LG G6 den bästa telefonen just nu gällande pris vs prestanda.

Permalänk
Medlem

LG G6 den bästa telefonen just nu gällande pris vs prestanda.

Köpte just nyss en LG G6 på ebay för 4000kr. 1000kr billigare än oneplus 5. Sämre cpu, men i övrigt överlägsen oneplus 5 (min version var med dubbla sim och quad dac). I daglig användning väldigt snabb och responsiv. Välj modellen med quad dac, du kommer tacka mig

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Köpte en ny s7 edge från staterna för 4500 också helt ok.

Permalänk
Inaktiv

Visst, använder man 3.5mm jacket för att lyssna på musik kanske man kan köpa med quad dac, annars är det ju helt onödigt. Jag använder aldrig 3.5mm jacket tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Visst, använder man 3.5mm jacket för att lyssna på musik kanske man kan köpa med quad dac, annars är det ju helt onödigt. Jag använder aldrig 3.5mm jacket tex.

Jag kör med mina gamla AKG 271 Mk2. Vad ska jag använda med min LG G6 för att få ut bättre kvalitet, helst utan att investera allt för mycket? Eller finns det en bättre mobiltelefon gällande ljud?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Köpte en ny s7 edge från staterna för 4500 också helt ok.

Jag valde mellan Samsung s7 och denna (LGG6). Senaste telefonerna med snapdragon s835 och samsungs motsvarighet verkar lite snålare vad gällande batteriförbrukning och högre prestanda i spel. Framstegen verkar komma på GPU:sidan.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag säger nej. I sverige så kostar telefonen 5500kr vilket är mer än OP5 och andra telefoner i det svenska segmentet. Är man beredd på att köpa från ebay så visst men det är ganska få som är. Svenska priser är lika fucked som vanligt och det slog LG hårdast verkade det som.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag säger nej. I sverige så kostar telefonen 5500kr vilket är mer än OP5 och andra telefoner i det svenska segmentet. Är man beredd på att köpa från ebay så visst men det är ganska få som är. Svenska priser är lika fucked som vanligt och det slog LG hårdast verkade det som.

Ja köpa från ebay är så jäkla komplicerat. Beställde på fredag kväll, skickades på måndag morgon från Manchester i England ankom till mitt närmaste utlämningsställe Tisdag förmiddag. Allt med DHL utmärkt service. Kom ut ur säkerhetszonen vad gällande svenska priser och Postnord.

Den mest underskattade telefonen på marknaden just nu: LG G6

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Tycker att Xiaomi Mi6 är en värdig kandidat, lika billig (eller ännu billigare) men bättre processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Tycker att Xiaomi Mi6 är en värdig kandidat, lika billig (eller ännu billigare) men bättre processor.

Verkar var sämre på allt förutom CPU och har det så stor betydelse i vardaglig användning?

Koreanerna verkar fortfarande ligga i frontlinjen gällande innovation.

LG G6 säljs för dyrt och utan abonnemang från de flesta (alla) mobiloperatörer. Dessutom fel modell här, klantigt gjort av LG!

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Likvärdigt finns men inte direkt bättre.

@cyprus:

G6 med quad DAC är det absoluta topsgementet just nu. Men det är mycket mer som avgör ett bra ljud inte bara själv chippet. Alla analoga delar som som är kopplade mot chipet måste också vara av bra kvalité.

LG G6 quad DAC och LG v20(dual) alt. LG v20 mini(LG V34) är de bästa du kan få idag. Min absoluta favorit är LG V34 men den släpptes endast i Japan. Går att få tag på via vissa siter. En LG V20 i mindre format och IP klassad Rena drömmen!

Glömde lägga till LG V10 som satte standarden mer eller mindre.

ZTE Axon 7 kommer som duktig 2'a men extremt stark hörlursförstärkare. Observera dock att SE modellen inte är lika stark som ex US modellen.

Sen finns ju LG G5 med B&O modulen. HTC säger många har överlag bra ljud men LG är ensamma om att faktiskt satsa på riktigt bra komponenter på detta just nu. Har hört rykten om att Apple har satsningar på gång för att spinna på sitt Apple Music än mer.

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayfire:

HTC säger många har överlag bra ljud men LG är ensamma om att faktiskt satsa på riktigt bra komponenter på detta just nu.

Galaxy S8 har i princip lika bra ljudkvalitet så ensamma är de ej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

"I daglig användning väldigt snabb och responsiv".
Det är väl just det jag inte är nöjd med, och främre kameran förstås.
Har haft min G6 i ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Ja köpa från ebay är så jäkla komplicerat. Beställde på fredag kväll, skickades på måndag morgon från Manchester i England ankom till mitt närmaste utlämningsställe Tisdag förmiddag. Allt med DHL utmärkt service. Kom ut ur säkerhetszonen vad gällande svenska priser och Postnord.

Den mest underskattade telefonen på marknaden just nu: LG G6

Jag köper från ebay i perioder men 1500kr är det högsta belopp jag lagt på en produkt därifrån. Det är en bra telefon men det är mycket pengar att lägga på något som är svårt att styras av svensk reklamation och garanti.
Där tror jag det är svårt att säga att "köp dyr produkt på ebay det kommer gå bra" och i de flesta fallen går det nog bra men det är få som är villiga att chansa på att det faktiskt gör det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayfire:

@cyprus:

G6 med quad DAC är det absoluta topsgementet just nu. Men det är mycket mer som avgör ett bra ljud inte bara själv chippet. Alla analoga delar som som är kopplade mot chipet måste också vara av bra kvalité.

LG G6 quad DAC och LG v20(dual) alt. LG v20 mini(LG V34) är de bästa du kan få idag. Min absoluta favorit är LG V34 men den släpptes endast i Japan. Går att få tag på via vissa siter. En LG V20 i mindre format och IP klassad Rena drömmen!

ZTE Axon 7 kommer som duktig 2'a men extremt stark hörlursförstärkare. Observera dock att SE modellen inte är lika stark som ex US modellen.

Sen finns ju LG G5 med B&O modulen. HTC säger många har överlag bra ljud men LG är ensamma om att faktiskt satsa på riktigt bra komponenter på detta just nu. Har hört rykten om att Apple har satsningar på gång för att spinna på sitt Apple Music än mer.

LG G6 är ju i grunden väldigt bra. De skulle ju komma först ut i våras och hade inte tillgång till qualcomms senaste chip. Beslutet att släppa en sämre version i Europa och till viss del i USA är obegripligt.

Med det sagt, uppgraderingen från min havererade LG G2 till LG G6 är ett klart lyft.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Om du nu ska börja jämföra så där så sitter juh en 821 på den, du säger visst sämre processor men vadådå? Det sitter en 2k skärm under så den behöver lite krut. Sen kommer den slösa batteri vid daglig användning kontra vad t.ex en oneplus 5 gör. Sen är LG:s UI lite tråkigare än OP. Finns tyvär ingen "bästa" telefon. Tycker t.ex. min investering i lenovo p2 för 1600 kr kör över denna investeringen. Gick från s7 dit och sett till prestanda/kr har jag gjort ett kap. Denna funkar också bra vid daglig användning, SD625 är riktigt bra vid daglig användning.

Permalänk
Avstängd

Tack! ska lägga på minnet, jag ska köpa G6'an när den trillar ner på ~3000:-

Använder trådade hörlurar, AKG i mellanprisklassen, och PowerAMP är ett måste om man vill ha bättre ljud.

Jag har en G3'a nu, rätt så nöjd efter lite root och kopparplatta på dess processor. Ska snart slänga in en ful 7.0 OS till den.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Visst är dom bättre.

@reaperishere:
Men eftersom hörlursförstärkaren i S8 inte är i närheten av att prestera som ex V20 är det bara att glömma rena fina trögdrivna hörlurar. Där försvinner mycket av HIFI upplevelsen som gör att en DAC kan få skina. S8 är klart bättre än S7 men fortfarande är det en rejäl skillnad i prestanda.

Lite som att köpa ett par riktigt fina högtalare och sedan använda en förstärkare som inte orkar driva dem till fullo.

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem

Skulle nog också skaffa en G6 om jag valde idag, alt nån Huawei, Samsung S7/S8 går ju bort PGA deras för kraftiga edge skärm, HTC senaste saknar 3.5mm jack, Sony rätt OK tex XZ premium men är lite onödigt mycket döyta.

Sen att alla nya ska ha 18:9 är ju ett elände också.

Var och en av nackdelarna inte så farligt kanske men med två samtidigt så går de bort som alternativ. utom i Samsungs fall där edgeskärmen enbart gör att den går fetbort.

Jag vill ha 16:9, ej edge och quad dac, 3.5. Men G6 18:9 kan vara OK om man kan få den med quad dac.
Dock man kan ju använda en tex dragonfly tillsammans med en telefon via USB, om man vill för att kunna mata bättre lurar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"I daglig användning väldigt snabb och responsiv".
Det är väl just det jag inte är nöjd med, och främre kameran förstås.
Har haft min G6 i ett par månader.

Valet stod mellan Samsung S8 och LG G6 för min del och Samsung var då ingen raket i UI jämfört med LG. Oneplus 5 var sämre på de flesta andra punkter och inte så jäkla mycket bättre i UI. Frontkameran använder jag aldrig då jag inte är en Narcissist.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Jag kör med mina gamla AKG 271 Mk2. Vad ska jag använda med min LG G6 för att få ut bättre kvalitet, helst utan att investera allt för mycket? Eller finns det en bättre mobiltelefon gällande ljud?

Jag påpekar att det är helt bortkastat att köpa en telefon med bra DAC om man inte använder den. Du skrev inte ens vad det är i ditt första inlägg. Kanske inte alla som vet att det är en digital till analog omvandlare som gör om ljudet från digital till analog så man kan lyssna på signalen i ett par lurar. Jag använder Bluetooth och skulle aldrig gå tillbaka till 3.5mm jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Om du nu ska börja jämföra så där så sitter juh en 821 på den, du säger visst sämre processor men vadådå? Det sitter en 2k skärm under så den behöver lite krut. Sen kommer den slösa batteri vid daglig användning kontra vad t.ex en oneplus 5 gör. Sen är LG:s UI lite tråkigare än OP. Finns tyvär ingen "bästa" telefon. Tycker t.ex. min investering i lenovo p2 för 1600 kr kör över denna investeringen. Gick från s7 dit och sett till prestanda/kr har jag gjort ett kap. Denna funkar också bra vid daglig användning, SD625 är riktigt bra vid daglig användning.

Lenovo p2 verkar ju vara en riktigt bra budgettelefon, och för 1600 ett riktigt kap.

Men Kina är ju Kina och Korea ligger alltid lite före.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag kör med mina gamla AKG 271 Mk2. Vad ska jag använda med min LG G6 för att få ut bättre kvalitet, helst utan att investera allt för mycket? Eller finns det en bättre mobiltelefon gällande ljud?

En Dragonfly black, HIFI klubben säljer dessa https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/audioquest-dr...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Jag påpekar att det är helt bortkastat att köpa en telefon med bra DAC om man inte använder den. Du skrev inte ens vad det är i ditt första inlägg. Kanske inte alla som vet att det är en digital till analog omvandlare som gör om ljudet från digital till analog så man kan lyssna på signalen i ett par lurar. Jag använder Bluetooth och skulle aldrig gå tillbaka till 3.5mm jack.

Köper man medvetet en telefon med bra Dac och hörlursförstärkare så prioriterar man just ljudkvalitet. Använder man bluetooth bryr man sig inte om ljudkvalitet. DAC är en googling bort.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Verkar lite klumpig och dyr, kommer jag märka skillnad på en LG G6 med ESS 9218+ DAC

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Verkar lite klumpig och dyr, kommer jag märka skillnad på en LG G6 med ESS 9218+ DAC

Provade en sån med min tidigare Honor 8 (Med RHA T10 lurar). Hörde möjligtvis en pytteliten skillnad. Skillnad, inte förbättring.
Med tanke på att G6 ("quad DAC") har en bra DAC redan så skulle jag säga att det är totalt meningslöst att skaffa en extern DAC.
Är själv riktigt nöjd med ljudet ur min G6 (med "Quad DAC").

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag köpte en s8a för 4k här på swec som förra ägaren hade haft i 1mån. Mycket bra köp 👍

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag köpte en s8a för 4k här på swec som förra ägaren hade haft i 1mån. Mycket bra köp 👍

Jo fast jag tänkte mest på nya telefoner och inte begagnade (där man alltid kan göra kap) hur bra skick de än är i.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyprus:

Köper man medvetet en telefon med bra Dac och hörlursförstärkare så prioriterar man just ljudkvalitet. Använder man bluetooth bryr man sig inte om ljudkvalitet. DAC är en googling bort.

Du skulle inte höra skillnad på det du har och bra Bluetooth ljud. Som du set har jag också lagt några tusen på dator ljud så jag bryr mig.

Permalänk
Medlem

Jag har en G6 som jag köpt från ebay.
870DS
Dvs modellen med quad dac och mer minne. Fantastiskt prisvärd telefon med underbar skärm och grymma kameror.
Vidvinkelkameran är det bästa som kommit i telefonväg på länge.

Att jämföra en G6 med billiga kinamodeller är helt fel, jag kom från en redmi note 4 och skillnaden i kvalitet är brutal på alla punkter.

Telefon har prestanda nog så att det räcker och blir över trots fjolårets soc.
Någon skrev att UI:t var tråkigare än oneplus... Skulle då vilja säga att personen i fråga inte använt en G6.
Frugan har en oneplus 3 och tråkigare UI på en telefon får man leta efter imo.

Supernöjd med min G6, bästa teknikköpet jag gjort på länge.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Du skulle inte höra skillnad på det du har och bra Bluetooth ljud. Som du set har jag också lagt några tusen på dator ljud så jag bryr mig.

Du menar att det jag har är skit. Använd kabel när du kan använda kabel är oftast regel nummer 1. Vad du har till datorn hör till datorn och jag har också andra saker till datorn odac o2.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU