Permalänk

Mobiltelefon vs Mobilt modem

Hej,
Är det någon som sett test mellan mobiltelefon och modem/router i signalstyrka och hastighet?

Är det ens värt att köpa en hotspot router när man har ändlöst med mobiler och surfplattor som kan agera hotspot?

USB stickan som följde med hade bara en tredjedel av hastigheten som min gamla mobil har, på samma ställe i huset.

Går och väntar på fibern, dock vet ingen när det kopplas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afterwork:

Hej,
Är det någon som sett test mellan mobiltelefon och modem/router i signalstyrka och hastighet?

Är det ens värt att köpa en hotspot router när man har ändlöst med mobiler och surfplattor som kan agera hotspot?

USB stickan som följde med hade bara en tredjedel av hastigheten som min gamla mobil har, på samma ställe i huset.

Går och väntar på fibern, dock vet ingen när det kopplas in.

När jag själv körde 3g i något år höll jag på med ett gäng olina usb modem mobiler och bärbara hotspots. Mobilerna och hotspots fungerade lika dåligt om man ville ha det stabilt längre perioder. Detta var dock 2012 så kan ha bättrat på den fronten. Men jag skulle leta upp en router som låter dig sätta i ett simkort, den borde du även kunna nyttja när du får fiber.
Så gjorde vi hos min bror och de får då wifi i hela huset vilket en mobil oftast inte orkar ge. (var någon tp link på kjell. Company)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

är själv i valet o kvalet om de e värt o skaffa! Funderat på en ASUS 4G-AC55U men frågan är om man får bättre uppkoppling

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Min får ingen vidare uppkoppling.
Får 35/20.
På samma ställe med Samsung S6 får jag 120/27.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem

En fråga det är omöjligt att svara på utan att veta alla detaljer för det kan skilja enormt mellan olika modeller, det är dock numera oerhört ovanligt att man kan ansluta en bra antenn till en mobil medan det finns en hel del modem med den möjligheten så är det dåliga radioförhållanden så brukar en mobil inte duga men den kan funka bättre där det är bra radioförhållanden och lite störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har själv kört med min Z3 som hotspot när jag varit på resande fot och tyckt det funkat helt ok. Dock ej spelat något pingkrävande online under den tiden. Men testa mobilen först kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

är själv i valet o kvalet om de e värt o skaffa! Funderat på en ASUS 4G-AC55U men frågan är om man får bättre uppkoppling

Det har varit flera trådar i detta forum om problem med ASUS och 4G. ASUS gör bra routrar men är inte lika bra på mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det har varit flera trådar i detta forum om problem med ASUS och 4G. ASUS gör bra routrar men är inte lika bra på mobilt bredband.

kollade lite recentioner och fick samma uppfattning tyvärr! får väl testa o köra via telefonen tackar för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |