln till grafikkortet) för att skiten ska släppa. Fick dock inte felmeddelande igår när windows kom igång igen.

Lite frustrerande när är ett spel som jag spelar ganska ofta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrmagicvoice:

Behöver inte upp så mycket prestandamässigt utan vill ha ett kort som inte strular och får vissa kraschar varannan vecka pga dåliga drivrutiner. Har installerat om radeons mjukvara o bytt versioner säkert 7-8 gånger nu på 2 månader.

Får ett felmeddelande då och datorn låser sig så får stänga av manuellt , t.om dra strömmen (kabeln till grafikkortet) för att skiten ska släppa. Fick dock inte felmeddelande igår när windows kom igång igen.

Lite frustrerande när är ett spel som jag spelar ganska ofta

Något är fel antingen med spelet, ditt grafikkort eller någonannanstans i systemet. Exakt vilket nätagg har du?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska höja budgeten till 3000-3200 och hugga ett begagnat 1070 här på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2768820

Har en kompis som har en sämre variant av mitt radeon och har inga problem med spelet o har dessutom sämre nätagg.

Detta händer bara i det spelet.

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte att du har tre års reklamationsrätt på ditt grafikkort. Kanske läge att höra av dig till återförsäljaren innan du köper ett nytt kort?

Permalänk

@anon195163: Jo de skulle jag iofs kunna göra men orka.

Permalänk
Inaktiv

@mrmagicvoice: Det är ett bra grafikkort du har, det ska hålla längre än två år. Du kan ju köpa ett nytt kort och sen reklamera det gamla så att du inte behöver vara utan grafikkort under tiden.

När det gäller själva trådfrågan så är Palit GTX 1060-kortet ett bra val, jag har själv ett 1060 med 3GB och allt flyter på bra i 1080p. Mitt har bara en fläkt och är av enklare modell så Palit-kortet kan du säkert överklocka med bra resultat också. För 2149kr är det mycket prisvärt.

Sweclockers recension av Palit-kortet:
http://www.sweclockers.com/test/22680-asus-radeon-rx-480-dual...

Sen så borde du givetvis felsöka mer som de tidigare skribenterna rekommenderat. Men har du gott om pengar, ingen ork, ont om tid och måste ha kortet ASAP så är Palit-kortet ett utmärkt val just idag.

Permalänk
Skrivet av anon195163:

@mrmagicvoice: Det är ett bra grafikkort du har, det ska hålla längre än två år. Du kan ju köpa ett nytt kort och sen reklamera det gamla så att du inte behöver vara utan grafikkort under tiden.

När det gäller själva trådfrågan så är Palit GTX 1060-kortet ett bra val, jag har själv ett 1060 med 3GB och allt flyter på bra i 1080p. Mitt har bara en fläkt och är av enklare modell så Palit-kortet kan du säkert överklocka med bra resultat också. För 2149kr är det mycket prisvärt.

Sweclockers recension av Palit-kortet:
http://www.sweclockers.com/test/22680-asus-radeon-rx-480-dual...

Sen så borde du givetvis felsöka mer som de tidigare skribenterna rekommenderat. Men har du gott om pengar, ingen ork, ont om tid och måste ha kortet ASAP så är Palit-kortet ett utmärkt val just idag.

Jo klart att kortet ska hålla längre. Haft det i 2 år nästa månad. Är bara i LIF som problemet har uppstått då o då. Lutar åt att köper nytt kort inom 2 månader och palit ligger bra till om inte skulle få loss lite mer pengar då givetvis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

rx 580 8gb? känns som den naturliga uppgraderingen om du ändå sitter med amd...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

@femkantig: Sitter med intel i5 3570k faktiskt

Permalänk
Medlem

@mrmagicvoice:
Jag skulle definitivt höra med återförsäljaren för även om du vill ha ett nytt kort så är ett R9 380 långt ifrån värdelöst, speciellt om ditt är trasigt och du får ett nytt. Sälj det, höj din budget betydligt och sikta på ett Fury X/GTX 980Ti/GTX 1070

Permalänk

Har inge användning för ett grafikkort som kostar 4000 kr o uppåt...

Permalänk
Medlem

Behåll kortet du sitter på. Ditt R9 380X har likvärdig prestanda som ett RX580 eller GTX1060 vilket är vad du får för 2500 Kr. Kasta inte dina pengar i sjön

Permalänk
Inaktiv

För att inte tala om ifall det visar sig att byte av grafikkort inte gör någon skillnad och felet fortgår.

Bästa vore om du kunde låna ett grafikkort av någon du känner för att se om det blir någon skillnad.

Permalänk

Det här meddelandet har dykt upp i radeonprogrammet i bakgrunden när sätter på datorn igen 2-3 gånger efter har fryst sig o fått restarta o skit "wattman has crashed" . Ska tydligen också vara ett vanligt problem med den här modellen. Och som jag har fattat det så är det inte hårdvarurelaterat utan kassa drivrutiner till kortet vilket jag har tröttnat på.

Permalänk
Medlem

Nu hoppar jag in här som den som är den, men jag måste verkligen säga att jag inte begriper resonemanget. TS vill inte lägga pengar på ett bättra grafikkort, föreslår seriöst sämre kort, men ids inte heller reklamera det för att spara pengar. Det går inte att vara både tidsnödd/lat och fattg/snål, på ena eller andra hållet måste man betala.

Angående problemet skulle jag spontant säga att det är nog spelet det är fel på. Av presentationen att döma ser det inte så värst stabilt ut, LIF har sån där b-grafik som många småspel som även tenderar till att vara buggig till tusen har. Och tittar man på recensionerna på Steam verkar det som att det är många som har problem med att spelet kraschar spontant. Så nytt grafikkort kanske inte hjälper, och gör det det så är det nog snarare för att spelet valt att inte bråka med just det då.

Skrivet av mrmagicvoice:

Behöver inte upp så mycket prestandamässigt utan vill ha ett kort som inte strular och får vissa kraschar varannan vecka pga dåliga drivrutiner. Har installerat om radeons mjukvara o bytt versioner säkert 7-8 gånger nu på 2 månader.

Får ett felmeddelande då och datorn låser sig så får stänga av manuellt , t.om dra strömmen (kabeln till grafikkortet) för att skiten ska släppa. Fick dock inte felmeddelande igår när windows kom igång igen.

Lite frustrerande när är ett spel som jag spelar ganska ofta

Och det här förstår jag inte. Måste du öppna upp datorn och ta ut grafikkortet en vända för att kunna få igång datorn igen?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: Spelet är stabilt. Ingen av mina vänner som kör det har problem med krascher. Var i början när spelet kom för dryga 2 år sedan som det var vanligt. Och för att svara på din fråga. Nej jag behöver inte ta ut kortet utan behöver bara lossa 6/8 - pcie kabeln till kortet för att skiten ska släppa. Och är inte bara jag som har det problemet med vissa modeller av R9-380. Är vad jag har fattat det som inget hårdvarurelaterat problem utan har med drivrutiner att göra. Sedan inget som jag har nämnt men kortet är inte så värst tyst heller så vill därför byta.

Vissa får t.om bluescreens med sina R9-380 kort och ännu värre problem oavsett vilken version som dem har hämtat hem från amds hemsida. Hade ett xfx radeon hd 6870 1GB dual fan tidigare och det hade aldrig några problem med drivrutiner som spökade i LIF t.ex. Bytte upp mig för att kunna köra på högre grafik i LIF men så råkade jag välja ett kort som spökar istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

rx 580 8gb? känns som den naturliga uppgraderingen om du ändå sitter med amd...

Och vart köper man dessa då?