Installera om Windows 10

Permalänk
Medlem

Installera om Windows 10

En dator där Windows 10 medföljde förinstallerat. Hur jag om jag vill formatera datorn och installera om Windows? Eftersom jag aldrig fick W10 på en separat enhet utan endast förinstallerat. Hur gör jag efter att datorn är formaterad för att installera Windows igen?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Media creation tool är en bra start.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektroman:

En dator där Windows 10 medföljde förinstallerat. Hur jag om jag vill formatera datorn och installera om Windows? Eftersom jag aldrig fick W10 på en separat enhet utan endast förinstallerat. Hur gör jag efter att datorn är formaterad för att installera Windows igen?

Ladda ner "Microsoft Media Creation tool" (Googla för adress), och ladda ner samma version som du redan har installerat och gör en bootbar USB pinne. Boota från den sedan, så kan du installera om W10 fräsht

Edit: Dangit! Pucktvåa!

Permalänk
Hedersmedlem

Och för ytterligare info: Du kommer inte behöva någon licenskod. Den är lagrad på ditt moderkort och Windows aktiveras automatiskt när du kopplar upp datorn till internet.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Microsoft har ett nytt verktyg som heter RefreshWindowsTool.exe som dom nu rekommenderar, du kan läsa mer på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Jag har inte själv använt RefreshWindowsTool så jag vet ej hur bra eller dåligt detta verktyg fungerar.

MediaCreationTool är ett alternativ som jag vet fungerar bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihop! Ska testa MediaCreationTool.

Skrivet av Andreaz1:

Och för ytterligare info: Du kommer inte behöva någon licenskod. Den är lagrad på ditt moderkort och Windows aktiveras automatiskt när du kopplar upp datorn till internet.

Va bra, detta var min följdfråga. Så licensnumret finns lagrat även om datorn formateras? Men bara för kännedom, om det skulle bli fel på datorn, var hittar man licensnumret?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tack för svaren allihop! Ska testa MediaCreationTool.

Va bra, detta var min följdfråga. Så licensnumret finns lagrat även om datorn formateras? Men bara för kännedom, om det skulle bli fel på datorn, var hittar man licensnumret?

Utan speciella verktyg/program hittar du inte det, finns normalt ingen anledning heller att ta reda på det...

Om det skulle bli hårdvarufel på datorn tex så moderkort behöver bytas så är det ingen hjälp att veta nuvarande licensnummer, man får slå en signal till Microsoft och få ett nytt licensnummer, då nuvarande antagligen blir ogiltigt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Det är som ggustavsson skriver men du kan kolla denna sida för mer information om Licensnyckel (produktnyckel) i Windows 10 http://www.enkelteknik.se/se-din-produktnyckel-serienummer-di...

När det gäller trasigt moderkort så kan man koppla den digitala licens aktiveringen till ett Microsoft konto och då skall det inte vara några problem att återaktivera Windows 10 efter byte av moderkort https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee